Permalänk
Inaktiv

Någon som har ASUS M2N-E?

Någon som har detta kort och har testat klocka det? Fungerar det bra?

Jag gör denna tråd med referens till min tidigare tråd men för att få reda på om det finns någon med ett fungerande M2N-E:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

(Anses denna tråd vara en korspostning så ta bort den)

Permalänk

har ett m2n-e och det funkar inte skitbra. får inte igång usb2 och ljudet samt kommer inte in i bios

Permalänk
Medlem

Kompisen som jag är hos nu har det. Fungerar inte alls bra. Klockningen tänker jag främst på. 250 mhz har vi ftt upp hans 3800+ X2 i.

Permalänk

Tycker fan ett moderkort vör 1000 spänn ska funka bättre. Visst det går säkert efter ett par flashningar etc. men va fan! ljudkortet ska ju inte va några problem att få igång?? samma sak med usb2. Det är ju lixom basic saker. annars kan man ju lika gärna köpa lösa kort vilket jag funderar på at göra.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpaarkX
Kompisen som jag är hos nu har det. Fungerar inte alls bra. Klockningen tänker jag främst på. 250 mhz har vi ftt upp hans 3800+ X2 i.

Ah, så den går stabilt i 250MHz FSB? Inga problem vid omstart eller liknande?
Vad har din kompis för minnen och nätdel?

Jag kan nämligen inte komma över 228MHz FSB utan reboot problem. Trots att den går stabilt i prime95 i 270MHz FSB.

Permalänk
Avstängd

Jag har m8n-e, fungerade klockrent redan första gången jag startade gången.
Får ni inte igång ljudet eller usb2, leta efter skivan man fick med, hett tips

Permalänk
Medlem

Jag har ett M2N-E och det fungerar klanderfritt och jag är skitnöjd verkligen, förutom en sak, har också problem med att få USB2 i fronten att fungera, får ett fatalt felmedellande vid uppstart som stänger ner datorn, någon mer som får detta?

Permalänk
Medlem

Jag har ett MSI k9n ultra och där måste man stänga av "spread spectrum" för att kunna klocka över 220. Detta har du säkert koll på men man vet aldrig.

Visa signatur

5800x3D . 6900 XT . 16gb ddr4 . NR200p

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krill3
Jag har m8n-e, fungerade klockrent redan första gången jag startade gången.
Får ni inte igång ljudet eller usb2, leta efter skivan man fick med, hett tips

HAHA det är ju just det som är grejjen. att de drivare etc som är på skivan inte går att installera. USB 2.0 gnäller över att man inte har windows sp1 trotts att ja har senaste updates etc. ljudet gnäller över nått med HD, har hört att det går att ändra i bios men dit kommer ja ju inte in så här står ja med ett halvt moderkort kan man nästan säga.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av =ezco=
HAHA det är ju just det som är grejjen. att de drivare etc som är på skivan inte går att installera. USB 2.0 gnäller över att man inte har windows sp1 trotts att ja har senaste updates etc. ljudet gnäller över nått med HD, har hört att det går att ändra i bios men dit kommer ja ju inte in så här står ja med ett halvt moderkort kan man nästan säga.

haha jadu, prova och ta bor bios batteriet, jag installerade med skivan innan jag fixade sp2, så det kan ju va värt o prova

Permalänk
Inaktiv

Har testat med ett Hiper 480W nätagg nu och det blev ingen skillnad så problem med nätagget kan uteslutas. Då jag har sett flera rapporter om personer som har klockat sina M2N-E högre än 228MHz så får jag väl utgå från att det är ett problem med minneskompatibiliteten. Kingston 667MHz CL5 ska enligt manualen vara testade och godkända för detta moderkort och de ligger i ungefär samma prisklass. Synd om jag måste byta minnen när mina twinmos klockar så bra, kör dem stabilt i 833MHz nu med 1,95v.

Permalänk
Medlem

Avråder folk att köpa detta kort, tills ASUS har löst alla barnsjukdomar som detta kort lider av och det är många som har samma problem.

M2N-E Problem

ASUS M2N-E
Corsair TWIN2X 5400 DDR2, 1024MB PC5400 Kit w/two matched
Tagan Easycon 430W
AMD AM2 X2 3800+

Efter installerat in XP, som gick smärtfritt (men för en del gick det inte installera XP äns, läs ASUS forum), så antingen fryste XP efter en stund/omstarter/BSOD vid uppstart (kunde inte alls starta upp XP, utan BSOD vid XP logo laddning) och då var allt satt på AUTO i BIOS. Till slut kunde jag logga in i XP, genom ställa minnen i DDR2 400 eller 533 läge. Detta löste sig efter uppdaterat BIOS tilll 0203!

Sen var det ljudet som jag kunde aldrig lösa:

- SoundMax controlpanel dog hela tiden, ljudet fungerar fast uatn control panelen och man är tvungen starta den, om man nu vill ha den vid tray.

- Vid inkoppling på SPDIF-utgång RCA kabel till min förstäkrare, så dog ljudet hela tiden och var tvungen starta om datorn för få ljudet tillbaks. Testade med senaste AD1988 Beta drivrutinen och samma sak där. Har inte löst detta problem än för min del.

Har inte testat överklocka dator ännu, p.g.a alla barnsjukdomar som kortet lider av och väntar tills ASUS löser det med nyare BIOS version. Allt är inställt på AUTO så länge och fungerar som det ska, förrutom ljudproblemet! Det enda jag ändrat på är timingen på minnena som på AUTO så ställs den in på 5-5-5-12 och ändrade manuellt till 4-4-4-12 2T DDR2 667.

Egna funderingar:

Det jag undrar över är, hur mycket kan man lita på ASUS Probe 2? Den visar tempen ligger på:
CPU: 40-43 Idle - Load 45-50 C
Moderkort: 40 Idle - Load 40-45 C

Prime95 och Memtest86+ kördes utan problem. Fast vid Hot CPU tester Pro 4 så steg CPU tempen till 55-58 C Load hela tiden och Moderkort 40-45 C Load med PC Probe 2 öppen för kolla på tempen.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krill3
haha jadu, prova och ta bor bios batteriet, jag installerade med skivan innan jag fixade sp2, så det kan ju va värt o prova

Vågar inte slita ut batteriet käns, som hela skiten kommer lossna

har inte SP2 utan SP1

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edzy
Jag har ett MSI k9n ultra och där måste man stänga av "spread spectrum" för att kunna klocka över 220. Detta har du säkert koll på men man vet aldrig.

Finns ingen inställning för det i bios. Jag har laddat den senaste beta bios ver. 0302 men det gjorde ingen skillnad för mitt problem. Däremot kunde man nu köra minnena i 800MHz utan att behöva klocka FSB:n och nu går det också att ändra på CPU multipeln.

Det verkar dessutom som om det är flera AM2 moderkort som har exakt samma problem. Har hört om att bl.a. MSI K9N också har samma problem samt M2N-E SLI Deluxe. Men ASUS har inte tagit tag i det ännu. Tillsvidare får jag stänga av datorn varje gång jag rebootar och hoppas på att ASUS får tummen ur och gör en fix på detta.

Permalänk

OMBESTÄLLNING DIREKT, någon som har tips på ett kort i samma prisklass som funkar bra?

Visa signatur

XPS 1330 -:- T5550 -:- 3 gig ram

Permalänk
Avstängd

jag har ett m2n-e kör jag det allt på standard och auto så funkar det klanderfritt...

dock så är det helt omöjligt att klocka med detta kort... iaf så förstår inte jag mig på hur man skulle kunna lyckas med det..
då varje gång jag har försökt så har datorn låst sig i uppstart utav bios... "loading IDE drives" så låser den sig..

trots det har jag inga IDE drives :/

hursomhelst. om någon har lärt sig att klocka med detta kort så skulle jag vara mäkta glad

mina USBportar fungerar perfekt i fronten och har aldrig haft problem med det.... ljudet funkade också... men jag kör Audigy4 THX ljudkort ist.. 10 ggr bättre.

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dwn
jag har ett m2n-e kör jag det allt på standard och auto så funkar det klanderfritt...

dock så är det helt omöjligt att klocka med detta kort... iaf så förstår inte jag mig på hur man skulle kunna lyckas med det..
då varje gång jag har försökt så har datorn låst sig i uppstart utav bios... "loading IDE drives" så låser den sig..

trots det har jag inga IDE drives :/

hursomhelst. om någon har lärt sig att klocka med detta kort så skulle jag vara mäkta glad

mina USBportar fungerar perfekt i fronten och har aldrig haft problem med det.... ljudet funkade också... men jag kör Audigy4 THX ljudkort ist.. 10 ggr bättre.

Uppdatera till åtminstone BIOS ver 0203 om du inte har det, sänk HT till 4X, öka cpu volten till typ 1,5V och minnena till 1,95V, sätt minnena på 2T i command rate och ställ in original timings. Sen kan du prova klocka, 250 i FSB vore lagom, håll bara koll på tempen. Om den startar och går stabilt så kan du prova sänka cpu spänningen tills du hittar den lägsta stabila för att få den att gå så svalt som möjligt.

Men kom ihåg att reboot inte fungerar när du klockar på detta kort.

Permalänk
Avstängd

skall försöka mig på det... så sjukt många inställningar i memgrejen.. vet inte vad jag har för timings för mina mems... samsung pc5300 tydligen står det i cpu-z

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dwn
skall försöka mig på det... så sjukt många inställningar i memgrejen.. vet inte vad jag har för timings för mina mems... samsung pc5300 tydligen står det i cpu-z

Du behöver bara ändra de 4 första, lämna resten på auto. Du kan också se vilka timings dina minnen har i cpu-z, kolla under fliken "SPD" och sedan på 333MHz

Permalänk
Avstängd

tack tack igen... nu är det enda problemet att när jag sätter "CPU voltage" på 1.5 så står det i cpu-z att den bara är på 1.32 typ :/ hittar ingen vcore voltage i bios.. hjälp?

edit:

fått upp den till 2400 mhz nu.. får inte upp den mer än så... :/
då startar den inte... 2430 så sprakar ljudet i windows sen dör den...
men kör 3dmark o prime95 osv i 2400....
vill ha den upp till 2700 typ :((((!!!

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk
Inaktiv

Vcore i BIOS hittar du under Power->Hardware monitor om jag minns rätt. CPU-Z's Vcore är inte helt att lita på, har gett helt galna värden för mig.

Prova sänka multipeln på minnena för att se om du kan klocka mer.

Permalänk
Medlem

Nån som har problem med ljudet?
Hur löste ni problemet?
Den vill ha HD audio driver av mig men jag fick ingen sån skiva med

Permalänk
Medlem

Jag har haft M2N-E nu i ett tag och jag har faktiskt inte hittat något och klaga på, än.

AMD X2 3800+, 2x1024 MB PC5300, 7800GT eXtreme körs på kortet. Jag har inte klockat något än pga av den boxade fläkten som inte bytts ut än. Kanske upptäcker lite problem då, vem vet?

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Medlem

vilka minnen har du? alltså tillverkare...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av savje
vilka minnen har du? alltså tillverkare...

Twinmos.

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Medlem

Funderade på att köpa detta kort, och jag måste bara fråga:

Uppkommer alla dessa problem när ni försöker överklocka eller finns dom där alltid?

Visa signatur

Let me tell you something. You don't have to say anything, you know why? Cause you can pick up all your stuff, because you're mother-fucking fired! | Lemeno.se - En blogg om att Tjäna Pengar På Internet | Min blogg om styrketräning och kost

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Jag har ett Asus M2N-E moderkort.
Undrar om någon vet varför jag inte får mina Corsair Value S. DDR2 1024MB PC2-5300 667MHz CL5 (KIT 2x512MB) att gå i 667Mhz fast jag ställer in det i bios. Dom går i 600mhz enligt CPU-Z.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk

Lånar denna tråd lite.

Jag har nyss köpt en ny dator och valde detta moderkort. Nu har jag monterat dit alla kablar utom 1 enda, det är en 1334 kontakt. Står i manualen att man ALDRIG ska montera en sådan på en USB anslutning. Nu är fallet så att det finns 3 USB anslutningar där vilken den passar, men jag hittar inget ställe på moderkortet där det står 1394?

Är det nån som äger detta moderkort som skulle vilja vara så snäll att berätta var den här kontakten ska sitta? Annars lär ju inte FireWire funka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Holmberg_r
Lånar denna tråd lite.

Jag har nyss köpt en ny dator och valde detta moderkort. Nu har jag monterat dit alla kablar utom 1 enda, det är en 1334 kontakt. Står i manualen att man ALDRIG ska montera en sådan på en USB anslutning. Nu är fallet så att det finns 3 USB anslutningar där vilken den passar, men jag hittar inget ställe på moderkortet där det står 1394?

Är det nån som äger detta moderkort som skulle vilja vara så snäll att berätta var den här kontakten ska sitta? Annars lär ju inte FireWire funka.

Jag har ett Asus M2N-E moderkort, men inte fick jag någon FireWire kabel i lådan. Det uttaget brukar sitta vid bakplåten vid I/O portarna

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S