Permalänk
Medlem

gnu/linux dator.....

jag undrar vilken hård vara som han vara bra för det "ultimata" gnu/linux systemet?

jag tänkte ha det till lite spel men för det mästa att "göra" mina läxor på och lite bild redegering..

x68 eller x86_64

vilket grafikkort?

ram ... 512 1024 eller 2048? vilken hastighet .. vilken "utdeling" (tex: 2 st 512 eler 4 st 256)?

hdd utrymme?

platt skärm eller RCT?

dvd rw +- eller?

skall man lägga ner lite pängar på en "profs" dist (suse)?

och sist men inte minst, Musen ,det viktigase tycker jag...

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem

suse är gratis?

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

opensuse e gratis, sen så finns det väll inte så stor anledning o köpa det. E ju bara några paket som skiljer som man kan installera själv.

Det du behöver tänka på när du skall köra en dator är väll vad du har för chip/tillverkare på nätverkskort/nordbrygga/ljudkort/grafik.

Visa signatur

sega arkad maskin med 2 analoga joyar 16 knappar, 30" monitor. Neo geo 6 slotars som dunkar ski**n ur din PC!

Permalänk
Medlem

Du bör nog läsa på om Linux först. Det finns massor med trådar som krossar den bild du har, de brukar börja i samma stil som ditt första inlägg.

Edit: Det kan låta lite hårt men så är det. Det som är bra för Linux är i stort sett alltid bra för Linux. Som alltid är mer minne bättre, oavsett operativsystem. Vilken distribution du vill ha är en smaksak, vill du lära dig systemet kan det vara bra men en "tuffare" i början. Detta därför att du då går in med inställningen att du måste läsa manualen för att fatta. Om du bara vill komma igång är Ubuntu ett utmärkt val. När du väl har lärt dig mer spelar det inte så stor roll vad du väljer, vad systemet lämpar sig för spelar inte heller någon egentlig roll utan det är även nu en smaksak.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem

Re: gnu/linux dator.....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gego
jag undrar vilken hård vara som han vara bra för det "ultimata" gnu/linux systemet?

jag tänkte ha det till lite spel men för det mästa att "göra" mina läxor på och lite bild redegering..

x68 eller x86_64

vilket grafikkort?

ram ... 512 1024 eller 2048? vilken hastighet .. vilken "utdeling" (tex: 2 st 512 eler 4 st 256)?

hdd utrymme?

platt skärm eller RCT?

dvd rw +- eller?

skall man lägga ner lite pängar på en "profs" dist (suse)?

och sist men inte minst, Musen ,det viktigase tycker jag...

Jag kör en 64-bitars dist på en Athlon64 just nu, och det är bara ett problem: Binära program. Flash player, Realplayer, ... , allt du kan komma på som inte släpps i källkodsvariant är kompilerat för i386, och det gååår inte. På grund av flash måste jag köra en i686-version av firefox, istället för att kompilera en egen för x86_64. Har du tänkt spela windows-spel med cedega är det också bortkastade drömmar, för det går inte ännu. Det går att köra x86-program, men i vissa fall måste man kompilera om, och alla dependencies måste finnas kompilerade för x86 och installerade för att det ska fungera. Obekvämt.

Grafikkort: Nvidia. Absolut Nvidia. ATI's drivrutiner för linux är ett rent helvete att få igång och använda. Båda går att få igång med dual-screen, vilket är trevligt, men Nvidias drivrutiner är myyycket trevligare att handskas med och de fungerar bättre för mig i alla fall.

RAM-minne: Så mycket du bara kan knåda in! Men kom ihåg att inte alla distar skickar med en kernel som stödjer mycket minne (Mer än 800MB tror jag), så du kanske får lov att kompilera om den. detta borde inte vara ett problem nu för tiden, men jag vet att slackware gör så.

Hårddiskutrymme: För små distar räcker det gott med ett par, tre GB plus en egen swap-partition. Räkna med att du under tidens gång kommer installera ett par GB till med program och libs så kommer du upp i 5GB. Gör du rootpartitionen till 10 GB så är du säker, och du kan som du kanske vet montera nya partitioner i filsystemet utan att programmen behöver veta om det (nya monterade partitioner förefaller vara vanliga kataloger eller "mappar")

Skärm har ingen större betydelse så länge du håller dig till normala upplösningar. Jag kör två CRT-skärmar på ett NVidia-kort, en Samtron 19" i 1600x1200 och en AOC 14" i 1280x1024, en på VGA och en på DVI via adapter, och det fungerar alldeles utmärkt på mitt Nvidia 6600GT.

Min DVD +\- RW är en LG, och den fungerar oklanderligt med såväl DVD som CD.

Min Logitech MX700 fungerar hyfsat, även om inte alla knappar är med riktigt, och jag inte har kommit på hur jag ska kunna göra något annat med dem än fördefinerade saker.

SuSe är i mina ögon ingen proffsdist (läs: Akta dig för tysken!), men den finns både som betaldist (SuSe) och i gratisutförande (OpenSuSe). Redhat vill jag absolut avråda från, i synnerhet om du är nybörjare. Lär dig linux med en dist som är lite mindre annorlunda och egen, så kan du byta senare utan större besvär.

Även om det tar mig emot skulle jag rekommendera att du som nybörjare ger dig på Ubuntu, eller som lite mer rutinerad datoranvändare Debian eller kanske Slackware. Läs recensioner och artiklar, pröva en eller flera distar. Det enda du förlorar på att buyta dist är en timme eller tre för att installera och göra dig hemmastadd. Testa så många olika du orkar tills du känner att du kommit "hem", så kommer du garanterat inte vilja gå tillbaka!

Permalänk
Medlem

de flästa winfows spelen är båliga än då.. jag tänkte mer på nexuiz och sådant...

jag använder gnu/linux för det mästa (men nu har gnome fuckat upp sig)... men men... jag skulle vilja veta vad ni tycker bara...

(att kompelera något är inget jag drar mig för... men att kompelera kärnan har jag inte gjort... dpkg/apt är så mycket bätter än windows install wizz)

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem

Dukeman verkar ha vettiga åsikter, även om jag nog rekommenderar Slackware, men, som Ickx sa: "Vilken distrubition du vill ha är en smak sak".

Dukeman: Gränsen för ramminne ligger på 2gb (eller var det 4gb) i 2.4.x kärnorna iaf. Verkar otroligt om de skulle ha minskat detta i 2.6.x kärnor..

Permalänk
Medlem

så det är bara att holla sig till Ubuntu GNU/Linux.... det är den ända disten som jag har prövat/använt.. i 3 månader... men nu blir det windowz tills dapper (6.07) släpps... för 6.06 var lite buggug...

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zajko
Dukeman verkar ha vettiga åsikter, även om jag nog rekommenderar Slackware, men, som Ickx sa: "Vilken distrubition du vill ha är en smak sak".

Dukeman: Gränsen för ramminne ligger på 2gb (eller var det 4gb) i 2.4.x kärnorna iaf. Verkar otroligt om de skulle ha minskat detta i 2.6.x kärnor..

Alldeles riktigt, 4GB är gränsen, men du måste lägga till stöd för det för att få ut mer än 800 MB, i alla fall i slackware 10.2's standardkärna (2.4.13)?

Permalänk
Medlem

Låter gött konstigt.. hade 1gb i min dualburk och aldrig det påslaget, och nog allt käkade den upp mer än 800mb av minnet vid sina tillfällen vill jag minnas.. för inte hade jag det på väl.. *grunnar* Du har ingen länk till någon sida där man kan läsa lite om varför de har gjort något sådant dumt?

Permalänk
Medlem

Nej, jag tar det bara rakt av minnet att min förra installation som var Slackware 10.2 visade mig 800 MB RAM, och jag funderade ganska länge på det innan jag kom på vad det var. Kanske hade jag kört in 2.6 och glömt slå på det?

Permalänk
Medlem

aja, nevermind.. bara det funkar bra så.. *bumb*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zajko
Låter gött konstigt.. hade 1gb i min dualburk och aldrig det påslaget, och nog allt käkade den upp mer än 800mb av minnet vid sina tillfällen vill jag minnas.. för inte hade jag det på väl.. *grunnar* Du har ingen länk till någon sida där man kan läsa lite om varför de har gjort något sådant dumt?

http://kerneltrap.org/node/2450

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem

[offtopic]Ahh! En väl görare..
Men, om jag förstår det hela rätt så har du tillgång till 1gb? Tappade bort mig både en och två ggr medans jag läste, engelskan är inte just vad den borde när det kommer till lite finare ord.. [/offtopic]

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren... men alla frågor är inte besvarade än...

Hittills:
x86 (inte x86_64 vad jag förstår)
1Gb ram
något Nvidia graff-kort

Optisk Enhet

Ej besvarade:
---------------
och HDD
> Mus < (och "tablet" kanske?)

//Gego/XAREN

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem

Det kvittar men nec gör bra optiska enheter och alla jag har haft har funkar fint med Linux.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Det går att få igång Logitech-möss med massor av knappar i Linux. Jag har själv en med två vanliga knappar, ett scrollhjul och en tumknapp och det funkar utmärkt. Jag kan inte tänka mig att det skulle vara några problem med Microsoft-möss heller om man föredrar det. (Till och med min styrplatta till bärbara datorn funkar utan problem.)

För övrigt ifrågasätter jag lite om det verkligen är en bra idé att köpa dator optimerat efter ett operativsystem du aldrig har kört. Bättre att installera någon linuxdist på din befintliga dator och se hur det funkar. Vill du inte "förstöra" någonting kan du prova en live-CD.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Va? inte kört?
.... hopp... jag sitter just nu med gnu/Linux på min lappis... men men...
Jag är inte så bra men jag lär mig... tack vare LR podcasten... gör skolarbeta på den också..

det ända jag saknar är en lug i närheten av strömstad

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk

Re: Re: gnu/linux dator.....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dukeman
Jag kör en 64-bitars dist på en Athlon64 just nu, och det är bara ett problem: Binära program. Flash player, Realplayer, ... , allt du kan komma på som inte släpps i källkodsvariant är kompilerat för i386, och det gååår inte. På grund av flash måste jag köra en i686-version av firefox, istället för att kompilera en egen för x86_64. Har du tänkt spela windows-spel med cedega är det också bortkastade drömmar, för det går inte ännu. Det går att köra x86-program, men i vissa fall måste man kompilera om, och alla dependencies måste finnas kompilerade för x86 och installerade för att det ska fungera. Obekvämt.

Det verkar inte som att du har provat ex Gentoo. Den distrobutionen är fantastisk om man har 64bitars processor. Jag fick nästan allt att fungera inkl Wine, win32codecs, java, flash, Cedega, Vmware, win32codecs under firefox osv, allt med de ebuilds som fanns tillgängliga i Portage. Nu med Ubuntu är det ett jävla helvete. Det finns nästan inga 32 bitars paket i systemet inkl vissa externa "repositories" vilket leder till att man måste installera saker och ting manuellt eller använda Automatix vilket jag knappast ser som en lösning. Så att en 64bitars distro bara skulle innebära problem beror helt på vad man använder för någon.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera en Wacom platta faktiskt, jag har bytt ifrån en Logitech TrackMan Optical till en budget variant visserligen utav Wacom plattorna. Men jag är grymt nöjd. När jag får råd blir det helt klart en lite profs platta. Så det är ett hett tips.

Kan ju bara sticka in en grej också att jag är också med om att man bara kan nyttja 800MB utav Slackware 10.2 standard kärna, även med en 2.6 kärna om man inte lägger in stöd för stort minne eller vad det nu heter. Efter att ha gjort det kan jag nyttja 1010MB utav mina 1024 istället för 800MB.

EDIT: Rörande hårddisk så skulle jag rekommendera någon utav Seagates hårddiskar.
SATA eller PATA spelar mindre roll, när det gäller kompabiliteten. Bara SATA chipset har stöd i kärnan så är det inga problem. Så kolla vad för chipset som används först. Är du osäker kör på IDE det fungerar alltid(?) ivarje fall av mina erfarenheter.

Visa signatur
Permalänk

Betal versionen utav SuSE är väl bara SuSE Trial fast man får en fysisk kopia? Isåfall är det bara att ladda ner SuSE Trial.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

De finns ingen "ultimat" linux dator.

Vilken x86 som hellst med normal hårdvara och tillräckligt med minne.

Permalänk

Det är samma sak som att det inte finns någon ultimat Windowsdator.

Men om du vill ha en proffs dist... hmm... vad menar du med proffs dist?

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Hårddisk? Vad fan som helst lär duga. Vill du ha billiga så köp IDE eller S-ata. Vill du vara lite värre, skaffa SCSI... Men tvivlar på att du är i användning av det. Köp en S-ata med lämpligt hårddiskutrymme.