vill ha ngt lite "roligare" linux nu

Permalänk

vill ha ngt lite "roligare" linux nu

Tjenare jag har nu suttit med ubuntu i lite över 2 veckor o tkr det är lite tr¨kigt vill ha ngt med lite mer utmaning men gärna ngt som är fortfarande uppdateras någorlunda inte slackware lr debian gärna vill även behöva lära mig att kompilera (tror inte ja har kompilerat något hittils)

så har ni några roliga förslag

Visa signatur

VK

Permalänk
Medlem

kompilera...
6 sted:
ladda ner en tar-boll
packa upp den.
cd:a till diren
./configure
make

(om du vill instalera: ) sudo make install

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk

är det att kompilera?? oj då då har ja juh gjort d utan att veta omd flera ggr men finns det ingen rolig dist man kan pröva lite har kollat lite på lfs men det verkar lite väl svårt men hade vart lite kul at tha en dist som startar upp textbaserat så man får starta x själv (ba för att d ser väldigt ballt ut)

Visa signatur

VK

Permalänk
Medlem

Du ska veta att lfs installerar man inte och har allt iordning på en vecka eller två. ALLT ska confas för hand där!

Men titta lite på gentoo. Det verkar som en trevlig dist. Överväger själv att testa denna dist.

Permalänk
Medlem

du kan tästa debian, för att ubuntu är baserat på debian.
du kan testa gentoo om du har några dagar att slösa/ inte har något bra socialt liv... (jag skojar bara...)

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk

Roligare kan väl vara om du laddar net t.ex Slackware eller Gentoo, då får du garanterat pilla lite.

Finns ju *BSD också, vet inte om BSD är roligare dock.

EDIT; gego, sitter du hela tiden framför datorn då? Du vet väl om att man inte behöver sitta framför datorn när dem komplilerar allt eller?

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk

debian har ja prövat tkte det va lite tråkigt och slackware gjorde inte annat för mig än att gå åt p*pan gentoo fick ja aldri ordning på fick d installerat men aldri igång d

Visa signatur

VK

Permalänk
Medlem

Är det inte bara att ändra initdefault i /etc/inittab till 3 för att få även ubuntu att boota till consolen, så att du får starta Xorg för hand?

Permalänk
Medlem

ifall du vill lämna linux lad och gå över till unix kan du testa *bsd... har skälv inte använt det, men hört att det är bra...
eller open solaris... (inte häller prövat....)

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Inaktiv

du kan ju prova att kompilera ny kärna.. finns mycket att ändra o pilla med..

Permalänk
Medlem

det skulle jag vilja lära mig, tod lite om det i linux magazine men jag blev förvirrad.... (som alltid)

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför alla dissar gentoo för att det tar sån tid. Sitter ni framför skärmen när den kompilerar systemet eller? Det är ju ungefär lika givande som att titta på när tvättmaskinen snurrar runt.

Man kan faktiskt sätta igång en kompilering och göra annat under tiden! *gasp*

Hursomhelst, Gentoo kan vara ett bra alternativ till dig om du vill kompilera själv, instruktionerna är lättförståeliga och inte så svåra att sätta sig in i.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strukt
Fattar inte varför alla dissar gentoo för att det tar sån tid. Sitter ni framför skärmen när den kompilerar systemet eller? Det är ju ungefär lika givande som att titta på när tvättmaskinen snurrar runt.

Man kan faktiskt sätta igång en kompilering och göra annat under tiden! *gasp*

Hursomhelst, Gentoo kan vara ett bra alternativ till dig om du vill kompilera själv, instruktionerna är lättförståeliga och inte så svåra att sätta sig in i.

Mycket sant. Nog för att det kan ta någon dag att installera från grunden, men sedan är det inte ofta man behöver vänta mer än några minuter. (Enorma paket som kde, gnome och openoffice tar givetvis längre tid)
Dessutom är pakethanteringssystemet mycket trevligt med en omfattande samling paket som ofta uppdateras. Gott om god information finns också, till exempel http://gentoo-wiki.com.

Permalänk
Medlem

OpenBSD, det är ett komplett system som installeras på ca 5 minuter. Mycke göra det själv grejer och en liten utmaning om man inte använt det förut.

Permalänk
Medlem

Om du måste ha Linux: Gentoo eller Slackware.

Men prova gärna BSD. Enligt mig mycket bättre än Linux. Ett hett tips är NetBSD.

Permalänk
Medlem

One word: Solaris

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk

OpenSolaris tycker jag låter finare än Solaris.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

håller med... man kan ju alltid tästa GNU/OpenSolaris

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gego
det skulle jag vilja lära mig, tod lite om det i linux magazine men jag blev förvirrad.... (som alltid)

sök lite på google.. så ska det nog ordna sig

Permalänk

Du kan få vilken dist som helst att starta upp i textläge, se bara till att ingen display manager startas. LFS är mest jobbigt och tar en jäkla tid att bygga, men om du har tålamod så kanske det kan vara värt att prova.

Annars skulle jag nog kört Debian, vilket är ett riktigt fint system inte helt olikt Ubuntu. Även Gentoo är ju ett alternativ om du vill vara "cool".

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Tycker du ska köra på archlinux. Mycket trevlig dist. Installera base-systemet och sedan de paket du vill ha.

Permalänk
Medlem

Solaris verkar ju visserligen intressant. Men det ska ju helst köras på Sun-burkar, och håll dig till "riktiga" Solaris.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Annars skulle jag nog kört Debian, vilket är ett riktigt fint system inte helt olikt Ubuntu. Även Gentoo är ju ett alternativ om du vill vara "cool".

Och vill man vara en riktig storfräsare är Debian from Scratch inte så pjåkigt. Slutresultatet är förvisso i det närmaste identiskt med en reguljär installation, men ändå!

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simon U
Du ska veta att lfs installerar man inte och har allt iordning på en vecka eller två. ALLT ska confas för hand där!

Inte tar det såå himla lång tid.

Jag testade att installera LFS och delar av BLFS för några veckor sedan och det tog "bara" ett par dagar att installera och konfigurera på min halvkassa dator... Dock utan X. Med X och någon desktop environment tar det kanske en dag eller två till.

Kan vara kul att testa om man inte har nåt annat att göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarzzk
Solaris verkar ju visserligen intressant. Men det ska ju helst köras på Sun-burkar, och håll dig till "riktiga" Solaris.

Ja fy fan köpte nyss en Sun Fire X2100 som jag ska köra in hos PRQ eller Crystone

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Ja fy fan köpte nyss en Sun Fire X2100 som jag ska köra in hos PRQ eller Crystone

Sweet. Vill också ha en Sun-burk. Får se hur jag gör när pengarna börjar rulla in igen. Råkade ju krascha min kompis farsas bil dagen innan studenten, så jag betalar fortfarande av den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bestgirllover
debian har ja prövat tkte det va lite tråkigt och slackware gjorde inte annat för mig än att gå åt p*pan gentoo fick ja aldri ordning på fick d installerat men aldri igång d

Om du inte ens vet vad komplimera är och inte fick iordning på Slackware eller Gentoo så tycker jag inte du ska ge dig in på något jättesvårt. Du vill komplimera saker själv och starta upp X manuellt för att det är så jävla ballt.

Låter mer som du vill impa på polarna att du kan skriva in några kommandon i terminalen.

Men visst, vill du lära dig mer skulle jag gett Slackware en chans till. Annars gått in på OpenBSD som är väldigt trevligt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx

Låter mer som du vill impa på polarna att du kan skriva in några kommandon i terminalen.

Exakt. "Kolla! Jag skrev startx och det kommer upp massa text, och... nu FÖRSVANN TEXTEN!11".

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Jag säger som några andra att testa Slackware. En mycket trevlig dist som kan vara en aning utmanande till och från. Ge inte upp så lätt utan ha tålamod så ska du se att det säkert löser sig och att du lär dig en del på köpet. Kompilera en ny kärna är alltid intressant förutom om man som jag gjorde första gångerna nämligen inte känna till ncurseskonfigureringen utan svarade manuellt på varje fråga man fick upp angående moduler osv. Tog ju sin lilla tid kan jag säga

Visa signatur

"All animals are equal but some animals are more equal than others." - George Orwell, "Animal Farm"

Permalänk

Haha pinsam tråd. Det är just sånna här nissar Ubuntu föder upp.

Är 100% att du förstår väldigt lite om hur just unix och linux fungerar, testa läs lite om Ubuntu och hur systemet fungerar i bakrunden före du vill vara Mr.Cool och köra "1337-h4xX0rer"-system som Gentoo eller Debian.

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.