"How to" dela ut filer mellan XP o Ubuntu

Permalänk
Medlem

"How to" dela ut filer mellan XP o Ubuntu

Som relativt ny på Unix så sliter jag mitt hår. Just i detta ämne har jag letat och sökt överallt och provat en massa utan att få till något...

Så jag skulle jättegärna se att någon som har lust, kunskap och tid kan skriva ner en lite steg för steg guide för nybörjaren i att sätta upp Samba...

Jag vill alltså dela ut mappen "Utdelat" från min XP dator och på något sätt se filerna i Ubuntu.

Jag har gjort delat ut mappen i XP, men hur sjutton gör jag i Ubuntu.

MKT tacksam för hjälp! Jag har efter mina sökningar sett att jag inte är ensam heller...

Ta det gärna steg för steg och bifoga gärna en conf till Samba!

Permalänk

För att montera utdelningen i filsystemet:
mount -t smbfs //ip/resurs /där/du/vill/ha/det -o username=AnvändarnamnPåXPDatorn

Annars kan du använda nautilus för att bläddra i nätverket. Du kan också skriva in smb://ip/resurs i adressfältet för att gå in på en viss resurs på ett visst IP.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
För att montera utdelningen i filsystemet:
mount -t smbfs //ip/resurs /där/du/vill/ha/det -o username=AnvändarnamnPåXPDatorn

Annars kan du använda nautilus för att bläddra i nätverket. Du kan också skriva in smb://ip/resurs i adressfältet för att gå in på en viss resurs på ett visst IP.

Oj... hur listar jag ut vilket ip min dator jag vill komma åt har? Jag kör ett ad-hoc nätverk. (Är det det externa eller något annat då, den datorn jag vill åt är den som jag ansluter mig)

Måste jag inte konfigurera mitt Samba korrekt innan allt detta fungerar?

Permalänk
Medlem

Om båda datorerna har tillgång till samma interna nät så är det detta du ska kolla efter på din Windowsburk.
Samba behöver inte konfigureras för att kunna ansluta Linux till Windows, däremot om du ska göra tvärtom behövs det.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Nej, du ska inte behöva konfa samba något, bläddra i nätverket med hjälp av Nautilus, ip:t på XP-datorn kan du ta reda på genom:
start -> kör -> cmd -> ipconfig

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Istället för ip kan du skriva datorns namn.

EDIT: ett tips, skriv smbtree i terminalen och se vad som händer.

Permalänk
Medlem

//EDIT

Felet hela tiden var att inte smbfs var installerat. Nu funkar allting!

//
Tackar så mycket...

Det som verkar enklast hittils är ju nautilus... Jag kommer så långt att jag kan browsa filerna, men dubbelklickar jag så får jag upp följande felmeddelande:
"Couldn't display "smb://Utdelat/fil.xxx""

Däremot att kopiera över filerna går dock bra...

Någon som kan förklara?

Permalänk

Det beror antagligen på att programmet du försöker öppna filen med inte stödjer SMB. Du får antingen montera resursen i ditt filsystem med hjälp av mount eller kopiera filen du vill öppna till din dator och öppna den där.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"