Permalänk
Medlem

X6900 Vs Fx64

http://www.hardwarezone.com/articles/view.php?cid=2&id=2010

Hehe AMD kommer ligga efter ett tag till

Visa signatur

NZXT Phantom 820 - Asus Rampage IV Black Edition - Intel i7 4930K - 32 GB Corsair Dominator Platinum 2133MHz - 2x EVGA 780 Ti SLI - Corsair AX1200W PSU - 2st Samsung 840 PRO 256GB SSD- Samsung 840 PRO 512GB SSD - 2st WD Caviar Black 4TB - Windows 10 Pro 64-bit - Acer X34 Predator.

Permalänk
Avstängd

fx64an på 3,2g??

har någon hört när amd slöpper sina quadcore prollar?
om vi bortser frå att amd är (sämst) i dagsläget så kommer dom inom något/några år med k8l o snart skeppar dom väl 65nm prollar också.

det ända amd kan göra nu är o sänka deras priser lite till,iallfall på fx62an som kostar minst 8k o som presterar sämre än en e6600 typ

edit:fx64 låter nästan som nintendo64

Permalänk
Medlem

Det är väl bara konstatera att det är en lost cause för AMD64. X6900 är inte nödvändig. Redan E6600 skulle slå den. Och det är konstigt varför man klockar X6900 mer än vad AMD skulle klocka FX-62?? Om AMD ska kunna konkurrera någorlunda får dom gå hela vägen till typ 3,7GHz eller nåt. Känner ni igen siffran från netburst

Ombytta roller ser det ut som ...

Hur som helst, nästa extreme edition av Conroe kommer troligen ligga på 3,33GHz. Om jag inte minns fel skulle den redan vara det från början. Men eftersom intels nya arkitektur var så överlägsen så valde man att göra så här och det är väl ingen tvekan om att det här kommer löna sig mer Och det är ju onekligen synd för oss konsumenter. Vi får hoppas på att K8L kommer kunna utmana intels produkter, men från vissa uttalanden (från AMD) att bedöma ser det ganska illa ut, snarare handlar det om kanske en marginell prestandaboost och 65nm ... man har själv sagt att man ska gå stegvist. Vi kommer alltså inte se något revolutionerande som C2D. Och K8L kommer ju så sent som nästa år någongång (slutet på 2007 troligtvis)?

Intel kommer med en ny arkitektur så tidigt som 2008. Vi får se hur K9 står sig där. Men jag tvivlar med tanke på vilka resurser intel har i jämförelse med lilla AMD som lever på gränsen ..

AMD har haft sin storhetstid, tyvär.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aieranah

Intel kommer med en ny arkitektur så tidigt som 2008. Vi får se hur K9 står sig där. Men jag tvivlar med tanke på vilka resurser intel har i jämförelse med lilla AMD som lever på gränsen ..

AMD har haft sin storhetstid, tyvär.

Penryn (mobila segmentet, 45nm) ska komma redan Q4 2007, Q1 2008 ska Wolfdale släppas som är desktop varianten av Penryn (om ryktena stämmer dvs.).. Så AMD kan få det styvt framöver, men deras storhetstid över? Nej det tror jag inte.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

En sak är säker, dom borde helt slopa FX-modellerna, så att dom inte tappar ansiktet helt, och isåfall byta namn på dom till 5200+ eller nåt och sänka priset till E6600 nivå.

Kanske skulle dom sälja Sockel F med boxat moderkort som den nya FX?

AMD = low end för ett tag, men so what? Det säljs mest low end.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd

Jo men amd's priser på deras värsting prollar är ju helt av banan!.

Vem köper en prolle för 8-9k när man kan köpa en conroe som är bättre för 2995kr liksom...

Men jag har kört Amd ett bra tag och är mycket nöjd men men, intel har kommit med en superbra prolle i mina ögon och i många andras ögon med.

Körde ju intel många år innan man köpte sin första Amd prolle...

10 poäng till intel äntligen?!...

Permalänk
Medlem

AMD borde halvera priset på fx-62 processorn. De kan inte låta de kosta 7750. De drar knappt in något på den.

Permalänk

Idas bry sig , hur många köper FX prollarna ändå , Intel och AMD kommer alltid att ha grovt överprisade extrem modeller.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Avstängd

amd ar ibyggd minneskontroller så det är 1 fördel mot intel.
det va dom som köpte inels ee prollar när dom fick stryk av en vanlig 4000+.

tur att intel började få tekniska problem med tauros kärnan eller va den hette som skulle ligga på 4ghz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
amd ar ibyggd minneskontroller så det är 1 fördel mot intel.
det va dom som köpte inels ee prollar när dom fick stryk av en vanlig 4000+.

tur att intel började få tekniska problem med tauros kärnan eller va den hette som skulle ligga på 4ghz

Dessvärre kompenserar den inbyggda minneskontrollern inte ett dugg mot Intels Core-cpu:er... De hade behövt öka frekvenserna en bra bit över 3GHz på samtliga modeller för att kunna konkurrera...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
AMD borde halvera priset på fx-62 processorn. De kan inte låta de kosta 7750. De drar knappt in något på den.

Jag är rädd för att de inte bryr sig om det. De vill ju inte sälja 2*1mb L2 till desktop. De bryr sig mest om servermarknaden och socket F som kommer få alla fina chip antagligen.

Vi på desktop kommer nog få leva med 2*512kb ett tag till

Och alla som säger att Amd är dömda har nog hoppat hej för tidigt. Bara för att vi Swecare byter till Intel betyder inte att de konkar. Amd har ju tjänat en del pengar som de kan satsa på fabriker och deras Numa design med HTT och DC är en snyggare lösning än Intels. Detta är en trend som fler och fler prolletillverkare hoppar på (Ibm mm). Ingenjörstimmar som Amd redan investerat i motsatt mot Intel alltså...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
AMD borde halvera priset på fx-62 processorn. De kan inte låta de kosta 7750. De drar knappt in något på den.

Intel Core 2 Extreme X6800

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=322640 8.995:-

AMD Athlon 64 FX-62

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320797 7.750:-

Kanske Intel ska sänka sina priser också!

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kyro2
Intel Core 2 Extreme X6800

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=322640 8.995:-

AMD Athlon 64 FX-62

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320797 7.750:-

Kanske Intel ska sänka sina priser också!

FX-62an får rejält med smisk av x6800 så ja, iofs borde båda sänka sina preiser hade gärna sett dem runt under 5000:- :D.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

FX-62 är inte i närheten av prestandan av en X6800..t.om den kommande FX-64:an kommer ligga långt efter..Men skulle dom sänka sina priser lite så skulle fler köpa dom så dom skulle nog tjäna mer på de

Visa signatur

NZXT Phantom 820 - Asus Rampage IV Black Edition - Intel i7 4930K - 32 GB Corsair Dominator Platinum 2133MHz - 2x EVGA 780 Ti SLI - Corsair AX1200W PSU - 2st Samsung 840 PRO 256GB SSD- Samsung 840 PRO 512GB SSD - 2st WD Caviar Black 4TB - Windows 10 Pro 64-bit - Acer X34 Predator.

Permalänk
Avstängd

finns ju alltid amd fanboys av någon andledning

det svåra för amd nu är nog att deras prollar inte pallar högre klock medans intel lött skulle kunna dra upp sina i 3,5ghz iallfall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kyro2
Intel Core 2 Extreme X6800

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=322640 8.995:-

AMD Athlon 64 FX-62

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320797 7.750:-

Kanske Intel ska sänka sina priser också!

Intel behöver inte sänka sina priser. Fx-62:an får pisk av E6600:an som kostar runt 3000.
Fast det skulle inte skada ifall de sänkte priserna

Permalänk
Avstängd

Intel våldtar amd som fan, Fan va amd suger!!!......Tänk på vad ni Intel fanboys har fått vänta länge på ett sånt här tillfälle.....För fan Skärp er.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
Intel våldtar amd som fan, Fan va amd suger!!!......Tänk på vad ni Intel fanboys har fått vänta länge på ett sånt här tillfälle.....För fan Skärp er.....

Vem har skrivit det i tråden?

Men visst för tillfället så blir AMD penetrerad per rectum av Intel.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Vem har skrivit det i tråden?

Men visst för tillfället så blir AMD penetrerad per rectum av Intel.

Ingen, Men om du kollar runt lite på forumet så finns det typ 100.000.000 trådar om Intels nya Bench prolle.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
Ingen, Men om du kollar runt lite på forumet så finns det typ 100.000.000 trådar om Intels nya Bench prolle.....

Titta lite längre tillbaka i tiden så hittar du typ 1.000.000.000 trådar om AMD´s prollar.. Var ingen som protesterade då, så varför göra det nu?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

De är väl bara att inse att Intel är bättre i dagsläget med deras Core 2 Duo processorer..på samma sätt som AMD har varit bäst i 2-3 år nu?? Mer kanske?
Sitter själv på en AMD Athlon 64 3500+ och den har varit kanon!

Jag har aldrig varit någon fanboy o kommer aldrig vara heller..men man måste juh inse vad som ger bäst prestanda, vilket i dagsläget är Intel..inget mer me de

Får väl se vad AMD har att kontra med men de verkar dock dröja till minst 2008 innan någon större förändring kommer...men men

//Boman

Visa signatur

NZXT Phantom 820 - Asus Rampage IV Black Edition - Intel i7 4930K - 32 GB Corsair Dominator Platinum 2133MHz - 2x EVGA 780 Ti SLI - Corsair AX1200W PSU - 2st Samsung 840 PRO 256GB SSD- Samsung 840 PRO 512GB SSD - 2st WD Caviar Black 4TB - Windows 10 Pro 64-bit - Acer X34 Predator.

Permalänk
Medlem

Det verkar finnas några (nämner inga namn) som har svårt att acceptera att Intel faktiskt lyckats släppa en riktigt bra CPU. Tror dock mer på AMDs arkitekturmodell, speciellt i serversammanhang med flerprocessorsystem... men visst har Intel lyckats.

Permalänk
Avstängd

AMDs prollar är inte skit utan dom presterar bara dåligt jämfört med c2d.

dom har redan börjat sänka priserna vilket inte intel gjorte när dom låg under.
hoppas alla amd fanboys inte siter o klagar på intel o ändå köper intels prollar i myg för dom är bättre

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarzzk
Det verkar finnas några (nämner inga namn) som har svårt att acceptera att Intel faktiskt lyckats släppa en riktigt bra CPU. Tror dock mer på AMDs arkitekturmodell, speciellt i serversammanhang med flerprocessorsystem... men visst har Intel lyckats.

Jag tycker mig känna igen det här med att inte kunna acceptera vissa saker. Missminner jag mig inte har så kallade Intel-fanboys levt i förnekelse i runt 3 år. Då verkade det inte spela någon roll att en P4 kostade 5000kr samtidigt som en XP-prolle kostade max hälften så mycket och presterade sjukt mycket bättre.

Men jag håller med om att det var på tiden att Intel lyckades att släppa en bra prolle. Core2duo är vad P4 skulle ha varit för 18månader sedan. Men men, bättre sent än aldrig. Synd bara att en massa Intel-fanboys blev lurade på en massa pengar bara.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Jag har inte hoppat på vagnen ännu för att det inte finns några intressanta moderkort.

Får jag inte den nya Rd600 brädan från DFi eller motsvarande från Asus så orkar jag inte byta till Intel.

Den ser lovande ut för de som vill köra kompressor då det finns mkt uttrymme runt sockeln (dock så verkar inte Core 2 klocka så himla mkt högre på minusgrader). Nästan så att man misstänker att brädan har Digital VRM. http://www.hwupgrade.it/news/skmadri/la-prima-scheda-rd600-di...

Sitter på min budgetrigg tills okt-nov då alla intressanta brädor släpps.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Jag har inte hoppat på vagnen ännu för att det inte finns några intressanta moderkort.

Får jag inte den nya Rd600 brädan från DFi eller motsvarande från Asus så orkar jag inte byta till Intel.

Den ser lovande ut för de som vill köra kompressor då det finns mkt uttrymme runt sockeln (dock så verkar inte Core 2 klocka så himla mkt högre på minusgrader). Nästan så att man misstänker att brädan har Digital VRM. http://www.hwupgrade.it/news/skmadri/la-prima-scheda-rd600-di...

Sitter på min budgetrigg tills okt-nov då alla intressanta brädor släpps.

Du lär nog klara dig med din "budgetrigg"

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80

Men jag håller med om att det var på tiden att Intel lyckades att släppa en bra prolle. Core2duo är vad P4 skulle ha varit för 18månader sedan. Men men, bättre sent än aldrig. Synd bara att en massa Intel-fanboys blev lurade på en massa pengar bara.

tyverr så tror jag inte fanboysen blev drabbade så hårt

dom drabbade är vanligt folk som tror at många GHZ=snabb dator.
alla dell ägare kan du påstå blivit lurade också
men skulle man köpt en bärbar dator så skulle intel varit bättre o ta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Du lär nog klara dig med din "budgetrigg"

Jo den funkar ju. Så länge BF2 rullar på i 1920*1200 överlever jag. Men det var lite segt att gå från Dc till SC. Måste ha en dualcore igen snart. Om inte annat får jag köpa en X2 3800+ eller vänta på 65nm om det inte blir en 775 bräda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarzzk
Det verkar finnas några (nämner inga namn) som har svårt att acceptera att Intel faktiskt lyckats släppa en riktigt bra CPU. Tror dock mer på AMDs arkitekturmodell, speciellt i serversammanhang med flerprocessorsystem... men visst har Intel lyckats.

Intel har haft en bra CPU hela tiden.. den kallas Celeron/Pentium M & baseras på Banias(130nm)/Dothan(90nm) kärnan & släpptes runt 2003 om jag inte misstar mig.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
Intel våldtar amd som fan, Fan va amd suger!!!......Tänk på vad ni Intel fanboys har fått vänta länge på ett sånt här tillfälle.....För fan Skärp er.....

Ja det var ju oxå en kommentar.
Om du tittar tex här på denna sidan eller använder dig av Google så hittar du säkert något

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?