Ubuntu - Skriv era (X)(K)Ubuntu relaterade frågor här!

Permalänk

Ubuntu - Skriv era (X)(K)Ubuntu relaterade frågor här!

Detta får bli en mindre samlingstråd för dessa frekvent uppoppande av Ubuntu relaterade frågor. Jag kommer personligen bevaka tråden och det finns även andra som svarar i denna. OBS! Endast Ubuntu (Kanske Debian med) relaterade frågor.

Lite kul info om Ubuntu...
Projektet Ubuntu startades 2004 av multimiljonären Mark Shuttleworth då han tyckte att sydafrikanerna skulle få vara med i IT revolutionen. (Mark är själv från sydafrika, Han är vit dock.) Ubuntu finns även för att bekämpa bug nr1 (Microsoft).

Nu är jag för trött för att skriva mer.
Skriv vad ni behöver hjälp med så hjälper jag er.
Ska fylla i mer kul info om Ubuntu imorgon. (Senare idag)

Permalänk
Medlem

Oi !
Kan man göra en batchfil föratt exempelvis mounta shares, elle skiva andra kommandon som man vill skll köras vid start?

Permalänk

nja, men ett bash-skript kan du göra. börja filen med:

#!/bin/bash

Fyll sedan på med kommandon du vill köra.

Här har du en guide med lite tips:

http://pegasus.rutgers.edu/~elflord/unix/bash-tute.html

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk

Hm, 90 % av användarna här i Unix & övriga operativsytem verkar köra ubuntu, ska alla frågor som har med ubuntu att göra avhandlas i denna tråden blir det nog tämligen glest i Unix-forat

Permalänk

Provade Ubuntu nu men fick aldrig igång mitt soundblaster X-Fi kort! Läste nånstans att det ej stöds i Ubuntu. Är det så även med t.ex. openSUSE?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_Rooster
Hm, 90 % av användarna här i Unix & övriga operativsytem verkar köra ubuntu, ska alla frågor som har med ubuntu att göra avhandlas i denna tråden blir det nog tämligen glest i Unix-forat

Tror detta är tänkt som en ubuntu-FAQ.

Permalänk
Medlem

Efter installation av kubuntu:
kubuntu ansluter inte automatiskt till det trådlösa nätverket, jag måste klicka K->Internet->Wireless Assistant, ange lösenordet och sen klicka på nätverket för att ansluta... Hur ställer jag in att det ska göras vid systemstart?

Visa signatur

Kubuntu Linux 'Edgy' med kernel 2.6.17.x, xorg 7.x, KDE 3.5.x.
AMD64 3200+, 2 GB Dual-DDR400, 250+160 GB Samsung SATA2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Provade Ubuntu nu men fick aldrig igång mitt soundblaster X-Fi kort! Läste nånstans att det ej stöds i Ubuntu. Är det så även med t.ex. openSUSE?

Det finns inget stöd för det ö.h.t. i Linux. Creative har vad jag vet inte släppt någon dokumentation och det kan dröja innan de släpper några egna linuxdrivar.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Det finns inget stöd för det ö.h.t. i Linux. Creative har vad jag vet inte släppt någon dokumentation och det kan dröja innan de släpper några egna linuxdrivar.

Så då är det kört för mig att köra Linux då med det ljudkortet?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

http://opensource.creative.com/soundcard.html
"The X-Fi series of products are not supported under Linux. Closed-source drivers will be available for the X-Fi series of sound cards in the second quarter of 2007. These drivers will have full support for ALSA (playback, recording, mixer, MIDI, synthesis) and OpenAL 1.1 (with EAX effects)."

fattar inte varför de skall ha en sådan här sida och inte släppa dokumentation om deras kort... det är ***

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk

hej hej, jag instalerade ubuntu för ett tag sen. instalerade sedan kubuntu efter det.. o nu har ubuntu/gnome börjat bugga sig, hur gör jag för att avinstalera ubuntu/gnome så jag bara har kubuntu kvar?

Visa signatur

Vista Ultimate x86 / xubuntu 8.04 |AMD 64 4800+ 2.5@3,0 | 2x2024mb pc6400 kingston hyperX | GF8600GT 512mb |

Permalänk

invaderjohn: Hur menar du buggar sig?

The_Rooster: Denna tråden ska behandla dom vanligaste frågorna. typ: Hur gör jag för att ändra upplösning i xorg.conf? Liknande saker. Det lär bli en del nyttigt för andra UNIX med.
j0nas: Det är kanske av säkerhetskäl det är så? Jag kan tyvärr inte svara mer på den frågan då jag inte har trådlöst nätverk.
Chest: Jag är inte säker men tror att du ska kunna lägga in dom shares du vill ha i fstab. Den ska finnas i /etc tror jag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
invaderjohn: Hur menar du buggar sig?

The_Rooster: Denna tråden ska behandla dom vanligaste frågorna. typ: Hur gör jag för att ändra upplösning i xorg.conf? Liknande saker. Det lär bli en del nyttigt för andra UNIX med.

Men isf är det väl bättre att utge det för att vara en generell linux-faq? Jag menar, ubuntus sätt är ju inte olikt andra distars sätt att t.ex göra inställningar etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chest
Oi !
Kan man göra en batchfil föratt exempelvis mounta shares, elle skiva andra kommandon som man vill skll köras vid start?

Mounta shares borde du kunna göra i /etc/fstab.

Permalänk
Medlem

Fungerar ubuntu med en intel C2D, den finns inte med på suportlistan på ubuntu sidan, om det funkar använder man då version till AMD64 eller intelx86?

Visa signatur

Abit ab9pro | Antec P180B | Antec Phantom 500w | Corsair XMS2 DDR2 1024MB | Intel Core 2 Duo E6600 | Scythe Ninja | Seagate 320GB SATA II | Powercolor X1950XT

Playstation 3 - PSN: Lunka

Permalänk

Man använder Intel i386 (Som den heter) till alla CPU utom PPC då... 64-bitars versionen är inte att rekommendera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Man använder Intel i386 (Som den heter) till alla CPU utom PPC då... 64-bitars versionen är inte att rekommendera.

Borde det inte vara bättre att använda linux-686 samt linux-686-smp än 386 för C2D-processorer om man kör 32-bitars, jag kör då 686 med min CD.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Mounta shares borde du kunna göra i /etc/fstab.

Skulle du kunna skriva hur, lite mer exakt

Gärna också hur och var jag skulle lägga mina script filer... Jag vill alltså köra sudo kommandon i script...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore

The_Rooster: Denna tråden ska behandla dom vanligaste frågorna. typ: Hur gör jag för att ändra upplösning i xorg.conf? Liknande saker. Det lär bli en del nyttigt för andra UNIX med.

Hmm... men vad är liksom idén med att ta såna allmänna *nix-saker och stoppa dem i en skild *Ubuntu*-tråd? Borde den inte snarare behandla Ubuntu-specifika frågor (vilket också kan bli krångligt eftersom nybörjare kanske inte har en aning om vad som hör till Ubuntu och vad som hör till något annat)?

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk

Mjoo... Men om vi säger som så att vill man fråga något så är det bara att fråga här istället för i en ny tråd. Antar att vi kan byta trådnamn till Generell Linux FAQ... Ungefär...

Permalänk
Medlem

Då kanske det är dags att börja skriva en FAQ?

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Mjoo... Men om vi säger som så att vill man fråga något så är det bara att fråga här istället för i en ny tråd. Antar att vi kan byta trådnamn till Generell Linux FAQ... Ungefär...

Makes more sense to me :). Bara nån orkar samla ihop frågor/svar så blir det nog bra.

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk

Inatt drömde jag att jag laddade hem en ny version av ubuntu eller "kit" ska jag väll säga där jag knöt ett par strumpor mellan fötterna o händern o efter att jag läste README filen var man tvungen att vara utomhus, sen var det bara att lyfta röven mot skyn som när man ska sätta eld på en prutt, köra programmet som räknade ner till (eller upp var de i detta fallet) 20 sen sköts man i väg genom rymden till ellektronisk musik myicket lik pluxus eller slagsmålsklubben och iväg bar det till planeten ubuntu där alla ofcourse körde ubunte

Visa signatur

Firewall 1 och 2: obsd Filserver: fbsd Mediaserver till Atv: debian Testserver: debian Produktionsserver: debian Desktop: os x, svorak

Permalänk
Medlem

ingen här som har lusst att visa hur man installerar XGL till ubuntu?
vore mycket tacksam då

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
ingen här som har lusst att visa hur man installerar XGL till ubuntu?
vore mycket tacksam då

Finns väl en rad guider om det eller?

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk

XGL finns det sjukligt äckligt många guider för. Sök lite på Ubuntuforums är du snäll. Får du inte hjälp där bör du kolla upp dina sök-kunskaper. Samt fråga här igen.

Permalänk
Medlem

hehe ja sorry
det va bara jag som var lite lat
-ska inte upprepas

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gego
http://opensource.creative.com/soundcard.html
"The X-Fi series of products are not supported under Linux. Closed-source drivers will be available for the X-Fi series of sound cards in the second quarter of 2007. These drivers will have full support for ALSA (playback, recording, mixer, MIDI, synthesis) and OpenAL 1.1 (with EAX effects)."

fattar inte varför de skall ha en sådan här sida och inte släppa dokumentation om deras kort... det är ***

Så det ÄR kört att köra Linux på min burk då? Jag har ju det ljudkortet och vill knappast byta!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Så det ÄR kört att köra Linux på min burk då? Jag har ju det ljudkortet och vill knappast byta!

Linux kan du köra. Men något ljud får du inte.