Permalänk
Medlem

Ny med SUSE

Hej.
Har precis installerat Suse, men jag har fått lite problem tror jag.
Datorns ramminne är näst inpå fullt hela tiden, och då har jag ändå 512mb i ram och en 2gig swap.
Är det fler som har det här problemet?/är det ett vanligt problem/behöver jag mer i ram?

Sen undrar jag lite vad man ska använda sig av när man ska dela ut en Internet anslutning. Har två nätverkskort i datorn, det ena med Internet anslutningen och en XP burk som ska ansluta på det ena.

Tack

Visa signatur

M.E.A.T D.O.G.G.

Permalänk
Inaktiv

Minnesanvändningen i linux skiljer sig från den i windows.
512mb är inte jättemycket men om det inte går segt så behöver du nog inte mer. Om swapen används kan det tex göra det segt, har aldrig sett den användas på min som har 1gb ram.

Använd tex firestarter för att dela internet enkelt.

Permalänk
Medlem

Re: Ny med SUSE

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mölf
Datorns ramminne är näst inpå fullt hela tiden, och då har jag ändå 512mb i ram och en 2gig swap.

Vad ska du med tomt internminne till?

Permalänk
Medlem

Re: Ny med SUSE

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mölf
Hej.
Har precis installerat Suse, men jag har fått lite problem tror jag.
Datorns ramminne är näst inpå fullt hela tiden, och då har jag ändå 512mb i ram och en 2gig swap.
Är det fler som har det här problemet?/är det ett vanligt problem/behöver jag mer i ram?

Ett *nix system använder det "lediga" minnet till cachar och liknande och om ett program behöver mer minne så tar systemet minne från cachen och släpper minnet till cachen när programmet inte längre behöver det. Därför kan det synas att minnet är fullt.

Däremot om swappen används mycket så har du för lite minne i maskinen, men så länge swappen inte används så räcker minnet till.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp.
Måste säga att jag är förvånad av hur smidigt och bra Suse fungerar, även för mig som är nybörjare. Tror att jag har sparat en förmiddag på att slippa starta om datorn efter alla installationer och avinstallationer

Nu till nästa fråga...
Har installerat firestarter, och lyckats starta det ialf, men funderar på om det finns någon inbyggd branvägg i Suse som måste stängas av för att Internet anslutningen ska kunna delas ut?

Tack på förhand

Visa signatur

M.E.A.T D.O.G.G.