Permalänk

Audiosignal = överhettning?

Hej,

Är rykande färsk på detta forum och registrerade mig av den anledning att jag hoppas ni kan hjälpa mig med ett problem jag har med datorn.

----

Min nuvarande konfiguration (saxxat ur följesedeln) lyder som följer:

Moderkort: Abit KN8-Ultra, nForce4 Ultra, Socket-939 ATX, S-ATA,GbLAN, Raid, Sound, PCI-Ex16.
Processor: AMD Athlon 64 X2 3800+ 2.0GHz Socket 939.
Grafikkort: XFX GeForce 7600GT 256MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI/Tv-Out, HDTV.
Nätaggregat: NorthQ, 4775BULK ATX 400W, 120mm fläkt, 12-17dBA, PCI-E, 20/24 pin.
Minne: 2 x TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MD Dual Pack. Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDR:s.

----

Mitt problem grundar sig i att datorn via en ljud (audio)-signal, vill göra mig uppmärksam på, vad jag tror, kan vara ett överhettningsproblem.

Audiosignalen, som kan liknas vid något form av ett alarm-liknande ljud, uppstår då jag belastar datorn. I mina ögon är denna typ av "belastning" löjligt liten då audiosignalen uppstår då jag t.ex. har spelat Flight Simulator 2004 under 3-4 minuter, eller då flera program körs samtidigt, alternativt att jag jobbar med tunga bilder i Photoshop.

När audiosignalen uppstår går datorn oftast som smort. Bra FPS i spelen samt bra flyt i programmen jag använder vid själva audiosignals-uppståndelsen.

Då mitt tekniska datorkunnande ej motsvarar de flesta användares på detta forum kan jag bara konstatera att jag kunnat få reda på en enda temperatur som i det här fallet är GPU Processor temperaturen.

I skrivande stund ligger GPU Processortempen på 53 C, vilket jag vill anse vara normalt. När audiosignalen ljuder och jag kikar på GPU Processortempen brukar den ligga kring 57-59 C, och när den kommit ner i 55-56 C så upphör audiosignalen.

Jag vill med min ringa kunskap i dator och dess komponenter utesluta att det är GPU Processortempen som utfärdar audiosignalen.

Kan man kanske koppla problemet till minnena istället? Uppenbarligen uppstår audiosignalen bara då jag spelar ett krävande spel eller använder program så som Photoshop med tillhörande tunga bilder. Detta borde medföra att när minnena jobbar som mest, utfärdas en audiosignal?

Kan kanske någon av er, med hjälp av min beskrivning av systemet samt det aktuella problemet, skulle kunna hjälpa mig lite på traven med att lösa detta problem? Kan jag koppla det direkt till en överhettning eller vill audiosignalen göra mig uppmärksam på något annat?

Tack på förhand.

MVH
Christoffer Stenvall

Permalänk
Medlem

Du har förmodligen ett temp alarm i bios som är lågt inställt.
Funkar allt som det skall, så kan du höja det alarmet i bios.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

Testade att köra Everest (Home Edition) och tvinga fram en audiosignal med programmet körandes i bakgrunden.

Jag hade följande temperaturer innan audiovarningen (normaldrift):

- Moderkort: 46*C
- CPU: 38*C
- Aux: 32*C
- Hårddisk: 32*C

Och efter en påtvingad audiosignal hade jag direkt följande värden under tiden då audiosignalen fortfarande ljöd:

- Moderkort: 61*C
- CPU: 46*C
- Aux: 33*C
- Hårddisk: 34*C

Bogey, du pratar om ett ev. för lågt inställt temp. alarm i BIOS. Kan du via denna bild säga mig vilket värde jag ska ändra på, och framförallt, vilket värde jag i så fall ska sätta? - http://nordicrotors.redirectme.net/guest/DSC_0806.JPG

Tack på förhand,

MVH
Christoffer

Permalänk
Medlem

Hmm... Står ju CPU warning temp. disabled... Testa att höja dne till typ 90 eller så, kanske är så att den inte förstår att den är avstängd

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk

Tack för hjälpen taotl! Kunde dock inte sätta ett högre värde än 70. Har sedan försökt att pressa datorn till max men utan att en audiosignal utlösts. Kanske jag fått bukt på problemet?

Hör av mig om det i slutändan visar sig att denna ändring inte var till någon hjälp!

MVH
Christoffer

Permalänk
Medlem

Såg detta precis nu, men...
Har inte ditt bios i denna burk, men ett liknande på en annan med ett gammalt KD 7 Abit kort.

Först skulle jag gissa att det är din Nordbrygga/NF4 som ger dig problemet, men..
Ibland på en del mobo är det själva strömkretsen på kortet som står nämnt i bioset (värmen)

Ser att du stängt av alla varningar/shutdowns...inte optimalt kanske..nu har du ju inga varningar.

Du kör även cpu fan regulatorn på låga 60 %

Har du senaste bios nu ?

Alarmet bör inte ha ngt med att göra med varken Gpu eller HD.

Försök sätta på alla grejor / alarm, åtmindstonde ang din Cpu.
Uppgradera bios om du inte har nytt.
Byt ut skitfläkten du har på Nordbryggan till en Zalman passiv kylare.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

Hej,

Har FORTFARANDE inte fått bukt på mitt ovanstående problem.

När jag går in på Pheonix hemsida för att komma åt någon slags BIOS uppdatering kommer jag inte längre än hit: http://www.phoenix.com/en/Customer+Services/BIOS+Updates/Defa...

Menar dom verkligen att jag via eSupport.com ska KÖPA en ny BIOS uppdatering? Funkar det verkligen så?

Finns det något annat sätt att lösa problemet på?

MVH

Permalänk
Medlem

tror det är ditt grafikkort som blir för varmt

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
tror det är ditt grafikkort som blir för varmt

... är du seriös?
Vad får dig att tro det?
Grafikkortet ska väl knappast kunna kommunicera med PC-speakern?

Har du (trådskaparen) testat att byta kylning eller liknande i datorn?
Hade du dessa problem redan i början när du använde datorn, eller har det kommit senare?
Kan du öppna datorn och se om det är mycket damm i den?

MVH //Gorian

EDIT: Om inte annat så kan du ju koppla ur PC-speakern, för det är väl den som gör oljudet? Knappast en vidare bra, eller smart, lösningen, men det är en lösning.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Gå till Abits hemsida för Bios till ditt mobo.

Dra på din cpu fläkt till 100 %
Öppna chassit och kör utan väggarna.
Kolla tempsen efter detta.

Ett annat förslag på fel.. Volten..
Kanske defekt nätagg som inte klarar att driva riktigt och det är ett voltlarm.
Fast du säger ju att spelen inte hackar...
Kolla igenom vad jag skrivit tidigare i denna tråd.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Har samma moderkort som dig och du hittar bios och flash programmet här:

http://www.abit-usa.com/products/mb/bios.php?categories=1&mod...

Det som kanske varnar är programmet Abit EQ? Har för mig det är något slags temp monitor / temp alarm program.

Visa signatur

Intel Core i7 12700K • MSI MPG Z690 FORCE WIFI • Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL38 Dominator Platinum RGB • MSI 3060 Ti Ventus 3X OC • AOC 27" 27G2U • Razer Basilisk V3 • Razer Cynosa • Lian-Li O11 Dynamic - Razer Edition • Seasonic FOCUS GX 850W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chrilleeee
Testade att köra Everest (Home Edition) och tvinga fram en audiosignal med programmet körandes i bakgrunden.

Jag hade följande temperaturer innan audiovarningen (normaldrift):

- Moderkort: 46*C
- CPU: 38*C
- Aux: 32*C
- Hårddisk: 32*C

Och efter en påtvingad audiosignal hade jag direkt följande värden under tiden då audiosignalen fortfarande ljöd:

- Moderkort: 61*C
- CPU: 46*C
- Aux: 33*C
- Hårddisk: 34*C

*****************

MVH
Christoffer

alltså... imo så tycker jag att moderkorts tempen mer rimligt är cpu tempen och de stom anges som cpu temp är modekorts tempen.

grundar det på bilden från bioset.. där cpun har högre temp än mk... samt att jag har det så på mitt mk av nån skum anledning.

inget annt o tillföra.. tanken bara slog mig..

Visa signatur

....ursäktar om jag svär mycket...

Permalänk

hmm de där moderkorts temperaturerna är nog ganska höga du..:S
Vad har du för kylning på moderkortet? Är det en fläkt så kanske den har slutat fungera.. mitt moderkort ligger runt 30 (klockat) men det är ifs inte samma kort alls..

Jag är nästan helt säker på att det är det.

Har du ställt om varningsskiten till högsta och det fortfarande piper så tippar jag på moderkortet. Alldeles för varmt.

Visa signatur

E2180 @ 2.45ghz , 2x2048mb DDR2 800mhz, 8800gts 540/1920