Hur man dödar sin processor

Permalänk
Melding Plague

Hur man dödar sin processor

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

ojojoj, verkar ju inte så lätt det där

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk

Hehe smart gjort^^

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

verkar väldigt korkat att krångla så mycket för några få grader, när man riskerar att steka sin cpu. då kan man lika gärna lägga några hundralappar på en dyrare modell från början istället för att köpa ny

Permalänk

Nog trodde jag att coren var fastlödd på PCB:n - men det verkar ju som den bara är fastlimmad!?

Visa signatur

Most of one's life is one prolonged effort to prevent oneself from thinking. People intoxicate themselves with work so they won't see how they really are. - Aldous Huxley

Permalänk

Det klart att proppen funkar efter man stoppat tillbaka kärnan i PCB:en! :p:D

Permalänk
Medlem

Tror det fungerar bättre ifall man SKÄR loss IHSen med ett rakblad eller ett annat tunt, vasst redskap istället.

Permalänk
Medlem

men asså går det inte att bara dampa på den med en hammare

Visa signatur

There's no Irl only Afk!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Invert
men asså går det inte att bara dampa på den med en hammare

vinkelslip ftw! ^^

som svar: njae det _kan_ ju orsaka en viss prestandaförlust hehe^^

Visa signatur

Rätta mig om du har fel...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ScopeX
vinkelslip ftw ^^

Ja va tusan, kan man inte slipa bort hela ihsen!

Visa signatur

Min stationära: Core 2 Duo E6400, Asus P5B dlx/WiFi, 2Gb Corsair 800Mhz, Connect3d X800GTO @ 16p, Corsair Powersupply 520W
Min bärbara: Compaq Evo n600c

Permalänk
Medlem

Sickna tokar! Effektivt sätt att sabba en prolle.

Permalänk
Medlem

amatörer

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag hade hellre sålt processorerna än att döda dom

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk

hmm? inte bättre o har dne borttagen för att kunna kyla den bättre? för då flera lager eller så så minskas ju kylförmågan ju.. de äldre prpparna har ju ings så?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gagoff
verkar väldigt korkat att krångla så mycket för några få grader, när man riskerar att steka sin cpu. då kan man lika gärna lägga några hundralappar på en dyrare modell från början istället för att köpa ny

Om man har den värsta modellen då?
Eller om man heter Shamino (som publicerade artikeln)?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd

Hur lossar man på cpun och kylflänsen? Ibland sitter den så hårt fast, så det verkar omöjligt. Jag brukar ta en nål och slå försiktigt in den emellan. Finns det något bättre säkrare sätt som är allmänt känt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilsson
Hur lossar man på cpun och kylflänsen? Ibland sitter den så hårt fast, så det verkar omöjligt. Jag brukar ta en nål och slå försiktigt in den emellan. Finns det något bättre säkrare sätt som är allmänt känt?

Lägg de i lite lacknafta så löser det sig nog

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk

Går ju snabbt att skära bort HIS med rakblad eller kniv eller dylikt.

Problemet är då coren om den sitter fast i HIS.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilsson
Hur lossar man på cpun och kylflänsen? Ibland sitter den så hårt fast, så det verkar omöjligt. Jag brukar ta en nål och slå försiktigt in den emellan. Finns det något bättre säkrare sätt som är allmänt känt?

Använd kofot!

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem

Måste vara enklare att typ använda en dremel med slip-tillbehör och slipa bort kanterna/hörnen.

Permalänk

Hehe! Hur man dödar sin processor, jojo. Nyinköpt opteron 146 i februari. Första ja gjorde när ja hämtat sakerna var att plocka bort IHS'en. Använde fel teknik till en början (försökte såga försiktigt). Kanske höll på i 25-30 min utan nåt större restultat. Sen körde ja tryck/pressa metoden och ungefär 10-15 min senare var den avtagen. Använde hobbykniv med bladet låst på mindre än 1cm.

Bild på de ja gjorde:

Vilken skönhet

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

Hahahaha, det roliga är att han försöker exakt samma sak två gånger. Det krävs ju en tredje gång gillt för att det ska fungera! Det vet ju alla!

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Medlem

Med tanke på kommentarerna så undrar man om någon har läst artikeln överhuvudtaget.

Permalänk

Hmm, att dom ska på Intel prollarna och slita IHS'en är lite overkill...sitter den lödd så är ju det mer eller mindre homogent. Kan inte bli mycket dropp i temp när man tar bort den.

Däremot så varierar det ju rätt bra vad gäller appliceringen av guckat i AMD prollarna vid tillverkning.
Jag slet av IHS'en på min Opteron 170'a och tjänade en hel del faktiskt.

Kör min i 2.7GHz på 1.19v..., plockade av 0.11v och 5 grader samtidigt som IHS'en.

Permalänk

Tänk om han/hon/den/det kunde klippa naglarna isf...

Permalänk
Avstängd

No shit sherlock, Core lossnar vid temp runt 200-300C och HIS vid 90C men ändå ska han fega i 80-85

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Meanwhile, I'll put the core back on the PCB. I think it should work again... what say you??

lovely!

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.