Linux - olika sätt att hämta program/uppdatering

Permalänk

Linux - olika sätt att hämta program/uppdatering

Hej!
Är inte 1337 på linux alls. Har haft Ubuntu installerat på min bärbara. Väldigt trevligt faktiskt.

Jag har dock lite frågor angående hur de olika distributionerna hanterar programinstallation m.m.

Ubuntu använder sig av apt-get (kanske kallas nåt annat, men det var iallafall vad man skrev, hehe).
Gentoo använder sig av Portage.

Frågan är egentligen inte vilket system som är "bäst", utan vilket som har tillgång till flest program.
För visst är det så att det utvecklas olika program till olika system?

TACK

Permalänk
Medlem

Alla program som finns för en linuxdistribution fungerar för alla andra också, men kan dock kräva en del jobb att lyckas kompilera korrekt, de bygger ju alla på linuxkärnan och är därför "samma" system, men med olika innehåll

Det jag tror du är ute efter är de olika distributionernas repositories, d.v.s. färdigkompilerade program (eller i Gentoos fall "mallar" för hur programmen ska kompileras + källkod) som, förhoppningsvis, fungerar utmärkt till den distribution man använder.

Både Ubuntu och Debian (de är exempel, inget annat) har enorma repositories, där det mesta man önskar sig finns, färdiga att ladda ner med apt-get.

Andra distributioner bygger inte på att ha många färdigkompilerade program som det bara är att installera, utan t.ex. Slackware bygger snarare på att allt som behövs för att enkelt kompilera programen följer med vid installationen, och sedan får man kompilera själv, och (om man vill) enkelt skapa ett paket med checkinstall.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem

Fin avatar. Jag har gjort min själv, har du?

Permalänk

Utan tvekan Portage. Jag har arbetat med alla tre och har sällan haft problem med att hitta paket under Gentoo och de brukar vara väldigt "up-to-date" så att säga till skillnad från de andra. Sen kan man även lägga till ebuilds eller overlays om man vill för att få tillgång till fler paket som inte finns med i det officiella trädet. Debian ska också ha många men där har de delat upp en massa större paket i mindre vad jag har hört.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Fin avatar. Jag har gjort min själv, har du?

LoL.... hihi

Vad ska man säga...Nu e den borta.

/Tyckte att din avatar rockade. Läser Pi på LTH så tyckte att det var en rolig grej bara.

Permalänk

Jag har inte riktigt fattat det här med Linux. Ex. Om jag installarade Ubuntu för 1 år sedan säg att det var version 4.10 kan jag då med hjälp av den inbyggda UPDATE funktionen uppdatera 4.10 till senaste 6.06 då? Eller måste jag ladda hem 6.06 och lägga in det för att få den senaste versionen?

Tacksam för svar!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Jag har inte riktigt fattat det här med Linux. Ex. Om jag installarade Ubuntu för 1 år sedan säg att det var version 4.10 kan jag då med hjälp av den inbyggda UPDATE funktionen uppdatera 4.10 till senaste 6.06 då? Eller måste jag ladda hem 6.06 och lägga in det för att få den senaste versionen?

Tacksam för svar!

Såvitt jag förstått:

När en stabil release görs innehåller den vissa paket. De paket som finns som uppdateringar för denna är sedan bara säkerhetsuppdateringar/buggfixar. Vill man ha nyare versioner av paketen får man uppdatera systemet. I vissa fall, t.ex. Ubuntu, kan man välja att updatera sina repositories till nyare versioner, men då finns det ingen garanti att de paketen fungerar med din installation.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk

Jasså, så det går inte så bra alltså att uppdatera Linux distar?
Men hur gör ni då? Jobbigt att installera om Linux disten varje gång det kommer något nytt!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394
Utan tvekan Portage. Jag har arbetat med alla tre och har sällan haft problem med att hitta paket under Gentoo och de brukar vara väldigt "up-to-date" så att säga till skillnad från de andra. Sen kan man även lägga till ebuilds eller overlays om man vill för att få tillgång till fler paket som inte finns med i det officiella trädet. Debian ska också ha många men där har de delat upp en massa större paket i mindre vad jag har hört.

Och hur många gånger har du haft problem att hitta färdigbyggda debbar? Det känns inte så intressant med anekdotisk bevisföring, faktiskt.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Jasså, så det går inte så bra alltså att uppdatera Linux distar?
Men hur gör ni då? Jobbigt att installera om Linux disten varje gång det kommer något nytt!

Det går att uppdatera ubuntu. Från version 5.10 vet jag säkert att det går att uppdatera till nyare. Hur det är med dom äldre versionerna vet jag inte, kolla på ubuntus hemsida så står det nog.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk

Går det med Suse också. Jag kör nu Suse 10.1 grymt nöjd men det skulle vara trevligt att uppdatera det till senaste! Körde uppdate men den installerade bara några uppdateringar.

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

ArchLinux's pakethanterare "pacman" är riktigt mysig med tillhörande ABS - The Arch Build System
http://wiki.archlinux.org/index.php/ABS

För folk på jakt efter en ny dist att sätta tänderna i kan jag inget annat göra än att varmt rekomendera arch!

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

suse 10.1 är väl den senaste final (alltså inte alpha/beta)

Visa signatur

There's always a third option

Permalänk

Vilken version är den senaste av arch? Var finns den att ladda ner?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Archlinux anväder inte versioner i klassisk mening utan paket uppdateras allt eftersom nya versioner släpps. Senaste installations-cdn hade version 0.7.2, den finns att hämta på http://www.archlinux.org/ där det även finns mycket annan information, till exempel dokumentationen.

Lycka till med archlinux, en mycket trevlig distrubtion enligt mig.

Permalänk
Inaktiv

Allt du behöver för att få dina saker uptodate är internet. Oavsätt dialekt eller källa. Man behöver sällan ens ha en direkt internet uppkopling.. Det sista kanske var en parentes