Är Slackware verkligen bra som server-dist?

Permalänk
Medlem

Är Slackware verkligen bra som server-dist?

Om jag inte missförstått det hela, så finns det en enda linux-kärna, och linux-distar är bara olika paket kerneln som bas och diverse medföljande program.

Som det är nu så har jag slackware 10.2 på min server, med full installation. Det är väl helt onödigt att ha med allting, är det inte bättre att bara ta en ren installation av slackware, utan alla dessa program och spel osv? Då kom jag på det att då kan jag lika gärna ha en annan dist, t ex Debian. Debian är väl mer anpassad som server-dist? Jag vill ha kde, men det finns väl till Debian också? Eller är det bättre att bara formattera och göra en ren installation av slackware?

Permalänk
Medlem

Har du börjat använda Slackware och kan det, så varför byta?
Den kommer göra jobbet minst lika bra som en annan dist om inte bättre.

Men sedan, varför köra X på sin server, det verkar inte så smart. Speciellt
inte när man kör KDE, det drar ju bara massa onödiga systemresurer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av granden
Har du börjat använda Slackware och kan det, så varför byta?
Den kommer göra jobbet minst lika bra som en annan dist om inte bättre.

Men sedan, varför köra X på sin server, det verkar inte så smart. Speciellt
inte när man kör KDE, det drar ju bara massa onödiga systemresurer.

Men ju renare installation desto bä'ttre, eller hur?

Det drar väl inga resurser när det inte är igång eller? Jag ska bara ha kde för konfiguration, sen när servern är igång ska jag inte gå in i X överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

varför ha x överhuvud taget, använd vim eller nano eller nåt när du ska confa???

Permalänk
Medlem

Därför att jag vill köra X? Tar det verkligen resurser när det inte ens är igång?

Permalänk

Utrymme på hårddisken.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Re: Är Slackware verkligen bra som server-dist?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fr0hike
Om jag inte missförstått det hela, så finns det en enda linux-kärna, och linux-distar är bara olika paket kerneln som bas och diverse medföljande program.

Som det är nu så har jag slackware 10.2 på min server, med full installation. Det är väl helt onödigt att ha med allting, är det inte bättre att bara ta en ren installation av slackware, utan alla dessa program och spel osv? Då kom jag på det att då kan jag lika gärna ha en annan dist, t ex Debian. Debian är väl mer anpassad som server-dist? Jag vill ha kde, men det finns väl till Debian också? Eller är det bättre att bara formattera och göra en ren installation av slackware?

Varför kör du en full-install.
Det finns expert install också. Där du kan välja paket för paket om du vill.
Eller kör en install utan något alls och installera paketen själv.

Varför man väljer slack före debian. Av samma anledning som varför vissa väljer jordgubbsmak istället för mangosmak när de ska handla yoghurt.

Och vad ska du med KDE på en server till? Det är ju ett komplett Desktop-system.
TWM om man så måste ha X på servern...

Permalänk
Medlem

Gah! Inget X på servern. Lär dig använda terminalen för konfiguration istället.

Permalänk

WMII i värsta fall på servern.

http://wmii.de/

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Jag tycker nog att du ska hoppa över X på severn.
Om du vill ha grafisk konfiguration av servern så kan jag rekommendera webmin
som är ett webbaserat konfigurations gränsnitt till linux/unix.

Se till att aktivera ssl bara om du tänker köra över internet.

http://www.webmin.com/

Permalänk
Medlem

Utrymme på hårddisken? Är det enda orsaken till varför jag inte ska köra X? Isåfall är det inget problem för mig.

Linux-elitism i all ära, men jag känner inte att jag är tillräckligt skillad för att kunna konfigurera allt i terminalen. Jag kan göra en del, men inte allt.

Edit: VId närmare eftertanke så kan jag nog göra all config i terminal, men det är testning osv jag är lite rädd för... Testa apache, php, mysql, postfix etc.

Permalänk
Medlem

X äter rätt mycke minne, därav rätt onödigt på en bruk som kankse står utan skärm och bara gör en sak...

pkgtool är ett bra program i slackware annars.

Permalänk
Medlem

testa apache: "lynx 127.0.0.1" i terminalen (förutsatt att du har instalerat webläsaren lynx).

testa php: skapa en fil, tex info.php

<?php phpinfo(); ?>

besök sedan info.php, "lynx 127.0.0.1/test.php".

testa mysql: "mysql -u root -p" i terminalen, så ansluter du till din mysql-server och kan skriva komandon, men det bästa e naturligtvis att fixa phpMyAdmin och köra därifrån...

postfix vet jag inte hur man kan testa pga har alldrig haft en mail-server, men antagligen är det väll bara att skicka ett mejl till den....

om det är nåt mer, så fråga på

EDIT: fixa skriv-fel...

Permalänk
Medlem

jo det är fint... Men min fråga kvarstår, X kan väl ändå inte ta något minne när det inte är igång?

Permalänk

Om du stänger av X med ctrl+alt+backspace ska det nog inte ta något minne.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kd35a
testa apache: "lynx 127.0.0.1" i terminalen (förutsatt att du har instalerat webläsaren lynx).

testa php: skapa en fil, tex info.php

<?php phpinfo(); ?>

besök sedan test.php, "lynx 127.0.0.1/test.php".

testa mysql: "mysql -u root -p" i terminalen, så ansluter du till din mysql-server och kan skriva komandon, men det bästa e naturligtvis att fixa phpMyAdmin och köra därifrån...

postfix vet jag inte hur man kan testa pga har alldrig haft en mail-server, men antagligen är det väll bara att skicka ett mejl till den....

om det är nåt mer, så fråga på

Jo det är sant. Ang. phpmyadmin så tycker jag det är mycket smidigare att konfigurera mysql genom terminalen... Så det är inga problem. Okej då jag ska göra det

Citat:

Ursprungligen inskrivet av C22H28N2O
Om du stänger av X med ctrl+alt+backspace ska det nog inte ta något minne.

Det borde väl inte ta något minne om man inte ens kör startx från början?

Permalänk
Medlem

ctrl+alt+backspace?? startar man inte om x då??? jag är inte säker på hur man startar om x, men som jag har förstått det så går man in i ett ickegrafiskt läge (ctrl+alt+F1) och skriver init 3, kan även vara att du bara öppnar en terminal och skriver init 3

Permalänk

Jag kan stänga av X med ctrl+alt+backspace, men då får man inte ha någon sån där snuskig grafisk inloggningsskärm för den startar direkt.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

hmm, ok, hos mig startar den om då, men jag e ju fortfarande inte så high på linux, så jag vet inte om det är olika mellan olika distar, men på dom jag testat hittils så startas x om (ubuntu, fedora core, och debian)

Permalänk

Det är väl för att dom har grafisk login? Eller jag vet faktiskt inte själv, men jag använder Zenwalk och jag har ställt in så att det startar i textläge, och då stänger jag av med ctrl+alt+backspace.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

ja, dom har grafisk inloggning, så det kanske ligger där ja, man lär sig nått nytt varje dag btw, va inte det här ganska OT???

Permalänk
Medlem

Varför ens installera om slackware om det funkar?
använd pkgtool och ställ dig i /var/log/packages
sen är det bara att ta bort allt du inte använder med
removepkg <namnpåpaket>.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BigBen
Varför ens installera om slackware om det funkar?
använd pkgtool och ställ dig i /var/log/packages
sen är det bara att ta bort allt du inte använder med
removepkg <namnpåpaket>.

Mm... Fast det är ju jättejättemycket. Kan jag ta bort X också där?

Permalänk
Medlem

iaf gnome/kde/fluxbox eller vad du nu använder