Att bygga en slumpgenerator

Permalänk
Avstängd

måste man ha minst 500 låtar i sin ipod kan det va ide o ha en slumpgenerator.

har jag fattat rätt nu så reagerar alltså webbcamen på radioaktiviteten i brandvarnaren eller sönderfallen?
typ som en sån där man mäter radiaktivitet med då?

Permalänk

så. om ja fyller alla usb portar med sånna så skulle min dator va snabbare?

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

man skulle ju kunna göra en sådann genom att bara ha en webkamera som fotograferar ut genom fönstret mot himlen och letar efter vita prickar. Molnen är ju hyfsat slumpade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CTH
man skulle ju kunna göra en sådann genom att bara ha en webkamera som fotograferar ut genom fönstret mot himlen och letar efter vita prickar. Molnen är ju hyfsat slumpade.

Visst, ungefär som en lavalampa. Men det skulle behövas en hel del bildbehandling. Det man inte vill få med är ju stjärnor och flygkorridorer, samt dag- och nattskiftningar, då dessa ju inte är speciellt slumpmässiga. Men i princip skulle man ju kunna ta vilken föränderlig bild som helst, hasha den, och vips skulle man ha god entropi.

Edit: Som du kanske förstår är "vita prickar" kanske inte det smartaste att leta efter! Sjärnors positioner kan bestämmas mycket exakt, årtusenden fram- och tillbaka!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Det finns redan speciell hårdvara för slumptalsgenerering. Även på webben. Kolla in lavarand. Nyttan kan vara stor, men för vardagliga behov (som innefattar såväl kryptering som avancerad statistik) räcker algoritmer som plockar brus från datorsystemet väldigt långt. "Ideala" slumpgeneratorer är mer av esoteriskt intresse. Och visst är det intressant!

Fast den stora frågan är om slump existerar över huvud taget. En enkel definition av slump skulle kunna vara:

-Om man med två identiska experiment kan få två olika utfall existerar slumpen.

Här kommer problemet med "två identiska". Vad jag vet så kan man inte utföra två experiment identiskt idag. På kvantfysisk nivå så kommer själva betraktelsen av resultatet att påverka resultatet.. Sedan är det dessutom knepigt att pricka rätt i både tid och rum med två experiment.

(Det finns givetvis andra sätt att definiera slump, men ovanstående är ganska vanlig.)

Går det inte att utföra två identiska experiment så finns inte slumpen enl. ovanstående def. Detta leder vidare till människors självbestämmande. Om vi har en egen "vilja" så kan ingen förutspå allt vi gör, dvs det finns slump i de beslut vi fattar, sett från en betraktare. Skulle nu inte slumpen existera.. Existerar vårt självbestämmande då??

Det bör då finnas en ekvation som styr allt vi gör.

Eh..

On Topic:

Nördigt, skönt och poänglöst

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Min iPod har 2000 låtar i sig i över 50 album.
Visst, allt är möjligt, men hur stor chans är det att den först slumpar fram VARJE låt ur ett album på 20 låtar, sen fortsätter den med 10 låtar ur nästa.
Sen kör den igenom ett album på 30 låtar, fast då och då kommer det någon enstaka låt emellan från nån annanstans.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Jovvist kan den det. Tillräckligt bra för de saker som man vanligen gör med datorer, inklusive kryptering. Oavsett varifrån din slump kommer, måste du räkna på den. Förslagsvis via hash, eftersom du inte kan vara säker på att en manick som ger slumptal automatiskt ger en slumpmässig fördelning av dessa tal, vilket är en annan sak. I praktiken är det just fördelningen som är intressant, och då duger det med datorspecifika slumpkällor (hårddisktemp, musrörelser, PIDs, nätverkspaket, etc).

Visst, visst, jag ville bara vara så kort och tydlig som helst om vad som är problemet med dator och slumpmässighet...

EDIT: Men, hur brukar dom flesta prgram idag utnyttja slumpmässighet?
Är inte tabeller det vanligaste?

Permalänk

Datorspel har ju en hel skopa slumpmässighet i sig.

Kan en processor slumpa adekvat utan att ta indata från tangentbord, hårddisktemp, nätverkspaket eller dylikt?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Datorspel har ju en hel skopa slumpmässighet i sig.

Kan en processor slumpa adekvat utan att ta indata från tangentbord, hårddisktemp, nätverkspaket eller dylikt?

Som sagt innan är ju inte processorns slump-metoder så jätte slumpmässiga, utan består mest av beräkningar och siffrar, som för den vanliga människan kan se alldeles för stora och oöverskådliga ut, alltså upplever vi det som slumpmässigt.
Men om en eller flera datorer sätts att knäcka ett krypto endast genererat av en annan processors slump-beräkningar så är det inte omöjligt att inom överskådlig tid knäcka det.
Att ta in slumptal från externa indatakällor förbättrar slumpen, men den är ju inte perfekt, om något sådant enns finns.

Visa signatur

Meningen med livet är 42

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ford Prefect
Fast den stora frågan är om slump existerar över huvud taget. En enkel definition av slump skulle kunna vara:

-Om man med två identiska experiment kan få två olika utfall existerar slumpen.

Här kommer problemet med "två identiska". Vad jag vet så kan man inte utföra två experiment identiskt idag. På kvantfysisk nivå så kommer själva betraktelsen av resultatet att påverka resultatet.. Sedan är det dessutom knepigt att pricka rätt i både tid och rum med två experiment.

(Det finns givetvis andra sätt att definiera slump, men ovanstående är ganska vanlig.)

Går det inte att utföra två identiska experiment så finns inte slumpen enl. ovanstående def. Detta leder vidare till människors självbestämmande. Om vi har en egen "vilja" så kan ingen förutspå allt vi gör, dvs det finns slump i de beslut vi fattar, sett från en betraktare. Skulle nu inte slumpen existera.. Existerar vårt självbestämmande då??

Det bör då finnas en ekvation som styr allt vi gör.

Eh..

On Topic:

Nördigt, skönt och poänglöst

Ja, slump existerar på riktigt. Det är en konsekvens av själva kvantmekaniken. Olika utfall på två identiska experiment är månne en definition, men den är ej fullständig. Vidare ska utfallet vara oförutsägbart och utfallet ska ej heller gå att deducera i efterhand, dvs man ska inte efter en inspektion kunna sluta sig till varför utfallet blev som det blev.

Det är vidare rätt meningslöst att faktiskt tala om två identiska experiment, eftersom det är just kvantmekaniken som leder till att något sådant ej låter sig genomföras. Härav verklig slump. Alltså finns det visst en slump, och en konsekvens av detta är just att man inte kan utföra två idealt identiska experiment!

Sedan drar du för stora växlar på det hela. Kvantmekaniken "växelverkar" dåligt med makrovärlden, och självbestämmande och liknande frågor är i sak oavhängigt kvantfysikaliska fenomen. Förklaringsvärdet är också dåligt. Ingen filosof blir nöjd med varesig en deterministiskt eller icke-deterministisk underliggande finstruktur. Speciellt inte som den har föga betydelse för de fenomen som äger rum i den mänskliga hjärnan.

Måhända finns det en klass av evkationer som bestämmer hur vi fungerar och vad vi kan göra. Men detta är dock inte samma sak som att "styra". Sådana ekvationer, eller snarare formler och satser, är något som iteras, om och om igen på ungefär samma sätt som i en cellautomat. Givet komplexitetsgraden i iterationen av vår(a) hypotetiska formler är det dock meningslöst att "räkna i förväg". Svårt också att veta vilka inputs vi behöver. Således är vårt beteende "praktiskt taget icke-deterministiskt" helt oavsätt vad kvantmekaniken säger.

Vi bör alltså för närvarande separera dessa problem helt och hållet. Världsalltets minsta fenomen styrs av ren slumpmässighet. En slump som dock kan räknas på. Ett utfall kan ha olika stor sannolikhet. Det enda vi inte kan veta på förhand är exakt hur en vågfunktion ska kollapsa.

I makrovärlden dock, är förmodligen helt deterministisk med få undantag. Undantagen är när en kvanthändelse får genomslag och propagerar upp till vår makrovärld. Detta, vill jag påstå, sker uteslutande utanför vår hjärna. Den sistnämda kan därför mycket väl vara helt deterministisk. Däremot behöver våra handlingar inte vara det, just eftersom vi får sensorisk input från omvärlden. Omvärlden kan t.ex. bestå i att vi sitter och glor i en bubbelkammare eller stänger in katter med giftflaskor i lådor.

Edit: Det sista kanske verkar groteskt för den oinvigde. Det jag refererade till är naturligtvis Schrödingers kissekatt: http://en.wikipedia.org/wiki/Schr%C3%B6dinger%27s_cat

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

typ kanske

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Martinos98
Hur använder man denna slumpgenerator? Finns det programvara som använder sig av den för att slumpa fram siffror?

Skulle jag ta fram tal från kamerans bild skulle jag skriva ett program som går och hämtar frame by frame från camen och sen kollar var i x och y kordinat pixlarna inte är svarta..

Då får du faktiskt två slumpade tal som du kan muliplicera med varandra... sen kan du ange att vissa fixlar står för vissa primtal.. sen kan nån som e smart bygga ett krypteringsverktyg...

Visa signatur

Det kan inte mer än gå åt helvite!

Permalänk
Avstängd

Re: typ kanske

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tangens
Skulle jag ta fram tal från kamerans bild skulle jag skriva ett program som går och hämtar frame by frame från camen och sen kollar var i x och y kordinat pixlarna inte är svarta..

Då får du faktiskt två slumpade tal som du kan muliplicera med varandra... sen kan du ange att vissa fixlar står för vissa primtal.. sen kan nån som e smart bygga ett krypteringsverktyg...

Observera att du då får en speciell fördelning eftersom multiplikation är kommutativ.

Om vi för enkelthetens skull antar att kameran har en upplösning på 10 * 10, och att det faktiskt är helt slumpmässigt var en pixel "tänds", så kommer medelvärdet på X och Y vara 5. Inget konstigt med det. Om du multiplicerar X med Y, kommer således resultatet ha ett genomsnitt på 25. Så vi kommer få en intressant slumpfördelning mellan 1 (1*1) och 100 (10*10), med en sannolikhetstopp vid 25, inte 50. Om vi i stället adderar talen, får vi en gaussisk fördelning, med sannolikhetstopp vid 10.

Ett sätt att få en linjär fördelning mellan 1 och 100 (10*10 pixlar) är att numrera varje pixel. Det tal vi erhåller kan då räknas ur t.ex. 10(Y - 1) + X.

Det var ungefär detta jag menade med att man måste tänka sig för så att man inte får oavsiktliga "artefakter" i sin fördelning, även om själva generatorn är "perfekt".

(Det är inget fel med gaussiska slumptal, ibland vill man ha just den fördelningen, men det blir knasigt om man förväntar sig en jämn fördelning.)

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Hehe riktigt nördigt

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro