Test av styrkretskylare för moderkort

Permalänk
Melding Plague

Test av styrkretskylare för moderkort

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Rätt värdelöst test. Pumpar de lite spänning och överklockar så skenar tempen iväg. Kör man stock så fungerar vilken metallklump som helst.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av (ALE)
Rätt värdelöst test. Pumpar de lite spänning och överklockar så skenar tempen iväg. Kör man stock så fungerar vilken metallklump som helst.

Håller med, värdelöst test

Visa signatur

Fel forum!
Word

Permalänk

Sen att dom inte tar med den absolut bästa, Evercool VC-RE är ju skandal

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

Zalman är ju helt klart bäst i testet. Ser man på vikten och resultaten så presterar ju zalman helt klart överlägset bäst.

Permalänk
Medlem

Äntligen en chipsetkylar test De var på tiden "ler"

Hmmm. där försvann all glädje från testet
"All temps were logged using Speedfan".

Visa signatur

Emkill, mannen med Lådan =)

Permalänk
Hedersmedlem

För mig var det den fysiska aspekten som var intressant och där försvann Zalman med ett huj.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
För mig var det den fysiska aspekten som var intressant och där försvann Zalman med ett huj.

Precis de där Jing Ting kylarna var mycket intressanta för oss med DFI kort där chipset sitter direkt bakom pci-x porten... (var kan man köpa dem?)

Visa signatur

5600X | ROG STRIX X570-F | 4x8Gb Crucial 3600 CL16 | Sapphire Vega56 + Morpheus II | WD Black SN850 1TB | CM Silent Pro Gold 700w

Permalänk
Medlem

Enda problemet var att bilderna var i gräsligt låg upplösning och jag klarade inte av att ta mig igenom testet. Verkar inte heller som om jag missat något häpnadväckande direkt.

Visa signatur

WS: i5 2500K@4,7GHz| Noctua NH-D14 | Asus Maximus V Gene | Asus HD7850@1450/1050 | 8 GB Corsair XMS 3 | Corsair CX V2 600W | OCZ Agility 3 120GB | Fractal Design R3 | Dell U2412M
Server: AsRock FM2A85X-ITX | AMD A4-6300 | 8GB | Kingston V300 60GB | 12TB HDD | Fractal Design Array R2
HTPC: Sapphire Pure Fusion | 4GB | OCZ Agility 2 40GB | Fractal Design Array R2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTin
Precis de där Jing Ting kylarna var mycket intressanta för oss med DFI kort där chipset sitter direkt bakom pci-x porten... (var kan man köpa dem?)

Föreslår att du köper en Evercool VC-RE från www.shinyhardware.co.uk, kostade mig 250 pix inklusive frakt. Dessutom rekommenderas den kylaren av väldigt många på www.dfi-street.com, jag rekommenderar den själv

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

passiv silentotes på min abitbräda mosar ju allt med hästlängder:p

Visa signatur

Abit ab9pro | Antec P180B | Antec Phantom 500w | Corsair XMS2 DDR2 1024MB | Intel Core 2 Duo E6600 | Scythe Ninja | Seagate 320GB SATA II | Powercolor X1950XT

Playstation 3 - PSN: Lunka

Permalänk
Avstängd

thermalright kylaren med en fläkt på sig ska det ju va:D

Permalänk
Medlem

Håller med de tidigare inläggen - att alla lade sig runt 41C under 3dmark bör väl ändå säga en hel del? Överklockning, bitte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MADSHRIMPS
There is a possibility to attach a fan with the use of some additional screws. Thermalright recommends a low profile 70mm fan, but those can be hard to find.

Och vad sitter då på massor av överblivna AMD-kylare? Visserligen kanske de är svåra att få tag på i butik, men en person som byter ut sin chipsetkylning har förmodligen någon sådan kylare över eller kan få tag på den från någon annan.

Visa signatur

Opteron 146 2000 MHz @ 2400 MHz, ASRock 939Dual, 4*512 MiB Corsair Value PC3200 @ 200 MHz, Leadtek GeForce 6800LE @ 395/725 MHz 16,1/6, 1*Samsung F1 1TB, 2*Samsung P120 250 GB, M-Audio Audiophile 2496

Permalänk

öh jag kanske har fel, men om jag inte minns fel så sitter sensorn en bit ifrån nordbryggan. dvs inte under den på det där moderkortet.

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NinTrance
öh jag kanske har fel, men om jag inte minns fel så sitter sensorn en bit ifrån nordbryggan. dvs inte under den på det där moderkortet.

Nja, det ska sitta en sensor vid chipset och en sensor vid PWM-kretsarna på moderkortet. Enda problemet är att PWM-kretsarna är de som blir varma när man överklockar

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

jo men om den sitter vid chipsettet så påverkas den ju rätt lite av chipsettemperaturen? avläsningen för denna test måste ju bli rätt värdelös

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NinTrance
jo men om den sitter vid chipsettet så påverkas den ju rätt lite av chipsettemperaturen? avläsningen för denna test måste ju bli rätt värdelös

Den som sitter vid chipset påverkas visst men det är aldrig en bra idé att använda inbyggda temperatursensorer om man ska göra ett korrekt test.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emkill
Äntligen en chipsetkylar test De var på tiden "ler"

Hmmm. där försvann all glädje från testet
"All temps were logged using Speedfan".

Jag tror jag vet vart du vill komma; övervakningsprogram och moderkortssensorer är praktiskt taget värdelösa.

Riktigt.

Förutom om du gör en relativ test! Så länge som tecknet är rätt på tempsensorerna och alltså en högre temperatur ger en högre avläsning kan man väl använda de interna sensorerna.

Problemet med moderkortets sensorer är ju två: Olinjäritet och offset. Offsetten gör att värdet visas för lågt eller för högt. Exempelvis kanske 30 grader visas som 35 grader, och 40 grader som 45.

Olinjäriteten gör att avstånden mellan olika temperaturer inte är absolut. Sensorn kanske behöver två graders skillnad för att gå från 21 till 22 grader, och 1,5 graders skillnad mellan 40 och 41.

Men: Temperaturintervallet är så snävt, bara mellan 37 och 42 grader, att olinjäriteten nästan blir negligerbar.

Offsetten påverkar i sin tur endast den absoluta temperaturen. Ger fläns A 37 grader och fläns B 39 grader, kan man med gott fog säga att skillnaden mellan flänsarna är två grader. Det är svårt att se att en extern termometer hade get annat resultat. Det vi är intresserade av är ju bara temperaturskillnaden. Den absoluta temperaturen säger ju inget om ditt och mitt datorsystem, bara om testsetupen.

Slutsats: För en gångs skull fungerar det utmärkt med moderkortsbundna temperatursensorer läsa av ett program!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Slutsats: För en gångs skull fungerar det utmärkt med moderkortsbundna temperatursensorer läsa av ett program!

Detta kräver dock att tempsensorn verkligen sitter vid chipset och inte på något annat ställe på moderkortet. Men sitter det bredvid dien så fungerar det utmärkt, som sagt, med ett relativt test.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Detta kräver dock att tempsensorn verkligen sitter vid chipset och inte på något annat ställe på moderkortet. Men sitter det bredvid dien så fungerar det utmärkt, som sagt, med ett relativt test.

Riktigt. Den kan naturligtvis inte sitta hur långt bort som helst, men så länge man får ut åtskiljbara, diskreta mätningar så räcker det för ett enkelt "A är bättre än B"-test om sensorn är olyckligt placerad.

Mig veterligen sitter alltid en sensor i omedelbar anslutning till bryggan, om den inte rentav finns på chippet (vilket jag iof inte tror).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."