Permalänk
Medlem

En bra dist

Nu vill jag veta vilken dist som fungerar bäst. Jag har testat dsl som jag hatade. Slax som krånglade och FreeBsd som kan dra åt helvete. Fedora krånbglade bara. Så vilken dist ska jag tanka nu då. Jag vill ha en som man kan lära sig på te.x det är kul att fixa en bil bättre men inte laga den för att man måste.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Eh? Hur mycket prövade du var och en egentligen? Ber du FreeBSD att dra åt helvete får du nog det svårt. Vad var det som var fel med det? FreeBSD är inte Linux, men kanon om du vill lära dig mer om Unix.

Permalänk
Medlem

haha jag tror inte unix är något för dig men du kan ju ta och testa ubuntu

Permalänk
Medlem

FreeBSD har jag hållt på med hela dagen och kom ingen vart så det är nog förträngt nu men dom andra kanska jag har spenderar säg en timme om dagen i en vecka var.

EDIT: Rätt men jag har en vilja att lära mig. Slax fungerar bra nu men inte till det jag vill ha det. Ubuntu here i come hoppas det går bättre.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk

Om du inte klarar någon utav dom och du ändå vill lära dig mer är det svårt. :/

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Ja kör på Ubuntu. Med det fungerar det mesta direkt så du får mer tid att använda systemet än att fixa det.
Sen när du känner dig redo så kan du alltid byta till t.ex. Slackware eller liknande.

Och får du problem så tveka inte att skriva här. Vi hjälper dig

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Har kört Kubuntu ien timma nu och har kommit längre än någosin. Nu fungerar allt ( förutom ljud ) Men det beror nog på mitt ljudkort. Men grafiken laggar i spel beror antagligen på X drivisarna som suger. Hur skaffar jag bättre divrutiner för grafik (geforce2) ?

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk

Laddar ner nVidias drivrutiner för Linux kanske?

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

http://ubuntu-se.org/Wiki/Bin%C3%A4raDrivrutiner/Nvidia

ljudet borde fungera direkt har du 2 ljudkort?

Permalänk
Medlem

Varför undrar du det?

Nej det har jag inte.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Det här är nog ett lagom avancerat system för dig.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Jag är ingen noob äve om jag verkar som en. Jag har en tendens att skrivca som en n00b (När jag är förbannad) men irl så har jag en tendens att låta översmart. Jag kanske inte är en linux nerd men jag kan i princip allt windows. Och en heldel elektronik. Med det som inte jag kan om datorer är linux, osx och unix. Jag är en av dom nerdigaste på min skola utan att vara gamer.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Jag är ingen noob äve om jag verkar som en. Jag har en tendens att skrivca som en n00b (När jag är förbannad) men irl så har jag en tendens att låta översmart. Jag kanske inte är en linux nerd men jag kan i princip allt windows. Och en heldel elektronik. Med det som inte jag kan om datorer är linux, osx och unix. Jag är en av dom nerdigaste på min skola utan att vara gamer.

f'låt, jag var tvungen.

Permalänk
Medlem

Får man fråga varför du vill köra eller lära dig om *nix?, och vad skulle det göra för skillnad om du var nördigast på skolan utan att vara "gamer" det varken ger dig hjälp eller respekt. Om *nix inte passar eller du inte har tålamodet för det så ska du nog inte köra det.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Nej kanske inte det ger mig någonting men det jag försöker säga är bara att för att jag har haft dålig upplevelse av linux betyder inte att jag inte är villig att försöka jag är ute efter kunskap jag vill kunna linux.

Det verkar som att tråden spårar ur (omden hade ett riktigt spår) men jag har fått svar på min fråga: Vilken dist ska jag prova härnäst Svar: Kubuntul.

Kubuntu är jag nöjd med. Tackar för hjälpen! (även om det bara var Synt4x_3rr0r och meto som hjälpte mig)

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk

Zenwalk tycker jag är väldigt bra annars.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Inaktiv

Nice å inte gilla dsl eller ubuntu men falla för kubuntu... aja lycka till..

Permalänk

Jag gillar själv Kubuntu mer, KDE <3.

Xubuntu är ändå bäst.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Varför kan FreeBSD dra åt helvete? Det ät lätt något av dem bästa operativsystem jag har testat. Du skall inte förvänta dig att bara för att du kan mycket om windows att du kan FreeBSD. FreeBSD blir inte dåligt för att det är uppbyggt på ett annat sätt än windwos. Hur FreeBSD fungera är överlägset windows på alla sätt jag kan tänka mig. Om du skulle bara lära dig FreeBSD skulle du nog älska det. Linux och FreeBSD fungera på mycket lika sätt. Jag tycker att när du lärt dig Kubuntu någorlunda bra kan du installera FreeBSD som en julklapp till dig själv. Och när du har använd FreeBSD ett tag kan du bumpa denna tråd och säga vad du tycker om FreeBSD, jag tror inte att du tycker att det kan dra år helvete.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Jag är ingen noob äve om jag verkar som en. Jag har en tendens att skrivca som en n00b (När jag är förbannad) men irl så har jag en tendens att låta översmart. Jag kanske inte är en linux nerd men jag kan i princip allt windows. Och en heldel elektronik. Med det som inte jag kan om datorer är linux, osx och unix. Jag är en av dom nerdigaste på min skola utan att vara gamer.

Cooolt

prova slackware

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Jag kanske inte är en linux nerd men jag kan i princip allt windows. Och en heldel elektronik. Med det som inte jag kan om datorer är linux, osx och unix. Jag är en av dom nerdigaste på min skola utan att vara gamer.

Skulle det vara någon fördel på något sätt?

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C22H28N2O
Skulle det vara någon fördel på något sätt?

Snarare nackdel då man tror att man ska klara allt direkt. Sedan inser man att det kanske inte finns något grafiskt verktyg för att ändra [program].conf och inte fattar att man måste andvända en terminal ibland.

Faktum är att första gången jag insåg det blev jag nästan illamående. Det första man igentligen måste göra är att bli vänn med terminalen. Annars är man tost.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk

När man lärt sig terminalen så vet man att det oftast går fortare att genomföra det mesta via den också.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C22H28N2O
När man lärt sig terminalen så vet man att det oftast går fortare att genomföra det mesta via den också.

Jopp. Lättare blir det också . Det är konstigt hur man lär sig...

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem

Jag trodde inte jag skulle klara allt direkt. Men jag hade hoppats på att NÅGOT skulle fungera. Vilket det inte gjorde. Att anväda terminalen är inge problem men när man skiver ett kommando som står i en howto och får unknown command eller no file found och då blir man inte glad.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Du får länka till howto sidan om vi ska kunna veta vad det är, eller iaf skriva kommandot och felmeddelandena.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

jag menade linux allmänt innan jag skaffade kubuntu.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Jaha. Ja ursäkta mig då

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Sätt dig och läs lite innan du installerar något, mitt tips för din framtida linuxvistelse.