Enlisy 06.1 Leone (Beta 3) lanserad!

Permalänk
Inaktiv

Enlisy 06.1 Leone (Beta 3) lanserad!

Nu har det gått ett tag sedan jag skrev något angående Enlisy här, tror det var i mitten av maj eller något sådant jag skrev om lansering utav Leone.

Nåväl, detta är inte heller den slutgiltiga versionen utav Leone, men en väldigt stabil beta version.

Jag kan dessutom avslöja att jag som enda OS på min stationära burk kör Enlisy sedan 1 månad tillbaka och det funkar kanon.

Lite rolig info:

Som initsystem använder vi initNG och min burk startar, efter att den kommit förbi bios med logo osv, på ca 15 sek.

Hela installationen med 84 paket tog sammanlagt 6 min på den (P4:a 2,4 Ghz, 768 mb ram)
och 20 min på min gamla bärbara P2:a (300 mhz, 64 mb ram).

Sammanlagt har vi nu även snart 400 paket (ca 390) som man kan installera efter installation med vårat paketsystem Apport.

Sedan mitten av juni har vi släppt ca 9 isos. (alpha 1 -> 6, beta 1 -> 3)

Vi skulle även behöva ha lite fler speglar (mirrors) för paket och isos.

Så om ni vill ställa upp med server och lina får ni gärna skicka mig ett PM
och meddela mig, så fixar vi det.

Besök även våran irc-kanal, om du vill rapportera buggar du hittat, få hjälp med installationen, eller bara diskutera lite osv:

#enlisy-se @ freenode

Sist men inte minst vill jag bara påpeka att även om detta är en stabil beta så ansvarar vi inte för förlust utav data på era hårddiskar.

Inte för att det ska hända dock. Jag har aldrig varit med om det

Installera gärna ison på så många datorer som möjligt och testa, så att vi vet att den fungerar bra på fler burkar än våra.

Minsta systemkrav:

Processor: Pentium 2 (i686)
Ram-minne: 64 Mb
Hårddiskutrymme: 5 gb

Ison:

ftp://81.236.131.158/pub/enlisy/i686/unstable/iso/enlisy-base...

Skärmdump på mitt skrivbord med Grapport (Graphical apport):

http://enlisy.org/~noxxik/files/desk_grapport.png

Permalänk
Medlem

Trevligt, Blir nog att installera senaste versionen direkt nu

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk

Lätt att man ska installera denna, vad fokuserar ni er på? Lätt installation och använding, eller ett snabbt system? Eller något annat?

EDIT: Jag kan fixa torrent.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C22H28N2O
Lätt att man ska installera denna, vad fokuserar ni er på? Lätt installation och använding, eller ett snabbt system? Eller något annat?

EDIT: Jag kan fixa torrent.

Vi har många olika saker vi fokuserar på som t.ex snabbt system, enkel uppbyggnad osv.
Så någon speciell central fokusering finns inte, ja skulle isf vara den enkla uppbyggnaden då.

Btw, hoppas du gillar det!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noxxik
Vi har många olika saker vi fokuserar på som t.ex snabbt system, enkel uppbyggnad osv.
Så någon speciell central fokusering finns inte, ja skulle isf vara den enkla uppbyggnaden då.

Btw, hoppas du gillar det!

Aldrig testat det förr, får se.

Har ni någon hemsida?

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C22H28N2O
Aldrig testat det förr, får se.

Har ni någon hemsida?

Vi har haft, men en ny är pågång när vi fått igång ompekningarna för domännamnet!

Permalänk
Medlem

det är jag som är chefsprogrammerare på enlisy och hela rasket är skrivet i python så alla som kan python och är sugna på att göra en dist som kommer att spöa skiten ur debian är välkomna att joina.

vi kör initng med gentoos baselayout och det funkar bra förutom att jag häromdan upptäckte att gentoos nätverksimplementation var totalt omöjlig att få att fungera i enlisy så jag skrev ihop en egen i python istället. nu är den långt ifrån klar och den stöder bara vanligt ethernet. har du wlan så får du dra igång det manuellt.

och servern ovan som noxxik länkade till är sprillans ny och står på en 10/10 som på nätterna blir ca 40/40 den kommer att få domänen enlisy.com som strular litet att få igång med zoneedit men så småningom så kommer den väl igång förhoppningsvis. och vi kommer att ha två domäner. enlisy.org för utveckling och enlisy.com för support. och enlisy kommer att vara en ideell förening. vi håller på och skriver stadgar just nu. http://enlisy.org/ewiki/Stadgar

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

Och det är jag som är administratör av servrarna kan man väl säga. Fast det är klart, jag gör annat också så som buggtestning och översätter svenska till engelska och kollar stavningen på engelska osv.
Och som Jonos skriver så är linan till den nya servern sjukt snabb på nätterna. Officiellt är det en 10/10 lina, men den går lätt upp i 5MB/s på nätterna iaf.

Offtopic: Drick aldrig "vodka martini shaken, not stird" när ni är ute. Det är gott men man blir bakis som f*n sen (eg. jag är bakis nu )

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Vad är det för nåt? En ombyggnad av Gentoo? Tyvärr har jag för lite kunskap om linux för att kunna hjälpa er med nåt, men det är kul att swecare bygger saker

Permalänk
Medlem

Kan ni berätta lite mer om pakethanteringssystemet? Vad har det för fördelar jämfört med Debians apt-get?

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Kan ni berätta lite mer om pakethanteringssystemet? Vad har det för fördelar jämfört med Debians apt-get?

Ja hur är det med det? Fixar den alla beroenden och så eller?

Permalänk
Medlem

pakethanteringssystemet kör med pacmans api samt att jag har börjat lägga till en del grejer. http://enlisy.org/ewiki/Apport
och sä här bygger man paket. http://enlisy.org/ewiki/Enlisy_Build_System

och detta är ingen ombyggnad av gentoo. vi kör alltså med binära paket om det är någon som undrar. ftp://81.236.131.158/pub/enlisy/i686/unstable/os

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Inaktiv

För att visa lite vad apport klarar av kan ni ta er en titt på följande sida med parametrar:

http://enlisy.org/ewiki/Apport

Edit: Jonos (xerxes2) hade visst redan länkat dit, aja tar er en titt iaf.

Permalänk
Medlem

Vad är standard: GUI eller CLI? Alltså, liknar disten Arch, där man får installera allt utom grunden efteråt, eller Ubuntu, med förkonfigurerat GUI?
På vilket sätt är Apport bättre än Pacman? Vad gör Enlisy bättre än Arch(förutom det redan nämda initng, vilket är mycket tufft)?
Måste säga att jag trodde att projektet skulle rinna ut i sanden när ni började prata om det, bra jobbat att ni har släppt flera ISOs

Permalänk
Medlem

CLI som standard. Det är som arch ja, man får installera allt efteråt. Sen hur det kommer bli i framtiden får vi se.
Apport VS Pacman får Jonos svara på.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Inaktiv

Apport är som sagt skrivet i python och kanske inte just nu skiljer sig så mycket från pacman, men mycket är på gång.

Om vi ska dra det hela grundligt så kommer enlisy vara en blandning utav förkonfigurerat och ej förkonfigurerat. T.ex ska det i nästa version vara så att varje paket med grafiskt gränssnitt som t.ex fluxbox, firefox, xfce mfl kommer ha små teckensnitt direkt efter installation med tillhörande enhetliga färger osv

Sedan har vi egenskriven installatör skriven i python den med, vi kommer även komma med ett fristående gtk-baserat konfigverktyg som kommer likna MacOS X "kontrollpanel" rätt mycket.

Vi vill förbättra användarupplevelsen i linux på flera olika sätt, dvs snabbare (nästan klart), snyggt redan från början, grafisk konfiguration (som inte ställer till det så man kan ändra manuellt i textfiler efteråt) med hjälp utav Encopa (Enlisy Control Panel) etc

Dessutom kommer vi även i våran wiki förklara saker som inte är så lätt att hitta info om på nätet sedan tidigare såsom t.ex isolinux, gfxboot (lite kodning mm) inkl att jag kommer skriva en fullständig guide över hur hela våran iso är gjord.

Rent allmänt så kan man ju tycka att när någon börjar prata om ditten och datten så tror man aldrig att det kommer att ske, men så är det inte i detta fallet, även om det höll på att göra det i början medans jag hållde på själv, dvs när disten skulle byggas kring debian.

Men nu är vi äntligen här, och snart väntar släpp utav Leone - bara ni ser till att testa beta 3 så mycket som möjligt så att vi vet att den fungerar på fler än våra burkar.

Vi har jobbat rätt hårt under sommaren med att få Leone att fungera, 6 st isos släpptes under hela juni, och det är en del.

Det var dock vid alpha6/beta 1 som det funkade att installera och köra den utan några större fel.

Permalänk
Medlem

Woho! Har längtat efter det här sedan live-cdn! Lägger upp en mirror på den här .ison också på min server (10/10) om ni vill.

LIVE-CD http://www.apakossa.org/enlisy/enlisy-06.01-livecd.iso

BETA http://www.apakossa.org/enlisy/enlisy-base-06.1b3.iso

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeaN
Woho! Har längtat efter det här sedan live-cdn! Lägger upp en mirror på den här .ison också på min server (10/10) om ni vill.

LIVE-CD http://www.apakossa.org/enlisy/enlisy-06.01-livecd.iso

BETA http://www.apakossa.org/enlisy/enlisy-base-06.1b3.iso

Det tackar vi för

Permalänk
Medlem

Då blir det att testa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
På vilket sätt är Apport bättre än Pacman? Vad gör Enlisy bättre än Arch(förutom det redan nämda initng, vilket är mycket tufft)?
Måste säga att jag trodde att projektet skulle rinna ut i sanden när ni började prata om det, bra jobbat att ni har släppt flera ISOs

apport öppnar aldrig alla filer i databasen om den inte absolut måste göra det. och så finns det fler inställningsmöjligheter i libpypac vilket är apports backend.

sen så är arch ett slutet projekt med stängd postlista för utvecklare. ärligt talat vet jag inte rikitigt vad arch är egentligen. skulle tro att det är ganska likt openbsd med en slags diktator som sitter på livsstid och styr bäst fan han vill. om jag får bestämma så kommer enlisy aldrig att bli så iaf. alla postlistor kommer alltid alltid att vara öppna och det kommer inte att förekomma något hemlighetsmakeri. skulle tro att enlisy kommer att bli som debian ungefär. det är iaf min åsikt.

sen angående om det skulle rinna ut i sanden med enlisy så var det väl ungefär två månader sen som jag bestämde mig för att göra klart enlisy och har kört typ 24/7 sen dess. och även om man inte kan python så kan man alltid göra paket. det är jävligt simpelt att göra paket till enlisy så det kan alla med litet grundkunskap i shellskriptning göra.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

Hmm skulle kanske ta och testa...

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem

det är väl så att det inte ligger med så jättemycket paket på ison och att det är meningen att man ska hämta sånt över nätet?
Vill testa, men har tyvärr inte bredband och 56k i linux är ingen höjdare..

Om man bara kunde programmera så man kunde hjälpa till, hade vart kul

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Jag testade och drog ner live-skivan nyligen, men när jag ska starta med den kommer jag nästan hela vägen tills skärmen blir svart och "sync out of range" börjar blinka...nån som vet varför ?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PippiRull
Jag testade och drog ner live-skivan nyligen, men när jag ska starta med den kommer jag nästan hela vägen tills skärmen blir svart och "sync out of range" börjar blinka...nån som vet varför ?

Det kan nog bero på att scriptet som automatiskt ska ställa in xorg:s configfil inte fungerar ihop med ditt grafikkort på något vis.

Sedan vill jag även tillägga att livecd:n till skillnad från den installationsbara varianten i grund och botten är Arch Linux med lite uppiffade bakgrunder osv.

Permalänk
Medlem

Nu blev man allt sugen på att prova. Dock så tror jag starkt på att det kommer att vara mer eller mindre ett helvete (som vanligt) att få mitt trådlösa nätverkskort att funka

*edit*
Live-CDn fungerade inte så bra tyvärr. Den hakade upp sig på "Detecting Hardware" (eller vad det nu stod) och stannade där bra för länge (10 min+?).

Permalänk
Medlem

Vi har ännu inte fixat wlanstöd i vår nätverksimplementation som sagt så det kommer antagligen bli ett helvete att få igång ja

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
Vi har ännu inte fixat wlanstöd i vår nätverksimplementation som sagt så det kommer antagligen bli ett helvete att få igång ja

Då blir det nog inget för min del än då
Nog omöjligt att få skiten att fungera i Slackware.

Permalänk
Medlem

Fungerar alltså apport ungefär som aptitude med flaggning av dependencies?

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shad0w
Fungerar alltså apport ungefär som aptitude med flaggning av dependencies?

Det tar hand om dependencies automatiskt ja. Man kan även installera paket utan sina dependencies med "apport -Id" (stort i).

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Jag vill inte vara jobbig och regna på er parad eller nåt, verkligen, det är ett fint projekt ni har, men hur ska ni befästa namnet på pakethanteraren för någon annan målgrupp än den svenska?
Eller ska det bli en av de där grejerna alla distar satsar på att ha för att ha en schtick?

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4