Trött på Win.. Vill ha nått annat!!

Permalänk
Medlem

Trött på Win.. Vill ha nått annat!!

Hej Alla Sweclockare..!

Är så att häromdan kom jag underfund med att jag inte längre använder datorn till nått annat än att surfa och ladda ner. Spelande gör jag på mitt 360.. Så jag förökte hitta nått snyggt grafiskt unix/linux operativ att ersätta windows med. Men det var rena djungeln.

Så ni kanske kan komma med förslag..
Prövade Freespire men hur jag än försökte så fick den problem med installationen, Kunde inte koppirea Imagefilen till hårddisken stog det. Och ändå provade jag med att formatera den med massa olika filsystem. Såsom Fat och Ex eller nått liknande.

Så det jag söker är ett snyggt och hyffsat lättanvänt linux/unix system..
Det ska fungera att surfa med (hehe) och det ska gå ganska smärtfritt att få igång internet. Får internet genom en router.

OCH lätt att installera

Sen kan ni gärna rekomendera några program, så som bra mediaspelare , bit torrent client, och brännings program =). Gärna freeware.

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Vector-Linux

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Har någon sagt Ubuntu ännu?
Nähä... då gör jag det

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk

Freespire måste ju änna vara det lättaste tack vare CNR (Click 'n Run). Så om du får igång Freespire så är det nog det bästa i ditt fall.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Ubuntu är ju fint för nybörjare,
om du vill ha ett fint dist så, Gentoo, men det är ganska svårt att installera för en nybörjare,

men ubuntu,
PC-BSD.
finns rätt mycket å välja på, det bästa vore väl om du köpte dej en CD-RW skiva å testade massa olika distar

Permalänk
Medlem

Unbuntu skulle jag oxå rekommendera, väldigt lätt att använda m.m. och ändå möjligt att gå djupare i när kunskaperna växer, samt väldigt snyggt och bra supportforum.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Är man inne på Ubuntuspåret men vill kika lite på dels Ubuntu och dels Applikationer så finns det
"liveCD" på Ubuntu (man installerar inget utan kör det från CD) och
Windowsversioner på lite vanliga GNU-program på en (nerladdningsbar) CD hos < http://www.theopencd.org >

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk

Eller Kubuntu som jag tycker är finare.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Hakar oxå på och säger Ubuntu. Funkar hur bra som helst, 10 min installation med live-cd, sen är det bara att tuta och köra! Enda är om man vill ha igång 3d på grafikkortet, då kan man få installera andra drivisar. Annars klockrent.

Permalänk
Medlem

Använder själv Ubuntu jag med. Men SLED 10 (SUSE Linux Enterprise Desktop 10) alternativt OpenSuse är schysst för nybörjare med skulle jag säga. Yast verkar ju rätt smidigt iaf

Permalänk
Medlem

Jovisst, ubuntu är nog en bra dist för dig, fastän jag själv föredrar gentoo.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Ubuntu säger jag, sen fixar du in XGL + Compiz enligt guider på www.compiz.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blattis
Ubuntu är ju fint för nybörjare,
om du vill ha ett fint dist så, Gentoo, men det är ganska svårt att installera för en nybörjare,

men ubuntu,
PC-BSD.
finns rätt mycket å välja på, det bästa vore väl om du köpte dej en CD-RW skiva å testade massa olika distar

tog orden ur min mun! fan precis vad jag tänkte när jag såg topic ..... gagagagaga

"humm... ubuntu och pc-bsd skulle nog passa" var det jag tänkte... gaggagaga

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Ubuntu säger jag, sen fixar du in XGL + Compiz enligt guider på www.compiz.net

En nackdel bara med Compiz är att det mesta går lite "halvsegt" Har det själv inlagt och visst, det ser snyggt ut men fönsterhantering osv går segare...så det är ju vad man prioriterar...
Men som sagt, ser coolt ut

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PippiRull
En nackdel bara med Compiz är att det mesta går lite "halvsegt" Har det själv inlagt och visst, det ser snyggt ut men fönsterhantering osv går segare...så det är ju vad man prioriterar...
Men som sagt, ser coolt ut

För mig känns det faktiskt som allt går mycket snabbare, haha. X.org känns slött i jämförelse, man kan ju ha att göra med att jag har ATi :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
För mig känns det faktiskt som allt går mycket snabbare, haha. X.org känns slött i jämförelse, man kan ju ha att göra med att jag har ATi :/

Körs inte det som en modul för X?

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Körs inte det som en modul för X?

Vet inte riktigt hur det fungerar, men uppritning av fönster och så känns mycket snabbare och "stabilare" (I brist på annat, men får mindre underligt beteende) än utan XGL.

Permalänk
Inaktiv

Du får testa Enlisy sen vid våran tredje release när vi har gtk-installatör (grafiskt) och mera dokumentation inkl vårat kommande grafiska konfigurationsverktyg Encopa.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
För mig känns det faktiskt som allt går mycket snabbare, haha. X.org känns slött i jämförelse, man kan ju ha att göra med att jag har ATi :/

Hehe, det var skumt för jag har oxå ett ATI-kort...X850XT
Borde ju inte va mitt grafikkort som segar ner

Permalänk
Medlem

Lyssna inte på dom som säger att du ska ha Gentoo (Det är mycket pill samt mycket kompilering och åstadkommer på sin höjd lite penisförlängning). Ubuntu är din frälsning!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Körs inte det som en modul för X?

Nepp men, men kolla in http://lists.freedesktop.org/archives/xorg/2006-August/017527... verkar bättren än xgl och snabbare att realisera än AIGLX.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MerZo
Lyssna inte på dom som säger att du ska ha Gentoo (Det är mycket pill samt mycket kompilering och åstadkommer på sin höjd lite penisförlängning). Ubuntu är din frälsning!

Det finns faktiskt folk som uppskattar att pilla, samma sak som du antagligen gillar att spela.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

...Och nu ser du varför man aldrig ska fråga om vilken dist man ska ha.

Nä men jag håller med, varför inte testa Ubuntu först. Läs gärna det här först; jag tycker det är en jättefin text. Och så guldgruvan för att fixa alla stora och små problem: www.ubuntuforums.org

Lycka till!

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
...Och nu ser du varför man aldrig ska fråga om vilken dist man ska ha.

Exakt, man får tusen olika svar.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

suse eftersom alla säger ubuntu den är i princip lika enkelt och bra

Permalänk

Ska vi inte haxxa ihop en FAQ om detta?

Ungefär:

Fråga: Jag söker en bra nybörjar Linux dist.

Svar: Ubuntu, SuSE eller Fedora Core är ganska hyffsade nybörjar distar. Om du inte är helt inställd på Linux kan du ta dig en titt på DesktopBSD eller ännu bättre PCBSD (tror den ska vara lättare).

---

Fråga:Jag vill ha en über dist eftersom jag är 1337 i Windows, jag försökte Ubuntu men det C*ADE SÖNDER totalt när jag skulle installera det.

Svar: Håll dig till Windows ett tag till. :>

---

Fråga: Jag har nu suttit vid Ubuntu ett tag och börjat tröttna lite på det, något tips på en bra dist som det krävs lite pill för att det ska bli bra?

Svar: Slackware, eller om du orkar Gentoo (nej, man är inte socialt handikappad bara för att man installerar Gentoo). Båda är bra dokumenterade och har trogna communityn.

---

SLUT!

Detta hade iallafall hjälpt ett par lite. :>

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C22H28N2O
[B]Ska vi inte haxxa ihop en FAQ om detta?
Fråga: Jag har nu suttit vid Ubuntu ett tag och börjat tröttna lite på det, något tips på en bra dist som det krävs lite pill för att det ska bli bra?

Svar: Slackware, eller om du orkar Gentoo (nej, man är inte socialt handikappad bara för att man installerar Gentoo). Båda är bra dokumenterade och har trogna communityn.

---

Vad sägs om att gå till Debian(som är lite liknande?) eller FreeBSD(som är helt olikt?) Om man vill lära sig mera alltså?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denad
Vad sägs om att gå till Debian(som är lite liknande?) eller FreeBSD(som är helt olikt?) Om man vill lära sig mera alltså?

Som sagt(?), jag gjorde denna under 5min och är inget man ska lita på då jag var trött när jag skrev det.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Jag tycker slackware var bra där. Vill man lära sig linux så är slackware bäst enligt mig

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du ska testa Ubuntu, å när du tröttnar på det och ifall du har lärt dej något, eller ganska bra, så installerar du Gentoo :), när du kör Gentoo lär man sig mycket, imo så är det den bästa disten om man vill lära sig Linux från grunden eller hur man ska säga :),

men testa ubuntu med dej
eller PC-BSD ,