Permalänk
Medlem

förklara multipern

det är så att jag sitter på en AMD athlon 2600+ .. FSB=166 multipern "auto"

men jag förstår inte riktigt vad "multipern" gör? vad sker när jag man höjjer / sänker den?

jag drog upp FSB'n till 175 och fick då en 2800+ @ 2.2 ( har jag för mig ) men då vart dator instabil. stänges av lite då och då när man spelade etc.
sedan testade jag att sätta multipern på 11x i med orginal FSB 166
då gick den ner till 2500+ ?

drog upp multipern till 12x och den kördes i 2600+
nu när jag testade att höja med ca 2 FSB vilket är 168 FSB

så körs den redan i 2800+ @ 2.02
mhz ökadas mer med höger multipern?

jag förstår inte, så kan ni förklara för mig.
vad gör multipern och blir prestandan bättre / sämre ju högre eller lägre den är?

tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

den kör antalet fsb * multiplier (ex 166*11=1826mhz=1.8ghz)
det ska väl underlätta lite när man ökar klockfrekvenser sen finns det en massa mer att berätta om multipliern men det överlåter jag åt de stora killarna.

Permalänk
Medlem

Multipliern multipliserar FSB'n så man får ut processorns frekvens. Precis som Byberg ovan säger den kör antalet fsb * multiplier (ex 166*11=1826mhz=1.8ghz)

Drar du upp FSB så påverkas allting som har med Front Side Bus'en. PCI portar, AGP, PCI-e, minnerna etc.

Drar du däremot upp multipliern så påveras endast bara processorn.

Visa signatur

Ledsen att jag inte kan svara på mer, men överklockning är absolut inte mitt område Vad jag förstår handlar det om att man fäster ett klockbatteri på processorn så går den snabbare, eller hur?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paradis
Multipliern multipliserar FSB'n så man får ut processorns frekvens. Precis som Byberg ovan säger den kör antalet fsb * multiplier (ex 166*11=1826mhz=1.8ghz)

Drar du upp FSB så påverkas allting som har med Front Side Bus'en. PCI portar, AGP, PCI-e, minnerna etc.

Drar du däremot upp multipliern så påveras endast bara processorn.

Men multipliern är väl oftast låst? Men man kan ju höja fsbn, men vad är det som begränsar det oftast? Moderkortet eller minnena?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Men multipliern är väl oftast låst? Men man kan ju höja fsbn, men vad är det som begränsar det oftast? Moderkortet eller minnena?

Ja, multipliern är oftast låst nu för tiden. Är det minnerna som begränsar kan man använda minnes dividern, om det nu finns en sådan på ditt moderkort.

Visa signatur

Ledsen att jag inte kan svara på mer, men överklockning är absolut inte mitt område Vad jag förstår handlar det om att man fäster ett klockbatteri på processorn så går den snabbare, eller hur?

Permalänk
Medlem

Lite OT men kan nån förklara vad hyperpath är när vi ändå är inne på OC-termer

Visa signatur

E6600@3GHz | Gigabyte GA-965P-DS3 | Sapphire ATI 4850 | 4Gb DDR2 PC6400 | 940Gb hd | Antec P150 | HP 2207 22" TFT