Produkttest: Komplett Gamer i30

Permalänk
Melding Plague

Produkttest: Komplett Gamer i30

De första kompletta datorsystemen med Intels nya Core 2 Duo-processorer börjar nu dyka upp. Ett sådant är Komplett Gamer i30 som är utrustat med Core 2 Duo E6700 2,67 GHz, Sapphire X1900XTX, Gigabyte GA-965P-DS3-moderkort, 2 st. 1024 MB-minnen, Samsung 400 GB-hårddisk med mera. Vi skall nu se närmare på vad paketet erbjuder och hur den klarar sig mot andra system.

Läs produkttestet: Komplett Gamer i30

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Nackdelar
* BIOS ställer om inställningen CAS 5 till CAS 3 (kanske fixas med senare BIOS-versioner men i dagsläget verkar det inte finnas någon känd lösning)

Redan fixat:
"Also noticed CPU-Z reports CAS Latency is set to 5 instead of 3 which its never show for me before. "
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=109719&p...

Visa signatur

// AMD Ryzen5 5600X | Noctua NH-D14 | ASUS X570-E GAMING | Corsair LPX 3600 Mhz 2x16GB CL18 | Asus TUF RTX3800 | SSDs Samsung 980Pro 1TB + 860 1TB + 850 500GB + 830 256GB| WD 2TB | Corsair AX 760W | NZXT S340| Front: 2x Corsair ML 120| Rear: Scythe Gentle Typhoon | LG 32GP850 //

Permalänk
Medlem

Kan vara kul att veta vad det hade kostat att köpa samma prylar, fast i delar hos komplett. Har någon orkat räkna efter?

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus ROG Strix Z270H | EVGA GeForce GTX 1080 Ti SC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz | Corsair HX 650W

Permalänk
Medlem

I din lista fanns inte Windows XP Home SP2 vilket kostar 895 kr (för OEM versionen) samt Vantec USB Multikorts läsaren som kostar 250 kr vilket höjer din listas pris från 15656 kr till 16801 kr.

Och i det priset ingår då inte livstids telefonsupport vilket , för vissa, kan vara guld värt
Och inte heller tre års garanti på hela paketet. Många delar har säkert bara 1 års garanti så 2 år extra är inte helt fel.

Typ 2000 kr extra är inte så många kronor för det hela då det ingår samt att de sätter ihop och installerar OS.

Permalänk
Medlem

Tycker priset var vettigt. Ett par tusen för OS och support samt tre års garanti är inte speciellt farligt eftersom Komplett dessutom tar på sig att montera och testa grejerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twau
http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=367538&...
Tror jag fick med allt :S

http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=367563&...

Den saknar endast OS, http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=308758 och http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=308756

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Avstängd

va lite ni fick upp den i

finns ju en massa som får upp sina i 3,6ghz lätt iallfall med b5 stepping.
jag tyckte datorn va lite dyrt också men kan man inget om datorer o inte vill bygga själv så är den nog helt ok.

Permalänk
Medlem

Datorn är inte optimerad för att vara den mest klockvänliga. Standardminnen och ett moderkort som lämnar en del att önska. Uppgradera de två delarna så går det säkerligen att få upp den en hel del mer.

Permalänk
Avstängd

ne moderkortet är väldigt bra med rätt bios iofs.
minnena suger förmodligen men divider kan man ju köra.

men den är nog bättre än dells speldatorer.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av littlewings
Nackdelar
* BIOS ställer om inställningen CAS 5 till CAS 3 (kanske fixas med senare BIOS-versioner men i dagsläget verkar det inte finnas någon känd lösning)

Redan fixat:
"Also noticed CPU-Z reports CAS Latency is set to 5 instead of 3 which its never show for me before. "
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=109719&p...

Trodde jag hade den senaste beta BIOS-versionen men där ser man Fortfarande en nackdel för datorsystemet dock iom att de inte levereras med den versionen.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

livstidstelefon och e-postsupport, är det då hur länge jag lever som köpare eller är det datorns livstid? överförs den supporten även till nästa köpare eller den gäller enbart första köparen? om det är på datorns livstid bör den väl följa med till andra ägaren. om det är min livstid som köpare hur länge är det då, får mina barnbarn support på den när jag är pensionerad?

står att den får modifierars, vad exakt menas med det? lämnar komplett även garanti och support om jag byter saker i den eller det försvinner?

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

Jag är mest imponerad hur FX60 följde med i spelprestanda. Trodde AMD var rejält på efterkälke här Hmm kanske dax att gå över från 754 till 939 då

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Avstängd

ska du ha prolle så skaffar du väl skt 775 lr am2?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
ska du ha prolle så skaffar du väl skt 775 lr am2?

Nej. Men nu handlar jag ju närmast prestanda per krona

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LfD
Nej. Men nu handlar jag ju närmast prestanda per krona

Billigaste Core 2 Duon är sjukt prisvärd. 1800kr för en processor som spöar allt AMD har?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Fniss, typ.. Sen klagar nån på att nån clockat den "lite", det man måste inse är hur mycket snabbare denna processorn är än alla andra, oklockad..
En Core 2 Duo på 3ghz kan inte ens i närheten jämföras av en P4 3ghz.
Det är preciiiiis som med bilar i datorvärlden nuförtiden, alla icke så insatta tror att hästkrafter är allt, vilket de snabbt upptäcker vara fel då de försöker köra en 1000hp Mustang med 3 i vridmoment

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam

Permalänk
Medlem

Provade ni överklocka med minnesdivider? Nu kanske man förlorar en del på att inte köra minnet i 1:1 men jag tror man förlorar mer på att köra lägre processorhastighet (beror förstås på hur mycket snabbare processorn går). Å andra sidan behöver man knappt överklocka den alls, den är ju snabb så det duger redan i original.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Provade ni överklocka med minnesdivider? Nu kanske man förlorar en del på att inte köra minnet i 1:1 men jag tror man förlorar mer på att köra lägre processorhastighet (beror förstås på hur mycket snabbare processorn går). Å andra sidan behöver man knappt överklocka den alls, den är ju snabb så det duger redan i original.

javisst inställningarna syns här: http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=574&page=6
Testade lite olika inställningar för minnena men fick inte högre än som framgår där.

Edit: moderkortet var revision 1.0 med de första styrkretsarna för 965P (C1).

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baleur
alla icke så insatta tror att hästkrafter är allt, vilket de snabbt upptäcker vara fel då de försöker köra en 1000hp Mustang med 3 i vridmoment

Att ta med en mustang i din liknelse är totalt fel:p Mustanger har vrid så det knakar om det:P Amerikansk V8 = Vridmoment

Hade varit bättre ifall du kunde tagit en Japps bil eller liknade ;p

Permalänk

jag tänkte faktiskt kanske köpa de paketet senare iår, eller början av nästa men modifera om den till e6600 och ta utan OS istället.. om nu inte e 6700 har rasat i pris till dess vill säga... (har redan win xp på denna datorn som jag har nu).. föresten e d värt att byta har datorn i sign..

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LfD
Jag är mest imponerad hur FX60 följde med i spelprestanda. Trodde AMD var rejält på efterkälke här Hmm kanske dax att gå över från 754 till 939 då

Ännu intressantare blir det i jämförelsen att nuvarande priser på AMD X2 processorer har mer än halverats. En X2 4400 för ungefär 2000 kr är billigt, speciellt med tanke på att de flesta är kapabla (... nu utgår jag ifrån DFI kort som jag är mest hemma på) att stabilt klockas till 2.6 - 2.8GHz, alltså helt i paritet med FX60 eftersom X2 4400 även har utökat cash-minne.

Personligen har inte Conroe lyckats övertyga mig om en uppgradering ifrån 939, inte just nu i alla fall, speciellt med tanke på att Intels hype kring Conroe visade sig till stor del vara resultatet av ett massivt marknadsföringstrick. Visst presterar den bättre, men å andra sidan har AMD 64 funnits på marknaden i många år nu - en evighet i de här sammanhangen. Dessutom - och det här tycker jag är det intressantaste - övertygar Conroe främst i grafiska spel tester med lägre krav (Futuremark 01: vem bryr sig?), men så fort skärmens upplösning ökar ju bättre hävdar sig AMD FX60. Vem skaffar sig utrustning för mer än en månadslön och de nyaste spelen, för att sedan spela dem i 1024x768? I SuperPi är troligen Conroe också en AMD dödare, men det är väl knappast någon som skaffar sig ett system för att imponera i SuperPi, eller har jag fel?

Jag påstår inte att Conroe generationen och dess uppföljare är dåliga, tvärtom är de utmärkta processorer. Däremot bör de sättas in i ett rättvisare perspektiv och i förhållande till verklig användning där syntetiska tester och siffror inte avgör.

I'm not an AMD fan boy... just a user.