Kentsfield överklockad till 4,8 gigahertz

Permalänk
Melding Plague

Kentsfield överklockad till 4,8 gigahertz

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

My god!! Shitt pommes! Strunta i dualcore, fyra skall det vara!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Man måste bara älska snubbarna på XS.org

Permalänk
Medlem

Den processorn verkar ha potential

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem

Dual quadcore...? Dual SLI räcker inte långt för att matcha en sådan burk...

Permalänk
Medlem

Mycket bra överklockning. Skulle vilja se vad det går för på luft.

Permalänk
Medlem

Men kommer man ens behöva 4 kärnor? Den lär ju kosta lite och kommer knappast behövas för vanliga personer. Iaf inte just nu. Kanske om 1-2 år? Nu så börjar liksom programmen stödja dual core, så hur lång tid tar det innan de börjar stödja quad core?

Permalänk
Medlem

Oh herre gud.. lär vara ganska bra prestanda på de där

Hur lyckas de få tag på "engineering samples" gång på gång? Kul är det iaf

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem

Varför brassar de på med kväve jämt och ständigt, det är tråkigt, inte direct något man kan köra en burk på hemma, kompressor kylning max i alla första tester enligt mig.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Men kommer man ens behöva 4 kärnor? Den lär ju kosta lite och kommer knappast behövas för vanliga personer. Iaf inte just nu. Kanske om 1-2 år? Nu så börjar liksom programmen stödja dual core, så hur lång tid tar det innan de börjar stödja quad core?

Såvitt jag förstått det stöds antingen singlecore eller multicore, dvs stöds 2 kärnor stöds även 67 osv.. Rätta mig om jag har fel!

Visa signatur

GA-P35-DS3 / E6600 @ 3.44 GHz TRUE / 8800GT Accelero S1 / OCZ 4GB 6400 @ 860MHz / 1TB HD501LJ HDD / Asus MW221U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reduts
Såvitt jag förstått det stöds antingen singlecore eller multicore, dvs stöds 2 kärnor stöds även 67 osv.. Rätta mig om jag har fel!

Någon skrev så på forumet i alla fall kommer jag ihåg så det kan nog stämma.

Här står det http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=6023...

Visa signatur

Lever pastej?

Permalänk

ovan talare har rätt, finns inget dual, eller quad i program som stödjer, utan det är multicore, sedan om det verkligen utnyttjas som det borde är en annan sak.

världsrekordet ligge rpå 10 sek i super pi 1mb, och om jag kollade rätt så är hans prolle @ 4.7 dessutom en quad core, inget imponerande i super pi iaf.

Och andra sidan så är super pi skit samma dock en skoj grej, men 11 laxar i 06 är inte illa, själv sägtter man 5500, :/

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Men kommer man ens behöva 4 kärnor? Den lär ju kosta lite och kommer knappast behövas för vanliga personer. Iaf inte just nu. Kanske om 1-2 år? Nu så börjar liksom programmen stödja dual core, så hur lång tid tar det innan de börjar stödja quad core?

Om ett program eller spel använder fler än 1 tråd så kommer det att vara snabbare ju fler kärnor/processorer du har.

Permalänk
Medlem

4.8 ? 4944 tyckte jag att jag läste.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Frågan är om sån här publicitet är bra för intel.. kan juh vara så att folk ventar med cpu köp då dom vet att quadcore kommer att komma inom kort.

Men så pass bra som conroe ahr visat sig att vara så kanske folk köper på för fullt iaf

Som någon sa tidigare så är juh klockning med kväve ganska pointless då de flesta kör med h2o eller luft/passivt.

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Medlem

Hmm, I beg to differ. Tyvärr har inte programmerarna varit så duktiga Kolla Anandtechs nya recension av PowerMac Pro Quad Core så kommer ni att se att det är i ett ytterst fåtal apps som Quad Core utnyttjas; i slutändan verkar programmerare genom åren ha satt multicore = dual core när det gäller desktops-apps. Server är förstås något helt annat.

Sen uppstår ett annat problem med Quad Core, plötsligt räcker inte minnesbandbredden till för den maximerade multitaskingen.

Det är mao som vanligt; det tar tid innan mjukvaran kommer ikapp hårdvaran.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Det var ju trevligt :).

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Hmm, I beg to differ. Tyvärr har inte programmerarna varit så duktiga Kolla Anandtechs nya recension av PowerMac Pro Quad Core så kommer ni att se att det är i ett ytterst fåtal apps som Quad Core utnyttjas; i slutändan verkar programmerare genom åren ha satt multicore = dual core när det gäller desktops-apps. Server är förstås något helt annat.

Sen uppstår ett annat problem med Quad Core, plötsligt räcker inte minnesbandbredden till för den maximerade multitaskingen.

Det är mao som vanligt; det tar tid innan mjukvaran kommer ikapp hårdvaran.

Sant. Det finns tydligen ganska enkla fulhack som gör att spelen utnyttjar två kärnor, men att programmera för sann multicore är uppenbarligen betydligt jobbigare.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem

Varför just 4 humm varför inte 10 eller fler fast inte så kraftiga då skulle dom inte bli så dyr..:D

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk
Medlem

Hmm... synd att det ska komma något nytt precis när man tänkt köpa sig en cpu med 2 kärnor. ^^ Lönt att vänta? Eller kommer inte denna vara till för spel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orion^
Frågan är om sån här publicitet är bra för intel.. kan juh vara så att folk ventar med cpu köp då dom vet att quadcore kommer att komma inom kort.

Men så pass bra som conroe ahr visat sig att vara så kanske folk köper på för fullt iaf

Som någon sa tidigare så är juh klockning med kväve ganska pointless då de flesta kör med h2o eller luft/passivt.

Det går hur bra som helst för Intel. Deras conroe processorer säljer så bra att de typ inte riktigt hinner producera. Dessutom köper butikerna av Intel och eftersom förfrågan är väldigt stor så köper de in väldigt många. Så det är endå rätt bra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
ovan talare har rätt, finns inget dual, eller quad i program som stödjer, utan det är multicore, sedan om det verkligen utnyttjas som det borde är en annan sak.

världsrekordet ligge rpå 10 sek i super pi 1mb, och om jag kollade rätt så är hans prolle @ 4.7 dessutom en quad core, inget imponerande i super pi iaf.

Och andra sidan så är super pi skit samma dock en skoj grej, men 11 laxar i 06 är inte illa, själv sägtter man 5500, :/

Men du, öppna 4 super pi så ska du se att du slår rekord

Hade super pi varit flertrådat hade man också slagit rekord

Hoppa till 16 kärnor direkt!!!!!!!

Permalänk
Medlem

visst skulle det vara trevligt om fler enskilda program kunde utnyttja 2-4 kärnor, men samtidigt äre ju rätt skönt o kunna brassa på med 4 st olika saker utan att de tar kraft ifrån varandra på samma sätt om om man kör med en kärna

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Det är mao som vanligt; det tar tid innan mjukvaran kommer ikapp hårdvaran.

Vilket iofs alltid har varit tvärtom när det gäller spel och grafikkort. Enbart de nyare generationens kort som de varit tvärtom med...

Jag menar, köpte man det värsta Gf4 när det kom kunde man ändå inte spela i 1600x1200 i 4xAA osv..

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Inaktiv

Att skriva program för ett obestämt antal trådar är inte speciellt lätt... i jämförelse så sitter barnen i sandlådan och programmerar dedikerat för 2-trådat

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Santrium
Om ett program eller spel använder fler än 1 tråd så kommer det att vara snabbare ju fler kärnor/processorer du har.

Näe. Har du två trådar är det sak samma om du har två eller tre kärnor/processorer. För att utnyttja N kärnor behövs N trådar (eller processer).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Lite på lyran nu så kanske inte tänker helt klart men optimalt som jag ser det vore ju ändå att applikationerna kunde känna av hur många kärnr det finns och när någon inte används speciellt mycket så får den en uppgift att utföra och därmed har man låtit applikationen köre multitrådat.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Avstängd

haha ingen dålig klock......för o va en norrman som klockat också

@A.N'doja wr i super pi 1m ligger faktiskt på exakt 9.000 o inte 10 s

Permalänk
Discokungen

Satan! Måste älska CPU-scoren: 5800p! Får 1900p med min 4200+ i 2,6GHz. HAHA!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Det borde ju inte gå att göra ett program som har N trådar men man kan ju göra så att det har en tråd för varje liten grej så attm an får 100 trådar kanske. Kommer ju alldrig finnas fler än 100 kärnor i en PC i vilket fall och sedan delar den bara upp trådarna mellan cpuerna så att de får köra tex 25 var på en quad.

Men en annan sak nu när man gör fler cores i cpuerna, kan man inte då lika gärna lägga in gpun (gpuerna =D) i samma "chip" eller vad det kallas? Och senare, kanske ganska snart även minne så man slipper massa långsamma bussar. Bussar är nog fressten världens sämsta uppfinning, oavsett om det är FSB eller västtrafik vi snackar om, de är ju ALLTID flaskhalser... Typ.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?