NVidia GeForce 7950 GT den 14 september

Permalänk
Melding Plague

NVidia GeForce 7950 GT den 14 september

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt med fler kort att välja och vraka bland. Hoppas det kan matcha ati's motsvarigheter till ett bra pris.

Visa signatur

Intel C2D E6300 @ 2800 || Asus P5B Deluxe || 2048mb Crucial Tenth Anniversary PC5300 @ 1000 4-4-4-12 || MSI 7900GTO @ 700/1700 || Samsung Spinpoint 250gb || NEC 5170 || Antec P180B || Corsair HX520

Permalänk
Medlem

Ringde precis och avbeställde min beställning av XFX 7900GT 520/1500.

Inväntar detta kort istället som kommer ut om 1 månad.
Priset låter riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Är det samma kärna som en 7900GT ?

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är den kinesiska sajten IT.com.cn som publicerat slides om den uppkommande modellen, som med en prislapp på $299 dollar främst är tänkt att konkurrera med ATI Radeon X1900 XT.

Vad är grejen med sweclockers och ordet "uppkommande" egentligen? Kommande ska det vara.

Permalänk
Medlem

Härligt med grafikkorts nyheter då man ska köpa en ny dator

Visa signatur

SPHX1900XT256mb|250GB@233GBsata2|C2D 1.86@2.1 ghz E6300| MSI Neo-F|DDR2 2x512|Hiper530W|SennhieserPC-150|Creative 7500 mus|Chassie APLUS CaseQubic svart :D
Windows XP + SP2 :D

Permalänk
Medlem

AGP-Express hoppas jag

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk

Förstår inte riktigt varför 550mhz och 1400Mhz på minnet och heta 7950GT, när det är precis som ett 7900GT 550/1400Mhz fast i 512 vilket redan finns?

känns som om här finns brist på information om produkten

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Effektivare arkitektur kanske doja?

Permalänk
Hedersmedlem

HDCP-stöd som standard på alla kort...

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Effektivare arkitektur kanske doja?

tycker de borde stått någonstans..

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
tycker de borde stått någonstans..

Redan namnet säger en sak.
Lite bakgrunds historia: 7950GX2 bygger på G71 kärnor, men inte många som vet att det är en mobile version av G71, G71M. Vilken är svalare och strömsnåligare. Det är därför 7950GX2 har en avsevärt mindre kylning än 7900GTX men ändå blir aldrig varmare än GTX eller mer högljud för den delen och har samma prestanda som två GTX i SLI.
7950GT bygger på den kärna (G71M). Så man inte bara får 512mb minne men också en svalare kärna.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bulke
Vad är grejen med sweclockers och ordet "uppkommande" egentligen? Kommande ska det vara.

Du har helt rätt, tänkte också på det. Det är svengelska, översättning från "upcoming".

------------------------
English entry word
upcoming

Swedish translation
kommande (adjektiv)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Redan namnet säger en sak.
Lite bakgrunds historia: 7950GX2 bygger på G71 kärnor, men inte många som vet att det är en mobile version av G71, G71M. Vilken är svalare och strömsnåligare. Det är därför 7950GX2 har en avsevärt mindre kylning än 7900GTX men ändå blir aldrig varmare än GTX eller mer högljud för den delen och har samma prestanda som två GTX i SLI.
7950GT bygger på den kärna (G71M). Så man inte bara får 512mb minne men också en svalare kärna.

aiight, tackar och härligt

Ska bli skoj och se hur den presterar

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Woho, dagen före min födelsedag

men det lär inte bli något så dyrt kort för mig inte..

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Avstängd

Om sweclockers nu ska envisas att använda uppkommande så varför inte ta steget fullt ut och särskriva det också eftersom det är tillåtet i engelskan.

Undrar om alla stora till värkare ska supportera detta upp kommande kort? Va? Jo! Jag blev ut slängderad från svensk leksjonen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Om sweclockers nu ska envisas att använda uppkommande så varför inte ta steget fullt ut och särskriva det också eftersom det är tillåtet i engelskan.

Undrar om alla stora till värkare ska supportera detta upp kommande kort? Va? Jo! Jag blev ut slängderad från svensk leksjonen.

Varför fortsätta bråka om det här egentligen? Det har redan tagits upp en gång i tråden, det räcker(Om man ens skulle behöva ta upp en sådan sak i tråden). Samtidigt som du överdriver något enormt, vilket bara är barnsligt. För att dra en lika dum parallell kan man ju säga att varför bara skänka en liten del av din lön till välgörenhet när du kan skänka bort hela.

Varför inte skicka ett mail till författaren av artikeln istället? Vill du känna dig 'cool' för att du kan "äga" någon på internet?

Nu kan ju samma "argument" användas emot mig(Att jag leker cool osv.) men jag tycker att det lika gärna kan stå i tråden så att andra coolingar också kan läsa det här.

Om du vill svara, gör det via PM.

Permalänk

håller med ovan talare fullt ut, låt bli att giddra här, PM står för Private Message, abuse it.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

det är i princip ett nerklockat 7900gtx som kostar mycket mindre.

7900gt kommer kosta ca 2k till en början sedan kommer 7900gs med eventuellt defekta pipes som man med tur kan låsas upp.

men som alla vet så är geforce 8 redan påväg o kommer o finnas i butikerna i höst eller i december senast.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Redan namnet säger en sak.
Lite bakgrunds historia: 7950GX2 bygger på G71 kärnor, men inte många som vet att det är en mobile version av G71, G71M. Vilken är svalare och strömsnåligare. Det är därför 7950GX2 har en avsevärt mindre kylning än 7900GTX men ändå blir aldrig varmare än GTX eller mer högljud för den delen och har samma prestanda som två GTX i SLI.
7950GT bygger på den kärna (G71M). Så man inte bara får 512mb minne men också en svalare kärna.

G71M är väl bara en vandlig G71 med lägre Vcore?

7950GX2 är knappast någonting speciellt som du verkar villja få det till, det har specifikationer liknande 7900GT (2 stycken) och presterar och utvecklar värme enligt spec.

Med tanke på att det inte har skrivigt någonting om en G72/G75 kärna så får man anta att 7950GT bara är en 7900GT/7900GTX hybrid. Blir intresant och se hur det utvecklar sig närmsta månanden, ATI släpper lös X1950XT(X) samt RV570 (X1900Pro eller X1950Pro) och kommer tvingas sänka priset på X1900. Antagligen hamnar 7950GT mitt emellan X19*0Pro och X1900XT i både pris och prestanda.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
G71M är väl bara en vandlig G71 med lägre Vcore?

7950GX2 är knappast någonting speciellt som du verkar villja få det till, det har specifikationer liknande 7900GT (2 stycken) och presterar och utvecklar värme enligt spec.

Ser ingenstans var jag skulle ha skrivit att 7950GX2 skulle vara något "speicellt". Det som jag har skrivit är bara en observation som är byggd på fakta. Har du några invändningar mot det?

Japp G71M är en nervoltad G71.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Hoppas detta kort inte blir en lika stor flopp som den senaste (7900gt)
Konstigt att dom inte testar korten ordentligt innan dom skickar ut dom till affärerna!!!
Var typ hur många som helt som hade problem med värmen! och då gick dom sönder!! Som precis hände mig! (klockat hade jag visserligen gjort, voltmod.)
Gillar nvida. Mitt 7800gt kort har hållt hur länge som helst, och med hög klock- bra kort!!

Permalänk
Medlem

Låter väldigt frestande att sälja mitt 7800GT och köpa 2st 7950 GT (512MB+512MB = 1GB! & 24+24 Pipelines)

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zhrooms
Låter väldigt frestande att sälja mitt 7800GT och köpa 2st 7950 GT (512MB+512MB = 1GB! & 24+24 Pipelines)

512MB+512MB = 512MB är det väl med SLI?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RandomName
Varför fortsätta bråka om det här egentligen? Det har redan tagits upp en gång i tråden, det räcker(Om man ens skulle behöva ta upp en sådan sak i tråden). Samtidigt som du överdriver något enormt, vilket bara är barnsligt. För att dra en lika dum parallell kan man ju säga att varför bara skänka en liten del av din lön till välgörenhet när du kan skänka bort hela.

Varför inte skicka ett mail till författaren av artikeln istället? Vill du känna dig 'cool' för att du kan "äga" någon på internet?

Nu kan ju samma "argument" användas emot mig(Att jag leker cool osv.) men jag tycker att det lika gärna kan stå i tråden så att andra coolingar också kan läsa det här.

Om du vill svara, gör det via PM.

Det fyller inget syfte att svara via PM så det gör jag helt enkelt inte. Syftet är att få upp problemet till ytan så att de som sätter trenderna i språkbruket här kan börja ordna till sitt eget först.
Eftersom din text i stort är läsbar och begriplig så ingår du inte bland de andra 95% i forumet som sällan eller mycket sällan varit vakna under sin skolgång. Det är alltid skönt att slippa läsa en text som man först måste översätta till sitt eget modersmål.
Nu ska man inte gå till överdrift, artikelförattarna underviker särskrivningar och stavar rätt i så hög grad att åtminstone jag inte märker av detta. Det är skönt! Att inför egna påhittade ord känns ju bara töntigt då det inte är något fel alls på redan etablerade ord och uttryck.

Citat:

Vill du känna dig 'cool' för att du kan "äga" någon på internet?

Du får nog förklara närmare vad du menar där. 'Cool' förstår jag betydelsen av, men resten säger mig inte ett dugg.

Nej, jag anser heller inte att detta är utanför ämnet eftersom jag i hög grad diskuterar artikeln.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
7950GT bygger på den kärna (G71M). Så man inte bara får 512mb minne men också en svalare kärna.

Var har du läst det?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaveHole
Var har du läst det?

Lite där o här, på forums, på reviews. Goggla så får du se.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zhrooms
Låter väldigt frestande att sälja mitt 7800GT och köpa 2st 7950 GT (512MB+512MB = 1GB! & 24+24 Pipelines)

Någon har ingen aning.

Permalänk
Medlem

@DataNusse Tack för infon! Ser ut att bli ett mycket intressant kort!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Discokungen

Lite småsugen men nää. Klarar mig ett tag till ^.^

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld