Permalänk
Medlem

OS på liten hdd

Har just insett att alla mina kompletta datorer här hemma är nu sålda eller förflyttade, så vad hittar jag om inte en 1,3Gb WD HDD!
Burken den fick platsa i är en gammal ihoppysslad dell T600. P3 600MHz, 256 Mb SDRAM, en dvd läsasare och som sagt 1.3 Gb hårddisk.

Undrar om man skulle kunna fixa så att man kan surfa och lyssna på webbradio på denna datorn utan att behöva sitta i ngt terminalliknande eller behöva installera WIN95 som det var från början på denna hdd. Hoppas att linux är ett alternativ eftersom jag vet att xp tar mer än 1.3 gb (tror jag iaf) och vill helst inte andvända ngn gammal WIN ver.

//reffus

Visa signatur

pikomaster: Venice 3000+ | 1024Mb DDR | HDD 250, 300, 200 Gb [ ] pikoslave: P3 600MHz | 512Mb SD | HDD 20Gb

Permalänk
Medlem

DSL är en trevlig liten dist som kommer att flyta otroligt fint på den burken.

http://www.damnsmalllinux.org/

Vi kan även lägga till DSL-N om du vill ha mer program. Jag vet dock inte om det är helt stabilt.

http://www.damnsmalllinux.org/dsl-n/

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem

Själv använder jag mandriva, och har en /-partition på 1,4 Gb (inga separata /usr /var osv.) och då får jag utan problem plats med allt jag kan tänka mig behöva.
Vilken dist du använder spelar väl egentligen ingen roll, tar du bara och låter bli att installera hela gnome/kde, och satsar på t.ex xfce eller fluxbox, ja helt enkelt om du håller ögonen öppna under installationen och väljer bort "överflödiga" paket, så ska du nog klara dig bra med dina 1,3 Gb.
Dock lär det ju bli trångt om du tänkt dig att ha musik/filmer på dator

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera DSL i ditt fall. Jag har kört det från ett USB-minne och det flöt på helt OK. Borde inte vara något problem med din burk.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av e5150
Själv använder jag mandriva, och har en /-partition på 1,4 Gb (inga separata /usr /var osv.) och då får jag utan problem plats med allt jag kan tänka mig behöva.
Vilken dist du använder spelar väl egentligen ingen roll, tar du bara och låter bli att installera hela gnome/kde, och satsar på t.ex xfce eller fluxbox, ja helt enkelt om du håller ögonen öppna under installationen och väljer bort "överflödiga" paket, så ska du nog klara dig bra med dina 1,3 Gb.
Dock lär det ju bli trångt om du tänkt dig att ha musik/filmer på dator

Om man kör med en 512MB swap så blir det inte mycket kvar av en 1.3gig hdd.

Då är det bättre att ta något som redan är litet då man inte kan något om systemet.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem

Re: OS på liten hdd

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reffus
Har just insett att alla mina kompletta datorer här hemma är nu sålda eller förflyttade, så vad hittar jag om inte en 1,3Gb WD HDD!
Burken den fick platsa i är en gammal ihoppysslad dell T600. P3 600MHz, 256 Mb SDRAM, en dvd läsasare och som sagt 1.3 Gb hårddisk.

Undrar om man skulle kunna fixa så att man kan surfa och lyssna på webbradio på denna datorn utan att behöva sitta i ngt terminalliknande eller behöva installera WIN95 som det var från början på denna hdd. Hoppas att linux är ett alternativ eftersom jag vet att xp tar mer än 1.3 gb (tror jag iaf) och vill helst inte andvända ngn gammal WIN ver.

//reffus

Kanske en Linux dist på en LiveCD, som kör i minnet bara?

Tar 0gig på hårddisken

Länk till LiveCD:s på distrowatch.com http://distrowatch.com/search.php?category=Live+CD#distrosear...

MvH

Visa signatur

|MacBook|Macbook Air
Medlem i signaturgruppen hjälpsamma Appleanvändare.

Permalänk

Testa ZipSlack ( http://www.slackware.com/zipslack/ ) har dock ingen aning om hur bra det är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alexandersson
Testa ZipSlack ( http://www.slackware.com/zipslack/ ) har dock ingen aning om hur bra det är.

Ser inte riktigt ut att vara vad killen letar efter.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smygis
DSL [] en trevlig liten dist som kommer att flyta otroligt fint p[]den burken.

http://www.damnsmalllinux.org/

Vi kan []en l[]ga till DSL-N om du vill ha mer program. Jag vet dock inte om det [] helt stabilt.

http://www.damnsmalllinux.org/dsl-n/

Tack sa mkt f'o'r hj'a'lpen!
Sitter i DSL nu
Nu beh;ver man bara 'ndra lite till svenskt tangentbord med mera....
hade fint

Visa signatur

pikomaster: Venice 3000+ | 1024Mb DDR | HDD 250, 300, 200 Gb [ ] pikoslave: P3 600MHz | 512Mb SD | HDD 20Gb

Permalänk
Medlem

ändra XOrg config filen..

så där det står keybourd eller något fins en liten "ruta" där set står "en" eller något byt till "fi", ja "fi" spara, du måste ha root rätigheter... vet inte om det heter sudo eller su i DSL

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem

temporär lösning:
Kör setxkbmap se i en terminal.

permanent lösning:
Som root, öppna filen /etc/X11/xorg.conf och leta efter XkbLayout under Section "InputDevice", ändra till se och spara. Starta sedan om X med ctrl+alt+backspace.

Section "InputDevice" Identifier "Generic Keyboard" Driver "kbd" Option "CoreKeyboard" Option "XkbRules" "xorg" Option "XkbModel" "pc105" Option "XkbLayout" "se" EndSection

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gego
ändra XOrg config filen..

så där det står keybourd eller något fins en liten "ruta" där set står "en" eller något byt till "fi", ja "fi" spara, du måste ha root rätigheter... vet inte om det heter sudo eller su i DSL

sudo och su är "olika" saker, med sudo får du bara root när du ska göra det kommandot som står efter, t.ex "sudo apg-get install pr0nmaker". Med su får du root så länge du har terminalfönstret öppet.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Livecd är ju lite drygt om du tänkt använda datorn någon längre tid. Slackware skulle jag lätt kört på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reffus
Tack sa mkt f'o'r hj'a'lpen!
Sitter i DSL nu
Nu beh;ver man bara 'ndra lite till svenskt tangentbord med mera....
hade fint

Har du installera det till hårdisk?
gör det om du inte gjort det

och det finns ingen /etc/X11/xorg.conf i DSL
Det finns en enkelt script som du säkert hittar där du ställer in keyboard grejs
svenska är svlatin1 eller not
tryck sedan ctrl+alt+backspace och sedan kör startx

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Har du installera det till hårdisk?
gör det om du inte gjort det

och det finns ingen /etc/X11/xorg.conf i DSL
Det finns en enkelt script som du säkert hittar där du ställer in keyboard grejs
svenska är svlatin1 eller not
tryck sedan ctrl+alt+backspace och sedan kör startx

fick in det på hårddisken för en stund sen.. allt tar lite längre tid när man är noob
satt just och kollade efter /etc/X11/xorg.conf när jag läste ditt inlägg och kom då ihåg keyboard saken i "controlpanel". tack för hjälpen

Visa signatur

pikomaster: Venice 3000+ | 1024Mb DDR | HDD 250, 300, 200 Gb [ ] pikoslave: P3 600MHz | 512Mb SD | HDD 20Gb

Permalänk
Medlem

Gå till närmsta sopcontaier och hämta en större skulle ja vilja säga.. hehe

Permalänk
Medlem

jo det är ganska enkelt att hitta en större hårdsik på närmaste sopcontaier som faktisk fungerar
1,3Gb duger dock gott till en liten desktop dator.

annars någon som vet vart Xconfigen ligger i DSL?
blir tokig att det inte finns någon får inte min musen att att fungera på en dator