Permalänk
Medlem

MacBook och RAM

Hej!
Vill först poängtera att jag är helt ny på Mac så jag vet inte ett smack men har varit ruggit sugen p.g.a utseende, stabilitet och säkerhet. Stämmer det att det "just works seamlessly"?

Jag har funderat ett tag på att införskaffa mig en MacBook som jobbdator. Jag pysslar med Webdesign, lite fotoredigering men mest förminska bilderna (Alltså ej jättetung bildredigering), PHP och HTML.
Ska även ha mina bilder och använda den till skapande av DVD-menyer till filmklipp och i princip allt vad iLife har att erbjuda.

Min fråga till er som kan, hur mycket RAM är det rekommenderat att jag köper? Räcker 512 eller ska jag ta 1024? 2048 är uteslutet då ekonomin inte täcker den kostnaden.

Tacksam för svar.

Visa signatur

CITERA MIG FÖR SVAR! [maskin] Macbook - 2Ghz CoreDuo, 1280Mb, 60Gb[/maskin]

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekomendera 1024.

512 duger men du får bättre prestanda med 1024.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

Man måste ju inte heller köpa minnet hos Apple - om det hjälper ekonomin en smula

Tänk då på följande

Citat:

MacBook Computer (May 2006)
The MacBook computer introduced in May 2006, based on the Intel Core Duo, provides two RAM slots that accommodate 200-pin DDR2 SDRAM SO-DIMMs up to 1.25” in height. The SO-DIMMs must be DDR2-667 (PC2-5300) compliant and must be unbuffered, unregistered, 8-byte, nonparity, and non-ECC.

The computer ships with two 256 MB, 667 MHz, SDRAM SO-DIMMs installed for a total of 512 MB. The largest capacity SO-DIMM supported is 1 GB, so the maximum memory capacity is 2 GB.

The memory controller supports both 512 MB and 1GB SO-DIMMs. However, because the memory in the two slots is configured as a contiguous array of memory, both SO-DIMMs must be the same size and type for the interleaving function to be used to improve performance. The MacBook supports a CAS latency of 5.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GunnarD
Jag skulle rekomendera 1024.

512 duger men du får bättre prestanda med 1024.

Jo, att man får bättre prestanda med mer i ram är jag med på

Men är det en enorm skillnad som gör det värt 1000kr extra? Jag ska köpa macbooken via CSN-kortet, mellanmodellen med DVDbrännare. 11.500kr för den med CSN-kortet är inte bra, det är ASBRA!

Men du säger att det kommer duga iaf?

Kan man sätta i mer RAM själv utan att garantin ryker? Jag har en Appleåterförsäljare här i stan som lämnar garanti annars.

Jag tänkte också på att grafikminnet delas med datorns systemminne, stör detta prestandan mycket? Bestämmer man själv hur mycket som skall dedikeras till grafikkortet?

Tack för snabba svar!

Visa signatur

CITERA MIG FÖR SVAR! [maskin] Macbook - 2Ghz CoreDuo, 1280Mb, 60Gb[/maskin]

Permalänk
Medlem

Re: MacBook och RAM

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pho
Hej!
Vill först poängtera att jag är helt ny på Mac så jag vet inte ett smack men har varit ruggit sugen p.g.a utseende, stabilitet och säkerhet. Stämmer det att det "just works seamlessly"?

Jag har funderat ett tag på att införskaffa mig en MacBook som jobbdator. Jag pysslar med Webdesign, lite fotoredigering men mest förminska bilderna (Alltså ej jättetung bildredigering), PHP och HTML.
Ska även ha mina bilder och använda den till skapande av DVD-menyer till filmklipp och i princip allt vad iLife har att erbjuda.

Min fråga till er som kan, hur mycket RAM är det rekommenderat att jag köper? Räcker 512 eller ska jag ta 1024? 2048 är uteslutet då ekonomin inte täcker den kostnaden.

Tacksam för svar.

uttalandet "just works seamlessly" tycker jag stämmer mer på mac än vad det gör på en pc med windows. så ja. men finns säkert nått som man måste fixa som inte stämmer in, men det funkar felfritt i mycket högre grad än i windows, skulle i alla fall jag säga.

gällande minne skulle jag köpa så lite minne som möjligt från apple, då de är dyra, RIKTIGT dyra. sen skulle jag köpa en eller helst två st av dessa: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=316533 (eller köpa en först och senare kompletera med en till, men lika bra o slå till direkt), de där funkar felfritt i macbooken.har dem själv.

om du ska köra t.ex. photoshop så kommer ju programmet köras i rosetta = emuleras, vilket betyder att programmet kommer käka en hel del ram. 1 Gb räcker säkert, men 2 Gb skadar ju inte. speciellt inte om du köra mycket saker. 512 Mb är inte ens att tänka på :D, många som klagar på att deras macbook är seg, sitter med 512 Mb helt ovetande om hur viktigt ram är. många är ovetande om hur mycket ram gör för en dator.

bye the way, på macbook får du byta ramminnen + hårddisk utan att bryta garantin, på macbook pro får man byta minnena men inte hårddisken utan att garantin bryts.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Re: Re: MacBook och RAM

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
uttalandet "just works seamlessly" tycker jag stämmer mer på mac än vad det gör på en pc med windows. så ja. men finns säkert nått som man måste fixa som inte stämmer in, men det funkar felfritt i mycket högre grad än i windows, skulle i alla fall jag säga.

gällande minne skulle jag köpa så lite minne som möjligt från apple, då de är dyra, RIKTIGT dyra. sen skulle jag köpa en eller helst två st av dessa: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=316533 (eller köpa en först och senare kompletera med en till, men lika bra o slå till direkt), de där funkar felfritt i macbooken.har dem själv.

om du ska köra t.ex. photoshop så kommer ju programmet köras i rosetta = emuleras, vilket betyder att programmet kommer käka en hel del ram. 1 Gb räcker säkert, men 2 Gb skadar ju inte. speciellt inte om du köra mycket saker. 512 Mb är inte ens att tänka på :D, många som klagar på att deras macbook är seg, sitter med 512 Mb helt ovetande om hur viktigt ram är. många är ovetande om hur mycket ram gör för en dator.

bye the way, på macbook får du byta ramminnen + hårddisk utan att bryta garantin, på macbook pro får man byta minnena men inte hårddisken utan att garantin bryts.

Men bättre än i windows iaf? Har förstått att det är bättre att jobba i och enklare att förstå sig på.

Men då får jag helt enkelt köra på 1024 i ram och sedan uppgradera till de minnena du skrev, eller några liknande.

Bara att invänta lönespecen nu då

Det känns som att Apple ligger före så jävla mycket och Microsoft bara gör kopior. "If you cant ennovate, imitate. But its never as good as the original"

En till fråga bara, finns det någon "nybörjarkurs" man kan läsa om på internet? Tex kortkommandon, smarta funktioner osv, eller det kanske står i manualen?

Återigen, tack för bra svar!

Visa signatur

CITERA MIG FÖR SVAR! [maskin] Macbook - 2Ghz CoreDuo, 1280Mb, 60Gb[/maskin]

Permalänk
Medlem

jag tycker fler saker funkar när amn kopplar in dem ja, utan att man behöver installera massa saker. sen vad som är bättre är ju en subjektiv åsikt som kan skilja från person till person, men jag och många med mig tycker det är mycket lättare i osx.

tips är ju att ska du köra med 1 Gb ram, köp inte 1 Gb från apple, för då får du 2x512 Mb. om du sen vill byta upp till 2 Gb så får du byta ut båda minnena, som du betalt extra för. köp 512 Mb (då får du 2x256 Mb). köp en 1 Gb sticka löst, de som jag rekomenderade, eller ett kingston minne. sen kör du med det minnet + en 256 minne, du får visserligen inte dual channel då, men du får mer minne vilket ger bättre prestanda, o du kan sen köpa till en likadan 1 Gb sticka när du vill uppgradera. kostnaden för att göra så är dessutom inte nämvärt dyrare än att välja 1 Gb direkt från apple.

apple släpte nyss oxå en uppdatering av firmware som gör datorn svalare än förut

kurs o kurs vetefan, men sög på OSX guide eller nått på google så lär du finna en hel del. annars är osx´s hjälpguide mycket bra. den som ligger på datorn.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Finns ju lite guider och hjälp på Apples hemsida, skall nog inte vara svårt att hitta. Dessutom har de onlineseminarier som är gratis men som man måste regga sig för att kunna se.

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk

Apple är JÄVLIGT snåla vad gäller ramminne, förut såldes det med 256mb och nu med 512mb, men OS X behöver 1gb för att ha fler än 1 program att rulla på bra.

Jag tycker du ska köpa via apple, då får du 512x2 vilket ger dualchannel (lite bättre prestanda). Om du köper en 1gb sticka löst (vilket kostar lika mycket typ) får du inte dualchannel. Visserligen blir det mycket enklare att senare uppgradera till 2gb om du vill, men vad jag förstod tillåt inte din ekonomi det iaf, så jag skulle köpt från Apple.

Permalänk
Medlem

Capeman: Okej, jag får ta o titta på det! Tack så mycket!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av superjoppe
Apple är JÄVLIGT snåla vad gäller ramminne, förut såldes det med 256mb och nu med 512mb, men OS X behöver 1gb för att ha fler än 1 program att rulla på bra.

Jag tycker du ska köpa via apple, då får du 512x2 vilket ger dualchannel (lite bättre prestanda). Om du köper en 1gb sticka löst (vilket kostar lika mycket typ) får du inte dualchannel. Visserligen blir det mycket enklare att senare uppgradera till 2gb om du vill, men vad jag förstod tillåt inte din ekonomi det iaf, så jag skulle köpt från Apple.

Jag har bestämt mig för att köpa 2x512 stickor från Applestore och sedan uppgradera till 2gb vid ett senare tillfälle, så får jag inte dålig prestanda nu i början och allteftersom jag lär mig systemet mer kommer fler program rulla samtidigt. Tycker det låter som ett sunt val.

Då blir det Macbook Vit med Superdrive + 2x512 RAM + en väska för transport, dock köps denna för 500-600kr från Macoteket. Hur låter det? Bra grund?

Visa signatur

CITERA MIG FÖR SVAR! [maskin] Macbook - 2Ghz CoreDuo, 1280Mb, 60Gb[/maskin]

Permalänk

Jorå låter bra
Själv valde jag (dagen den släpptes) en Macbook 1.83ghz med 1gb ram (vill ha 2gb nu...), hade redan en väska där datorn fick plats i och morsan sydde ett fodral

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superjoppe
Jorå låter bra
Själv valde jag (dagen den släpptes) en Macbook 1.83ghz med 1gb ram (vill ha 2gb nu...), hade redan en väska där datorn fick plats i och morsan sydde ett fodral

Hehe, om man nu hade en morsa som kunde sy
Men fodral behövs inte så länge jag har väska. Men det kommer det också

Fan vad nice. Är riktigt spänd över hur lönespecen ser ut men den ska tydligen innehålla all semesterersättning + OB så det borde inte vara några problem.

Hur installerar man program? Tex om man tankar hem iTunes6.0.5.dmg, hur installerar man det sen? Är inte .dmg en image-fil?

Visa signatur

CITERA MIG FÖR SVAR! [maskin] Macbook - 2Ghz CoreDuo, 1280Mb, 60Gb[/maskin]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pho
Hehe, om man nu hade en morsa som kunde sy
Men fodral behövs inte så länge jag har väska. Men det kommer det också

Fan vad nice. Är riktigt spänd över hur lönespecen ser ut men den ska tydligen innehålla all semesterersättning + OB så det borde inte vara några problem.

Hur installerar man program? Tex om man tankar hem iTunes6.0.5.dmg, hur installerar man det sen? Är inte .dmg en image-fil?

Klicka på .dmg filen, den mountas och sedan drar du in programet i tex. program mappen.

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pho
Hur installerar man program? Tex om man tankar hem iTunes6.0.5.dmg, hur installerar man det sen? Är inte .dmg en image-fil?

Mycket teori och lite praktik för mig så det kan vara fel men jag tror att det bara är att slänga in filen i programmappen. Väldigt få saker behöver installeras i OSX, för det mesta är det bara att kopiera och sen starta programmet.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem

512MB i en modern mac är bara dumsnålt. 1GB borde vara standard.

I en macbook försvinner dessutom 80 av dessa 512MB åt grafikkortet. De 432 som lämnar räcker till operativsystemet men inte så mycket mer.

Mitt råd är att köpa den med så lite RAM som möjligt (512) och beställa 2 st 1GB från något annat ställe.

Permalänk
Medlem

som exempel kan sägas att dual channel på en mac mini 1,66 core duo, som i hårdvara är väldigt lik macbooken så när som på en lite långsammare processor, gav 3-4 % vinst i photoshop och andra kontorsprogram, i quake 3 gav det visserligen upp mot 20% vinst, men å andra sidan så är macbooken inget o spela på pga. grafikkortet. och frågan är om inte 1024+256 Mb ger lika mycket i prestandavinst som 1024 i dual channel då grafikkortet komemr käka upp en del av minnet. dessutom så blir det ju nästan 2000 kr billigare när man sen vill uppdatera till 2 Gb. visst kan du sälja de 2 512 stickorna, men du lär ju inte få nå enorma summor för dem.

men det är ju min åsikt alla får ju göra som de vill

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Hmm, nu har ni fått mig att tänka. Men kan tänka mig att 512 kommer få mig att gå på nerverna att vissa grejer går slött, så 1024 från början blir det. Sen säljer jag de minnena för en mindre summa (räknar inte med att få så mycket för dom) för att sedan uppgradera till 2x1024 som jag köper på komplett tex.

Så blir det.

Tack för all hjälp!

Visa signatur

CITERA MIG FÖR SVAR! [maskin] Macbook - 2Ghz CoreDuo, 1280Mb, 60Gb[/maskin]

Permalänk

Viktigt om du köper minne i framtiden, köp INTE Corsair, funkar inget vidare... =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
som exempel kan sägas att dual channel på en mac mini 1,66 core duo, som i hårdvara är väldigt lik macbooken så när som på en lite långsammare processor, gav 3-4 % vinst i photoshop och andra kontorsprogram, i quake 3 gav det visserligen upp mot 20% vinst, men å andra sidan så är macbooken inget o spela på pga. grafikkortet. och frågan är om inte 1024+256 Mb ger lika mycket i prestandavinst som 1024 i dual channel då grafikkortet komemr käka upp en del av minnet. dessutom så blir det ju nästan 2000 kr billigare när man sen vill uppdatera till 2 Gb. visst kan du sälja de 2 512 stickorna, men du lär ju inte få nå enorma summor för dem.

men det är ju min åsikt alla får ju göra som de vill

Så sa killen på MacForum som jag snackade med också men när jag läste någons inklistrade text så lät det som MacBooken bara gillade dual channel.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
512MB i en modern mac är bara dumsnålt. 1GB borde vara standard.

1 GB är standart, dock kan man själv välja 512 och med det spara lite kosing.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ickx
1 GB är standart, dock kan man själv välja 512 och med det spara lite kosing.

Tyvärr inte, går man in på applestore så ser man att standard minne på MacBook är 512MB (2*256MB) medan MacBook Pro 512MB (1*512MB) på den minsta och 1GB (1*1GB) på dom större.

OBS att i MacBook'en sitter det 2st 256MB så skall man i framtiden uppgradera så måste man riva ut minst ett av minnena.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
Så sa killen på MacForum som jag snackade med också men när jag läste någons inklistrade text så lät det som MacBooken bara gillade dual channel.

Har ingen bra erfarenhet av en del personer på Macforum, en del nya kan ingenting och i bästa fall kan dom läsa innantill.

Det finns en tekniker på Macforum på föreningsgatan i Gbg som har koll på sakerna och får man tag på han så vet man att man får rätt saker/information.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

står en hel del om det där med dual channel o macbook på www.99mac.se

självfallet så är dual channel bättre än icke dual channel, men prestandavinsten är inte alltid så stor, speciellt inte i vanliga kontorsprogram. då har man oftast mer nytta av lite mer minne istället. bäst är ju dock mycket minne och dual channel

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Nu är det beställt! 2.0Ghz, 1gb ram, Vit med SuperDrive. Tack som fan! Får den nästa vecka Kan knappt vänta!

Återkommer med info. Återigen. Tack!!

Visa signatur

CITERA MIG FÖR SVAR! [maskin] Macbook - 2Ghz CoreDuo, 1280Mb, 60Gb[/maskin]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pho
Nu är det beställt! 2.0Ghz, 1gb ram, Vit med SuperDrive. Tack som fan! Får den nästa vecka Kan knappt vänta!

Återkommer med info. Återigen. Tack!!

Coolers, grattis!