Permalänk

OSX - Enkelt?

Mina morföräldrar ska nu antagligen köpa en ny bärbar dator. Det lutar åt en PC men så kom jag att tänka på en Mac istället, då jag har hört att de ska vara väldigt enkla och lätta att använda.
Saken är den att jag inte kan någonting om Macintosh och jag tror inte att jag kan hjälpa dem om något skulle gå fel då jag aldrig ens har använt en Mac innan, dock så har jag en hel del erfarenhet från linux.
Så nu undrar jag om OSX är så enkelt att lära sig och använda som jag har hört, om det är svårt att göra saker fel och om det finns bra guider om hur man gör saker.
Om det nu är så bra, är det värt att jag kanske inte kan hjälpa dem om saker går fel?
Tacksam för svar!

Visa signatur

Macbook

Permalänk
Medlem

Det är ganska svårt att göra saker fel faktiskt
Det finns inbyggd hjälp som man kan läsa lite i om man vill, men oftast så klurar man ut det ändå...
Yttermera mer likt Linux än vad Win är, så ytterligare något som talar för Mac.
(Vill du kan du ju SSH:a in på ett konto och mixtra deras dator på distans om så är.)

Enda som kan tala för Win är om man är väldigt hemtam där, men det är det ju väldigt få som är.

Släpa in mor och far i en butik så de får klämma lite på en Mac
< http://www.apple.com/se/buy/ >

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Det är nog enklare än Windows för en människa som är helt ny till datorer.

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk

Allt är ju relativt. Det finns de som tycker att atomforskning är enkelt, men enkelt i sig är det ju nu inte. Men, ja, OSX är enkelt i min mening. Och att du själv har inga kunskaper ser jag inte som ett hinder, dessutom får du ju chansen att lära dig, smutt va?

Det viktigaste är att skapa ett användarkonto så att mormor och morfar inte sitter och pillar som admin. Dyker det upp problem finns det ypperliga svenska forum att söka hjälp i. Swec är ju ett ställe, men det finns de med betydligt fler användare på, tex 99mac och MacWorlds forum.

Jag kan tänka mig flera anledningar till att en Mac är ett bättre val för den äldre generationen. I mitt tycke är OSX gränsnitt tydligare än Windows. Det är inte en massa småplock överallt. Dessutom slipper de ju tänka på virus. För att vara fördomsfull en slatt såhär på fredagen, äldre kanske "skräms" av virusvarningar på aftonbladet, konstiga popuper, pratbubblor som dyker upp i tid och otid. Enkelt att uppgradera operativet, inga konstigheter etc. Det kan ju vara värt att tänka på, tycker jag.

Men, som tva säger, dragga ner dem till en Apple-återförsäljare, det är ju dumt att köpa grisen i säcken.

Lycka till och berätta gärna hur det går.

Permalänk
Medlem

Låt de köpa en Mac du det är nog det bästa.

men vad kommer de använda datorn till?

Permalänk
Medlem

min morsa har jag nyss fått att konvertera till mac. då hennes kunskaper i windows inte är/var allt för stor var det inge problem att "skola" om henne till osx. till saken hör att jag inte behövt göra så mycket, visat henne de lätta grunderna, sen så bara funkar det hon lär sig själv.

döm om min förvåning när jag kom hem igår och syrran installerat ett program på den (MSN), hon kan visserligen mer än min mor, men det säger ju inget hon har ju aldrig suttit vid mac. så det är ju knappast svårt. men ändå . visar att det är lätt o lista ut.

och det finns MASSOR att läsa på nätet, MEN man kommer väldigt långt med inbyggda hjälpen i osx. och du kommer inte ha nå problem att lära dem det som de vill, såvida det inte är nå jätteavancerat

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Saken är den att de kan använda windows, det är bara det att om det uppstår något problem så kan de ha problem med att lösa det. De brukar då lämna in datorn för hiskeliga priser för att få det fixat. Det kan vara så att de tycker att det är lite jobbigt att lära sig något nytt igen, men jag ska försöka ta dem till någon macaffär så de och jag får testa på det.
Tack för alla svar förresten!

Visa signatur

Macbook

Permalänk

Köpte en iMac till min dataokunnige farsa 1998 (gullig, trind, blå, datorn alltså, inte farsan) och kopplade in på hans bredband.

Han använder den flera timmar per dag.

Jag har inte behövt röra den sedan installationen.

Någon som vågar påstå något liknande med Windows? Åtta fucking år utan ett enda virus, systemuppgradering, malware, spyware?