OS X tar upp galet mycket utryme?

Permalänk
Medlem

OS X tar upp galet mycket utryme?

Va fan är det här?

Jag har i min mapp filer som tar 22G, df -h ger mig att jag har använt 42G, systemet tar alltså 20G. Vad gör man åt detta? Det är på min MacBook som jag inte själv har installerat OS X på (var redan installerat). Jag har kanske installerat två till tre program själv. Men 20G! OS X skall väl ändå inte ta hela 20 gigabyte?

Permalänk
Medlem

ta bort demoversionen av Office så är du säkert nere på 15..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Det fins en fil i Office mappen som eter "Ta bort Office", kör ja filen kommer jag till ett steg där jag skall klicka i de officeprogram jag vill ta bort. Problemet är att jag inte kan välja något. Mappen /Applications/Office 2004 for Mac Test Drive tar 307MB så att bra ta bort denna är inte i närheten av 15GB. Hur skall jag göra?

Hur mycket tar OS X normalt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Hur mycket tar OS X normalt?

Mitt tar 6.5 GB.
System - 1.27 GB
Applications - 1.8 GB
Library - 3.48 GB

Permalänk
Medlem

System - 1.5 GB
Library - 0.9 GB
Applications - 3.5 GB
-------------
tot - 5.9 GB

men då har jag gjort en egen installation av OSX där jag har valt bort onödig skrivarrutiener ect, sedan inte installerat program som tex imovie( eller vad det hette) har för mig att det tog en del plats.

kolla runt lite i program mappen efter program du inte använder och plocka bort dessa, annars är en egen installation bra om man vill slimma väck onödiga grejer.

Permalänk
Medlem

System - 1,21 GB
Library - 5,36 GB
Applications - 2,05 GB

Då har jag valt bort skrivardrivrutiner, språk och iMovie, som jag inte behöver.

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Medlem

Nyinstallationen som följer med mac:arna brukar ta riktigt mycket utrymme ja.
Installerar man om, och gör en ren installation(dvs väljer bort språk och sånt) så blir det betydligt mindre

Permalänk
Medlem

Yes, standardinstallationen är lite universell. Allt man kan tänka sig är installerat.

Bara installera om det så tar det ca 5GB eller så istället om man väljer bort det man inte vill ha

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Det är inte nödvändigtvis bara operativsystemet som tar utrymme. iLife tar väl en 8GB i fullinstallation och det finns ju på alla nyköpta macar.

Vill du veta vad det är som tar utrymme kan du t.ex använda jdiskreport.

Permalänk
Medlem

en fråga då i utrymmesintressets namn. (slå mig inte, har nästan nyss fått hit den)

går det bra att installera om systemt med den medföljande skivan och behålla alla användarmappar även om allt är på en partion? (vet ju hur det går till med dom usla återställningsskivorna som vissa andra tillverkare skickar med vissa andra system iaf..)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

iDVD och Garageband tar väl 5 gig ihop. Få bort dem så har du sparat en del.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
en fråga då i utrymmesintressets namn. (slå mig inte, har nästan nyss fått hit den)

går det bra att installera om systemt med den medföljande skivan och behålla alla användarmappar även om allt är på en partion? (vet ju hur det går till med dom usla återställningsskivorna som vissa andra tillverkare skickar med vissa andra system iaf..)

Ja, du kan ta "Arkivera och Installera" vid installlation, och då får du valet om du vill importera användare och allt sånt också

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Ja, du kan ta "Arkivera och Installera" vid installlation, och då får du valet om du vill importera användare och allt sånt också

låter bra, då återskapas alltså alla konton med samma inställningar också eller kan man välja att bara spara all info och sen flytta den till deras nya konton?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
låter bra, då återskapas alltså alla konton med samma inställningar också eller kan man välja att bara spara all info och sen flytta den till deras nya konton?

Du kan göra bägge, arkivera och installera flyttar alla nuvarande hemkataloger och så till en image-fil om jag inte missminner mig, väljer man till valet att importera allt så läggs det till automatiskt i systemet.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

tackar, verkar strålande praktisk. (även om jag ändå hoppas slippa proceduren var 4:e månad nu då..)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Looparna från Garageband tar ca 3 GB
Tema etc. för iDVD tar säker 2 GB till.
Språk kan ta upp till 9 GB
Skrivardrivisar tar runt 500 MB

Sök på http://forum.macworld.se om hur du får bort dessa på mest effektiva sätt så skall du se att du rensar upp en hel del utrymme.

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

finns ett mycket trevligt litet program som heter WhatSize med vilket du kan jaga rätt på vad som äter upp din disk. iDVD och Garageband som redan nämnts är två riktiga bovar, Skrivardrivrutiner tar upp nästan 2Gb.

lycka till med upprensningen.

edt:
System - 1.79
Applications - 3.13
Library - 3.65

Visa signatur

Har du nhGPS? kolla detta.
Fotograferar lite ibland när jag har tid. Annars jobbar jag som fotograf.

Permalänk

Läs igenom denna tråd: http://forum.macworld.se/index.php?showtopic=34145

Där tar de upp saker du kan göra, där finns även en länk till ett program som kan rensa ut språkinställningar åt dig.

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

Jag tror att mitt OSX tar 4gb när jag installerar det.. Tar bort alla strange skrivardrivisar utom de vanligaste.. Samma med alla språkversioner.