Permalänk

montera hdd:s suse 10.1

Behöver lite hjälp här med rättighets kommandon.

Tog en av mina datorer såhär efter sommarn och instalerade SUSE 10.1 som dualboot bredvid winxp Pro. Av mina tidigare erfarenheter så tog det timmar men när alltid var klart och konfigurerat så blev det så bra som det kan bli för tillfället.

Nu till mitt lilla problem. Jag stoppade in en ata och en sata II disk för att överföra lite användbar media till /home mappen men suse ville inte hitta hårddiskarna automatiskt såsom win gjorde. Så jag fick ta fram Yast och eftersom jag är alltid inloggad som "användare" skriva root lösen. Vidare till System/Partitionerare där jag hittar mina hårddiskar.
Så jag bestämmer mig för att montera dessa två med monterings punkter /windows/D respektive E. Allt dit går fint men jag får ingen åtkomst för dessa med min "användare".

Nu till frågan: Hur ska jag får rättigheter för dessa hdd:s utan att använda root?

Kan nämnas att jag är medveten om att jag inte kan skriva till dessa hårddiskar, de skall endast användas till att kopiera/köra filer ifrån.

En sak till, jag lyckades kopiera en av filerna igenom root och få in den i min /home mapp men när jag skulle köra chmod på den för att ändra rättigheterna så fick jag ett felmeddelande om att filen inte fanns. Lite kul får man väl ha på vägen tänker jag

Btw.. undvik gärna nedlåtande kommentarer, jag ber om hjälp för att jag behöver det.

tack på förhand

Visa signatur

Alla stavfel hänvisas till "Maximegalons Ultra-Kompletta Ordbok För Alla Ord Någonsin"

Permalänk
Medlem

Är det NTFS montera med umask=0222, är det FAT kan du t.ex. montera med uid=X,gid=Y . Där X och Y är värdet du får av id -u respektive id -g.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk

hda som ata disken följde reglerna med nöjje men Sata II disken vill inte ... kan du hjälpa mig med en hel kommando rad möjligtvis? kanske att jag ska montera den på ett annat ställe?

Edit

Saken är ordnad, fråga mig inte hur men det löste sig och jag har nu fullständiga rättigheter till alla diskar. Mycket märkligt, det enda var en reboot för några timmar sedan och när jag skulle sätta igång med allt igen så fungerade det som jag ville.

Nice Suse, good grl

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Alla stavfel hänvisas till "Maximegalons Ultra-Kompletta Ordbok För Alla Ord Någonsin"