Permalänk
Inaktiv

HSB i malmö har ju 100/100Mbit nu om de vill, så varför skulle det inte gå sen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lizardus
Pratade med Skycom idag, som var väldigt medveten om problemet. Både deras tekniker och Servanets höll på att utreda vad det berodde på. Enligt Skycom så hade hastighetproblem inte varit prioriterade under semestertiden, så de skulle börja ta tag i detta denna vecka enligt supportkillen.
Någon som har Bahnhofs 100tjäst i mitthems nät? Vilka hastigheter kommer ni upp i mot andra leverantörer?

Testade lite snabbt några hastigheter med Skycom (just nu):
TPTEST Standardtest(TCP)
Mottagning: 23.78mbit/s
Sändning: 10.38mbit/s

Ftp hem från sunet: 1.7meg/s

BBB sthlm hem: ~100kB/s
BBB sthlm upp: ~20-30kB/s

BBB Sundsvall: 500-600kB/s åt båda hållen

Ja det är väl inte så jäkla svårt att lista ut vart det sitter!
Jag mailade skycom ang. HÖG ping o hade tagit screen shots över ett antal trace routrar mot olika servrar o bifogade fil med pilar ritade på den punkt där det drar iväg.. o så fort det går över en punkt som heter 212.181.154.201 så sticker ju pingen iväg med ca 200 ms +..
Jag har allt mellan 200 - 500 i ping till tex. ip-preformance.
Det är väl bara o skicka dit nån som är kunnig o kan byta ut/konfigurera den!!
Så fort det inte går över den nämnda punkten så ligger jag på högst 20 ms till testservrar.

(boende i nacksta)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stabbe
Ja det är väl inte så jäkla svårt att lista ut vart det sitter!
Jag mailade skycom ang. HÖG ping o hade tagit screen shots över ett antal trace routrar mot olika servrar o bifogade fil med pilar ritade på den punkt där det drar iväg.. o så fort det går över en punkt som heter 212.181.154.201 så sticker ju pingen iväg med ca 200 ms +..
Jag har allt mellan 200 - 500 i ping till tex. ip-preformance.
Det är väl bara o skicka dit nån som är kunnig o kan byta ut/konfigurera den!!
Så fort det inte går över den nämnda punkten så ligger jag på högst 20 ms till testservrar.

(boende i nacksta)

Så sant, testade lite jag också, allt jag får dålig ping mot går via det ipnummret, de jag får bra ping mot går INTE via det ipnummret. Verkar dock som de flesta går via 212.181.154.201

Permalänk
Medlem

Ringde skycoms kundtjänst i måndags o fick prata med en bra snubbe där.. Rolf.
Han tog tag i det, kollade upp o ringde mig tidigare idag och nu är det på G att de ska uppgradera sina routrar m.m inom snart framtid.
Nämnde oxå för honom ang. punkten 212... o nu har jag skickat mail med bifogad fil med screenshots på traceroute mot ip-preformance med förklaringar..ritade pilar o hela köret hehe.

Permalänk
Medlem
Citat:

Han tog tag i det, kollade upp o ringde mig tidigare idag och nu är det på G att de ska uppgradera sina routrar m.m inom snart framtid.
Nämnde oxå för honom ang. punkten 212... o nu har jag skickat mail med bifogad fil med screenshots på traceroute mot ip-preformance med förklaringar..ritade pilar o hela köret hehe.

Jag undrar vad dom menar med "snar framtid" då jag fick samma svar för en månad sedan.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Citat:

Bra jobbat!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gribber
Jag undrar vad dom menar med "snar framtid" då jag fick samma svar för en månad sedan.

Ja från supporten för en månad sen fick jag oxå samma svar..
Men som det verkar på den här snubben jag pratade med idag så skulle arbetet starta den här veckan.. *hoppas*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sorcer
Decibel: Är du en annan decibel eller är du den decibel jag känner? Tack för att du sa var vi sitter iaf, nu slipper jag leta efter min adresslista i massa flyttkartonger (vi har precis bytt lokal). Håller med om att nätet där uppe e riktigt risigt nu.

Jag är nog den jag alltid varit de senaste 7 åren jag haft nicket

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Hörde att skycom fixat pingen nu med lite hjälp av Stabbe.

Permalänk
Medlem

Jo dom har fixat den, hastigheten är dock densamma, kass.

Edit: Mot sunet har därimot pingen ökat.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Ja teknikerna hade jobbat idag och det var bara en start det här för att få det "acceptabelt" med pingen..
Punkten 212.181.... tillhörde telia så dom har ju jobbat på dom med
Skycom skulle uppdatera och uppgradera sina grejer nu imorgon o sen fortsätta nästa vecka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja teknikerna hade jobbat idag och det var bara en start det här för att få det "acceptabelt" med pingen..
Punkten 212.181.... tillhörde telia så dom har ju jobbat på dom med
Skycom skulle uppdatera och uppgradera sina grejer nu imorgon o sen fortsätta nästa vecka.

Får hoppas på lite förändring efter det då.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Fan vad nice
Det börjar arta sig
pingen är bra via 201:an nu, inte lika låg som telia hade innan, men hyffsad iaf om man jämför med vad den låg på tidigare Vissa hastigheter verkar ha blivit mycket bättre, download då ... uploaden är fortfarande frunktansvärt ....

Och pingen mot de som inte gick via 201:an är mycket sämre än tidigare

Permalänk
Medlem

Ja inte vet jag vad ni har för krav på pingen o hur ni gör.. men nu har jag testat mot alla servrar i tptest 5 o kommer inte högre än 30 - 40 ms.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja inte vet jag vad ni har för krav på pingen o hur ni gör.. men nu har jag testat mot alla servrar i tptest 5 o kommer inte högre än 30 - 40 ms.

Nej men mot en burk på en annan leverantör kopplad mot norrnod hade jag 1-2ms förr, nu har jag runt 25ms. Även full hastighet upp och ner, nu går det runt 5 Mbit åt båda hållen.
Hastigheten hemåt har försämrats mycket från andra ställen med, 1MB/s nu, hade i alla fall runt 8MB/s förut från tex http://speedtest.bahnhof.se/100M .
Uploaden har förändrats, från 60 till 200 kB så det är fortfarande kasst.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Har Skycom 10/10 i Bergsåker och ligger runt 0.5/0.5 på DC.

Dock grannen, 2 våningar ner, har Bahnhof 100/10 och han nästan maxar sin lina på DC.

Hm.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-E Gaming...AMD Ryzen 7 5800X3D...Hyte Y60
Corsair Vengeance LPX 64GB (2x32GB) 3600MHz CL18...Sapphire Radeon RX 7900XT Nitro+
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM850x
Samsung 990 PRO 2TB M.2 + WD BLACK SN850X 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 2

Permalänk
Medlem
Citat:

o så fort det går över en punkt som heter 212.181.154.201 så sticker ju pingen iväg med ca 200 ms +..

Tycker det ser ut som ett klassiskt fall av överbelastning. IP-adressen 212.181.154.201 verkar ju vara en Teliarouter - förmodligen er transitleverantör. Man kan ju lösa problemet med diverse shaping och QoS, men det enda som håller i längden är att uppgradera kapaciteten.

Jag har själv en maskin som sitter i SkyCom:s nät, dock på co-location i en serverhall. Från den upplever jag dock inga problem, så det är förmodligen olika internetförbindelser för privatkunder och företagskunder.

traceroute to referens.sth.ip-performance.se (192.36.144.180), 30 hops max, 40 byte packets 1 * * * 2 213.79.164.1 (213.79.164.1) 0.885 ms 0.673 ms 0.789 ms 3 213.79.168.146 (213.79.168.146) 1.283 ms 1.361 ms 1.174 ms 4 betala-gw.norrnod.se (194.165.224.129) 1.665 ms 1.278 ms 1.605 ms 5 internet-gw.norrnod.se (212.32.128.130) 1.776 ms 1.779 ms 1.961 ms 6 217.209.242.17 (217.209.242.17) 2.183 ms 1.828 ms 2.04 ms 7 sv-g-c1-link.se.telia.net (81.228.73.88) 5.353 ms 6.351 ms 5.151 ms 8 fre-c1-link.se.telia.net (81.228.72.30) 13.605 ms 24.799 ms 13.701 ms 9 fre-peer1-link.se.telia.net (81.228.72.33) 13.24 ms 12.875 ms 13.228 ms 10 ge-2-2.cyb-gw.sth.netnod.se (194.68.123.73) 13.107 ms 14.033 ms 13.774 ms 11 srp-1-1.icyb-gw.sth.netnod.se (194.146.105.29) 21.13 ms 13.24 ms 14.063 ms 12 referens3.sth.ip-performance.se (192.36.144.180) 13.449 ms 13.611 ms 13.704 ms

Permalänk
Medlem

fortfarande hemsk upload, samt downloaden cappad till 1mB/s / transfer ...
Någon som har hört något mer?

Permalänk
Medlem

Nä jag har inte hört nåt mer.. ska nog ta o ringa dit igen.

Ni andra då? har ni ringt o legat på dom? Bättre om fler ringer o klagar..

Permalänk
Medlem

Pratade med dem i torsdags, då var det som vanligt... att de var införstådd med problemet, och teknikerna höll på att fixa till det, men de visste ingen tid det skulle vara åtgärdat. De sa att bandbredden mot Umeå var tvungen att uppgraderas, var knökfullt på linan nu... och det märks... så dålig speed som man har haft denna vecka, har man aldrig haft ... ett ADSL modem har bättre upload än vad jag har ...
Frågan är hur länge det tar ......

Permalänk
Medlem

Bra att det är fler som ligger på
Ja nog märks det att det är fullt allt.. inte har man ju bra fart för att vara 100/100... 5/5 kan man nog snarare säga att det är.
Ja blir det inte bättre snart så funderar jag på att byta till Bahnhof 100/10 även om jag får betala dubbla avgifter.
Nån aning om va dom har för fart på sin lina upp o ner?

Permalänk
Medlem

Dom säger samma sak varje gång jag ringer med, surt. Hoppas att bahnhof förhandlar om så de kan erbjuda 100/100, till annat pris eller vad som helst, jag skulle kunna sträcka mig upp emot en tusenlapp, bara det hade fungerat.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Ja jag skulle gärna betala mer än 195:- för 100/100 bara man visste att man hade den farten med. Och gärna mot alla nät..inte bara internt utan även mot tex BBB för där ligger jag på ca. 50 kb/s i uppload =(

Permalänk
Medlem

Skycom i Umeå är farten ned riktigt bra men dålig upp, specielt mot bredbandsbolaget.

Om det beror på stadsnätet eller skycom vet jag inte än. Ibland går det bra ibland sämre. Sist fixade farten då stadsnäts teknikern kom och bytte ut det trasiga fibermodemet. Men nu verkar det som att det börjar gå trögt igen.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Snacka om oseriöst företag, de har hundratals kunder i Sundsvall, alla har problem, och de gör inte ett skit....suck ... är fan skandal, linan har varit kass sedan man fick den i juni... Telia stadsnät som vi hade innan var en dröm jämfört med denna skit ....
Vad tror de, de tecknar avtal med mitthem, som ska ansluta 4400 kunder till servanets nät, varav bra många procent av dessa kommer ansluta sig till skycom, och de uppgraderar inte nätet ett skit ... kan det bli annat än fullt??...

Och när allt blir överbelastat, och kunderna får över 400ms i ping så cappar de varje transfer till max 1mB/s i download, och 100-160kB/s i upload... hejja skycom!!

Permalänk
Medlem

Kan bara instämma...*suck* värdelöst..

Med Telia hade man ju iaf sin hastighet hela tiden o inga problem.
Deras support kunde ju iaf lämna raka besked om när, hur o vad som var fel.

Funderar allvarligt på att byta till Bahnhof nu o hoppas på att de kanske kan erbjuda 100/100 så småningom även om jag får betala mer.

Permalänk
Medlem

Pratade med dem just igen. Nu tog han som svarade mitt telefonnummer, namn mm, och "någon" skulle kontakta mig under morgondagen och berätta status mm... blir intressant ...

Permalänk
Medlem

Ringde dit idag jag med och efter lång väntetid i kö så fick man ju komma fram.
Tog oxå mitt telnr. o ska ringa mig med.. om jag inte minns fel så var det en annika. Jag säger som så.. kommer dom inte med ett rakt besked imorron om vad de ska göra åt prob. m.m så byter jag till bahnhof

Permalänk
Medlem

Bahnhof har också problem med pingen här i nätet verkar det som, laggar ofta på kvällarna. Men fördelen med bahnhof är väl att man får ut mer av nätet. Toppar på runt 7 MB/s dl på torrents vilket är acceptabelt, kan dock vara min dator som agerar flaskhals.

skycom verkar ju vara nåt jäkla bogusföretag, vad tror dom folk vill ha 100mbit till egentligen? Skryta om vackra siffror? Nä släng ut skabbräven och skaffa en seriös internetleverantör istället.

Permalänk
Medlem

Samma sak när jag ringde nu, en Annika skulle kontakta mig senare och förklara läget, ska bli intressant att se vad dom har att säga.

Visa signatur

Hej