nforce till OpenBSD - Är det så dåligt?

Permalänk
Medlem

nforce till OpenBSD - Är det så dåligt?

Alla säger "köp vilket moderkort som helst, bara det inte är nforce så är det lugnt". Kommer ihåg när jag frågade för ett år sen och skulle ha ett system till Linux att det var samma sak, "passa dig för nforce".

I dagsläget är det dock inte SÅ lätt, för det finns ju för fan bara nforce att köpa.

Vore det så illa med tex ett gammalt beprövat välsålt känt nforce 3, eller måste jag köpa ett av de 3-4 tillgängliga VIA-korten som är helt okända och ingen info finns nånstans och ingen verkar ha köpt dom överhuvudtaget?

Vore faktiskt bra om nån visste lite hur det ligger till för jag vill helst inte slänga pengar i sjön.

Vet heller inte hur det är med energiförbrukning. Antar att nforce 3 är betydligt bättre än nforce 4 som ofta har aktiv kylning. VIA är säkert bäst antar jag, men som sagt, tillgänglighet....

EDIT: Sorry, glöm frågan, nforce 3 finns såklart inte längre att köpa heller, och nforce 4 kommer inte på tal ens, too hot

EDIT2: Wohooo, det finns ETT nforce 3 att köpa
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=307785

EDIT3: Detta (ett av 2-3 VIA-kort jag hittat att köpa) verkar funka med OpenBSD, enligt en maillista. Ingen aning om det är crap eller ej, men det är kanske inte mer crap än godtyckligt nforce-kort för OpenBSD's del iallafall.
http://www.datorbutiken.com/home/Navigation/Details.aspx?Prod...

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Nforce är hopplöst. VIA är bättre, men även det dåligt i vissa situationer, såsom låglatent ljud. Intel är bäst, men då krävs förstås en Intel-processor.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Nforce är hopplöst. VIA är bättre, men även det dåligt i vissa situationer, såsom låglatent ljud. Intel är bäst, men då krävs förstås en Intel-processor.

Jo jag har ju en 3000+ att återanvända så vill ju gärna ha S939.
Låglatent ljud???

EDIT: Klart, skaffar jag en billig Celeron istället så blir det bara 500-600kr extra. För minnen och sånt lär ju passa från min 3000+ (har så jäkla dålig koll på Intel så det är pinsamt).

Typ ett sånt här kanske, med Gbit inbyggt och allt....om nu det är ett bra chipset :S
http://www.datorbutiken.com/home/Navigation/Details.aspx?Prod...

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Jag har nforce3 och tycker att det funkar bra i linux fast det är lite problem med nätverk och ljud i dom lite äldre kärnorna, i FreeBSD så är det hopplöst då det bara buggar :(, samma i alla andra bsder.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crash_M
Jag har nforce3 och tycker att det funkar bra i linux fast det är lite problem med nätverk och ljud i dom lite äldre kärnorna, i FreeBSD så är det hopplöst då det bara buggar :(, samma i alla andra bsder.

Tack så mycket, då är det helt uteslutet.

Kvar alltså VIA, knappt existerande och totalt okända kort, som de flesta säger är lite halvrisiga.
Eller också en Intel som jag har noll koll på, med billigast möjliga Celeron på, om dom är någorlunda energisnåla.

Ser det här fina kortet, med inbyggt INTEL Gbit....lite dyrt men sparar ju pengar på separat Intel Gbit-NIC så det går typ jämnt upp.
Tyvärr står det inte exakt vad Gbit kretsen heter, och jag får ingen träff på själva moderkortet när jag söker i nån OpenBSD maillista för hårdvara.
Typ samma sak oavsett vad jag söker på, antar att bara gamla grejer finns att hitta som garanterat funkar, men såna finns ju inte att köpa längre
http://se.asus.com/products4.aspx?l1=3&l2=11&l3=194&model=536...

EDIT: Läste just en review där det stod att de flesta nyare Intel moderkort kommer med enbart DDR2-stöd (även om chipset stöder DDR också) så bygger jag intel får jag skrota dels min 3000+ och dels min 512MB DDR-modul så det får bli ett skrotigt VIA istället....hoppas dom iallafall är användbara trots att alla verkar så negativa till deras S939-boards

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid försöka hitta ett lämpligt begagnat moderkort.

Permalänk

Jag använder Abit AX8 (via-kretsar) till min AMD64. Helt okej prestanda.

Jag går aldrig mer nära nforce igen. Nog för att Nvidia är schyssta och levererar drivers för sina grafikkort till oss (till skillnad från ATI) men nforce-kresten är en sorglig historia.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Jag använder Abit AX8 (via-kretsar) till min AMD64. Helt okej prestanda.

Jag går aldrig mer nära nforce igen. Nog för att Nvidia är schyssta och levererar drivers för sina grafikkort till oss (till skillnad från ATI) men nforce-kresten är en sorglig historia.

http://www.datorbutiken.com/home/Navigation/Details.aspx?Prod...

Det kortet? Exakt samma modell? Till OpenBSD 3.9?

Vore ju jäkligt nice att ha ett 100% bekräftat fungerande kort.
Gbit LAN i det också, men det kanske man ska passa sig för....har ju ändå planerat att köpa ett Intel Gbit NIC separat, men klart, om jag slipper det skulle det ju inte göra något.

Och om det kortet går att underklocka (frekvens samt volt) så vore det ännu bättre, men jag är glad bara jag får en 100% confirmation att det funkar med 3.9 (fast du är väl en FreeBSD-snubbe? )

EDIT: Synd det inte verkar finnas inbyggd VGA...blir till att stoppa i ett pci-gfx då iallafall som kommer dra några watt extra. Men men...det får man väl ta

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Inaktiv

Via fungerar hyfsat för hemmabruk, kör själv ett Via KT880 med NetBSD (socket A dock) som fil- och mail-server samt kompilera releaser av NetBSD. Jag använder det inbyggda gigabitkortet och det ger okej prestanda.

Jag har aldrig använt en bräda med NVIDIA-kretsar, men om man följer diverse BSD-relaterade listor verkar det vara en vanlig uppfattning att man helst inte skall använda det. Mitt förslag är att hitta några VIA-kort, rota igenom OpenBSD's listor och se vilka som fungerar och vad som stöds.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mickeus
Via fungerar hyfsat för hemmabruk, kör själv ett Via KT880 med NetBSD (socket A dock) som fil- och mail-server samt kompilera releaser av NetBSD. Jag använder det inbyggda gigabitkortet och det ger okej prestanda.

Jag har aldrig använt en bräda med NVIDIA-kretsar, men om man följer diverse BSD-relaterade listor verkar det vara en vanlig uppfattning att man helst inte skall använda det. Mitt förslag är att hitta några VIA-kort, rota igenom OpenBSD's listor och se vilka som fungerar och vad som stöds.

Finns det någon officiell lista nånstans, som med FreeBSD, eller är det bara den skumma mailinglistan jag hittade där man nästan aldrig får nån träff när man söker på ett kort som finns?

EDIT: Hmm...billigare ASUS A8V-VM (som någon verkar konfirmera någorlunda att det funkar med OpenBSD) har ju inte heller inbyggt VGA, och har bara 100Mb LAN, fast är lite billigare än Abit AX8, som iofs har Gbit (även om det nog är nåt Realtek som ändå inte kommer funka). Jaja, nåt av dom korten lär det väl få bli, om ingen kommer med en varning för något av dom
Gillar inte Abit riktigt men det är bara nåt riktigt gammalt som sitter i bakhuvudet...antar att dom är helt ok också som märke.

EDIT2: Vet inte hur närbesläktat A8V-VM är med A8V-E Deluxe, men detta avskräcker mig nog från ASUS-kortet tror jag. Vill helst inte vara tvingad att ha ett pci-x kort i för att det ska boota

>>> I wasn't able to boot the installation disk of OpenBSD into a PC with
>>> an ASUS A8V-E Deluxe (chipset VIA K8T890) motherboard with an AMD
>>> Athlon 64 3500+ socket 939.
>>
>>
>> You pointed out your video card. I had to get a PCI Express obviously
>> to make that work. Didn't try a regular PCI one. It may work, I really
>> do not know, but as I didn't have time to waist, I took what should
>> work for it and just put it together and loaded OpenBSD on it.
>
>
> Nice to hear that.
> So it appears that the problem is just the PCI video card I used instead
> of a PCI-E one.

Well, I put the nVidia e-GeFORCE 6600 in it. I have no clue if that
would run X-Window or not. It sad to say but I would have been very
happy with just a plain VGA. I put that on in, because it needed an PCi
Express card and I really only needed to load the system up. This is way
over kill! But time was the essence here.

The one I got last month was the Soyo Tek; SY-A37G0, but that doesn't
support the AMD64, plus they didn't have it in stock anymore.

> But now, I don't know what to do. I have two choices:
>
> 1) Buy a PCI-E video card and hope that this solve the problem. But then
> I'll need a new Ethernet card too...
>
> 2) Buy another motherboard, a little less brand new, and store the
> current one for the future, when OpenBSD will support it.

Like some said. May be put it on ice until it's supported better if it
will, or find a cheap PCI Express card as well as a network card you may
have already and put it in. Use it now and as time goes, may be it will
be supported better.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Jag har ett nforce 2 moderkort, det fungerar utmärkt i min konfiguration, kör gentoo x86_64 på den.

Visa signatur

Grejer jag tycker om: OpenBSD, FreeBSD samt Gentoo

Permalänk
Hedersmedlem

Reiman: Jo, nForce fungerar (relativt) fint i Linux, men i *BSD är det lite kinkigare.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reiman
Jag har ett nforce 2 moderkort, det fungerar utmärkt i min konfiguration, kör gentoo x86_64 på den.

Humm, du menar nog nForce3 hoppas jag, eftersom tvåan är till Socket A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Reiman: Jo, nForce fungerar (relativt) fint i Linux, men i *BSD är det lite kinkigare.

m0REc, vad kör du Open på?
Antagligen nåt gammalt som ej finns att köpa längre iallafall, precis som 99% av alla andra. Kommer ihåg några gamla bilder på nån riktig slackerburk du hade i kartonglåda eller nåt för ett år sen....den "burken" kanske?

När Kent-Mustafa confirmat att Abit AX8 verkligen lirar med OpenBSD 3.9 så beställer jag grejer. Hittar nämligen inte AX8 på den mailinglista jag fick länk till av nån annan, men iofs är det inte mycket hårdvara man hittar när man söker där så det kanske finns bättre ställen för OpenBSD att söka testade moderkort på...
A8V-VM fanns med där i en post, men ovanstående inlägg av mig där någon blev tvingad att använda PCI-E gfx för att kunna boota lät alldeles för läskigt för att jag ska vilja testa det....

EDIT: Vad menade Ilja med VIA och låglatent ljud? Dom för väl inget oväsen VIA-brädorna???

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
EDIT: Vad menade Ilja med VIA och låglatent ljud? Dom för väl inget oväsen VIA-brädorna???

Det handlar om musikproduktion. Om du inte håller på med sådant kan du förmodligen ignorera problemet. Annars kan du googla på t.ex. "low latency sound", eller nåt.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Det handlar om musikproduktion. Om du inte håller på med sådant kan du förmodligen ignorera problemet. Annars kan du googla på t.ex. "low latency sound", eller nåt.

Nej min server ska definitivt inte göra någon musik

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
m0REc, vad kör du Open på?
Antagligen nåt gammalt som ej finns att köpa längre iallafall, precis som 99% av alla andra. Kommer ihåg några gamla bilder på nån riktig slackerburk du hade i kartonglåda eller nåt för ett år sen....den "burken" kanske?

Det är precis den burken jag kör OpenBSD på.
Har inte fixat någon nyare server och min workstation sätter lite stopp för att köra OpenBSD tyvärr.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
http://www.datorbutiken.com/home/Navigation/Details.aspx?Prod...

Det kortet? Exakt samma modell? Till OpenBSD 3.9?

Vore ju jäkligt nice att ha ett 100% bekräftat fungerande kort.
Gbit LAN i det också, men det kanske man ska passa sig för....har ju ändå planerat att köpa ett Intel Gbit NIC separat, men klart, om jag slipper det skulle det ju inte göra något.

Och om det kortet går att underklocka (frekvens samt volt) så vore det ännu bättre, men jag är glad bara jag får en 100% confirmation att det funkar med 3.9 (fast du är väl en FreeBSD-snubbe? )

EDIT: Synd det inte verkar finnas inbyggd VGA...blir till att stoppa i ett pci-gfx då iallafall som kommer dra några watt extra. Men men...det får man väl ta

Nej, jag kör FreeBSD. Jag kan dock inte tänka mig att skillnaden i hårdvarustöd är speciellt stor jämfört med OpenBSD.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Nej, jag kör FreeBSD. Jag kan dock inte tänka mig att skillnaden i hårdvarustöd är speciellt stor jämfört med OpenBSD.

Å fan, det var ju inte bra
Hmm...så antingen ett några hundra kr dyrare AX8 som kanske iallafall bör fungera, eller också ASUS A8V-VM som nån confirmat att det funkar med OpenBSD, men jag vet ju inte vad som behövde fixas för att det ska funka, eller vad för versioner det rörde sig om, eller om han körde desktop med fet PCI-E grafik och inte som server osv osv.

Sen blir man ju skrajsen när man läser följande mailkonversation angående ASUS A8V-E Deluxe, men det kanske inte är så likt A8V-VM som det låter på namnet...

>>> I wasn't able to boot the installation disk of OpenBSD into a PC with
>>> an ASUS A8V-E Deluxe (chipset VIA K8T890) motherboard with an AMD
>>> Athlon 64 3500+ socket 939.
>>
>>
>> You pointed out your video card. I had to get a PCI Express obviously
>> to make that work. Didn't try a regular PCI one. It may work, I really
>> do not know, but as I didn't have time to waist, I took what should
>> work for it and just put it together and loaded OpenBSD on it.
>
>
> Nice to hear that.
> So it appears that the problem is just the PCI video card I used instead
> of a PCI-E one.

Well, I put the nVidia e-GeFORCE 6600 in it. I have no clue if that
would run X-Window or not. It sad to say but I would have been very
happy with just a plain VGA. I put that on in, because it needed an PCi
Express card and I really only needed to load the system up. This is way
over kill! But time was the essence here.

The one I got last month was the Soyo Tek; SY-A37G0, but that doesn't
support the AMD64, plus they didn't have it in stock anymore.

> But now, I don't know what to do. I have two choices:
>
> 1) Buy a PCI-E video card and hope that this solve the problem. But then
> I'll need a new Ethernet card too...
>
> 2) Buy another motherboard, a little less brand new, and store the
> current one for the future, when OpenBSD will support it.

Like some said. May be put it on ice until it's supported better if it
will, or find a cheap PCI Express card as well as a network card you may
have already and put it in. Use it now and as time goes, may be it will
be supported better.

Tror nästan jag chansar på billigare ASUS-kortet, går det åt skogen får jag köpa AX8 och testa det, alternativt köra FreeBSD men det är inte lika kul.

Om någon sagt att "det här Intel-kortet som klarar vanliga DDR och inte måste ha DDR2, samt funkar med energisnåla Celeron, och fortfarande finns att köpa, samt har inbyggt Intel Gbit, funkar med OpenBSD", då hade jag köpt det oavsett pris och skitit i att återanvända min 3000+, men så lätt verkar det inte vara....
VIA känns lite läskigt för alla verkar tycka dom är halvsunkiga typ.

@m0REc: nforce i din workstation som strular till det då eller?

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Får ja fråga varför du måste köpa en helt ny burk för att ha som OpenBSD server?

Undvik nForce-kretsrana i alla Linux och *BSD sammanhang om du kan.
Intels platformar har alltid fungerat klanderfritt för mig. VIA med stort sett. VIA är det inget fel på så, men dom är inga prestandamonster direkt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
@m0REc: nforce i din workstation som strular till det då eller?

Bland annat, sedan finns det ännu inte stöd för mitt nätverkskort. Dessutom så vill jag ha hårdvaruacceleration med nVidia-kortet samt att jag gillar mitt Wacom.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Får ja fråga varför du måste köpa en helt ny burk för att ha som OpenBSD server?

Undvik nForce-kretsrana i alla Linux och *BSD sammanhang om du kan.
Intels platformar har alltid fungerat klanderfritt för mig. VIA med stort sett. VIA är det inget fel på så, men dom är inga prestandamonster direkt.

Därför att jag inte vill få nåt nytt problem med server som krashar efter nån vecka online, och inte veta om det är pga gammal sliten hårdvara eller något annat.
Sen är det enklare att köpa nytt än att hitta just det moderkort jag vill ha som begagnat, gärna i närheten också.

Men ok, VIA kanske inte är SÅ farligt. Verkar som de flesta tycker dom är lite buggiga och så....man vill ju inte ha nån skum bios-bugg eller nån viktig inställning som saknas så den inte går att köra som server.

Aja, jag har inte mycket val, jag chansar på det där ASUS A8V-VM, ett fint Intel Gbit NIC, extremt energisnålt effektivt Seasonic nätagg, och så min 3000+ med fetaste tänkbara fläns på

EDIT: Nej jag blir så skrajsen när jag läser om A8V-VM.....jag ska kika in Intel Celeron D tror jag. Kanske lika bra offra en tusing extra och få bra och säkert direkt än att köpa nåt billigt buggigt skit som man kanske får ångra senare.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Ja, fast även om du nu skulle köpa nya prylar, och det skulle krångla. Så kan du inte maila tillverkaren och säga att OpenBSD inte fungerar. Dom skrattar och ber dej återkomma när du provat Windows på det.

Om du frågar mej så tycker jag det är grotesk overkill-prestanda för dina ändamål. men men..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Ja, fast även om du nu skulle köpa nya prylar, och det skulle krångla. Så kan du inte maila tillverkaren och säga att OpenBSD inte fungerar. Dom skrattar och ber dej återkomma när du provat Windows på det.

Om du frågar mej så tycker jag det är grotesk overkill-prestanda för dina ändamål. men men..

Jo en ny Celeron för 500kr samt ett moderkort med i bästa fall väl fungerande Intel Gbit för 1000kr....tja, kan ju spara några hundringar kanske om jag hittar någon lämplig begagnad burk som verkar vara i gott skick och pålitlig säljare etc etc. Köpa nytt i butik är dock väldig mycket bekvämare.
Sedan kan ju överflödig prestanda användas till att, om än inte nå riktig Gbit, komma en bit på vägen iallafall.

Rätt drygt att flytta DVD-stora filer tex med 50Mb eller så.

Försöker nu få reda på om någon iallafall kan ge mig odds för att ett Intel i945P, i945G, i945pl, med en billig Celeron, ska fungera.

Det "säkra" alternativet är väl iofs en EPIA, men det är lite dyrt och framförallt kan jag glömma allt vad Gbit heter.
Synd det ska va så bökigt med "ny" hårdvara för BSD, även om FreeBSD verkar va lite bättre med stora listor på moderkort etc.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Synd det ska va så bökigt med "ny" hårdvara för BSD, även om FreeBSD verkar va lite bättre med stora listor på moderkort etc.

Vad är det som är bökigt? Allt jag slänger in i mina FreeBSD-burkar brukar fungera, så när som på något HDA-ljudkort och det senaste trådlösa från Intel. Jag tror att du oroar dig för mycket.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Vad är det som är bökigt? Allt jag slänger in i mina FreeBSD-burkar brukar fungera, så när som på något HDA-ljudkort och det senaste trådlösa från Intel. Jag tror att du oroar dig för mycket.

Det är inte säkert att drivrutin finns, är aktiverad, stödjer en viss revision av enheten etc. Så jag tycker det inte bara är att "slänga in" nya prylar i burken. Man bör kolla upp att enheten har stöd av mjukvaran...

Det är ju inte så att man kan gå in hos tillverkaren och ladda hem senaste drivrutinen för BSD (okej, det har blivit lite bättre nuförtiden för vissa dialekter :-).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Vad är det som är bökigt? Allt jag slänger in i mina FreeBSD-burkar brukar fungera, så när som på något HDA-ljudkort och det senaste trådlösa från Intel. Jag tror att du oroar dig för mycket.

Klart jag oroar mig när jag ska slänga ut 3000-4000kr på en ny burk som om det inte funkar blir helt bortkastade pengar.
Med bökigt menar jag "svårt att få bekräftat vad som fungerar".
Läser trådar här och där med LAN eller VGA eller annat som inte funkar....install som abortas pga någon okompatibel hårdvara på just det och det moderkortet etc etc. SATA kanske är värre än IDE iofs, och jag nöjer mig nog med IDE återigen för att va lite säkrare.

Kan inte du ge mig uppskattade odds för ett nybygge med moderkort med Intel i945P, i945G, eller i945pl, med en billig Celeron på?
Solklart att alla såna brädor funkar, eller är det kinkigt med så "nytt", eller kanske andra Intel-chipset kretsar är att föredra? Jag har noll koll på Intel sedan flera år tillbaka, och vet bara att jag nog hellre vill ha en billig Celeron än en AMD med VIA-moderkort (efter uppmaningar från alla håll att Intel är bättre) och just dessa kretsar verkar vara billigast (andra som i975X osv kostar asmycket tex).

Sen får jag se till att hitta ett kort som inte kräver DDR2 så jag kan återanvända min 400MHz modul hemma och spara en slant...

Tack

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk

Jag vet att du var tveksam till att köpa ett EPIA-moderkort istället, men detta är vad jag skulle rekommendera. Har kört FreeBSD ett bra tag innan jag bytte till Gentoo och det fungerade helt klockrent. Något som man lätt glömmer i sammanhanget är strömförbrukningen. Jag tror det handlar om kring 200 kr i månaden i rena elkostnader för ett vanligt system, väldigt grovt räknat. Ett EPIA system kanske en fjärdedel så mycket, så om du planerar att köra servern 24/7 kan detta vara värt att beakta.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Jo en ny Celeron för 500kr samt ett moderkort med i bästa fall väl fungerande Intel Gbit för 1000kr....tja, kan ju spara några hundringar kanske om jag hittar någon lämplig begagnad burk som verkar vara i gott skick och pålitlig säljare etc etc. Köpa nytt i butik är dock väldig mycket bekvämare.
Sedan kan ju överflödig prestanda användas till att, om än inte nå riktig Gbit, komma en bit på vägen iallafall.

Rätt drygt att flytta DVD-stora filer tex med 50Mb eller så.

Försöker nu få reda på om någon iallafall kan ge mig odds för att ett Intel i945P, i945G, i945pl, med en billig Celeron, ska fungera.

Det "säkra" alternativet är väl iofs en EPIA, men det är lite dyrt och framförallt kan jag glömma allt vad Gbit heter.
Synd det ska va så bökigt med "ny" hårdvara för BSD, även om FreeBSD verkar va lite bättre med stora listor på moderkort etc.

Några minuter mer eller mindre gör inte mig så mycket, jag klarar mig på Epian's prestanda hittils. Har den bara som filserver åt min laptop ju.

Jag har nyligen byggt en FreeBSD webbserver (med sql, ftp och mycket mer) åt ett mindre webhotell baserat på ett Asus P5LD2-VM med Intel 945G chipset. På denna bräda satte vi en Celeron 2.8Ghz på och 1GB DDR2 minne. Detta köpte jag in utan någon större research alls, bara säkerhetställde att Intels SATA fungerade.

Här har du en dmesg om du inte tror mej..
http://www.syppe.nu/tmp/P5LD2-VM-dmesg.txt

Denna maskin fungerar helt klockrent utan några mystiska problem med både FreeBSD och Linux. Och den går väldigt väldigt snabbt med. Där sitter även ett Intel Gigabit chip på pci-express bussen som går väldigt vädigt snabbt och fungerar bra i BSD, dock har vi inte kunnat testa exakt hur snabbt då vi bara har 100MBps utrustning. Men jag är ganska säker på det fungerar bra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Vad är det som är bökigt? Allt jag slänger in i mina FreeBSD-burkar brukar fungera, så när som på något HDA-ljudkort och det senaste trådlösa från Intel. Jag tror att du oroar dig för mycket.

Seb74 bygger hinder själv som gör att han inte vågar prova. Så gär han i alla sina hundratals trådar om likande saker. Han frågar tekniskt sätt om han borde prova.

Permalänk
Medlem

Jäkligt schysst maDa, stort tack, just det kortet är ett av de jag kikade på. Lite dyrt, men med Intel Gbit så finns ju chansen att det funkar tom med OpenBSD utan separat dyrt NIC.
För en billig Celeron D 331 eller liknande är väl inte olämplig på något sätt?

Great

Och funkar det inte med Open får jag väl köra FreeBSD även om det inte känns lika trevligt.

Du råkar inte känna till om man måste ha DDR2 på det? Kan leta i manual eller specar annars.....vore trist i så fall men men. <edit>Nix, DDR2 verkar va det enda det tar....adjöss med 600 spänn till...eller om man ska nöja sig med 256....whatever </edit>

Angående att det skulle vara enkelt att köpa hårdvara, och inte ens värt att skapa en tråd och fråga angående detta enkla självklara val.
Det är tex så här, bara för att nämna en farlig sak, att ett Intel PRO/1000 GT INTE fungerar med OpenBSD 3.9.
Intel NIC ska ju va det finaste som finns, men alltå, inte ens en så enkel säker sak är safe i OpenBSD.

Kalla mig paranoid och överförsiktig efter den "nyheten" om ni vill....jag tar gärna det säkra före det osäkra och det är mina surt förvärvade slantar

Eftersom GT är det enda överkommliga Intel Gbit jag sett (på datorbutiken iallafall) så måste jag nästan hitta ett moderkort med fungerande Gbit onboard, och jag chansar nog kanske med mAda's tips i brist på annat

EDIT: Oj jäklar, ganska exakt 4000 spänn blir det
Men då är det iofs en helt komplett burk med ny låda och ALLT.
Synd man inte kan köra vanligt DDR på moderkortet.

EDIT igen: Skönt med ASUS Q-Fan också ju.
Men skumt att det står - DDR2 667/533/400.
Finns det 400MHz DDR2, eller är det samma sak som vanliga DDR?
Nej verkar vara 400MHz DDR2 dom menar.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006