Permalänk
Medlem

Internet på slackware?

Jag får inte igång internetuppkoppling under slackware... Jag har kört netconfig, och skrivit localhost som hostname och domainname, och valt DHCP.

Jag har kollat ifconfig och ifconfig -a och får då bara upp lo, alltså inte eth0.

dhclient eth0 ger "No such device".

lspci och lsmod visar inget som ser ut som ett NIC, jag är dock inte 100% säker. Vad ska man leta efter? Det finns inget med network eller ethernet eller liknande...

dhcpcd eth0 ger ingenting, och ifconfig / ifconfig -a visar fortfarande bara lo efteråt.

Om jag försöker sätta ip-adress manuellt med ifconfig eth0 213.113.9.80 får jag felet "No such device"

Förslag?
Jag kör med fiber från bbb och det ska väl vara DHCP?

Permalänk

Problemet verkar ligga i att kerneln inte hittar ditt nätverkskort...

Vad har du för nätverkskort?

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Medlem

Kör
ifconfig eth0 up
sedan kan du köra dhcp eth0
Testa detta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_padawan
Problemet verkar ligga i att kerneln inte hittar ditt nätverkskort...

Vad har du för nätverkskort?

Nätverkskortet är ett "Sunsway/ST Lab PCI Fast Ethernet Adapter 10/100 (Realtek chip)" (http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=113655) men det ska inte behövas några drivrutiner till det iaf. Jag har fått igång det förut, men har nyss formaterat och installerat om. Jag hade problem innan också, kan bero på att jag är lite grön på hela linux-grejen.

Jag läste på http://www.geocities.com/Athens/Troy/6160/sle/slwhbknode11.ht... nånting om netmods. Hur vet man om man har det installerat? För det behövs väl?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av granden
Kör
ifconfig eth0 up
sedan kan du köra dhcp eth0
Testa detta.

Har redan testat det, får samma fel: "eth0: Unknown interface. No such device."

Permalänk

Du sa att det inte syntes när du körde lspci? Kan du klistra in vad som skrivs ut när du kör lspci? Kan du och visa vad det står på skärmen när du kört lsmod?

Permalänk
Medlem

Jag tog ett kort på skärmen istället, orkar inte sitta och skriva av allt som står på skärmen
http://static.supaknerka.com/img/P1010007.JPG

Permalänk

Väldigt märkligt att det inte syns i PCI-listan. Det ser onekligen suspekt ut. Kan du testa med att öppna lådan, dra ut kortet och sätta in det igen? Tryck till så att det bottnar i kortplatsen ordentligt. Eventuellt försök med en annan kortplats.

Att det inte syns i PCI-listan har ingenting med nätverksdrivrutiner att göra, så du kan hoppa över all sådan felsökning tills du hittat det med lspci.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Albatorsk
Väldigt märkligt att det inte syns i PCI-listan. Det ser onekligen suspekt ut. Kan du testa med att öppna lådan, dra ut kortet och sätta in det igen? Tryck till så att det bottnar i kortplatsen ordentligt. Eventuellt försök med en annan kortplats.

Att det inte syns i PCI-listan har ingenting med nätverksdrivrutiner att göra, så du kan hoppa över all sådan felsökning tills du hittat det med lspci.

Okej, lite framsteg. Jag flyttade nätverkskortet till den andra PCI-platsen, och nu syns det i lspci. http://static.supaknerka.com/img/P1010008.JPG

Dock får jag fortfarande "No such device" och liknande när jag försöker göra något av det andra. Förslag?

Permalänk

Kontrollera om drivrutinen är inladdad med lsmod.

Om ej så kan du testat att ladda modulen för realtek 8139 för hand. Om du inte vet vad den heter så kan du söka efter den med find /lib/modules -name '*813*'

När du har modulnamnet så kör du modprobe modulnamn utan sökväg och filändelse (d.v.s. allt fram till punkten). Om det fungerar så kan vi automatisera det så att den automatiskt laddas vid uppstart, men du får testa att ladda den för hand först.

Permalänk
Medlem

samma bild?

syns det med lspci men inte med ifconfig -a så är det drivrutiner som fattas

Permalänk

Jag gissade på att detta var bilden han menade: http://static.supaknerka.com/img/P1010008.JPG

Permalänk
Medlem

Precis, det var den bilden jag menade.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Albatorsk
Kontrollera om drivrutinen är inladdad med lsmod.

Om ej så kan du testat att ladda modulen för realtek 8139 för hand. Om du inte vet vad den heter så kan du söka efter den med find /lib/modules -name '*813*'

När du har modulnamnet så kör du modprobe modulnamn utan sökväg och filändelse (d.v.s. allt fram till punkten). Om det fungerar så kan vi automatisera det så att den automatiskt laddas vid uppstart, men du får testa att ladda den för hand först.

Såhär ser det ut när jag gör det:
http://static.supaknerka.com/img/P1010009.JPG

Kan detta ha något att göra med att jag körde expert install och missade att installera något?

Permalänk

Ajfasiken. Det ser ut som om ditt kort är nyare än vad drivrutinen klarar av att hitta.

Du gjorde helt rätt. Det är 8139too som du ska ladda, om den nu hade haft stöd för ditt kort.

Jag rekommenderar att du lägger in 2.6-kärnan med tillhörande moduler som du hittar i testing-katalogen på slackwareskivan. Om du inte har en sådan så kan du hämta den från ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/slackware/slackwar...

Eller om du vet hur man gör och känner för det helt enkelt bygger din egen kärna från den senaste versionen (2.6.17.9).

Permalänk
Medlem

Okej... Men det har ju funkat innan? Med samma installationsskiva... Är inte det lustigt?

Hur gör man för att lägga in 2.6-kärnan då?

Permalänk

Jo, det är lustigt om det fungerat med precis samma kort. Det får mig att tro att det är något annat som spökar, och att det inte kommer att hjälpa att byta drivrutin.

Men du har ju inte så mycket att förlora på att uppgradera

För att lägga in 2.6-kärnan så kör du installpkg *.tgz i testing/packages/linux-2.6.13-katalogen.

Permalänk
Medlem

Okej. En dum fråga, hur kommer jag in på cd-skivan? Ska det inte vara /mnt/cdrom? det går att göra cd /mnt/cdrom men när jag tar ls så får jag inte fram någonting, som om skivan vore tom. Jag vet inte på vilken hdX den sitter...

Permalänk

Den måste monteras först: mount /mnt/cdrom

Permalänk
Medlem

Självklart.
Okej, den är installerad. Den låg på cd2. Förra gången jag installerade slackware (då internetuppkopplingen fungerade) så behövdes både cd1 och cd2 vid installationen, men denna gången behövdes bara cd1. Jag antog att det var för att jag körde expert install denna gången och full install förra gången. Eftersom 2.6-kärnan låg på cd2 så installerades ju antagligen inte den denna gången. Det behöver ju inte betyda att den gjorde det förra gången eller att det var det som var felet kanske.

Dock fick jag problem när jag skulle starta slackware nu. Den står still precis efter LILO:
http://static.supaknerka.com/img/P1010010.JPG

Ser ut som att jag måste installera om alltihop... Man kan välja 2.6-kärnan i installationen antar jag?

Permalänk

Värst vad du länkar till fel bilder hela tiden.

Nej, du behöver inte installera om.

Exempel:

1. Boota från skivan. Logga in. Kör _inte_ setup. 2. Montera din rotpartition. mount /dev/hda1 /mnt 3. Gör om den till rot: chroot /mnt 4. Montera proc; mount /proc 4. Kör lilo: lilo 5. Avmontera proc, hoppa ut ur chrooten, avmontera disken och starta om datorn; umount /proc; exit; umount /mnt; reboot 6. Ta ut CD-skivan.

Byta ut /dev/hda1 mot din rotpartition.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Albatorsk
Värst vad du länkar till fel bilder hela tiden.

Nej, du behöver inte installera om.

Exempel:

1. Boota från skivan. Logga in. Kör _inte_ setup. 2. Montera din rotpartition. mount /dev/hda1 /mnt 3. Gör om den till rot: chroot /mnt 4. Montera proc; mount /proc 4. Kör lilo: lilo 5. Avmontera proc, hoppa ut ur chrooten, avmontera disken och starta om datorn; umount /proc; exit; umount /mnt; reboot 6. Ta ut CD-skivan.

Byta ut /dev/hda1 mot din rotpartition.

Ledsen för fellänkningen.

Okej, det där ger inga fel, men när jag sedan startar datorn och väljer linux i LILO, så får jag följande meddelande: "Kernel Panic - Not syncing: VFS unable to mount root fs on unknown-block(3,1)".

Vad betyder det? Jag har googlat en massa men hittar inget särskilt.

Permalänk
Medlem

Här är en bra guide om hur du uppdaterar till 2.6
http://www.slackware.se/hakans_slackware/slack-2.6/slack-2.6....

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp. Jag fick inte ihop det alls, så jag installerade om hela skiten och det första jag gjorde var att testa internetuppkopplingen och den funkade.

MEN. Nu skulle jag uppgradera kärnan till 2.6, och gjorde som föreslås på http://www.slackware.se/hakans_slackware/slack-2.6/slack-2.6.... nämligen att ända i lilo.conf, precis som det står. När jag startar datorn står fortfarande bara Linux i LILO-listan och när jag väljer den så laddas linux i 1 sekund, sen startas det om. Och så fortsätter det.
Jag tänkte då gå tillbaks till lilo.conf och ändra tillbaks som det var förut, så jag startar med slackware-skivan. Helt plötsligt så finns inte /etc/lilo.conf och jag kan inte montera /mnt/cdrom. Det är jättelustigt. mount /mnt/cdrom ger "mount: can't find /mount/cdrom in /etc/fstab or /etc/mtab". Kan det bero på att man inte har läs-rättigheter till lilo.conf när man startar från cd-skivan?

Permalänk
Medlem

men om du gjorde som det står i guiden ska du fortfarande har kvar 2.4 kernel
tog du bort 2.4 och glömde /sbin/lilio?

testa och mounta med installation Cdn och se hur det ser ut annars så får du köra någon annan livecd och fixa grub
mounta / så här
mkdir /mnt/system
mount -t auto /dev/hda1 /mnt/system (jag antar att root-partitionen ligger på /dev/hda1)

Permalänk
Medlem

Jag fick inte ihop det alls så det slutade med att jag installerade om. Igen. Jag hade (precis som du sa) missat att köra /sbin/lilo när jag installerade 2.6, så jag fick till slut igång 2.6:kärnan. Iaf en liten bit, för efter att ha laddat lite så får jag "Kernel panic"-meddelandet igen. Men det funkar ju att köra på 2.4-kärnan.

Efter att ha installerat om igen så fungerar internet inte, utan jag har exakt samma problem som tidigare. NIC hittas vid lspci men inte vid lsmod, precis som innan. Det känns ungefär som att jag kan installera om tills internet fungerar.
Kan det vara så att jag har missat att installera något vid installationen? Någon nätverksgrej eller så?

Permalänk
Medlem

Paket i N innehåller nätverksprogram kanske är något där.
Annars så får du testa med moduler som du gjorde innan kan vara någon modul som behöver laddas innan drivrutinen,

Installera debian annars det är lite enklare eller försök med guiden igen och då inte ta bort den gamla kärnan så att du kan boota även om det blir fel. Ha för mig att /sbin/lilo visar vilka boot grejer den hittar.

Permalänk
Medlem

Alltså jag har inte tagit bort den gamla kärnan, jag kör från den.

Jag testade att boota med Slax live-cd och då fungerade internet utan några som helst problem. Jag antar att det inte har något med slackware alls att göra dock...?

Borde man inte kunna kolla drivrutiner och så i Slax och sedan på något sätt använda det i Slackware? lsmod i Slax visar att 8139too är laddad...