Permalänk
Medlem

Memtest86+ tar lång tid

hej
hur lång tid brukar memtest86+ ta på sig? jag har haft det igång i 18 timmar nu och det blir aldrig färdigt eller är det normalt att det tar så lång tid?

PS. jag har inte fått några errors men på pass står det 53, vad innebär det?

Visa signatur

Q6600/4GB/8800GT | Macbook Pro | iPhone 3G | D3100

Permalänk
Hedersmedlem

Det håller på tills du stänger av det. Att det står pass=53 betyder att du kört igenom hela testet 53ggr, så du kan nog avbryta nu.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

memtest kör tills det blir avbrutet (av dig alltså) med esc.

Pass 53 är hur många ggr testet körts.

EDIT: Han var före.

Permalänk
Medlem

ok tack jag trodde det stängde av sig själv jag ska testa ett annat minne nu och OM det blir några errors vad ska man göra då?

edit: jag körde testet på ett likadant minne och fick över en miljon errors vad ska jag göra?

det här är minnet:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010080530

Visa signatur

Q6600/4GB/8800GT | Macbook Pro | iPhone 3G | D3100

Permalänk
Medlem

Information om ditt minne på Kingstons hemsida: http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator_new/partsinfo.as.... Verkar ha livstidsgaranti, vet inte om du ska kontakta återförsäljaren först eller direkt ta kontakt med Kingston, men prova återförsäljaren.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k4rl
ok tack jag trodde det stängde av sig själv jag ska testa ett annat minne nu och OM det blir några errors vad ska man göra då?

edit: jag körde testet på ett likadant minne och fick över en miljon errors vad ska jag göra?

det här är minnet:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010080530

Det är trasigt så du måste köpa ett nytt minne eller skicka det på garantiservice om det finns garanti kvar på minnet. Jag skulle inte rekommendera att använda datorn med det trasiga minnet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k4rl
ok tack jag trodde det stängde av sig själv jag ska testa ett annat minne nu och OM det blir några errors vad ska man göra då?

edit: jag körde testet på ett likadant minne och fick över en miljon errors vad ska jag göra?

det här är minnet:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010080530

Inte säkert minnet är trasigt. Ibland kan memtest-fel bero på kompabilitetsproblem eller att memtest läser av minnet fel och testar minne som egentligen inte finns (då blir det massor av fel).

Men har du garanti så ta det säkra före det osäkra.

Permalänk
Medlem

ok då tar jag och kontaktar dustin.
tack så mycket för hjälpen

edit: nu har ännu ett problem kommit up :/ när jag kör det minnet som ska fungera enligt memtest kommer det upp blåskärm och det står massa text som man inte hinner läsa och datorn startar om
det står ju på minnet att det är för just min dator så jag fattar inte vad som är fel

Visa signatur

Q6600/4GB/8800GT | Macbook Pro | iPhone 3G | D3100

Permalänk
Medlem

jag vet inte vad som kan vara fel.
är memtest så bra egentligen för det kanske var fel på det som "fungerade"

Permalänk
Medlem

kör du minnet i rätt volt och timings?

Permalänk
Medlem

hur ser man det?

Visa signatur

Q6600/4GB/8800GT | Macbook Pro | iPhone 3G | D3100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k4rl
hur ser man det?

Ladda ner CPUZ.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Kanske bättre att först ställa in bios på optimized default inställningar.
När datorn startar brukar det stå info om vilken tangent man ska trycka
för att komma åt bios,