Byte från ATI till nVidia i Ubuntu

Permalänk
Medlem

Byte från ATI till nVidia i Ubuntu

Tjo,
har haft som de flesta andra, lite problem med ATIs drivisar till Linux. Har funkat hyffsat men nu har det börjat muppa sig, tappar 3d helt, tappar inte 3d fast extremt mycket prestanda osv. Börjar uppriktigt sagt bli trött så jag funderar på att sälja mitt kort, X850XT, och köpa nVidia i stället. Har därför 2 frågor...

1# Hur är det att göra ett byte, går det enkelt att ta bort ATIs och banka i nVidias, eller är det reinstall som gäller? Vill helst inte för jag har lagt in en hel del teman och program osv...Jag är oxå ganska noob när det gäller Linux/Ubuntu så en länk till en guide eller guide här är varmt välkommet...

2# Kanske fel forum, men vilket grafikkort är rekomenderat ? Har själv mina tankar på ett 7600GT, kostar inte så mycket och har lite bättre prestanda än det jag har...Bra köp tro? Eller finns det mer kraft för pengarna ?
Vad tror ni jag kan få för mitt gamla kort, pci-e X850XT ? 1000-1200 kr ?

Permalänk
Medlem

1. man behöver aldrig installera om hela ubuntu om du menar det. ändra bara i xorg.conf till nv eller vesa innan du bytar kort och se till att den du väljer finns.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

2: Gör vad du vill -.-

|
|
|
\/

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem

http://www.nvidia.com/object/IO_18897.html kort som stödjs av nvidias drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
1. man behöver aldrig installera om hela ubuntu om du menar det. ändra bara i xorg.conf till nv eller vesa innan du bytar kort och se till att den du väljer finns.

Ok...det ska räcka det ? För om man följer div guider för att installera ATI-drivisar så är det ju inte direkt att bara ändra xorg.conf, känns som det är lite saker man måste ta bort och ändra...Är som sagt ingen hejare på Linux så jag vill ju det ska gå så smärtfritt som möjligt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smygis
2: Gör vad du vill -.-

|
|
|
\/

Jaha, tack för det informativa svaret, nu blev jag direkt klokare

Permalänk

Re: Byte från ATI till nVidia i Ubuntu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PippiRull
Tjo,
har haft som de flesta andra, lite problem med ATIs drivisar till Linux. Har funkat hyffsat men nu har det börjat muppa sig, tappar 3d helt, tappar inte 3d fast extremt mycket prestanda osv. Börjar uppriktigt sagt bli trött så jag funderar på att sälja mitt kort, X850XT, och köpa nVidia i stället. Har därför 2 frågor...

1# Hur är det att göra ett byte, går det enkelt att ta bort ATIs och banka i nVidias, eller är det reinstall som gäller? Vill helst inte för jag har lagt in en hel del teman och program osv...Jag är oxå ganska noob när det gäller Linux/Ubuntu så en länk till en guide eller guide här är varmt välkommet...

Ta bort paketen som du installerade som du la i för att få fglrx att fungera. Du har Ubuntu så se vilka paket du har installerat här, http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu . Sedan tar du bort ändringarna som aticonfig har gjort. Har du bara använt de grundliga växlarna kan du ändra fglrx till vesa. Jag skulle dock starta om på nytt för säkerhetsskull. Har du tur så har du använt aticonfig och inte den gamla konfiguratorn så då har du en backup av din gamla Xorg. Använd den eller kör på xorgconfig/dexconf. Starta sedan om (utan drivrutiner), installera nVidias drivrutiner och ändra vesa till nvidia om konfiguratorn inte redan gjort det.

Citat:

2# Kanske fel forum, men vilket grafikkort är rekomenderat ? Har själv mina tankar på ett 7600GT, kostar inte så mycket och har lite bättre prestanda än det jag har...Bra köp tro? Eller finns det mer kraft för pengarna ?
Vad tror ni jag kan få för mitt gamla kort, pci-e X850XT ? 1000-1200 kr ?

7600gt om du vill ha liknande prestanda men jag skulle satsat på ett ordentligt kort såsom kanske 7900gt fast mycket beror på vad du har för processor nu, vilka spel du tänkt spela och hur mycket du tänkt lägga ut. Akta dig för de "trasiga" korten. Angående X850xt så bör 1000-1200kr fungera annars 1500kr om du har flyt.

Bra att du lägger ner ATI :). Må dem dö.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

Re: Re: Byte från ATI till nVidia i Ubuntu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394
Ta bort paketen som du installerade som du la i för att få fglrx att fungera. Du har Ubuntu så se vilka paket du har installerat här, http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu . Sedan tar du bort ändringarna som aticonfig har gjort. Har du bara använt de grundliga växlarna kan du ändra fglrx till vesa. Jag skulle dock starta om på nytt för säkerhetsskull. Har du tur så har du använt aticonfig och inte den gamla konfiguratorn så då har du en backup av din gamla Xorg. Använd den eller kör på xorgconfig/dexconf. Starta sedan om (utan drivrutiner), installera nVidias drivrutiner och ändra vesa till nvidia om konfiguratorn inte redan gjort det.

7600gt om du vill ha liknande prestanda men jag skulle satsat på ett ordentligt kort såsom kanske 7900gt fast mycket beror på vad du har för processor nu, vilka spel du tänkt spela och hur mycket du tänkt lägga ut. Akta dig för de "trasiga" korten. Angående X850xt så bör 1000-1200kr fungera annars 1500kr om du har flyt.

Bra att du lägger ner ATI :). Må dem dö.

Ok, jag får testa så som du sa...i värsta fall får jag väl göra en reinstall, går ju trots allt på 5 min, det som tar tid är ju allt småplock...

Ang. ATI så tycker jag det är synd, har varit jättenöjd hittills med prestandan, med drivrutinerna i Linux och till viss del även i WinXP är ju inga höjdare...De lär ju tappa en del köpare, inga jättemängder kanske, men några hundra kort blir snabbt pengar...

Permalänk
Medlem

Men behövs det verkligen en reinstall på hela systemet? Räcker det inte med att bara installera om x?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simon U
Men behövs det verkligen en reinstall på hela systemet? Räcker det inte med att bara installera om x?

Inte ens det. Det handlar bara om att ta bort de gamla drivrutinerna, lägga in nya och fixa till konfigurationsfilen.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394
Inte ens det. Det handlar bara om att ta bort de gamla drivrutinerna, lägga in nya och fixa till konfigurationsfilen.

Nä, det är säkert inga problem egentligen, men är man noob som jag så kan det verka lite krångligt

Permalänk

För att ändra i xorg.conf gör man följande:

ctrl + alt + [F2] så kommer du i terminalläge (du kan inte vara i X)

"sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg" (utan " ")

för att komma tillbaka gör du samma som ovan fast byter
[f2] mot [F6] eller [F7] så skall det vara ändrat.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gothenburg
För att ändra i xorg.conf gör man följande:

ctrl + alt + [F2] så kommer du i terminalläge (du kan inte vara i X)

"sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg" (utan " ")

för att komma tillbaka gör du samma som ovan fast byter
[f2] mot [F6] eller [F7] så skall det vara ändrat.

Är väll lite onödigt att köra igenom alla inställningar i xorg confen, räcker ju med

sudo nano /etc/X11/xorg.conf

(givetvis får du byta ut nano till valfri editor, typ vim eller gedit..)

sen byta ut fglrx mot nvidia, förusatt att han har installerat nvidia drivrutinerna först. Sen är de bara att stänga av datorn, byta grafikkort, starta o vara nöjd Vill X inte hoppa igång får du gå in i xorg confen igen och byta ut nvidia mot nv eller vesa så får vi försöka hjälpa dig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Är väll lite onödigt att köra igenom alla inställningar i xorg confen, räcker ju med

sudo nano /etc/X11/xorg.conf

(givetvis får du byta ut nano till valfri editor, typ vim eller gedit..)

sen byta ut fglrx mot nvidia, förusatt att han har installerat nvidia drivrutinerna först. Sen är de bara att stänga av datorn, byta grafikkort, starta o vara nöjd Vill X inte hoppa igång får du gå in i xorg confen igen och byta ut nvidia mot nv eller vesa så får vi försöka hjälpa dig

Det låter bra det...Ska höra av mig direkt om det skulle krångla. Först får jag väl kanske bestämma grafikkort och beställa oxå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Är väll lite onödigt att köra igenom alla inställningar i xorg confen, räcker ju med

sudo nano /etc/X11/xorg.conf

(givetvis får du byta ut nano till valfri editor, typ vim eller gedit..)

sen byta ut fglrx mot nvidia, förusatt att han har installerat nvidia drivrutinerna först. Sen är de bara att stänga av datorn, byta grafikkort, starta o vara nöjd Vill X inte hoppa igång får du gå in i xorg confen igen och byta ut nvidia mot nv eller vesa så får vi försöka hjälpa dig

Jag ser att du inte har försökt få igång Xgl efter bytet från ati till nvidia.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Haffe: jag förstår inte vad du bubblar om, vad har XGL med de här att göra.. Utveckla

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Haffe: jag förstår inte vad du bubblar om, vad har XGL med de här att göra.. Utveckla

fglrx lägger en symlänk till ett bibliotek som behövs för att köra Xgl. Denna symlänk ska i teorin återställas om man purgar fgrlx, så är sällan fallet. Vidare är denna symlänk inkompatibel med nvidia, och du stöter således på en värld av problem om du ska byta från ati till nvidia.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
fglrx lägger en symlänk till ett bibliotek som behövs för att köra Xgl. Denna symlänk ska i teorin återställas om man purgar fgrlx, så är sällan fallet. Vidare är denna symlänk inkompatibel med nvidia, och du stöter således på en värld av problem om du ska byta från ati till nvidia.

Men det är väl bara om man ska ha Xgl/compiz inlagt eller ? Har ju det i nu men tycker inte helt om det, kanske måste avinstallera det oxå då?