Installera Debian utan grafikkort och skärm?

Permalänk

Installera Debian utan grafikkort och skärm?

Är det möjligt att installera Debian på en dator utan grafikkort och skärm. Kanske via nätverket?

Permalänk

Tror inte det är möjligt, vet inte ens om den bootar utan grafikkort. =/

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk

AGP porten är bränd;(

Permalänk
Medlem

borde väl bara gå att hitta något annat beggat moderkort att byta med ?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk

har försökt men riggen har rambus minnen:(

Permalänk
Medlem

PCI-grafikkort då?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

jo det är en idé.

Permalänk
Medlem

en grej som iallafall borde funka skulle vara att ha installationsskivan i en annan dator samtidigt, och trycka på exakt samma sätt eller bara få igång det absolut mest "basic", och sen dra igång sshd, t.ex. Gentoo?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikHK
en grej som iallafall borde funka skulle vara att ha installationsskivan i en annan dator samtidigt, och trycka på exakt samma sätt eller bara få igång det absolut mest "basic", och sen dra igång sshd, t.ex. Gentoo?

Tror det är en spärr som gör så man inte kan boota något utan grafikkort.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Jag har kört flera maskiner helt utan grafikkort, sitter helt i moderkortet om det funkar eller inte.

EDIT:
Jag bör tillägga att jag bara testat det på äldre maskiner med AGP/PCI anslutningsmöjligheter.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PMJ
Jag har kört flera maskiner helt utan grafikkort, sitter helt i moderkortet om det funkar eller inte.

Okej, då är det något jag fått för mig bara.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

du kan testa en PXE-boot med TFTP och fai(fully automated installation), kör en väldigt grundläggande installation med i princip bara grub, kernel, apt, dpkg och sshd.

Men eftersom att det bara är en server som du ska installera en gång så blir det lite overkill, försök att få tag i ett pci-kort först som det nämnts tidigare.

Permalänk

Låter som en bra idé, men du får gärna förklara det där lite mer eller länka till en guide, har ingen aning om vad det handlar om:(

Citat:

Ursprungligen inskrivet av iswoop
du kan testa en PXE-boot med TFTP och fai(fully automated installation), kör en väldigt grundläggande installation med i princip bara grub, kernel, apt, dpkg och sshd.

Men eftersom att det bara är en server som du ska installera en gång så blir det lite overkill, försök att få tag i ett pci-kort först som det nämnts tidigare.

Permalänk
Medlem

Kolla de här länkarna;

http://linuxmafia.com/faq/Debian/installers.html#pxe
http://linuxmafia.com/faq/Debian/installers.html#noninteracti...

Men det är definitivt mer jobb än det är värt för en dator, det här är mer händigt när man ska installera ett stort antal datorer på samma sätt.

Permalänk

Finns det inget sätt jag kan fjärrstyra maskinen direkt efter FAI istallen?

Permalänk
Medlem

Jo, med ssh.

Permalänk
Medlem

Sätt i hårddisken i en annan dator och installera där, sen flyttar du bara över den.

Permalänk
Medlem

Det är ju bara plugga i ett seriesnöre till den andra datorn.
Kerneln/Debian ska sedan automagiskt upptäcka att den inte har nåt grafikkort att köra konsolen på utan slänger upp en text-konsol på seriesnöret istället. Funkar iaf när man installerar Debian på Sparc så stödet finns ju där redan.

Det svåra i sammanhanget blir välan att hitta rätt seriesnöre, hitta rätt program att kontrollera seriesnöret med på burken med grafikkort (Kermit finns välan inte längre?) och att stå ut med den långsamma skrollningen.

Iofs så är det nog lättare att slänga i ett pci-grafikkort.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

A7V:
På sparc har systemet från grunden stöd för seriella terminaler. På x86-maskiner är det i stort sett bara embedded-burkar som har det.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE