Permalänk

Ubuntu vs FreeBSD för server

Hej!
Hittade en jättebra guide här på nätet om hur man sätter upp en webserver med Ubuntu.

Men vad jag förståt kör många sina servrar med FreeBSD (or am i Wrong).
Iallafall, jag är villig att lära mig FreeBSD om jag får bättre prestanda på min gamla 400 MHz:are.

Dock behöver jag dokumentation.

Tack i förväg

Mårten

Permalänk
Medlem

Tror faktiskt eventuell prestandaförbättring du får mellan ett Linux-system och ett BSD-system på en sådan burk är relativt minimal när det gäller en webbserver.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Hedersmedlem

Prestanda skiljer det knappast något, däremot är FreeBSD ett väldigt mycket trevligare OS än Ubuntu/Linux.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

ja skulle kört FreeBSD bara för att det mer udda dessutom kan jag redan ubuntu.
ubuntu är dock enklare och mer support till.
annars finns slackware som är ett slags mellanting

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
ja skulle kört FreeBSD bara för att det mer udda dessutom kan jag redan ubuntu.
ubuntu är dock enklare och mer support till.
annars finns slackware som är ett slags mellanting

Hur kan du kalla det något mellanting?

BSD =! linux.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
Hur kan du kalla det något mellanting?

BSD =! linux.

Tja, Slackware är väl den distribution som mest försöker efterlikna "riktiga" UNIX, eller har jag förstått det fel? :S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
Hur kan du kalla det något mellanting?

BSD =! linux.

'=!' != '!='

Jag skulle valt att köra FreeBSD, mindre säkerhetshål, och systemet är känt för att vara extremt stabilt och säkert.

Till Linux kommer det fortfarande endel säkerhetshål med jämna mellanrum, även fast dem fixas snart så är det ett problem. Extremt sällan ett säkerhetshål hittas till FreeBSD's kernel.

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Tja, Slackware är väl den distribution som mest försöker efterlikna "riktiga" UNIX, eller har jag förstått det fel? :S

jo det var typ så jag mena var nog inte tillräckligt tydlig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwedishPshyco
Till Linux kommer det fortfarande endel säkerhetshål med jämna mellanrum, även fast dem fixas snart så är det ett problem. Extremt sällan ett säkerhetshål hittas till FreeBSD's kernel.

ärligt talat är det någon som har haft problem med säkerhet i *nix?
finns inga virus och crackare som försöker ta sig in finns väl knappt heller

även vist freeBSD är säkert mycket säkrare och stabilare än linux men han kommer nog inte märka någon större skillnad när det gäller prestanda ändå.

Permalänk
Medlem

jag skulle kört slackware, debian eller ubuntu rangordnat efter ork.

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Medlem

Jag driver ett webhotell lite som sidosyssla..

Där körde vi först debian, men tröttna oerhört snabbt på det p.g.a många faktorer..
Nu kör vi FreeBSD och har aldrig varit så nöjda. Allt är mycke lättare, mer standardniserat och snyggare löst.

Men jag tror inte jag skulle köra FreeBSD som desktopmaskin, där är ubuntu mycket längre framme.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
ärligt talat är det någon som har haft problem med säkerhet i *nix?
finns inga virus och crackare som försöker ta sig in finns väl knappt heller

Om man har ägnat en tid att fördjupa sig i UNIX och dess historia inser man att säkerhet inte var prioriterat i inledningen (eller kanske ända fram till Morris Internet Worm '88). Så om du tror att du är säker bara för du använder UNIX så kan jag rekommendera dig att läsa t ex "UNIX System Administration Handbook" som ger en bra bild av problemen som finns med UNIX's säkerhetsmodell och vad man kan göra för att minska konsekvenserna och möjligheten för intrång. Det finns nog en hel uppsjö med annan bra litteratur i ämnet.

Got root?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwedishPshyco
'=!' != '!='

Till Linux kommer det fortfarande endel säkerhetshål med jämna mellanrum, även fast dem fixas snart så är det ett problem. Extremt sällan ett säkerhetshål hittas till FreeBSD's kernel.

låter ju bra, men är det för att den faktiskt är mindre exponerad eller bara för att ingen letar?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag har haft god erfarenhet av Slackware både som brandvägg/router, mailserver, faxserver och webserver i produktionsmiljö i mitt gamla jobb och den är min klara favorit när det gäller att köra linux på servrar.
Anledningarna för mig är att jag kan linux någorlunda bra och jag gillar upplägget och dess Unix likhet, anledningen till att jag inte kört *BSD personligen i dessa miljöer är att det inte har funnits tid till det även om det säkert kan vara bättre på många sätt.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk

Ubuntu är för mig ett system för desktopbruk. Trevligt och lättanvänt.

När det gäller serververksamhet så är det däremot FreeBSD som gäller mig. Om du har frågor så kan du nog få svar på det mesta gällande just FreeBSD här på forumet.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk

Ok... verkar som det blir FreeBSD då. Dock verkar det på er som det inte så mycket info.

Men men, hur svårt är det egentligen att confa Apache, PhP och allt som behövs för webserver och FTP.
Glömde också säga. Tänkte även att servern skall agera server hemma så att folka kan komma åt det från sina datorer. Hur svårt är detta?

Om någon har en bra sida där jag kan starta, med typ lite nybörjarguider och sånt.

TACK

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mårten C
Ok... verkar som det blir FreeBSD då. Dock verkar det på er som det inte så mycket info.

Men men, hur svårt är det egentligen att confa Apache, PhP och allt som behövs för webserver och FTP.
Glömde också säga. Tänkte även att servern skall agera server hemma så att folka kan komma åt det från sina datorer. Hur svårt är detta?

Om någon har en bra sida där jag kan starta, med typ lite nybörjarguider och sånt.

TACK

www.freebsd.se har lite lathundar. Kolla där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mårten C
Ok... verkar som det blir FreeBSD då. Dock verkar det på er som det inte så mycket info.

Men men, hur svårt är det egentligen att confa Apache, PhP och allt som behövs för webserver och FTP.
Glömde också säga. Tänkte även att servern skall agera server hemma så att folka kan komma åt det från sina datorer. Hur svårt är detta?

Om någon har en bra sida där jag kan starta, med typ lite nybörjarguider och sånt.

TACK

Här, läs: http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk

Nu kommer säkert en såndär dum fråga. Men som jag förstår det finns det inga desktop/server -versioner av FreeBSD?

Permalänk
Medlem

Det stämmer. Är du intresserad av desktop kan du kika på PC-BSD.

Visa signatur

We're special in others ways. Ways our mothers appreciate.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lokan
Det stämmer. Är du intresserad av desktop kan du kika på PC-BSD.

Tack. FreeBSD är alltså inte menat som desktop. Konstigt, tycker mig komma ihåg en polare som körde det på sin laptop.

Permalänk
Medlem

jag tror att pcBSD är någon slags version av freeBSD

*BSD är dock generellt inget desktop OS kör man det som desktop så gör man det bara för att man vill vara lite udda typ.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mårten C
Tack. FreeBSD är alltså inte menat som desktop. Konstigt, tycker mig komma ihåg en polare som körde det på sin laptop.

Det är ett operativsystem och du kan använda det till vad du känner för. Ifall det passar som "desktop" eller inte beror på vad du anser att ett "desktop"-OS ska kunna göra.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mårten C
Tack. FreeBSD är alltså inte menat som desktop. Konstigt, tycker mig komma ihåg en polare som körde det på sin laptop.

FreeBSD passar till det mesta eftersom det är både flexibelt och tillåter att man konfigurerar sitt system för optimal prestanda under flera olika scenarion. I hemmet så använder jag FreeBSD både på mina desktopsystem och mina servrar.

Det är fruktansvärt enkelt att installera programvara i FreeBSD och det är antagligen därför som de på senare tid blivit allt mer populärt bland desktopanvändare.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk

Tack för all hjälp. Ska köra in FreeBSD nästa vecka.

När jag läser de olika guiderna (freebsd.org och freebsd.se) säger de lite olika grejer.

Hur många av de inställningarna som man gör under installation går INTE att ändra efteråt. Jag frågar eftersom det är lite surt att göra om allt för att man gjort "fel" någonstans.

TACK

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mårten C
När jag läser de olika guiderna (freebsd.org och freebsd.se) säger de lite olika grejer.

Om det är skillnad på vad som sägs i guiderna på .org och .se så ska du lita på det som står på .org. Det är den officiella dokumentationen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mårten C
Hur många av de inställningarna som man gör under installation går INTE att ändra efteråt. Jag frågar eftersom det är lite surt att göra om allt för att man gjort "fel" någonstans.

Du kan ändra det mesta. Om du har frågor kring någon specifik del av installationen så säg bara till.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
jag tror att pcBSD är någon slags version av freeBSD

*BSD är dock generellt inget desktop OS kör man det som desktop så gör man det bara för att man vill vara lite udda typ.

BSD är lika mycket desktop-OS som Linux, skulle jag vilja påstå i vilket fall.

Permalänk

Visst finns det gott om folk som försöker hacka sig in i Linuxsystem.. horder av elajta scriptkiddies (vi har själva råkat ut för dem vid ett par tillfällen). Att sedan linuxkärnan är full av fulhack och säkerhetshål som en schweizerost gör ju inte saken bättre :/

Rent spontant skulle jag säga att ett BSD-system, gärna på en annan arkitektur än x86 eller amd64 är mycket säkert. I synnerhet eftersom scriptkiddiesarnas färdigkompilerade binärer som de försöker plantera in inte kommer funka. Typ OpenBSD på en sparc-maskin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarzzk
BSD är lika mycket desktop-OS som Linux, skulle jag vilja påstå i vilket fall.

jaså ?
vad jag vet så har *BSD aldrig setts som något direkt alternativ till windows på desktop till skillnad från Linux eftersom *BSD har ännu sämre stöd för både hårdvara och program.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
jaså ?
vad jag vet så har *BSD aldrig setts som något direkt alternativ till windows på desktop till skillnad från Linux eftersom *BSD har ännu sämre stöd för både hårdvara och program.

Det är en myt att det skulle finnas mycket mindre mjukvara för FreeBSD exempelvis. Jag betvivlar inte att det finns en skillnad, men den är knappast så stor som många försöker pålysa. I dagsläget råder ingen speciell skillnad, och börjar man titta på hur många paket som diverse distribution erbuder så ser man att skillnaden inte är något att tjafsa om.

Hårdvarumässigt är inte skillnaden något att gnälla om heller. Det finns alltid saker som inte stödjs, men det är samma sak för alla. *BSD får ofta t.o.m stöd för hårdvara/mjukvara _före_ Linux.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk

Hur är det med stödet för Flash under FreeBSD? Är det fortfarande Linuxpluginet under emulering som gäller? Ja, man kan gnälla hur mycket man vill om att flash är onödigt och att alla sajter borde vara skrivna i html 2.0 och funka i Lynx från terminalen, men vill man klara sig utan att boota om till Win* så är det i princip ett krav