Permalänk
Medlem

Felsöka nätverk

Tjo!

För ett tag sen så beställde jag snabbare internet här hemma, från 8/nånting Telia till 24/1.

Problemet:
Efter att jag bytt modem så bytte jag även burk som gateway, som kör Arch med iptables.
Och några gånger per dag så går internet ner, och går upp igen om jag startar om dhcp klienten på burken (verkar även gå upp efter en stund om jag låter det vara, men jag orkar aldrig vänta).

Och ett annat problem som jag också fått efter detta är att om jag tankar från internet i säg 1 mb/s (läs Megabyte) så sjunker all hastighet i nätverket, jag kan t.ex. inte lyssna på musik över nfs längre, (inte från någon dator).
Men jag tycker inte att trafiken från nätet bör påverka, men det gör det, för maxar jag ut speeden inom nätverket mellan två burkar så kan jag lyssna på musik över nfs.

Förstår ni vad jag menar?

Rätt konstigt problem, men jag vet inte riktigt vart jag ska börja felsöka, med tanke på att jag bytt modem och gateway samtidigt så att säga.

Mycket tacksam för all hjälp jag kan få.

Permalänk
Medlem

jag har tre switchar inkopplade, 10/100.

Permalänk
Medlem

hehe, jag vet det låter skumt, jag tycker inte trafiken utåt borde påverka min trafik inne i nätverket så att säga.