Permalänk
Medlem

Ubuntu goes XP!

ja hur många här råkade ut för xorgstrulet efter uppdatering?

fick det löst rätt fort med hjälp av http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=241254 och att dra in en gammal .conf igen men hur folk som inte vet vad de sysslar med (i ännu lägre grad än mig alltså) ska göra kan man ju fråga sig. detta kan ju inte vara bra alls för Ubuntu, eller Linux i stort bland folk mest.. detta är ju nästan lika illa som den typiska inloggningslåsningen i XP med skillnaden är att det går att lösa utan att ominstallera hela skiten som i Windowsfallet. men ändå.

vore "kul" att veta därför hur vanligt det var. fick intrycket att det bara påverkade alternativa grafikdrivrutiner nämligen. (..?)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag råkade ut för det, och ganska många till verkar det som. Sen när jag skulle försöka lösa problemet på egen hand så sabbade jag min partitionstabell, vilket jag tyvärr inte kan skylla på ubuntu :S Skrev om det i en tråd längre ner...

Om nåt går fel kanske man ska försöka fixa det med nåt man känner till istället för nåt man inte vet nåt om, doh...

Permalänk
Medlem

fick oxå det.
skillnaded är att detta är en engångsförtelse..
och ubuntu är fortfarande gratis, till skillnad ifrån vissa andra OS

Visa signatur

sär skrivning och sthafvel är det jag är bäst på.

Permalänk
Medlem

Var det verkligen en bugg i paketet eller var den bara inkompitabel med en ouppdaterad xorg.conf? Jag fick intrycket av att det va det senare... Om det nu va så så var det ju ingen stor grej.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
Var det verkligen en bugg i paketet eller var den bara inkompitabel med en ouppdaterad xorg.conf? Jag fick intrycket av att det va det senare... Om det nu va så så var det ju ingen stor grej.

det benämns som en bug iaf, troligen i den nya xservern eller om det är en konflikt paketen mellan. resulatet blir ju detsamma, att användare som inte kan använda annat än uppdateringhanteraren är så gott som rökta utan hjälp.

hursomhelst finns det en officiell notis om hur man fixar det nu liknande tidigare, https://wiki.ubuntu.com/ResolutionForBug57153

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Med tanke på deras LTS osv så är det ruskigt dåligt av dem, de tappar helt klart fötroende. Att ett fel som detta uppstår i Edgy är helt okay och väntat men det får inte förekomma i "Stable".

Dock sker det en hel del förändringar tack vare detta så egentligen gör det mig inget, men det var hyffsat irritrande att börja dagen på jobbet med en blue screen.

Permalänk
Medlem

Verkligen konstigt att detta inte testats innan paketet lades till i dappers repository. Buggen verkar ju drabba många användare så den borde inte vara svår att upptäcka.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intenso
Med tanke på deras LTS osv så är det ruskigt dåligt av dem, de tappar helt klart fötroende. Att ett fel som detta uppstår i Edgy är helt okay och väntat men det får inte förekomma i "Stable".

Dock sker det en hel del förändringar tack vare detta så egentligen gör det mig inget, men det var hyffsat irritrande att börja dagen på jobbet med en blue screen.

exakt problemt, detta lär säkert satt spiken i en hel del nykomlingar..

nä, för mig var det bara positivt då det förstärkte min uppfattning om att små obehagliga överraskningar faktisk kan rättas till här till skillnad mot andra system. dessutom gav det mig ett bra tillfälle att dra in XGL-tjafset vilket faktisk gör att hela skrivbordet känns mycket trevligare och mer responsivt att jobba på. förutom att vissa videofiler ger märkliga resultat vid uppspelning dock. Win some lose some..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av shad0w
Verkligen konstigt att detta inte testats innan paketet lades till i dappers repository. Buggen verkar ju drabba många användare så den borde inte vara svår att upptäcka.

den låg inte uppe mer än 1-2 dagar tydligen som tur var.

förhoppningsvis är merparten av användarna som kan få problem av konvertertanterna lika sega med att dra in uppdateringarna i Ubuntu som de varit i Windows..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Det hände något liknande i Slackware för ett tag sen också. Fick dra fram installations cdn och installera gamla xorg.
Fast det var med Slackware current iofs. Sen dess brukar jag alltid vänta 1-2 dagar innan jag uppdaterar såna grejor

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Hmm låg uppe i ett par dagar sa ni? Jag installerade om min maskin och uppdaterade allt kvällen innan xorg uppdateringen kom. Samma dag som den kom drogs den tillbaka och man fick en ny.

Visst är det dåligt att det blir så men när man tänker efter så finns det Windows uppdateringar som har gjort mer skada än bara att X inte startar.

Visa signatur

//Falcon

Permalänk

Hm.. Jag har inte upptäckt denna buggen?! Kanske jag var borta eller något... Vill förövrigt säga att Ubuntu 6.06 är superstabilt. Har lite problem med att hela X låser sig ibland... Oftast när jag spelar StepMania... Sen vill den inte startaordentligt heller ibland... Men förövrigt är det bara hur stabilt som helst. Kan dessa låsningar bero på överklockad CPU?

Permalänk
Medlem

Jag drabbades inte, men jag tycker ändå det är skandal. En sån här grej får bara inte hända. Här målar man ut Ubuntu som ett bra och stabilt operativsystem och sen pajar X av en vanlig uppdatering. Detta är i mina ögon värre än det värsta säkerhetshål, därför att alla helt enkelt inte har kunskap nog att reparera det. Hoppas de vidtar åtgärder för att förhindra sånt här i framtiden.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
exakt problemt, detta lär säkert satt spiken i en hel del nykomlingar..

nä, för mig var det bara positivt då det förstärkte min uppfattning om att små obehagliga överraskningar faktisk kan rättas till här till skillnad mot andra system. dessutom gav det mig ett bra tillfälle att dra in XGL-tjafset vilket faktisk gör att hela skrivbordet känns mycket trevligare och mer responsivt att jobba på. förutom att vissa videofiler ger märkliga resultat vid uppspelning dock. Win some lose some..

den låg inte uppe mer än 1-2 dagar tydligen som tur var.

förhoppningsvis är merparten av användarna som kan få problem av konvertertanterna lika sega med att dra in uppdateringarna i Ubuntu som de varit i Windows..

Du..?.. Hur fick du igång XGL?.. jag lyckades aldrig med det. Får ett error om att den inte kunde köra igång screen 0... eller något liknande, kommer inte ihåg det exakta felmeddelandet. Men vilken guide följde du för att installera det, eller gjorde du det på egen hand?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piXtor
Du..?.. Hur fick du igång XGL?.. jag lyckades aldrig med det.

haha, ja jag. jag är nästan lika shockad som dig över det..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av piXtor
Får ett error om att den inte kunde köra igång screen 0... eller något liknande, kommer inte ihåg det exakta felmeddelandet. Men vilken guide följde du för att installera det, eller gjorde du det på egen hand?

det gick fint bara man följer idiotguiden på http://ubuntuguide.org/wiki/Dapper tex.

jag fick ett liknande fel, hoppade över att starta compiz för den aktiva sessionen och valde att ladda det från start istället så funkade det.

se till att stänga av skärmsläckare och sånt innan du drar igång. jag fick iaf problemet att jag blir utkickad till inloggningen igen varje gång den startar nu. får ta och köra den vanliga grafikhanteraren och stänga av den.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Jag drabbades inte, men jag tycker ändå det är skandal. En sån här grej får bara inte hända. Här målar man ut Ubuntu som ett bra och stabilt operativsystem och sen pajar X av en vanlig uppdatering. Detta är i mina ögon värre än det värsta säkerhetshål, därför att alla helt enkelt inte har kunskap nog att reparera det. Hoppas de vidtar åtgärder för att förhindra sånt här i framtiden.

nej det hade varit en skandal om unbunto skrivit hela operativsystemet från grunden och det inte hade funnits en vettig lösning som var relativt lätt att implimentera.
Sitter man i ett linuxsystem eller något annat open source alternativ så får man räkna med att skit händer och att man i vissa fall måste göra något själv för att lösa det och klarar man inte av det, tough luck.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
nej det hade varit en skandal om unbunto skrivit hela operativsystemet från grunden och det inte hade funnits en vettig lösning som var relativt lätt att implimentera.
Sitter man i ett linuxsystem eller något annat open source alternativ så får man räkna med att skit händer och att man i vissa fall måste göra något själv för att lösa det och klarar man inte av det, tough luck.

Saken är att Ubuntu inriktar sig på linuxnybörjare och ubuntu-desktop har väl det där automatiska uppdateringsnotifieringen aktiverad som standard. Om det ploppar upp en ikon som säger åt folk att det finns nya uppdateringar att installera lär många också installera dessa. Krävs ju endast ett par musklick så är det klart. Med tanke på målgruppen är det oacceptabelt.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shad0w
Saken är att Ubuntu inriktar sig på linuxnybörjare och ubuntu-desktop har väl det där automatiska uppdateringsnotifieringen aktiverad som standard. Om det ploppar upp en ikon som säger åt folk att det finns nya uppdateringar att installera lär många också installera dessa. Krävs ju endast ett par musklick så är det klart. Med tanke på målgruppen är det oacceptabelt.

Inte på långa vägar IMHO.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
haha, ja jag. jag är nästan lika shockad som dig över det..

det gick fint bara man följer idiotguiden på http://ubuntuguide.org/wiki/Dapper tex.

jag fick ett liknande fel, hoppade över att starta compiz för den aktiva sessionen och valde att ladda det från start istället så funkade det.

se till att stänga av skärmsläckare och sånt innan du drar igång. jag fick iaf problemet att jag blir utkickad till inloggningen igen varje gång den startar nu. får ta och köra den vanliga grafikhanteraren och stänga av den.

hmm thx... :).. ska testa!

EDIT: XGL är igång nu iaf =), följde en jättebra guide som ni kan hitta här: http://www.compiz.net/viewtopic.php?id=389

Och för de som kör ATi X-serien och uppåt (som t ex jag gör), för att undvika krascher: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=150854

Permalänk

jag slapp d fick en uppdatering till xorg som ja tkte verkade lite konstig för ja hade fått en uppdatering dagen innan sen fick ja en till dagen efter så ja märkte iaf inge Miohaha :D:D

Visa signatur

VK