Konqueror gör mig galen! Behöver hjälp eller alternativ

Permalänk

Konqueror gör mig galen! Behöver hjälp eller alternativ

Konqueror gör mig galen.
Egentligen gillar jag den. Den är utmärkt filhanterare, webbläsaren har ad-block och andra trevliga funktioner. Jag vill gärna använda den men jag står inte ut mer.

Den är så långsam att öppna webbsidor att jag hinner springa bort till servern och måla upp webbsidan med papper och penna och springa hem igen innan den är klar.
Det finns tre scenarion hur det ser ut när jag försöker gå in på en hemsida:

#1 - Allt är vitt i 2 sekunder. Står waiting for reply längst ner.
Sen står det t.ex. 5/6 images loaded. Helt vitt fortfarande i någon sekund.
Tillsist kommer jag in.

#2 - Sidan laddas till ~41%. Står helt still ett tag. Sen laddar det mini-bild för minibild tills hela sidan tillslut är klar. Detta tar över en halv minut (!!!).

#3 - Det händer som #2, jag öppnar en ny tabb för jag inte orkar vänta på sidan längre och vill gå in på en annan under tiden. Den nya tabben laddas inte alls innan #2 är klar.

Provar jag med andra webbläsare som Firefox och Opera går det som en oljad blixt.
Varför använder jag inte Firefox eller Opera då?

Anledningen till att jag inte använder Firefox är att det är ett GTK-program och nu när jag har en "färsk" installation av KDE vill jag hålla mig till QT. Kanske lite fånigt men men.

Anledningen till att jag inte använder Opera är att jag vill använda enbart fri mjukvara.

Till Gtk finns det ju hundratals, i alla fall 5 användbara, webbläsare. I QT verkar det finnas två. Konqueror och Opera, vilket leder till problemet ovan.
Jag förstår inte hur Konqueror kan vara den enda fria webbläsaren för QT när den, i vilket fall för mig, är i princip värdelös.

Så. Två frågor:
1. Är Konqueror så dåligt eller är det något fel hos mig?
2. Finns det något alternativ som uppfyller mina krav? (Qt och fri mjukvara)

Jag kör Konqueror 3.5.2 i KDE 3.5.2 (eftersom 3.5.4 var instabil).

Hela poängen är att jag undrar om det är något fel på Konqueror för jag förstår inte hur det kan vara den enda open-source webbläsaren gjord i QT när den fungerar så dåligt.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Vad är det för vits att hålla sig borta från GTK program? Det är ju du som förlorar på det. Du snackar om fri mjukvara visst, men är du fri när du låser dig till QT? Kanske inte samma sak men du förstår nog vad jag menar.

Permalänk
Medlem

Då återstår w3m, links och Lynx.

Men andvänd Firefox då.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem

Det här verkar mest vara ett fall av psykologiska trick. Du inbillar dig att konqueror är långsamt, eftersom det väntar tills hela sidan är hämtat innan den börjar rendera.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Vad är det för vits att hålla sig borta från GTK program? Det är ju du som förlorar på det. Du snackar om fri mjukvara visst, men är du fri när du låser dig till QT? Kanske inte samma sak men du förstår nog vad jag menar.

Det är alltid trevligt med QT-program när man ändå kör KDE. Tycker de bästa programmen (förutom webbläsare) nu då är gjorda i QT. Konstigare än så är det inte.
Visst att köra GTK är inga problem egentligen men det vore ändå trevligt med en i QT.
Friheten tänker jag inte säga något om för du förstår vad jag menar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Det här verkar mest vara ett fall av psykologiska trick. Du inbillar dig att konqueror är långsamt, eftersom det väntar tills hela sidan är hämtat innan den börjar rendera.

Så är det inte. Om jag t.ex. går in på http://www.loading.se/section.phtml?f= för att ta ett exempel tar det uppåt 30 sekunder och jag ser bild för bild, div för div komma upp jättelångsamt medans det går snabbt som blixten i andra program.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal
Så är det inte. Om jag t.ex. går in på http://www.loading.se/section.phtml?f= för att ta ett exempel tar det uppåt 30 sekunder och jag ser bild för bild, div för div komma upp jättelångsamt medans det går snabbt som blixten i andra program.

Mycket udda. Den sidan tog 5 sekunder för mig att ladda med konqueror.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Mycket udda. Den sidan tog 5 sekunder för mig att ladda med konqueror.

Jag misstänkte nästan att det kunde vara något fel med "min".
Frågan är vad det kan vara för inställning eller så. Jag installerade om KDE nyligen så det borde vara i princip standardinställningar jag kör med.
Det finns inget sätt att kolla om den hakar upp sig på något speciellt?

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

låter som spywarez

Permalänk

Det är något fel hos dig, tyvärr;-)

Ett bra tips kan vara att flytta ~/.kde och ~/.kderc och starta om med nya, fräscha inställningar, det _brukar_ hjälpa.

Permalänk
Medlem

http://www.loading.se/section.phtml?f= den sidan öppnades i ett naffs här i konqueror
Du råkar inte ha någon väldigt seg burk då btw?

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

Är något fel på din installation, tog några sekunder för mig på en seg Pentium 3 1 GHz med Konqueror.

Permalänk
Medlem

Jag ställer mig mycket frågande till ditt problem, då jag upplever Konqueror som mycket snabbare än Firefox. Jag fortsätter dock att använda Firefox p.g.a. alla trevliga extensions.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Testade det som peppelorum sa och flyttade min .kde och det gjorde Konqueror snabb och det gick att gå in på de trögladdade sidorna. Nu börjar den dock bli seg igen.
Jag förstår verkligen inte vad det kan vara. Det känns som att den hakar upp sig på vissa element på sidan. Som att den har en lista på saker och ladda och när den kommer fram till en viss bild eller vad det nu är stannar den och laddar inte resten för ens denna saken laddats eller ignorerats, vad den nu gör.
Finns det något sätt att se exakt vad den laddar när man går in på en hemsida?

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk

Testa att avaktivera java, javascript, plugins etc och se om något där hjälper, det kan ju bero på någon knasig koppling till flashpluginen eller liknande.

Permalänk
Medlem

1) Har du stängt av stödet för ipv6, det kan leda till prestandaproblem?
http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-76518.html

2) Stäng av de utökningar du inte behöver, kolla i menyn Verktyg->Konfigurerera utökningar.

Visa signatur

Credo certe ne cras

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f_edemar
1) Har du stängt av stödet för ipv6, det kan leda till prestandaproblem?
http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-76518.html

2) Stäng av de utökningar du inte behöver, kolla i menyn Verktyg->Konfigurerera utökningar.

Det där gjorde saken bättre faktiskt!
Tack för det!

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal
Det där gjorde saken bättre faktiskt!
Tack för det!

Vad gjorde du?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rexq
Vad gjorde du?

SGC October 15th, 2005, 04:11 PM I read some where that adding this line to /etc/environment then restarting you computer, makes konqueror faster: KDE_NO_IPV6=true But even without that line konqueror is as fast as any other browser for me.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."