Permalänk
Medlem

P2'a vilken dist ?

Hallå alla glada. Nu är det så här att min mors dator börjar bli till åren, likaså hon....

Hon ringer till mig lite då å då, å ska slänga ut datorn genom fönstret. Så vi har installerat om den några.... gånger. Hon kör Win98 idag men det fungerar ju som sagt inget vidare. Har lite dålig koll på specen men tror den ligger runt 400-500 mhz, 64mb ram å en liten hårddisk med okänd storlek.

Har inte så bra koll på linux men har testat lite här hemma å pillat å grejjat. Igår slog det mig att när jag slängde i en live-skiva med ubuntu i min gamla laptop (P4 2.0ghz) så snurrade allting, jag menar allting igång på en gång utan problem.

Så min tanke var att installera linux på lilla mammas dator. Det hon gör är att betala räkningar (FSB), spela lite på hästar (ATG?), skriva nåt dokument ibland, då funkar ju openoffice bra. Och skulle hon även kunna skicka ett mail med sitt nya bredband som hon inte nyttjar förutom när hon lånar lillbrorsans dator så blir hon ännu gladare.

Men vilken dist ska man satsa på eller är det för klent maskineri ? Stabilitet prioriterat före hastighet (hon har inte så bråttom ändå).

Permalänk
Medlem

Ubuntu låter la fint, men inte med 64MB ram tyvärr.
Sedan vet ja inte hur det är med FSB, behöver den IE?

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk

Jag tror det kan bli ganska trögt att köra X med så lite ram, gnome eller kde är nästan bara att glömma.
Jag har kört gnome med 128mb ram och då var den tvungen att swapa en del, och om ett linuxsystem måste swapa utan nåt särskilt extra tungt program igång så är det alldeles för lite ram enligt mig.

Det jag tycker du ska göra är att testa köra fluxbox och se om ramet räcker till.

Ang. distval så tycker jag du ska köra DSL då den kommer med fluxbox som standard och är gjord för lite "sämre" burkar.

Movement: FSB behöver inte IE

Visa signatur

Grabels Law:
2 is not equal to 3, not even for very large values of 2.

Permalänk
Medlem

Kanske xubuntu? Jag vet inte hur det rullar med så lite minne men betydligt bättre än k/ubnuntu
Annars kan du ju alltid köra in damn small linux

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

RAM till en sådan burk är inte svårt att få tag på. Själv har jag 1gig+ i mindre stickor (32-128MB).

Får du in 128MB+ till så ska xubuntu flyta på bara bra.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem

xubuntu, nån dist med kde/gnome kan du nog glömma :/

Permalänk

Jag har pratat med folk som har kört Xubuntu på 128MB RAM med bra resultat. Tyvärr har jag inte haft möjlighet att testa det själv. Tänk på att använda alternate-cdn och inte desktop-cdn när du installerar.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Movement
Sedan vet ja inte hur det är med FSB, behöver den IE?

Fsb fungerar iaf fint med opera hur det är med firefox vet jag inte men jag misstänker att det inte borde ska vara några större problem...

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silverridge
Fsb fungerar iaf fint med opera hur det är med firefox vet jag inte men jag misstänker att det inte borde ska vara några större problem...

FSB fungerar utmärkt i allt jag har testat: Firefox, Opera, Mozilla Suite, Safari. En riktigt bra bank på det sättet

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

jag har installerat xubuntu på en likvärdig dator det fungera bra jätte snabb är den inte men snabbare än win98. Vill du att den ska vara snabbare så kör DSL men den är lite krångligare att installera o så.

openoffice rekommenderar jag inte kommer ta as lång tid att starta
Låt hon skriva i AbiWord istället det fölger med xubuntu och är bättre för gamla slöa burkar.

Du är tvungen att installera xubuntu från ubuntu server CDn eftersom det minst kräver 128 i ram för att installera från live CD.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto

Du är tvungen att installera xubuntu från ubuntu server CDn eftersom det minst kräver 128 i ram för att installera från live CD.

Hmm, det ska väl inte behövas? Alternate-cdn ska duga, det är ju samma installationsprogram där som på server-cdn. Det är ju Desktop-cdn som kräver 192MB.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Hmm, det ska väl inte behövas? Alternate-cdn ska duga, det är ju samma installationsprogram där som på server-cdn. Det är ju Desktop-cdn som kräver 192MB.

glömde att det fanns en alternativ-cd jag installerade från server cdn i alla fall sedan körde jag bara
”sudo apt-get install xubuntu-destop”

Permalänk
Medlem

Som sagt, Xubuntu låter utmärkt. Men investera gärna en sisådär 150 kr för lite extra minne också, så går det inte så jämrans långsamt. Är man van vid Windows 98 så känns det mesta segt.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?