Laddningstid för NY mobil?

Permalänk

Laddningstid för NY mobil?

Är det verkligen nödvändigt att ladda en mobil i 14-20h för att batteriet ska hålla längre? Eller kan man ladda tills batteristaplarna är fulla? :S

Permalänk
Medlem

Ta den ur kartongen och lek med den direkt om du vill. Ladda den när du känner för det och tills laddstapeln visar fullt inte mer. Inget att oroa sig för

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk

Säkert att det inte förkortar livslängden på batteriet?

Permalänk
Medlem

Ja. Helt säker.

Permalänk
Musikälskare

Laddar ändå alltid alla nya grejer en längre tid, gammal vana...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Litium-lion batterier, som det sitter i alla nya mobiler behövs inte laddas upp fullt första gången så som den gamla sortens batterier behövde.

har för mig att litium-lion därmot inte gillar att bli totalt urladdad, inte allt för ofta i alla fall. rätta mig om jag ahr fel.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens

har för mig att litium-lion därmot inte gillar att bli totalt urladdad, inte allt för ofta i alla fall. rätta mig om jag ahr fel.

Tror du har rätt:D

Visa signatur

hp Pavilion zv6243 AMD 64 3200+, 512mb DDR, ATI Mobility Radeon x200 128mb, 60gb, 15.4'' widescreen, DVD-RW...
Stationär Dator: AMD 64 3200+, 1024mb DDR, ATI x300se (tmp), 360gb, 2x 19'' CRT, DVD-RW...
Mobilt: nu: Nokia N70, fd: hp iPAQ 1930, Asus MyPal 620bt, hp iPAQ rx3715, hp iPAQ 5455, Qtek 2020i

Permalänk

Jag har hört av en "batteriexpert" att man visst ska ladda de 16h som står i instruktionsboken. Tydligen ska det vara olika delar i batteriet som man ska "bränna in" (inte ordagrant men kom inte på något bättre ord) detta för att få så lång livslängd som möjligt. Huruvida det stämmer eller inte vet jag inte, men jag förstår inte vad problemet är med att bara koppla in den på kvällen och ladda över natten, då har du nog en 10h ivf, och det kan ju inte skada.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superduperkille
Är det verkligen nödvändigt att ladda en mobil i 14-20h för att batteriet ska hålla längre? Eller kan man ladda tills batteristaplarna är fulla? :S

Din fråga finns besvarad i samlingstråden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Jag har hört av en "batteriexpert" att man visst ska ladda de 16h som står i instruktionsboken. Tydligen ska det vara olika delar i batteriet som man ska "bränna in" (inte ordagrant men kom inte på något bättre ord) detta för att få så lång livslängd som möjligt. Huruvida det stämmer eller inte vet jag inte, men jag förstår inte vad problemet är med att bara koppla in den på kvällen och ladda över natten, då har du nog en 10h ivf, och det kan ju inte skada.

Får man fråga vilken, mobiltelefon, mp3 spelare, eller liknande medföljer det en instruktionsbok där man uppmanas ladda batteriet i 16h?

Jag förstår inte varför man skall fortsätta på en gammal myt. Eller tja information som gäller NI-batterier när vi i dagsläget har LI-batterier till dom flesta elektroniska prylarna i våran vardag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Får man fråga vilken, mobiltelefon, mp3 spelare, eller liknande medföljer det en instruktionsbok där man uppmanas ladda batteriet i 16h?

Ja, har du en produkt där det inte står att man ska ladda den länge så finns det väll inte ens någon anledning att fundera på det?

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk

Tackar för svaren på den frågan!
Ja har dock en annan fråga...
Har hört från flera håll att om man lägger mobilen på laddning varje natt utan att strömmen är slut så sliter de på batteriet som fan...
Stämmer detta eller är de oxå en falsk myt?

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LinderX
Tackar för svaren på den frågan!
Ja har dock en annan fråga...
Har hört från flera håll att om man lägger mobilen på laddning varje natt utan att strömmen är slut så sliter de på batteriet som fan...
Stämmer detta eller är de oxå en falsk myt?

Med tanke på att vi är två som har hört att batterierna inte gillar att laddas ur helt så borde det väl inte ta så mycket skada. Min måste man nog mer eller mindre göra det med

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk
Medlem

Ju djupare batteriet laddas ur desto färre laddningscykler lever det.

Däremot så finns det en skyddskrets i batteriet som skyddar mot den djupurladdning som är skadlig för batteriet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LinderX
Tackar för svaren på den frågan!
Ja har dock en annan fråga...
Har hört från flera håll att om man lägger mobilen på laddning varje natt utan att strömmen är slut så sliter de på batteriet som fan...
Stämmer detta eller är de oxå en falsk myt?

Permalänk
Medlem

Har för mig att det var till min ipod som apple hadde en djup förklaring till hur man laddade batterier och hur det funkade.

hittade det - http://www.apple.com/batteries/

Permalänk
Medlem

Sist jag kollade är det, ladda vid 40% som gäller. Helst inte ladda ur helt mer än en gång i månaden. Och annars tuta och köra.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"