Ati lanserar Radeon X1950

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klargplutte
Finns det inget test med vettigare prolle?

Visst, men vad jag ser så verkar inte det vara så mycket till CPU-begränsning förutom vid crossfire-lösningarna. Han kör ju ändå hög upplösning och mycket AA/AF.

Jag tror att GPU:n inte begränsades så mycket av minnesbandbredden, så därför blev det inte nån större skillnad. Det var väl som mest 4-5 fps i Prey.

Men kortet verkar ju ge mindre effekt iaf. Alltid nåt. Bra kylare också.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Ända fördelen jag kan se med denna lansering är att folket får smaka på ny kylare och folket kan köpa ett/till- X1900XT(X) för billigare peng och skaffa sig mer eller mindre monster 3d prestanda, för DDR4 var ingen hit på det kortet. Drivisarna här spelar nog ingen sådan stor roll tror ja.

Det var ju sådant shoohåå angående DDR4 minnena?
Kanske är före sin tid för att utnå maximal prestanda av en X1900XTX kärna.

GDDR4. DDR4 är bara i utvecklingsstadiet vad jag vet.

Förlåt om du tycker jag är för petig

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av d3cibel
på det här testet Verkar X1950XTX va ett helt okej kort men på techup fattar ja inte varför de kör med en Amd 2.0 ghz .

Utgå ifrån Anandtech istället, dem är oftast absolut ganska säkra på sina grejer och gör sina tester utförliga.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Flopp, eh?

Ingen större skillnad i prestanda mellan X1900XTX och X1950XTX. Men det lilla kan göra en stor skillnad om det börjar trava ner till runt 30 FPS i spel när man har högre grafikinställningar på i dagens spel. När man har HDR+AA och (Angle Independent AF)HQ AF(som vissa kallar det) tex. Vilket 7950GX2 inte stödjer. Men under högre upplösning så får 7950GX2 ofta högre FPS(min,avg,max) på vissa av [H] benchmarks. Men när är det tillräckligt för var och en under vissa inställningar och spel är upp till var och en och kolla upp och bestäma. Sen om man tänker köra med två kort eller QuadSLI, så är enligt [H] tester CrossFire med ett par X1950XTX ett bättre val. Men inte exakt billigt.

Men pris skillnaden mellan X1900XT och 1950XTX gör den mindre köp värd "enligt mig", vilket är runt 1000kr, men runt 1000kr billigare än en 7950GX2. Men introduktion priset är inte lika absurd som när X1800XT/7900GTX lanserades. Återstår att se hur pass bra den överklockar generellt dock.

Permalänk

Imponerad är man inte. Prestanda skillnaden mellan X1900XT/XTX och X1950XTX är så inte att man undrar om det är änns värt att betala de par extra hundringar för att får en bättre kylning och DDR4 minne.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Måste bara säga... HardOCPs tester är ju helt suveräna! Helt annan approach än alla andra. De testar hur mycket lull-lull man kan kräma på och ändå hålla det spelbart. Mycket bättre än bara en medelframeratesiffra eller 3DMark-score.

Måste ta ett jävla tag att testa, dock....

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av No.21
Flopp, eh?

Ingen större skillnad i prestanda mellan X1900XTX och X1950XTX. Men det lilla kan göra en stor skillnad om det börjar trava ner till runt 30 FPS i spel när man har högre grafikinställningar på i dagens spel. När man har HDR+AA och (Angle Independent AF)HQ AF(som vissa kallar det) tex. Vilket 7950GX2 inte stödjer. Men under högre upplösning så får 7950GX2 ofta högre FPS(min,avg,max) på vissa av [H] benchmarks. Men när är det tillräckligt för var och en under vissa inställningar och spel är upp till var och en och kolla upp och bestäma. Sen om man tänker köra med två kort eller QuadSLI, så är enligt [H] tester CrossFire med ett par X1950XTX ett bättre val. Men inte exakt billigt.

Men pris skillnaden mellan X1900XT och 1950XTX gör den mindre köp värd "enligt mig", vilket är runt 1000kr, men runt 1000kr billigare än en 7950GX2. Men introduktion priset är inte lika absurd som när X1800XT/7900GTX lanserades. Återstår att se hur pass bra den överklockar generellt dock.

Klart det är en flopp min vän, bara titta dig om kring här.

7950GX2 sopar mattan med X1950XTX. Det är inte många som kommer att köpa ett X1950XTX för prestandans skull, snarare för kylarens skull.

Ett X1900XTX presterar ju bättre än storebrorsan X1950XTX ibland, pinsamt ju.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Hej!

Hur stor skillnad är det egentligen vad gäller typ av minne, processorkärna, pipelines och klockfrekvenser på X1900XT, X1900XTX och nya X1950XT egentligen? (förutom att nya kortet har R580+ och GDDR4 då)

Är idag X1900XT och XTX samma kort, fast XT är ett underklockat XTX? Har de samma kärna och minnestyp?

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk

Nu vet jag inte vad för test ni har läst, men jag kollade bara igenom HardOCP:s och där gick det ju jäkligt bra för ATi. I flertalet tester klarade det ju bättre bildkvalitet än 7950GX2 i spelbar framerate. Dessutom verkar Quad SLI inte särskilt genomarbetat än.

På HardOCP körde dem en FX-62 2.8GHz för övrigt.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nisse977
Hej!

Hur stor skillnad är det egentligen vad gäller typ av minne, processorkärna, pipelines och klockfrekvenser på X1900XT, X1900XTX och nya X1950XT egentligen? (förutom att nya kortet har R580+ och GDDR4 då)

Är idag X1900XT och XTX samma kort, fast XT är ett underklockat XTX? Har de samma kärna och minnestyp?

X1900XT = underklockat 1900XTX med samma kärna och minne (GDDR3).
X1950XTX = uppdaterad 1900XTX kärna med snabbare minne (GDDR4) som drar lite mindra ström, en ny kylare som är en anning bättre än HIS IceQ3 och kanske lika tyst. Kortet är även lite mindre än X1900XT/X.

Allt annat är det samma.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av birdman
X1900XT = underklockat 1900XTX med samma kärna och minne (GDDR3).
X1950XTX = uppdaterad 1900XTX kärna med snabbare minne (GDDR4) som drar lite mindra ström, en ny kylare som är en anning bättre än HIS IceQ3 och kanske lika tyst. Kortet är även lite mindre än X1900XT/X.

Allt annat är det samma.

Ja då är det väl X1900XT man för tillfället ska satsa på i så fall Nya 256mb varianten av XT verkar ju billig.

Ursäkta lite OT, men går det att skruva upp XT till XTX klock utan problem, utan voltmods eller hur ligget det till? Jag kör med överklockningsvänliga GF7900GT idag men funderar på att byta.

Jag ska åka till Asien över jul, och då bland annat till Singapore. Där är ju elektronikprylar billiga! Förra gången köpte jag en precis ny kameramodell åt farsan för 6500kr. Den var ej släppt i Sverige då, men var prissatt till 9700kr. Jag vet dock inte om det kan vara så stor prisskillnad på grafikkort? Det jag också funderar på, är om man skulle vänta till nått DirectX10 grafikkort kommer.. och köpa det istället för billig peng. Problemet är väl att det inte är helt ovanligt med grafikkort som går sönder.. och då är det lagom kul med ett kort inköpt på andra sidan världen.

Mvh Nisse

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Friamannen
Nu vet jag inte vad för test ni har läst, men jag kollade bara igenom HardOCP:s och där gick det ju jäkligt bra för ATi. I flertalet tester klarade det ju bättre bildkvalitet än 7950GX2 i spelbar framerate. Dessutom verkar Quad SLI inte särskilt genomarbetat än.

På HardOCP körde dem en FX-62 2.8GHz för övrigt.

Håller med HardOCP:s test är det bästa om man är gamer, och de har haft de bästa testerna länge nu. I crossfire är X1950XTX en riktig konkurrent till GX2. 2 grafikkort vs. 2 grafikkort, så ser jag det iaf.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Någon mer en jag som ser nåt skumt på sidan? GDDR3????!

http://www.sapphiretech.com/nw/products/products_overview.php...

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheShaman™
Någon mer en jag som ser nåt skumt på sidan? GDDR3????!

http://www.sapphiretech.com/nw/products/products_overview.php...

Kanske är en budgetversion?

Eller så har de inte uppdaterat det helt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheShaman™
Någon mer en jag som ser nåt skumt på sidan? GDDR3????!

http://www.sapphiretech.com/nw/products/products_overview.php...

Ja, ett X1900XT(X) har GDDR3 minnen.

Det är 1950~ som har GDDR4

EDIT: Såg nu att dem hade fel rubrikstitel eller tvärtom, fel produktinformation.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Nåt är det som inte stämmer...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Klart det är en flopp min vän, bara titta dig om kring här.

7950GX2 sopar mattan med X1950XTX. Det är inte många som kommer att köpa ett X1950XTX för prestandans skull, snarare för kylarens skull.

Ett X1900XTX presterar ju bättre än storebrorsan X1950XTX ibland, pinsamt ju.

Eh? Alla tänker inte spendera 1000kr mer på ett grafikkort än dom vill för vilken anledning dom nu har. Även om dom nu gör det, för vad? Mer FPS i spel som dom inte kan dra nytta av? Men, även 7950GX2 har sin egna plats i det hela. Presterar bättre än en 1950XTX i högre upplösningar i vissa spel. Men i lägre, så kan en X1950XTX vara tillräckligt för vissa. Och man kan dra nytta av HDR+AA FP16 och Angle Independent AF, som 7950GX2 inte har att erbjuda.

Jämnfört med X1900XTX så kommer X1950XTX med en tystare kylare och drar mindre ström och högre klock. Och som dom skrev i Techpowerup artikel så är kylningen för minnet och GPUn separat. Man kanske kan dra på ett vattenkylnings block men samtidigt ha kvar kylnings lösningen för minnet. Om man nu kan det. Återstår dock att se hur pass bra den överklockar generellt.

Ett annat test, men med några andra spel(RTS,Bil...), på franska dock: http://www.hardware.fr/articles/637-7/ati-radeon-x1950-xtx-so...

Citat:

Ett X1900XTX presterar ju bättre än storebrorsan X1950XTX ibland, pinsamt ju.

Varför?

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av No.21
Varför?

Det ska vara en uppdatering och då är det pinsamt om det inte innehåller någon form av prestandaökning, även om det bara är nya minnen.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Är det så?

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av No.21
Är det så?

Nä men det borde vara så. Om inte annat hade de kunnat höja core frekvensen 40-60MHz iaf. Det är inte direkt minnet som är flaskhalsen

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Ni pojkar som svamlar om besvikelse hit å flopp dit har bara för stora förväntningar , det var ju bara en liten polering av befintlig design med nya minnen och ny kylardesign X800-->X850 var ju inte heller så att det fladdrade i byxbenen direkt.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av No.21
Eh? Alla tänker inte spendera 1000kr mer på ett grafikkort än dom vill för vilken anledning dom nu har. Även om dom nu gör det, för vad? Mer FPS i spel som dom inte kan dra nytta av? Men, även 7950GX2 har sin egna plats i det hela. Presterar bättre än en 1950XTX i högre upplösningar i vissa spel. Men i lägre, så kan en X1950XTX vara tillräckligt för vissa. Och man kan dra nytta av HDR+AA FP16 och Angle Independent AF, som 7950GX2 inte har att erbjuda.

Jämnfört med X1900XTX så kommer X1950XTX med en tystare kylare och drar mindre ström och högre klock. Och som dom skrev i Techpowerup artikel så är kylningen för minnet och GPUn separat. Man kanske kan dra på ett vattenkylnings block men samtidigt ha kvar kylnings lösningen för minnet. Om man nu kan det. Återstår dock att se hur pass bra den överklockar generellt.

Ett annat test, men med några andra spel(RTS,Bil...), på franska dock: http://www.hardware.fr/articles/637-7/ati-radeon-x1950-xtx-so...

Varför?

Tror inte du förstod mitt inlägg eller så skrev jag otydligt.

Det är helt meningslöst att lansera ett kort som presterar sämre än lillebrorsan i några spel och presterar 2-8 fps bättre i vissa spel än lillebrorsan.

Varför ska man lägga 1000:- extra på ett X1950XTX när du kommer kunna köpa ett X1900XTX för 3k?

Ungefär samma argument som du gav mig att varför ska man köpa ett 7950GX2.

Kylaren, tjaa den är nice och säkerligen effektiv men köper man ett X1950XTX för kylarens skull och att kylningen är separat och för sedan ska framgå till bättre klock ?

Då föreslår jag att man köper sig en VF900 för ~300 samt kopparflänsar till för 80:- om det är det man är ute efter.
Eller att man köper kopparflänsar för 80:- och sätter på ett block helt enkelt.

Anandtech är dem som oftast har rätt och gör utförliga tester när vi kommer till bench och spel. Sen att några av dem andra testar bildkvalitet o sv är bara bra så klart.

2-8% bättre spel prestanda är helt meningslöst. För det första så kommer kortet förmodligen inte komma in inom den 14 september, förmodligen i oktober i sverige. Kortet kommer kosta ca 4-4500:-, DX10 korten är snart här och dem som använder sig utav ett exempelvis X1900XT kommer ju garanterat att köpa ett likadant XT kort för 2.5k-3k och prestera bra mycket bättre än ett X1950XTX.

Visserligen så var det en liten update av 1900~ med GDDR4 mem, men verkar tydligen inte göra så stor skillnad på den kärnan som sitter på PCB'n, flaskhals tror jag

Det luktar bara flopp här än så länge enligt min mening.

EDIT:

TechReport

Anandtech

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2821&p=6
och framåt.

Hardocp

Björn3d

Madshrimps

http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&number=3&artpage=...
och framåt.

Legitreviews

Hothardware

Techpowerup

Technic3D

http://www.technic3d.com/index.php?site=article&action=articl...

Jag tycker dem här prestandatesterna talar för sig själv. Det är tester ifrån alla sajterna utom en, och det är PC perspective som är riktigt udda.

tja fläkten låter och kortet drar ström, inte lika mycket som X1900XTX men drar fortfarande mycket ström, mellan XT och XTX.

Inget wow kort direkt, punkt

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Klart det är en flopp min vän, bara titta dig om kring här.

7950GX2 sopar mattan med X1950XTX. Det är inte många som kommer att köpa ett X1950XTX för prestandans skull, snarare för kylarens skull.

Ett X1900XTX presterar ju bättre än storebrorsan X1950XTX ibland, pinsamt ju.

Hur kan du kalla det flopp? Det är en refresh, inte en ny krets. Se hur stora prestanda ökningarna har varit med tidigare refresher som 9800P,9800XT eller X850.

Jag har aldrig sett något nämnas från ATI att detta kort skulle konkurrera prestandamässigt med 7850GX2, länka gärna till ett sånt uttalande. I en intervju sa ATI att de räknade med att få en prestanda vinnst på ca 7-10% med de nya minnena så de kan knappast trott det själva.

Förstår inte vad ni förväntade er ni som är så "besvikna".

Permalänk

Se på det från den ljusa sidan. x1900-korten har gått ner i pris och blivit prisvärda. Väljer ju lätt ett sånt kort före 7900GT nu!

För övrigt tycker jag det ser ut som de flesta recensionerna säger olika saker, känns kluvet. Dessutom tycker jag många på forumet går för mycket på rena siffror. Det gör även recenscenterna. HardOCP hade ju ett superbt test där dem listade alla fördelar för varje grafikkort. Exempelvis hade ju ATi:s kort bättre bildkvalitet i mer eller mindre varenda förbannade test. Det ska man inte glömma. 4xAA är inte alltid bara 4xAA längre.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

Eh? Det är du som inte fattar mina inlägg.

Citat:

Det är helt meningslöst att lansera ett kort som presterar sämre än lillebrorsan i några spel och presterar 2-8 fps bättre i vissa spel än lillebrorsan.

Men då kan du förklara för mig varför den gör det. Den enda förklaringen jag kan komma på är att det är högre latens och annat som begränsar eller inte används. Och dom 2-8 FPSen kan göra stor skillnad när det är nere runt 30 FPS, som jag skrev.

Citat:

Varför ska man lägga 1000:- extra på ett X1950XTX när du kommer kunna köpa ett X1900XTX för 3k?

Var hittar du en X1900XTX som kostar 1000kr mindre än en X1950XTX? X1900XT ja.

Citat:

Ungefär samma argument som du gav mig att varför ska man köpa ett 7950GX2.

För att den kommer med tystare kylare och med GDDR4? Man har 4500kr att spendera på ett grafikkort. Man vill spela spel på den högst möjligga bildkvaliten man kan använda i dagsläget med de grafikkort man kan få tag på?

Citat:

Då föreslår jag att man köper sig en VF900 för ~300 samt kopparflänsar till för 80:- om det är det man är ute efter.
Eller att man köper kopparflänsar för 80:- och sätter på ett block helt enkelt.

Jag har inte kollat på alla grafikkorts distr~ policy om det. Men du kan möjligen förlora garantin. Alla vill inte krabba med korten, än att bara sätta in dom och köra. Eller köpa en förinstallerad dator. Alla vill inte heller överklocka.

Citat:

benchmarks etc..

Vad är det med dom? Dom är olika. Hothardware Farcry: OMG, kolla mamma jag kan sakta ner tiden och se alla dom där bilderna!()&)¤! Öhh men vänta nu, vad är min.? Många av dom är från populära spel. Hur är det med dom som inte är det? Vad är tillräckligt? Vad är möjligt? Kan jag spela Oblivion eller Farcry och ha 4x AA och HDR på med en GX2?

Citat:

Inget wow kort direkt, punkt

Ska den vara det? Kanske du som tar åt dig allt för mycket av hypen och gör en större sak av det?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av No.21
Eh? Det är du som inte fattar mina inlägg.

Men då kan du förklara för mig varför den gör det. Den enda förklaringen jag kan komma på är att det är högre latens och annat som begränsar eller inte används. Och dom 2-8 FPSen kan göra stor skillnad när det är nere runt 30 FPS, som jag skrev.

Nja, det där är nog individuellt, tydligen hade jag fel att 30fps inte är spelvärt engång i tiden, jag är jävligt kräsen av mig och 30fps är shohå för lite för mig för att det ska flyta i mina ögon.

Citat:

Var hittar du en X1900XTX som kostar 1000kr mindre än en X1950XTX? X1900XT ja.

Har du inte sett dem nya prislistorna?
http://www.sweclockers.com/nyhet/?id=4637

X1900XTX kostar nu 4k+ ja, och kommer falla ganska kraftigt efter lansering utav X1950XTX.

370$ * 7,55= 2793:- sen är det frakt, import ,distr etc så kanske runt en 3500:- inte mer.

Citat:

För att den kommer med tystare kylare och med GDDR4? Man har 4500kr att spendera på ett grafikkort. Man vill spela spel på den högst möjligga bildkvaliten man kan använda i dagsläget med de grafikkort man kan få tag på?

GDDR4 spelar väl ingen roll på detta kortet då det tydligen 'än så länge enligt alla tester utom 1' inte gör någon betydelsefull nytta vad jag mfl kan komma fram till.

Tystare kylning, jo det är bra, eventuellt så presterar den bra också.

Du kan inte spela alla spel idag med den högsta möjliga bildkvaliteten oavsett Grafikkort idag (bortsett ifrån 7950GX2 isf, knappt det ens).

Vi har några spel som omöjligt maxas av ett grafik kort där majoriteten skulle säga 'detta hackar inte'.

Citat:

Jag har inte kollat på alla grafikkorts distr~ policy om det. Men du kan möjligen förlora garantin. Alla vill inte krabba med korten, än att bara sätta in dom och köra. Eller köpa en förinstallerad dator. Alla vill inte heller överklocka.

Vad är det med dom? Dom är olika. Hothardware Farcry: OMG, kolla mamma jag kan sakta ner tiden och se alla dom där bilderna!()&)¤! Öhh men vänta nu, vad är min.? Många av dom är från populära spel. Hur är det med dom som inte är det? Vad är tillräckligt? Vad är möjligt? Kan jag spela Oblivion eller Farcry och ha 4x AA och HDR på med en GX2?

Det har du rätt i, alla vill inte klocka samt distr~ policyn angående byte av kylare. Det argumentet köper jag iaf.

Nu är klockan en tidigt morgon för min del när jag skriver denna meningen och förstår inte det där med mamma och sakta ner o sv så den får du gärna förklara i din Quote.

Men en fråga här, tycker du att det känns lönt att köpa ett X1950XTX framför ett X1900XTX då X1900XTX kommer vara en ca 1000:- billigare än 1950XTX? Tycker du verkligen att den prestandavinsten är tillräckligt stor att man lägger 1000:- mer på ett kort, eller för att det är en effektivare kylning på kortet samt tystare?

Har man problem med ljudnivå så byter nästan alla kylare iaf dem som hänger på denna sidan

Citat:

Ska den vara det? Kanske du som tar åt dig allt för mycket av hypen och gör en större sak av det?

Nej jag tar inte åt mig, jag struntar i X1950XTX, men jag förstår inte varför kortet på något sätt skulle vara något märkvärdigt enligt vissa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Hur kan du kalla det flopp? Det är en refresh, inte en ny krets. Se hur stora prestanda ökningarna har varit med tidigare refresher som 9800P,9800XT eller X850.

Jag har aldrig sett något nämnas från ATI att detta kort skulle konkurrera prestandamässigt med 7850GX2, länka gärna till ett sånt uttalande. I en intervju sa ATI att de räknade med att få en prestanda vinnst på ca 7-10% med de nya minnena så de kan knappast trott det själva.

Förstår inte vad ni förväntade er ni som är så "besvikna".

I know, its a refresh. Men jag tycker fortfarande att det är en meningslös refresh om alla testerna stämmer.

Har inte skrivit någonstans att Ati har skrivit att detta skulle vara någon 7950GX2, däremot är det någon som har sett det men då kan han förklara det själv

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
skumt så varför sa ati att detta skulle bli 7950gx2 killer då ?

Däremot hittade jag detta ifrån Atis hemsida;

Citat:

ATI unleashes the new performance king for gamers: introducing the Radeon® X1950 XTX
Most powerful consumer GPU, new GDDR4 and fansink technology results in the best game performance'1' using half the processors of competing solutions

Och det där låter precis som om det var något wow, nu har vi ett.. och så är inte fallet.

http://ir.ati.com/phoenix.zhtml?c=105421&p=irol-newsArticle&I...

När jag länkade testerna så var det mest för att jämföra med lillebrorsan X1900~.

Sen förväntar jag mig inget heller S_Z, utan det är folk som diggar kortet för att det presterar så 'bra' vilket jag inte förstår, därför la jag delvis upp bilderna i tråden.

Jag tycker kortet är en flopp, dels för att det är alldeles för sen lansering för att folk ska köpa kortet (säkerligen mer än hälften köper kortet för att det är är en snygg kylare till och för GDDR4 minnen som vi intehar sett någon speciell prestandavinst på det kortet iaf.) Dels för att DX10 snart är här som många babblar om, sen så presterar kortet inte ens så pass mycket bättre än lillebrorsan att du på något vis skulle skilja detta med ögonen.
Eventuellt i dem hyperhöga upplösningarna som folk inte spelar i.

Men och andra sidan så är det inget Gkort som fixar dem upplösningarna i spel idag flytande.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Asch, är väl inte många som ansett/trott att kortet skulle vara nåt märkvärdigt? Det hörs ju bara på namnet att det är en liten skituppdatering. Ungefär som 7950GT låter som en liten fjompuppdatering.

Ligger ett spel på 40-50~fps i snitt och inte under 30 i lägst fps så tycker jag det flyter kanon. Sen vet jag inte.. jag tycker Oblivions FPS verkar grymt bra för x1950XTX, och då kör dem med 1280*x HDR+AA, och det skulle jag vilja kalla max bildkvalitet mer eller mindre. I alla fall på snittanvändarens 19tums-skärm.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Friamannen
Asch, är väl inte många som ansett/trott att kortet skulle vara nåt märkvärdigt? Det hörs ju bara på namnet att det är en liten skituppdatering. Ungefär som 7950GT låter som en liten fjompuppdatering.

Ligger ett spel på 40-50~fps i snitt och inte under 30 i lägst fps så tycker jag det flyter kanon. Sen vet jag inte.. jag tycker Oblivions FPS verkar grymt bra för x1950XTX, och då kör dem med 1280*x HDR+AA, och det skulle jag vilja kalla max bildkvalitet mer eller mindre. I alla fall på snittanvändarens 19tums-skärm.

I Oblivion så kan jag faktiskt stå ut med till och med 22fps, men oftast inte. Men det är ett annat sorts spel, dra igång ett fps spel sen lira 30fps i det spelet så blir man ju galen

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nja, det där är nog individuellt, tydligen hade jag fel att 30fps inte är spelvärt engång i tiden, jag är jävligt kräsen av mig och 30fps är shohå för lite för mig för att det ska flyta i mina ögon.

Du har rätt, men mycket beror på vad du spelar och hur kräsen man är. SP ok. MP en annan sak. Beror på vilket spel det är. Men en större avvikning från 30 fps borde inte göra en större förändring i spel känslan. Vad jag har läst.

Citat:

Har du inte sett dem nya prislistorna?
http://www.sweclockers.com/nyhet/?id=4637

X1900XTX kostar nu 4k+ ja, och kommer falla ganska kraftigt efter lansering utav X1950XTX.

370$ * 7,55= 2793:- sen är det frakt, import ,distr etc så kanske runt en 3500:- inte mer.

Bra det.

Citat:

GDDR4 spelar väl ingen roll på detta kortet då det tydligen 'än så länge enligt alla tester utom 1' inte gör någon betydelsefull nytta vad jag mfl kan komma fram till.

Eh? Dom flesta tester visar att det gör det. När man kör på högre upplösningar och/eller med HQ AF, HDR+AA etc. Det lilla extra som gör att man kanske kan spela ett spel med HDR+AA 2x eller 4 t o m.
http://www.beyond3d.com/reviews/ati/x1950xtx/index.php?p=06

Citat:

Nu är klockan en tidigt morgon för min del när jag skriver denna meningen och förstår inte det där med mamma och sakta ner o sv så den får du gärna förklara i din Quote.

Att dom är till ingen nytta. Det är tillräckligt. Allt körs på fint, så varför inte kolla och se om man kan förbättra bildkvaliten? X1950 har HQ AF och HDR+AA. Tyvärr har inte Nvidia kunnat erbjuda det, göra det möjligt i vissa spel. Samt spelmakare.

Citat:

Men en fråga här, tycker du att det känns lönt att köpa ett X1950XTX framför ett X1900XTX då X1900XTX kommer vara en ca 1000:- billigare än 1950XTX? Tycker du verkligen att den prestandavinsten är tillräckligt stor att man lägger 1000:- mer på ett kort, eller för att det är en effektivare kylning på kortet samt tystare?

Redan skrivit vad "jag" tycker. Jag utesluter inte att den har sin använding och fördelar. Men ja, så pass många kronor som det skiljer är orimligt "enligt mig". Med tanke på om/de dom kommer att sänka priset på 1900XTX. Man kan ju hoppas på att dom sänker 950XTX också.

Citat:

Du kan inte spela alla spel idag med den högsta möjliga bildkvaliteten oavsett Grafikkort idag (bortsett ifrån 7950GX2 isf, knappt det ens).

Beror på vilket spel och med vad.

Citat:

Nej jag tar inte åt mig, jag struntar i X1950XTX, men jag förstår inte varför kortet på något sätt skulle vara något märkvärdigt enligt vissa.

Kanske för att ATI har korrigerat vissa av X1900XT nackdelar, med tystare kylare och "lite" mindre strömförbrukning? Och den extra minnesbandbredden som kan göra en större skillnad när man har HDR+AA etc. på.

X1950XTX har sin plats i det hela. Även GX2an. Det skiljer i hur mycket dom kostar och annat. GX2an funkar inte som den ska i alla spel. Men när den göra det så presterar den väl. Ofta i dom populäraste spelen. Problemet jag finner med GX2an är att den inte har vissa bildkvalite föbättrande erbjudanden som sin konkurrent har. Massa FPS till ingen nytta. Och om man tänker uppgradera med ett annat kort så är QuadSLI till ingen nytta just nu. Men det fixar Nvidia säkert inom en viss snar tid....förhoppningsviss.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av No.21
Eh? Dom flesta tester visar att det gör det. När man kör på högre upplösningar och/eller med HQ AF, HDR+AA etc. Det lilla extra som gör att man kanske kan spela ett spel med HDR+AA 2x eller 4 t o m.
http://www.beyond3d.com/reviews/ati/x1950xtx/index.php?p=06

Titta bilderna jag la upp ovanför.

Citat:

Kanske för att ATI har korrigerat vissa av X1900XT nackdelar, med tystare kylare och "lite" mindre strömförbrukning? Och den extra minnesbandbredden som kan göra en större skillnad när man har HDR+AA etc. på.

När vi kommer till HDR+AA så tycker jag nästan det är strunt samma och inte riktigt något bra argument för att köpa ett Grafikkort idag, finns bara 1-2 spel som kan utnyttja HDR+AA och jag anser att det laggar nog i dem speleni även låga upplösningar.

Sen så tänker jag som så här, dem som vill köra HDR+AA antar jag vill köra MAx ingame på allt som gör spelet snyggare, då är definitift varken X1900~ eller X1950~ något shoo hej, och så klart inte Nvidias kort idag då dem inte stödjer HDR+aa.

Citat:

X1950XTX har sin plats i det hela. Även GX2an. Det skiljer i hur mycket dom kostar och annat. GX2an funkar inte som den ska i alla spel. Men när den göra det så presterar den väl. Ofta i dom populäraste spelen. Problemet jag finner med GX2an är att den inte har vissa bildkvalite föbättrande erbjudanden som sin konkurrent har. Massa FPS till ingen nytta. Och om man tänker uppgradera med ett annat kort så är QuadSLI till ingen nytta just nu. Men det fixar Nvidia säkert inom en viss snar tid....förhoppningsviss.

Håller med dig här, 7950GX2 är också en slags flopp enligt mig då det inte funkar som det ska, tror dem gick lite väl snabbt med det kortet. Framförallt väl sakta med drivisarna och anpassningen till mobbos som andra producerar.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.