Permalänk
Medlem

Frågor kring Mac och OSX

Tjena alla glada !

Jag är väl som många andra i valet och kvalet när det gäller Mac, då en Macbook. Så jag har ett par funderingar kring Mac och kanske mest OSX som jag hoppas att ni kan svara på.

1) Ang. Bootcamp (jag blir tvungen via jobbet att använda endel program i windows). Så jag undrar, kan man installera OSX och Windows på en partition vardera sedan göra en tredje med för t.ex. biblioteken till iTunes och iPhoto samt andra filer. Som man då skall kunna se/använda i både Windows och i OSX (för vad jag har förstått så läser båda OS:en Fat32).

2) Fråga två, fungerar t.ex. USB, webkameran, line-in, bluetooth, WiFi och sånt i Windows ?

3) Är det möjligt att bränna image filer från iDVD eller något annat program kanske i stil med DVD Decryptor för Windows.

4) Får man med OSX, iLife på skiva när man beställer från Apple.se( det är ovanligt i min nuvarande, hempc/windows värld), jag har hört att förinstalleringen tar sjukt mycket plats.

5) Vanliga UMS (USB Mass Storage) enheter antar jag bara funkar klockrent i OSX. (Det är nog inte ens en fråga, jag är bara ute efter en bekräftelse )

6) Sist men inte minst vore det grymt med lite länkar och tips till bra sidor/program för Mac, vet att det finns många trådar med det innan men jag skulle gärna ha det lite på ett och samma ställe =).

Annars är jag sjuk sugen på Mac och OSX efter en testtrip i GBG.

Tack för svar på förhand.

/gurra gytch !

Permalänk
Medlem

1: Ja, båda kan läsa/skriva FAT det borde inet vara något problem att partitionera så, men vet inte då jag inte testat.

2: Allt sådant fungerar, från och med den nya bootcamp versionen fungerar även webcamen, dock vet jag inte om det fungerar att ha hörlurar i och avstängda högtalare, det fungerade inte i fötta bootcampversionen.

3: Om du köper med DVD-brännare, så fungera der utmärkt, med programmet toast t.ex.

4:Förinstallationen tar en del plats ja, nästan 15 GB har jag för mig, men det är iWork-trail, iLife, massa språk, massa skrivardrivrutener installerat, man kan tar bort detta utan problem om man gör en ominstallaton, finns även program som gör det, men tror det går snabbare att göra en ominstallation. Och ja, iLife finns med på skivan man får med.

5: Jepp, såklart!:)

6: http://coolosxapps.net , där kan man hitta lite kul saker, annars http://www.versontracker.com , där finns allt.

Hoppas detta hjälpte något, är det något annat du undrar över så är det bara att fråga.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

regga dig på www.99mac.se så kommer du finna svar på de flesta frågor du kan komma på. finns otroligt mycket information där

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Inaktiv

Mitt svar på 2:

Skaffa Parallels Desktop istället, fungerar utmärkt om det inte är tunga grafiska program du skall köra. Sitter och utvecklar programvara på en NetBSD-server körandes ovanpå OS X, ingen reboot behövs, bara klicka igång. Du kan sätta upp hela nätverk med flera maskiner körandes Windows, FreeBSD, Solaris etc.

Jag använder ssh för att ansluta till servern, men du kan köra fullskärmsläge om du har en grafisk desktop.

Coolt som bara den!

Permalänk
Medlem

Går det att göra en partition med Windows som går att köra i både paralellels och via BootCamp?

Inte samtidigt då men...

Permalänk

Hört att med lite hack att det går att flytta en bootcamp installation till Parallels, men är tveksam att det skulle kunna gå att synka dem liksom. Parallels kör ju allt i en enda fil om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Movement

2: Allt sådant fungerar, från och med den nya bootcamp versionen fungerar även webcamen, dock vet jag inte om det fungerar att ha hörlurar i och avstängda högtalare, det fungerade inte i fötta bootcampversionen.

Kan bekrafta att det funkar fint nu i uppdateringen. Var lite tveksam nar det inte stog nagonting om det pa hemsidan, men som sagt, funkar bra iaf pa min Macbook Pro

Permalänk
Medlem

förstår inte varför du vill använda windows när du köper en mac

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk

Hade du läst hans inlägg så hade du förstått: "jag blir tvungen via jobbet att använda endel program i windows".

Jag hade bytt jobb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superjoppe
Hört att med lite hack att det går att flytta en bootcamp installation till Parallels, men är tveksam att det skulle kunna gå att synka dem liksom. Parallels kör ju allt i en enda fil om jag minns rätt.

Det är lite surt. :/

Hade hoppats på att det fungerat då man kunnat välja om man vill köra native eller parallellt.

Men om vi säger så här då; Om jag kör Windows parallell med OS X, kommer Windows ha direkt åtkomst till hårdvara. (Kommer spel funka rätt av utan någon direkt fördröjning?) I maskinen tänkte jag ha 2GB RAM.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petrucci
förstår inte varför du vill använda windows när du köper en mac

Gör det ont att andra inte vill göra som du vill?

Permalänk
Medlem

Finns det ingen möjlighet att kunna köra Win programmen genom Rosetta eller liknade? Eller är ja helt ute och cycklar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Finns det ingen möjlighet att kunna köra Win programmen genom Rosetta eller liknade? Eller är ja helt ute och cycklar

Rosetta "översätter" PPC-applikationer till Intel. Inget annat.

Permalänk

Exakt vilka program är det som kräver windows? Ofta, men inte alltid, finns det nämligen fullgoda substitut till OS X.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Finns det ingen möjlighet att kunna köra Win programmen genom Rosetta eller liknade? Eller är ja helt ute och cycklar

Det finns ju program som emulerar sånt också (inte Rosetta). Wine, wmware, crossover och vad nu alla andra konkurrenter heter. Jag testade Mirc i Crossover och fick det att funka perfekt tex.

Citat:

Men om vi säger så här då; Om jag kör Windows parallell med OS X, kommer Windows ha direkt åtkomst till hårdvara. (Kommer spel funka rätt av utan någon direkt fördröjning?) I maskinen tänkte jag ha 2GB RAM.

Pratar du om Parallels eller Bootcamp? I Bootcamp går allt i normal fart, du bootar Windows som om du hade en PC. I Parallels går det lite småsegt ibland och 3D-spel är bara att glömma än så länge (hörde att det skulle bli bättre i nästa version). Testade Starcraft och det flöt bra iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superjoppe
Pratar du om Parallels eller Bootcamp? I Bootcamp går allt i normal fart, du bootar Windows som om du hade en PC. I Parallels går det lite småsegt ibland och 3D-spel är bara att glömma än så länge (hörde att det skulle bli bättre i nästa version). Testade Starcraft och det flöt bra iaf.

Tackar. Då är det BootCamp som gäller. Synd bara att Parallells inte tänkt på egen-partition-modellen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petrucci
förstår inte varför du vill använda windows när du köper en mac

Om du verkligen måste veta så är jag tvungen till att köra Lotus notes för informations utskick osv. Sen finns det program till Mac men vårat företag är lite bongstyriga så det går inte för sig med en motsvarande klient på något som hellst annat OS.

Sen är det väl inte helt dumt attha möjlighete att kunna starta windows och veta hur man installerar det och vad som fungerar ifall det skulle vara absolut nödvändigt.

Sen kan jag tyvärr inte hjälpa dig att förstå mera, synd att det alltid ska vara någon j**la tjockskalle som ska ifråga sätta det mest meningslösa.

För övrigt vill jag tacka er andra för riktigt bra och informativa svar, thx

Permalänk

Lycka till.

Permalänk
Medlem

Om det enbart är Lotus Notes du behöver så verkar det finnas en del alternativ:

Wine:
http://wiki.winehq.org/LotusNotes

Linux:
http://www-306.ibm.com/software/swnews/swnews.nsf/n/nhan6rfrr...

Native (snart?):
(från samma sida)

Citat:

“The next release of Lotus Notes, code-named 'Hannover,' will use the Eclipse RCP for all operating systems – like Sametime 7.5 – and will run with complete equivalence across Linux, Windows and, later, Macintosh operating systems.”