Bildkvalitetsjämförelser

Permalänk
Melding Plague

Bildkvalitetsjämförelser

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sweet, bildkvalitet <3 Hellre 100fps och bra vildkvalitet än att skryta om sina 350 onödiga fps men inte ha lika bra bildkvalitet ;P

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

en liten miss väll? ska väll vara The Elder Scrolls IV inte III....

Permalänk
Discokungen
Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Southman
en liten miss väll? ska väll vara The Elder Scrolls IV inte III....

Stämmer. Korrigerat!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Detta har jag sakt väldigt länge. Det finns, generellt, ingen IQ skillnad mellan ATI och nVidia. I vissa delar och platser så gör ATI bättre jobb, och i andra så gör nVidia bättre ifrån sig.

Bra test och bra gjort. Och det slår hål (ännu en gång) i fanATIcs argument om att ATI's IQ skulle vara bättre.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Bra test och bra gjort. Och det slår hål (ännu en gång) i fanATIcs argument om att ATI's IQ skulle vara bättre.

vad som gör ATI bättre när det gäller IQ är väl att fps:en inte sugs ner så mkt när man kör på lite kantutjämning osv?

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse

Bra test och bra gjort. Och det slår hål (ännu en gång) i fanATIcs argument om att ATI's IQ skulle vara bättre.

Jag tycker de verkar konstatera att ATI fortfarande ha bättre bildkvalitet (om än inte lika stort övertag som tidigare).
De verkar konstatera att Nvidia kan se bättre ut i små detaljer från skärmdumpar, men vid rörlig grafik ser ATI bättre ut.

Citat:

NVIDIA’s anisotropic filtering looks better in screenshots. You’ll remember that you can see the cobblestone pattern in the Call of Duty 2 screens far beyond where the ATI image blurs them into flat ground, but this comes at a steep price. NVIDIA’s optimizations create the shimmering effect we saw in the Battlefield 2 video, which can range from unnoticeable to distracting, depending on the game, the scene, and how sensitive you are to it. Also, the optimizations produce a sharper point of delineation where the card switches from low detail to high detail textures, creating clear steps of detail change relative to the smooth transition of ATI’s upcoming hardware. ATI’s own optimizations aren’t without fault either, as some users have reported shimmering with ATI’s latest cards as well, but as you can see in the videos, it isn’t nearly as pronounced, even in our scenario outlined with Battlefield 2.

Permalänk
Medlem

Att ATi skulle ha bättre IQ är bara en myt som dragits med sen FX dagarna. Nu är den som ni ser helt identisk. Eller inte identisk men iaf lika bra.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
Jag tycker de verkar konstatera att ATI fortfarande ha bättre bildkvalitet (om än inte lika stort övertag som tidigare).
De verkar konstatera att Nvidia kan se bättre ut i små detaljer från skärmdumpar, men vid rörlig grafik ser ATI bättre ut.

De tar absolut inget upp ATI's kontrast problem som förekommer i ett par delar av testet. Elle snarare nVidia bättre kontras åtegivning (3DM06 testet). Inte heller ATI's brist på rendering av visa delar i HL2.
http://www.firingsquad.com/hardware/ati_nvidia_image_quality_...

Att läsa vad är andra tycker inom bild kvalitets gemföring är i min menning näst in till värdelöst. Man ska själv titta på bilderna och gemföra, för en bild säger mer än tusen ord.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
http://www.firingsquad.com/hardware/ati_nvidia_image_quality_...

nVidia ftw

Är du ironisk eller? Det står ju så här längst ner på den sidan;
"The best image quality, bar none, is delivered by ATI in its 6xAA 16xAF mode with Adaptive AA turned on."

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

LOL

ATi FTW!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Att läsa vad är andra tycker inom bild kvalitets gemföring är i min menning näst in till värdelöst. Man ska själv titta på bilderna och gemföra, för en bild säger mer än tusen ord.

... och en film säger mer än tusen bilder.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Är du ironisk eller? Det står ju så här längst ner på den sidan;
"The best image quality, bar none, is delivered by ATI in its 6xAA 16xAF mode with Adaptive AA turned on."

Jag tittade bara på bilderna

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
... och en film säger mer än tusen bilder.

Ju det är väl självklart
Men du menar shimmering? ATI i viss mån lider av det också. Och i nVidias driver kan man stänga av en optimisering så att shimmering problemet försvinner. Allt står där.

Citat:

Finally, it can be disabled. NVIDIA provides an option in its driver panel to disable the optimizations (at some cost in performance). Why don’t we test with it disabled then? Because most people run drivers at default or nearly default settings, because even with the optimizations turned off, it’s still not a direct comparison to the way ATI does things. Just like 4xAA looks different on an ATI card than an NVIDIA one, so too do unoptimized filtering methods. Quite frankly, if the card manufacturer feels comfortable with the optimizations turned on, knowing they’ll get discussed in an article, we’re happy to oblige.

http://www.firingsquad.com/hardware/ati_nvidia_image_quality_...

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Det lär ju finnas inställningar man kan göra som förbättrar bildkvaliten ytterligare hos ATI också, men det dom testar är vilket som ser bäst ut med standardinställningarna.

De små skillnader som finns med optimeringarna påslagna lär nog bli ännu mindre med optimeringarna avslagna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Ju det är väl självklart
Men du menar shimmering? ATI i viss mån lider av det också. Och i nVidias driver kan man stänga av en optimisering så att shimmering problemet försvinner. Allt står där.

http://www.firingsquad.com/hardware/ati_nvidia_image_quality_...

Har du nån anign om det är nåt realtivt nytt ? , jag spelar inte WOW personligen men jag vet en del som bytte till ATI just pga textureshimmering.

Det roliga är ju att HARDOCP verkar ha dragit en annan slutsats

http://enthusiast.hardocp.com/article.html?art=MTE0NCwxMSwsaG...

"Image Quality

We can’t say enough about the great image quality produced by the ATI Radeon X1900/X1950 series. Just at its base level filtering quality seems to be better compared to NVIDIA’s default driver settings. There is less noticeable texture crawling and moiré. Though in some games the moiré is equally disturbing like Prey, this seems to simply be a game problem. Perhaps we need an anti-moire setting eh? The ability for ATI video cards to enable high quality anisotropic filtering which helps texture quality at steep angles is another benefit they currently have. It provides real tangible results.

All ATI X1000 series video cards also support HDR + AA. We have seen where this is very usable in Oblivion. The new Radeon X1950 XTX allows 2X AA with HDR and very high in-game settings for a very immersive and enjoyable gaming experience. With faster performance overall the Radeon X1950 XTX allows you to increase some visual quality settings further improving the gameplay experience."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jasgripen
Har du nån anign om det är nåt realtivt nytt ? , jag spelar inte WOW personligen men jag vet en del som bytte till ATI just pga textureshimmering.

Det roliga är ju att HARDOCP verkar ha dragit en annan slutsats

http://enthusiast.hardocp.com/article.html?art=MTE0NCwxMSwsaG...

Det är inte HARDOCP utan en person (Kyle Bennett) som har skrivit och gjort detta utalande. Det är som sakt personligt tyckande som brukar aldrig vara helt neutral och kan innehålla selektiv information. Det är därför jag bryr mig inte om vad de kommer till slutsats.
IQ gemförelse bilder är tillräkligt för mig att dra en slutsats själv. Jag behöver inte att nån ska säga hur det ser ut eller inte när jag kan själv se de respektive skillnader.

Ju nVidia hade/har stora problem med shimmering i WOW. Men jag har inte följt upp hur det blev med det. Det är ett spel och inte 10 spel så det var inget som jag tyckte att hänga upp sig på.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Det är inte HARDOCP utan en person (Kyle Bennett) som har skrivit och gjort detta utalande. Det är som sakt personligt tyckande som brukar aldrig vara helt neutral och kan innehålla selektiv information. Det är därför jag bryr mig inte om vad de kommer till slutsats.
IQ gemförelse bilder är tillräkligt för mig att dra en slutsats själv. Jag behöver inte att nån ska säga hur det ser ut eller inte när jag kan själv se de respektive skillnader.

Ju nVidia hade/har stora problem med shimmering i WOW. Men jag har inte följt upp hur det blev med det. Det är ett spel och inte 10 spel så det var inget som jag tyckte att hänga upp sig på.

Trodde faktiskt Kyle va Hardocp tyckte dessutom det var lustigt med tanke på hur mycket skit Kyle fått genom åren på B3d:s forum för att ha varit pro Nvidia

När det gäller bilder så beror det nog vad man tittar på och i vilket spel, om man tittar på AF jämförelsen här ( muren) så ser det ju förjävligt ut för Nvidia

http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1070014

Skämt åsido så har Nvidias AF en akilleshäl i just det att den är vinklad, hur mycket det sen syns kommer att variera från spel till spel och också vid vilken upplösning man spelar, Kyle såg nog rätt så stor skillnad på sin 30" dell skärm ( och blev antagligen rätt färgad av det ) tror dock knappast att det gör någon större skillnad för en vanlig användare, men vissa kommer alltid att vara kinkigare än andra..........

Permalänk

man ser ju vilka som är fanboys he he ingen nämd ingen glömd

Visa signatur

Roadrunner 454

Permalänk
Inaktiv

ATI ftw! ATi rulez!!!!!!!!

Permalänk
Medlem

jäklar nvidia smekte (om man kollade på bilderna iaf) ;>

ATi <3

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk

Man brukar väl rekommendera ati för bf2 och på de sista bilderna syns det varför ati presterar bättre. Nvidia ser ju ryysligt mycket bättre ut där! Det är dock det enda stället ati får på tafsen och staketet från half life 2 är ju en tillräcklig anledning att inte köpa Nvidia.

Fanboynusse, hur mycket prestanda kan man tänkas tappa på att slå av Nvidias optimization som offrar bildkvalité för extra fps?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Detta har jag sakt väldigt länge. Det finns, generellt, ingen IQ skillnad mellan ATI och nVidia. I vissa delar och platser så gör ATI bättre jobb, och i andra så gör nVidia bättre ifrån sig.

Bra test och bra gjort. Och det slår hål (ännu en gång) i fanATIcs argument om att ATI's IQ skulle vara bättre.

Att de har liknande AA nu för tiden och att default AF inte är någon större skillnad heller då båda använder angle depented AF där är ingen nyhet. Så resultatet av firingsquads test är inte förvånande.

De fördelar ATI har i bildkvalite är angle independent AF (HQ AF), HDR+AA samt mindre aggresiv default optimering av AF vilket ger mindre shimmering problem. De två första är inget de tar upp i denna jämförelse. Att HQ AF gör skillnad, speciellt i utomhusspel har rapporterats flera gång av HardOCP som ofta skriver mer vad de upplever när de gör sina tester.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Det är inte HARDOCP utan en person (Kyle Bennett) som har skrivit och gjort detta utalande. Det är som sakt personligt tyckande som brukar aldrig vara helt neutral och kan innehålla selektiv information. Det är därför jag bryr mig inte om vad de kommer till slutsats.

HardOCP består av fler personer än Kyle och de har som jag nämde tidigare flertalet gånger sagt att ATI HQ AF gör skillnad. Det finns ju tydliga bildexempel på det också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Man brukar väl rekommendera ati för bf2 och på de sista bilderna syns det varför ati presterar bättre. Nvidia ser ju ryysligt mycket bättre ut där! Det är dock det enda stället ati får på tafsen och staketet från half life 2 är ju en tillräcklig anledning att inte köpa Nvidia.

Fanboynusse, hur mycket prestanda kan man tänkas tappa på att slå av Nvidias optimization som offrar bildkvalité för extra fps?

Bilderna är tagna från olika distans vilket verkar göra gämförelsen helt snevriden, se filmerna så kommer du se att det inte någon skillnad i AA-kvalité, Nvidias kort lider däremot av extrema mängder shimmering.

Jag vill minnas att jag sett att man tappar ca. 10% om man slår av den optimering som orsakar problemet.

Ganska meningslöst test annars, visst kan det vara så att dom flesta kör med default inställningar i sina drivrutiner men dom som är intreserade av bättre bildkvalité gör det då inte...

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
HardOCP består av fler personer än Kyle och de har som jag nämde tidigare flertalet gånger sagt att ATI HQ AF gör skillnad. Det finns ju tydliga bildexempel på det också.

Men det var Kyle som skrev artikeln, självklart tittade nån genom hela artikeln/testet innan den släpptes, men det är fortfarande hans egna ord.
HL2 bilderna menar du t ex? Har sätt de. Om det har inte påpeckats så skulle jag faktiskt aldrig märka av att i spelen vad de vinklande planen inte AF berabetade. Men det finns visst människor som är pettiga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Fanboynusse,..

Ursäkta?!
Bara för att jag vill av polarisera diskutionen om IQ på nVidia vs. ATI så blir jag automatisk en fanboy?
Nästa gång skriv nåt vettigare och inte nåt så idiotiskt.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Tycker testet visar att det på det stora hela är minimala skillnader mellan korten. Är små skillnader även när värsta detaljen har plockats ut och zoomats in, inget någon märker vid spelande direkt.

För att sammanfatta märks shimmering och FPS mest, och FPS testades ju inte i den här artikeln.