Permalänk
Medlem

Det bästa är att Linus hållit Linux kerneln i relativt stabila versioner. Dvs, Linux är inte ens på 3.0, medans andra ofta är i mycket högre versioner, som inte ens är så mycket nytt.

Spännande att se hur Linux blir i framtiden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsrohdin
Nja, är inte han ganska blygsam av sig? Och han brukar väl vara ganska tydlig med att Linux bara är en kärna.

Nej, han hatar att man säger GNU/Linux. Han säger att det är "just silly" och vill att man bara ska säga Linux för hela operativsystemet. Själv tycker jag bara det skapar mer förvirring.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk

Å andra sidan skapar det ju en hel del förvirring hos de som är mindre insatta att säga GNU/Linux... Vi som är insatta vet skillnaden, men att börja prata om skillnaden på en kärna och ett OS gör nog bara folk mörkrädda.

Från Revolution OS, om huruvida GNU/Linux är ok för Torvalds:

"Well, I think it's justified, but it's justified if you actually make a GNU distribution of Linux ... the same way that I think that "Red Hat Linux" is fine, or "SuSE Linux" or "Debian Linux," because if you actually make your own distribution of Linux, you get to name the thing, but calling Linux in general "GNU Linux" I think is just ridiculous."

Jag tolkar det som att han inte vill att man ska kalla kärnan (Linux) för GNU linux... Men det är en tolkningsfråga antar jag.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer

macke@Artemis:~$ cat grattis | cowsay ________________ < Grattis Linux! > ---------------- \ ^__^ \ (oo)\_______ (__)\ )\/\ ||----w | || || macke@Artemis:~$

inte lite onödigt med cat grattis | cowsay?

varför inte bara cowsay grattis?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
inte lite onödigt med cat grattis | cowsay?

varför inte bara cowsay grattis?

För att det alltid finns alternativa sätt att göra samma sak i * nix

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
För att det alltid finns alternativa sätt att göra samma sak i * nix

Hehe

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Fantastiskt hur ett litet hobbyprojekt kan erövra världen på det viset. Det visar vilken otrolig potential det finns i öppen källkod. En enda programmerare kan, med rätt idé och rätt licens, få med sig tusentals medarbetare världen över.

Eh... Linus "hobbyprojekt" slog i allra sista spiken i kistan som Stallman byggt med sitt GNU under mer än 10år. Jag tycker det är dålig stil av Linus att inte vilja ge Stallman cred för hans 10åriga arbete med att göra GNU. Som Stallman säger: "Jag kräver inte att det ska heta Stallmanix". Linus säger ju att han önskar att Open Solaris ska dö, pga det är konkurrent till "hans" Linux. Hur sportsmannamässigt är det? Jag trodde Open Source snubbar ville hjälpa varandra och inte önska livet ur andras projekt.

"A lot of people still like Solaris, but I'm in active competition with them, and so I hope they die," he said.

Från wikipedia.org:
"Only about 2% of the current Linux kernel is written by Torvalds himself. Despite the relative size of his contribution, Torvalds remains the ultimate authority on what new code is incorporated into the Linux kernel."

Permalänk
Medlem

_____________
< grattis ffs >
-------------
\ ^__^
\ (oo)\_______
(__)\ )\/\
||----w |
|| ||

edit: snyggt

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394
Grejen är ju det att Torvalds bara fick ut en kärna och snackade ihop sig med GNU grabbarna. Sen verkar det som han har tagit all ära för hela operativsystemet. Rätt dålig faktiskt. GNU/Linux är ju rätt för hela bassystemet men då ingår ju inte Xorg mm. De kanske skulle kunna enas om ett nytt namn för hela operativsystemet?

det är ju ett operativsystem utan xorg också. inget roligt sådant kanske, men ett operativsystem likväl.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilsson
Eh... Linus "hobbyprojekt" slog i allra sista spiken i kistan som Stallman byggt med sitt GNU under mer än 10år. Jag tycker det är dålig stil av Linus att inte vilja ge Stallman cred för hans 10åriga arbete med att göra GNU. Som Stallman säger: "Jag kräver inte att det ska heta Stallmanix". Linus säger ju att han önskar att Open Solaris ska dö, pga det är konkurrent till "hans" Linux. Hur sportsmannamässigt är det? Jag trodde Open Source snubbar ville hjälpa varandra och inte önska livet ur andras projekt.

"A lot of people still like Solaris, but I'm in active competition with them, and so I hope they die," he said.

Från wikipedia.org:
"Only about 2% of the current Linux kernel is written by Torvalds himself. Despite the relative size of his contribution, Torvalds remains the ultimate authority on what new code is incorporated into the Linux kernel."

Var det Linus som snodde hela GNU-projektet eller var det GNU som lånade Linus kärna?

Såvitt jag vet har Torvalds aldrig tagit åt sig mer ära för Linux än vad han förtjänar. Han ville inte ens att det skulle heta Linux från början. Varken han eller någon annan har någonsin försökt göra någon hemlighet av att stora delar av det vi idag kallar Linux skrevs av Stallman och GNU-teamet. Däremot motsätter han sig att det bör kallas GNU/Linux.

Personligen anser jag att namnfrågan är en skitsak som blåsts upp till absurda nivåer. Såna här projekt byggs ofta upp av eldsjälar, vilket är inspirerande och drivande, men med nackdelen att de nästan alltid råkar i luven på varandra. Här har man lyckats bygga upp en världsomfattande rörelse för fri mjukvara, ett operativsystem i världsklass och ett enormt förråd av program med öppen källkod - men det enda man verkar bry sig om är vem som ska få ta åt sig äran. GNU-projektet var en braksuccé även om det inte utvecklade sig precis som Stallman ville. Jag tror att det är en del av priset man får betala för GPL-licensen.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Permalänk

Men... Var är festen då? Vi måste väl fira med lite tårta och shit?

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "Tusse" Torvald
Ja, fast det där kan ju diskuteras lite.

Först kodade en skäggig amerikan, uppfylld av Idealistisk Ilska©, ett OS. Till slut hade han kodat allt, sånär som på ett kernel-format hål mitt i OS:et. Det skulle han strax ta itu med, men först skulle han dricka kaffe. Man blir mycket kaffesugen av att koda ett helt OS (två, om man räknar Emacs ).

Nå, under kafferasten kommer Linus och släpper Linux, som visar sig passa perfekt i det kernelformade hålet. Eftersom den skäggiga amerikanen var rätt nöjd med Linux så lät han folk hållas, vilket dessutom innebar förlängd kafferast för honom.

Idag är detta OS allmänt känt som Linux, och Richard M Stallman (även kallad RTFM) sitter fortfarande och sörplar på sitt kaffe.

Richard Stallman var och är inte nöjd med Linux, de arbetar fortfarande på sin egen kärna Hurd, anledningen till att folk använder Linux var ju för att Hurd aldrig blev klar för release på grund av sin avancerade uppbyggnad av olika servrar som skickar meddelanden till varandra, och inte är en enda fil som i Linux.

Han kallas för övrigt för RMS, och heter även det på Slashdot.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mafix
Richard Stallman var och är inte nöjd med Linux, de arbetar fortfarande på sin egen kärna Hurd, anledningen till att folk använder Linux var ju för att Hurd aldrig blev klar för release på grund av sin avancerade uppbyggnad av olika servrar som skickar meddelanden till varandra, och inte är en enda fil som i Linux.

Han kallas för övrigt för RMS, och heter även det på Slashdot.

Så det kan gå när man tar saker och ting på allvar :). Att arbetet på Hurd fortfarande pågår skrev jag ju senare i tråden, och med "nöjd med Linux" menar jag att han inte aktivt motarbetar det och håller flammande tal där han framhåller dess ondska, vilket är ungefär vad man kan begära av Stallman. Förutom GNU/Linux-grejen så har han väl inget emot Linux.

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsrohdin
Nämen grattis! Undrar just när tonårsrevolten kommer?

Äntligen byxmyndig.. Nu ska linux p*ppa windows

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
Äntligen byxmyndig.. Nu ska linux p*ppa windows

haha

GRattis Linux, själv har jag inte våga mig på Linux då jag främst använder datorn till nöje. Sedan är jag inte så mycket för krångel och kod skrivande i consolen.

Visa signatur

-”It’s amazing to think that we’ve come so far as to put man into space and beyond, that we still cannot cut cheese without risking amputation of our own hands/fingers. A bit sad really...” - Film11

Permalänk
Medlem

Grattis till "alternativet"!

Om ytterligare 15 år kanske Linux är ett seriöst alternativ till Windows.

Visa signatur

Dell Studio 1749

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plexus
Om ytterligare 15 år kanske Linux är ett seriöst alternativ till Windows.


Kanske ska komma ut ur garderoben redan idag?