Canon släpper ny digital systemkamera

Permalänk
Melding Plague

Canon släpper ny digital systemkamera

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ganska så trevligt pris relativt sett.

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan 8MP som föregångaren har (350D) och 10MP är dock försumbar.
Dock finns det alltid en risk för att det blir mer brus när man trycker in fler MP på samma sensorstorlet, vilket kan leda till en viss försämring.

Får hoppas att Canon inte bara hoppat på MP tåget, utan faktisk också ser till att man får bättre bildkvalitet inte bara högre upplösta bilder.

Permalänk
Medlem

Väldigt synd att dom inte tog steget fullt ut och gav den en fullformatssensor.

Visa signatur

Din mamma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av drstock
Väldigt synd att dom inte tog steget fullt ut och gav den en fullformatssensor.

håller med.
hellre 3-4mp med bra bild än 10-12 med halvtaskig.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av drstock
Väldigt synd att dom inte tog steget fullt ut och gav den en fullformatssensor.

Fullformat är mycket dyrare. 5D som är fullformat kostar ju 30000kr. APS-C kostar ju mindre än 20000kr.

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Medlem

CMOS? någon som kan förklara vad det är, jag får bara upp "reset cmos" i datorn i huvet ^^

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk

CMOS - Complementary Metal Oxide Semiconductor -> Ett sätt att tillverka halvledare på.

Bildsensorn i kameran är tillverkad med denna teknik.

Visa signatur

Born to mod..
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara lite längre tid

Permalänk
Medlem

soft , den var inte allt för dyr ... har denna så man kan se "live" på skärmen eller kan man bara se redan tagna bilder på skärmen?

Visa signatur

E6300 | Thermalright Ultra-120 eXtreme + Noctua 120mm 1200rpm | Gigabyte GA-965P-DS3 | 3GB Corsair XMS2-6400 CL5

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunkBurk
soft , den var inte allt för dyr ... har denna så man kan se "live" på skärmen eller kan man bara se redan tagna bilder på skärmen?

Eftersom det är en SLR-kamera så kan man bara se bilderna efteråt.

Permalänk
Medlem

Olympus E-330 är en DSLR med "Live Preview".
http://www.olympus-sverige.com/consumer/dslr_E-330.htm

Dock är denna funtion långt ifrån lika bra som hos en kompaktkamera.

Permalänk
Medlem

"enligt Canon själva kommer senorn som sitter i Digital Rebel XTi 400D matcha den som finns i EOS-30D"

ahhh, dreggel, vill ha....

Permalänk
Medlem

Jag undrar varför ni inte skrev nyhet om Nikon D80 som de släppte info om den 9 aug?

Visa signatur

Macbook 2,0 late 2008
Nikon D80 | MB-D80 | Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 | SB-600
Citera mig vid svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAC
Jag undrar varför ni inte skrev nyhet om Nikon D80 som de släppte info om den 9 aug?

http://www.sweclockers.com/nyhet/?id=4644
Är det inte den du söker?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av msl
http://www.sweclockers.com/nyhet/?id=4644
Är det inte den du söker?

Ah. Sorry. Kom på att jag var borta då, så det är inte så konstigt att jag missade den

Visa signatur

Macbook 2,0 late 2008
Nikon D80 | MB-D80 | Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 | SB-600
Citera mig vid svar!

Permalänk

Hmm.. första gången jag tycker att det är dåligt gjort av sweclockers..

modellen kommer heta eos-400D i sverige. Rebel XTi är den amerikanska beteckningen för eos serien.

Sen så kommer sensorn nog inte bara matcha 30Ds utan krossa den. och priset sägs vara $799 i usa. alltså en instegskamera som är bättre i sensorn än vad 30D är, dock har den som högs iso 1600 och tar bara 3 bilder per sekund.

Permalänk
Medlem

tyvärr inge AS, spotmätning och lite andra saker ...

SONYs A100 är bättre ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Äsch. En till kamera från canon som inte kan fokusera i lite mörkare miljöer. Trött på att 350D tar evigheter på sig att fokusera. Med handen på hjärtat så fokuserar min fars 4-5år gammla olympus kompaktkamera snabbare i lite mörkare miljöer.

Nikon säger jag! Min fars andra kamera, en Nikon analog SLR fokuserar i mörker på max en sekund.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skrollster
Hmm.. första gången jag tycker att det är dåligt gjort av sweclockers..

modellen kommer heta eos-400D i sverige. Rebel XTi är den amerikanska beteckningen för eos serien.

Sen så kommer sensorn nog inte bara matcha 30Ds utan krossa den. och priset sägs vara $799 i usa. alltså en instegskamera som är bättre i sensorn än vad 30D är, dock har den som högs iso 1600 och tar bara 3 bilder per sekund.

Det är ju direktöversatt av någon utan slutbetyg i svenska.

"Canon har också valt att stanna med CompactFlash-minnen till skillnad från Nikon D80."

Vadå "stanna med"? Förstår att det är "stay with" som översatts men om man nu gett sig på att översätta engelska texter till svenska så är det väl inte svengelska som ska vara slutresultatet?

"Kamerna har samma batteri som den tidigare Digital Rebel XT, ett Canon NB-2LH som ska kunna ta 500 bilder med blixt innan man behöver ladda batteriet. Det känns dock som batteriet inte räcker till för den stora display:en. Jämför man med Nikon D80 kan den ta cirka 2 700 bilder utan laddning."

Man kan nästan få intrycket att ni redan provat kameran. Kan upplysa om att eos 350d med ett NB-2LH också räcker till 500 bilder med blixt så att den större skärmen på 400d skulle vara energibov tror jag inte på.
Ang. jämförelsen med Nikon D80 kanske de inte har samma batterikapacitet???

Om ni nu skriver av någon annans text, ange källan!

Permalänk
Medlem

Fan... och jag som hade köpt en 350D alldeles nyligen.
Känns sur att se de falla i pris som en sten. köpte för 7lakan o nu kan man hitta för 6lax...

En fråga. varför envisas så många tillverkare att köra Compact flash?

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
"enligt Canon själva kommer senorn som sitter i Digital Rebel XTi 400D matcha den som finns i EOS-30D"

ahhh, dreggel, vill ha....

Det är samma sensor i 350D som i 30D.

Visa signatur

Foto:: | KM D5D | KM 18-70 | KM 75-300 | Sony 50/1.4 | Sigma 105 | Sigma 10-20 |
Dator:: | Opteron64@2800MHz | ASUS A8V Deluxe | 2x1024 DDR400 C2 | X1950Pro |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bandola83
Det är samma sensor i 350D som i 30D.

Jasså? Trots att det är samma sensor så är dom olika stora och levererar olika upplösningar?

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

Samma sensor my ass, 30D använder sig av en 8,5MP sensor. http://www.dpreview.com/news/0602/06022114canoneos30d.asp. Dock spelar inte detta någon roll. 30D är en bättre men också dyrare kamera oavsett. Allt detta med megapixel är överskattat, det påminner lite om MHz hysterin kring CPU'er.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
"enligt Canon själva kommer senorn som sitter i Digital Rebel XTi 400D matcha den som finns i EOS-30D"

ahhh, dreggel, vill ha....

LOL, brukar inte skriva här så ofta nu för tiden, hänger mest på fotosidan.se.

Det sitter EXAKT samma sensor i EOS 350d som i EOS 30D, båda kamerorna har likadan bildkvalitet, skillnaden ligger i ergonomi, 5fps och lite bättre autofokus.

Sensorn i 400D är en ny som förhoppningsvis inte är brusigare och som troligtvis bara har 10mpix för att kunna konkurrera med bl a pentax och sonys nya kameror som har 10mpix. Att bara ha 8 är en stark konkurrensnackdel på SIBA.

Om jag var ute efter kamera i dagsläget skulle jag alla gånger ta Pentax K100d, den absolut prisvärdaste kameran på marknaden med jättebra antiskak i huset och bättre bäst bildkvalitet av alla de hyfsat billiga.

Visa signatur

jag är lyckligare än du. Jag är bra på poker...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3rnel
En fråga. varför envisas så många tillverkare att köra Compact flash?

Vad är det för fel med Compact flash?

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ESS
LOL, brukar inte skriva här så ofta nu för tiden, hänger mest på fotosidan.se.

Det sitter EXAKT samma sensor i EOS 350d som i EOS 30D, båda kamerorna har likadan bildkvalitet, skillnaden ligger i ergonomi, 5fps och lite bättre autofokus.

Tack!

Jag hänger oxå på FF.se. Där vet vi mer om kameror än de som hänger här på swec.

Visa signatur

Foto:: | KM D5D | KM 18-70 | KM 75-300 | Sony 50/1.4 | Sigma 105 | Sigma 10-20 |
Dator:: | Opteron64@2800MHz | ASUS A8V Deluxe | 2x1024 DDR400 C2 | X1950Pro |

Permalänk
Medlem

Någon som vet vart man komma kunna köpa denna kamera ifrån ? vet inga bra ställen som säljer kameror...

Visa signatur

Efter regn kommer solsken... :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bandola83
Tack!

Jag hänger oxå på FF.se. Där vet vi mer om kameror än de som hänger här på swec.

Är rätt övertygad att många på sweclockers även "hänger" på fotosidan, finns många fotointresserade här (jag själv bland annat)...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av EyesOnly
Någon som vet vart man komma kunna köpa denna kamera ifrån ? vet inga bra ställen som säljer kameror...

www.cyberphoto.se eller om du bor i stockholmsområdet så skulle jag rekomendera kameradoktorn (kameradoktorn.se) eller expert på fleminggatan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Är rätt övertygad att många på sweclockers även "hänger" på fotosidan, finns många fotointresserade här (jag själv bland annat)...

www.cyberphoto.se eller om du bor i stockholmsområdet så skulle jag rekomendera kameradoktorn (kameradoktorn.se) eller expert på fleminggatan.

tackar

Visa signatur

Efter regn kommer solsken... :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EyesOnly
tackar

Eller scandinavianphoto.se. Dom finns i bankeryd (jkpg), mölndal och sthlm...

Visa signatur

Macbook 2,0 late 2008
Nikon D80 | MB-D80 | Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 | SB-600
Citera mig vid svar!