Permalänk
Medlem

Problem med Slax och WLAN

Hej!
Testade Linux för första gången idag (Yey!). En livecd med Slackware (? ). Första intrycket var gott! Andra intrycket var värre. Jag kan inte koppla mig till nätverket här hemma. Det är krypterat med WPA men jag kan ssid och lösen. Jag vet inte varför jag inte kan komma in på det för det hittas av Kismet (?). Det dyker helt enkelt inte upp där jag ska välja nätverk. Någon som vet hur jag ska göra?

Tack på förhud!
/Knol

Permalänk
Medlem

WPA är fortfarnade lite krångligt under Linux tycker jag.
Går att lösa genom att använda wpa_supplicant, kolla på det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxx0r
WPA är fortfarnade lite krångligt under Linux tycker jag.
Går att lösa genom att använda wpa_supplicant, kolla på det

OK Tack! Ska kolla upp det, men i och med att det är en livecd, går det ändå att använda det?

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt hur en livecd fungerar men om det inte finns med frånbörjan tvekar jag på att det går att installera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxx0r
Vet inte riktigt hur en livecd fungerar men om det inte finns med frånbörjan tvekar jag på att det går att installera.

Det fanns från början! Testade lite igårkväll men lyckades inte få det något bättre. Finns det nån liten guide någonstans som visar hur man ska göra?

Permalänk
Medlem

Det finns moduler till slax. Med MySlax så kan du lägga in lite av det du vill ha.

Jag vet att det finns åtminstone moduler för ndiswrapper och wpa_supplicant.

Vad har du för w-lan kort?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lorenz
Det finns moduler till slax. Med MySlax så kan du lägga in lite av det du vill ha.

Jag vet att det finns åtminstone moduler för ndiswrapper och wpa_supplicant.

Vad har du för w-lan kort?

Som sagt, har inte hållt på något med Linux innan så det där om moduler gjorde min inte så mycket smartare

Ett Level One WPC-0300.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThE_KnOl
Som sagt, har inte hållt på något med Linux innan så det där om moduler gjorde min inte så mycket smartare

Ett Level One WPC-0300.

http://www.slax.org/modules.php

Du lägger modulerna i modules mappen (oftast).