Permalänk

2.5 GB ram?

Först och främst, ja.. jag har läst tråd efter tråd, kollat igenom FAQ och försökt att söka. Men trots detta inte hittat något, troligtvis pga att jag blir lite småblind på kvällskvisten. Men hur som helst, förhoppningsvis ska någon vänlig själ kunna leda en vilsen gummianka rätt.

Fick idag ett litet paket från komplett, lite leksaker bla 2GB RAM (2x1GB), nu är det så att sedan innan har jag 1GB (2x512MB).

Pinnarna är:
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010082370
och
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=309659

När sakerna landade här hemma så öppnade jag chassiet och petade in 2GB fräscht ram och satt de i de två första platserna, och flyttade ner de andra till 3:an och 4:an (så klart). Kopplade in strömsladden och göttade mit åt att BIOS räknade upp 3072MB RAM, men när jag däremot kollar under systemegenskaper så står det att datorn har 2.5GB ram. Min fråga som följer är hurvidare windows inte klarar av att hantera mer ram? och om det inte gör det, finns det någon tweak för att få den att hantera allt?

Övriga saker som sitter i datorn är
CPU: AMD Athlon 64 3700+
Mobo Asrock 939Dual-SATA2
graf (om det nu hjälper) X1900XT

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Windows kan inte visa mer än 2.5Gb Ram. Du kör självklart med 3Gb om BIOS räknar upp det, bara att inte windows kan visa det :).

Men behöver du verkligen 3Gb ram? Varför inte köra bara med 2x1024 i dual channel istället för alla stickor med singel channel? Lär ju få bättre prestanda i dual channel.

Permalänk

Precis, om du inte använder mer än 2gb ram så får du ju mkt bättre prestanda om du plockar ut dina gamla minnen. Dels så kanske de har sämre timings/mhz? Men även om de inte har det så kan dina 2*1gb minnen då köra i dualchannel, vilket ökar prestandan en hel del. Om du bara spelar spel så lär inte mer än 2gb ram behövas. I alla fall itne i något av dagens spel.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Är det inte så att han kör dual-channel med 2*1 och single med 1*1 stickor?
Sen är det väl så att det är max 2.5gb(eller vad det nu är) PER aktivitet. Alltså så kan du utnyttja alla RAM om du använder 1gb på en aktivitet och 1.5gb på en annan?

Visa signatur

Ledsen att jag inte kan svara på mer, men överklockning är absolut inte mitt område Vad jag förstår handlar det om att man fäster ett klockbatteri på processorn så går den snabbare, eller hur?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paradis
Är det inte så att han kör dual-channel med 2*1 och single med 1*1 stickor?
Sen är det väl så att det är max 2.5gb(eller vad det nu är) PER aktivitet. Alltså så kan du utnyttja alla RAM om du använder 1gb på en aktivitet och 1.5gb på en annan?

Nej, han kör 2x1GB + 2x512MB, står klart och tydligt.

Resten av det du skriver är rent svammel.

XP har visserligen 32-bitars adressrymd, dvs 2^32 minnesadresser, men alla är inte mappade till fysiskt minne, och allt som är mappat till fysiskt minne är inte tillgängligt för program. Till exempel använder PCI-kontrollern 512 MB adressutrymme, som vid behov mappas till fysiskt minne via DMA-kanaler. Varje PCI-expressenhet äter dessutom upp 256 MB adressutrymme, iaf varje grafikkort. Jag är lite osäker på 1x-enheter eftersom jag inte har någon. Till detta kommer diverse annan minnesmappad I/O och systemfunktioner på låg nivå. Exakt var gränsen går varierar mellan olika versioner och olika hårdvara. Det finns en del saker att göra åt problemet, men det överlåter jag åt någon annan att förklara eftersom jag inte gjort det själv, lever gott på 1 GB.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bam108
Windows kan inte visa mer än 2.5Gb Ram. Du kör självklart med 3Gb om BIOS räknar upp det, bara att inte windows kan visa det :).

Men behöver du verkligen 3Gb ram? Varför inte köra bara med 2x1024 i dual channel istället för alla stickor med singel channel? Lär ju få bättre prestanda i dual channel.

gäller det bara home edision då eller för när jag hade 3 gig stod det 3 gig i windows xp pro

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjonss13
gäller det bara home edision då eller för när jag hade 3 gig stod det 3 gig i windows xp pro

Det är lite olika beroende på hårdvara därför kan det variera mellan olika datorer.

Ska ni ha garanterad användning av allt minne oavsett dator är det Xp64 som gäller.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!