Vilken linux version för nybörgare?

Permalänk
Medlem

Vilken linux version för nybörgare?

Hej.

Har aldrg använt mej av linux för men tänkte att det kunde vara en kul erfarenhet att ha gort det, och nu är det så att min gammla burk bara står utan andvändning så jag tänkte att det kunde va kul o testa^^
men vad jag har förstått så finna en massa olika versioner av det så jag undrar vilken jag bör andvända som nybörgare? det skulle också vara bra om det finns någon guide till denna versionen och om det är något annat jag bör veta:P
om ni undrar så är det detta systemet det ska köras på:

amd sempron 31000+ 1,8ghz
1gig PC3200 twinmos
sapphire radeon 9600pro
40gig samsung hdd

tack på förhand!

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4600+ AM2, Gainward GeForce 7900GT 512MB, Corsair Value S. PC5300 2048MB, MSI K9N Platinum, WD 500GB,2x WD 320GB, WD 250GB, Samsung 250GB

Permalänk
Medlem

testa redhat kanske.. var en bra nybörgare dist då jag lekte med linux sist .

Permalänk
Medlem

ubuntu eller SUSE, ubuntu är helt klart popolärast hät på swec.

Permalänk
Medlem

ubuntu helt klart,

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem

Måste hålla med, Ubuntu har störst community med en bra wiki samt massor av guider.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

ok:P ska testa Ubunt då^^

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4600+ AM2, Gainward GeForce 7900GT 512MB, Corsair Value S. PC5300 2048MB, MSI K9N Platinum, WD 500GB,2x WD 320GB, WD 250GB, Samsung 250GB

Permalänk
Medlem

Varför SÖKER inte folk? Den här frågan kommer upp så ofta nu att man snart kan göra böcker av sökresultaten. SÖK!!

Ontopic: Slackware.

Permalänk

Jävlar vilken CPU du har...

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk

tänkte tips om en film för ubuntu installation http://www.ubuntuvideo.com/tutorial_installing_ubuntu

finns även en bra svensksida http://www.ubuntu-se.org

Permalänk
Medlem

Tycker helt klart att du ska testa Suse det första du gör, brukar hitta allt direkt och det mesta funkar utan en massa krångel.

Och det heter nybörjare, inte nybörgare!

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Nej, absolut inte SUSe... inget kan slå Ubuntus synaptic package manager och apt-get och framförallt inte deras community.
När jag körde Ubuntu första gången hade jag båda mina nätverkskort, ljudkort och wlan kort installerade från början! Det enda som behövdes var att installera ATi-drivrutinerna och de kunde man skaffa direkt från synaptic, det enda jag behövde skriva in under hela installationen var: aticonfig --initial

Permalänk
Avstängd

Testa med senaste SuSe-disten..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Om du vill lära dig Linux: Slackware, och få respekt hos nerdsen.

Om du vill vara cool och säga till polarna att du använder linux: Ubuntu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Testa med senaste SuSe-disten..

Det var den jag pratade om... 10.1, visst?
Fast iofs var det OpenSUSe -versionen, har inte testat senaste betal-verisonen

Vad gäller Ubuntu vs Slack, så tror jag att folk hellre vill lära sig linux med ett fullt fungerande system än att spendera timmar att lappa ihop drivrutiner.

Jag tycker inte det är så imponerande att uppfinna hjulet två ggr...

Och ja, kompisarna tycker faktiskt att jag är stencool nu sen jag började köra Ubuntu

Permalänk

"Betal version" version finns inte. Den heter Trial och går att ladda ner gratis. Men om man vill ha fina tryckta skivor så får man pröjsa. :>

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

brukar vara bökigare att få igång tramsfunktionerna (codecs och torrents) på SuSE. kör Ubuntu först om du vill ha igång ett fullfungerande system att prova bara.

men SuSE är klart trevligt annars och har grafiska inställningar för det mesta som på Windows (fast bättre och mer centraliserat givetvis) SuSE känns mer som en professionell produkt (eftersom det är det) medan Ubuntu är en väldigt stor och genomarbetad dist på mer normala GNU-meriter eller nått.

/ http://www.okit.se/html/linux.html kan man köpa boxat i Sverige tex.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Tja... där sa du väl det mesta som behövdes sägas i den här diskussionen...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
brukar vara bökigare att få igång tramsfunktionerna (codecs och torrents) på SuSE. kör Ubuntu först om du vill ha igång ett fullfungerande system att prova bara.
/ http://www.okit.se/html/linux.html kan man köpa boxat i Sverige tex.

SuSE Trial har redan codecs(till mp3 t.ex) och sådant eftersom det innehåller kommersiella(stavning ) program. Har jag för mig iallafall.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piXtor
Tja... där sa du väl det mesta som behövdes sägas i den här diskussionen...

gäller att vakta tungan så inte nått Windowsspöke missuppfattar det som nått slags erkännande bara. måste vara försiktigare..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av C22H28N2O
SuSE Trial har redan codecs(till mp3 t.ex) och sådant eftersom det innehåller kommersiella(stavning ) program. Har jag för mig iallafall.

ok, jag är rättad. har inte kört SuSE sen 9.3 eller nått och då var det bara i köpeversionen som codecs ingick. bra att det är med från start nu då, och allt annat kan ju bara blivit ännu bättre.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Nybögare på Linux? då föreslår jag denna guide : http://www.collegesexadvice.com/gay-sex.shtml

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Medlem

Version, 2.6.17-2 fungerar nog utmärkt skulle jag to.

Nej, men Ubuntu, skulle jag la rekomendera.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Som hamburgare så är det alltid en fördel att välja det som någon kompis kör. Brukar bli betydligt enklare att komma igång då om man fastnar på något. Annars är det väl som många säger att Ubuntu och SuSe är väldigt hamburgarvänligt.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som burkar försöka pimpa fedora?

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Ubuntu, alternativt Fedora är mycket bra för nybörjare imo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HiVVe
testa redhat kanske.. var en bra nybörgare dist då jag lekte med linux sist .

Snälla Gud, döda mig nu!

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Inaktiv

Snälla sök!
Inget elakt menat men, det finns 2-3 nya trådar angående nybörjar dist i veckan på det här forumet, och i majoriteten av de så nämns Ubuntu.
Helt reko, inget jag använder dock. INGET som torvald rekommederar (Gnome), men de på forumet gör det. Gillar du apt-get, testa Debian eller Kubuntu.
Sen kan man ju diskutera vad som gör en dist nybörjar vänlig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Snälla Gud, döda mig nu!

:rolleyes::sad:

Permalänk
Medlem

måste försvara mig med att jag aldrig testade redhat själv utan la in slackware istället.. Men saknade video redigerings program som var nått att ha till linux så jag fastnade i windows träsket ..

Permalänk
Medlem

Fedora är faktiskt helt okejj at börja med tycker jag. Man får alldeles för många program installerade men det följer med många grafiska verktyg osv. När man senare har mognar kan man hoppa till ubuntu, eller rentutav Debian för att slutligen avsluta karriären med LFS.

Permalänk
Medlem

Ingen Linux-geek som känner för att knacka ihop en guide över distar då? Som nån moderator kan klistra?