Permalänk
Medlem

96 Grader :S

Asså kollade brorsan dator med speedfan och där stog de att cpuen låg på 96grader och kollade i biusen oxå där stog de samma..
Tänkte att de va kylpastan som va dålig men kände på flänsarna och dom va riktigt varama de gick inte ha fingrarna på mer än 2-3sek.
och de e fläkt på och den fungerar som den ska...
Men de e en köpdator från siba. så jag undrar va de kan va för fel elle om siba bara e dumma i huvudet?

/BS

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk

oftast att de är under dimmensionerade ( stavning )

om garantin gått ut så kan ni ju byta pasta sj finns några bra guides på forumet om det

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag hade problems med hög CPU temp. Jag bytta låda, till en större (hade någorlunda liten innan). Då sjönk min P4 från 75 grader till 60 vid full belastning. Om ni har liten datorlåda så kanske ... ja

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem

hu

man ska aldrig köpa datorer på "svensson butiker". men om garantin har gått ut så är det bara att härja på där inne, gissar på dålig kylpasta dålig fläkt/fläns eller mycket damm. om garantin inte gått ut ring och klaga

Permalänk
Medlem

Är det en fujitsu siemens ? För jag har en kompis som har en sån och den har vart inne på "lagning" 6 gånger och nu är den inne på 7:e gången.

Och det beror på överhettning.

Fy fan för "svensson butiker"!

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte P67A-D3-B3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GeForce GTX 560Ti 448 Core FTW | Samsung SSD 830-Series 128GB

Permalänk
Hedersmedlem

Om du kan ha fingarna på flänsen i 2-3 sekunder så är den bra mycket svalare än 90 grader, snarare 45-50.

Hur varm verkar resten av datorn vara inuti? Många märken har dåligt med chassikylning för att få ner ljudet.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lomkolen
Är det en fujitsu siemens ? För jag har en kompis som har en sån och den har vart inne på "lagning" 6 gånger och nu är den inne på 7:e gången.

Och det beror på överhettning.

Fy fan för "svensson butiker"!

Oj, jag känner igen mig i det du sa. Min nuvarande hempc är av märket Fujitsu Siemens och det är knappt att jag tillräckligt många fingrar för att räkna hur många ggr den varit på lagning. Aldrig mer Fujitsu Siemens för min del iallafall! Äcklig telefonsupport som vill att man ska ominstallera windows och hålla på innan den skickas in varje gång gör inte frustrationen mindre.

Visa signatur

På ingående:
C2D E6600 | X1950XTX | 2 GB RAM | Gigabyte DS4 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tauren
Äcklig telefonsupport som vill att man ska ominstallera windows och hålla på innan den skickas in varje gång gör inte frustrationen mindre.

Tror att alla på den supporten är medlemmar här, det är ju standardrådet när något krånglar på sweclockers.

Fujitsu-Siemens Scaleo(och hempc generellt) består av billigaste versionen av alla delar och funktionen är därefter. På kravlistan tillverkaren har när maskinen sätts ihop är punkt 1 till och med 100 att "den ska vara billig". Som en fotnot i 2 punkters typsnitt på papprets baksida står det som punkt 101 att den "bör fungera helst en gång, kanske".

Rör inte ihop Scaleo med Fujitsu Siemens datorer (scenic, esprimo osv), de sistnämda fungerar klanderfritt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein
Om du kan ha fingarna på flänsen i 2-3 sekunder så är den bra mycket svalare än 90 grader, snarare 45-50.

Verkligen vetenskapligt. Vad baserar du detta på? Egen erfarenhet?

Jag kan utan problem ha fingrarna på en fläns i 2-3 sekunder om den ligger på 65C (utan skador efteråt ).

Vad jag vill ha sagt är att man inte kan säga vilken temperatur flänsen har utifrån hur länge man kan ha fingrarna på den. Det är högst individuellt och beror på smärtkänslighet, hudtjocklek mm.

Dessutom är det skillnad på temperaturen upptill i kylflänsen och där den gör kontakt med processorn. Sämre flänsar leder värme dåligt och då kan skillnaderna vara stora.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tauren
Oj, jag känner igen mig i det du sa. Min nuvarande hempc är av märket Fujitsu Siemens och det är knappt att jag tillräckligt många fingrar för att räkna hur många ggr den varit på lagning. Aldrig mer Fujitsu Siemens för min del iallafall! Äcklig telefonsupport som vill att man ska ominstallera windows och hålla på innan den skickas in varje gång gör inte frustrationen mindre.

Jag känner inte igen mig i dessa beskrivningar. Har själv haft en FS Scaleo i 3 år (hem-pc). Jag upplever FS som en habil datorbyggare som använder standardkomponenter av god kvalitet i sina byggen. Däremot är ju inte komponenterna speccade för att överklockas.....

Supporten man kommer i kontakt med brukar ju vara hem-pc leverantörens inte FS. Jag har nyss beställt en ny hem-pc FS Scaleo och hoppas att den kommer att fungera lika stabilt som min förra.