Installera Nvidia 8774 drivrutiner

Permalänk
Medlem

Installera Nvidia 8774 drivrutiner

Jag har ubuntu och har problem med att installera de senaste Nvidia drivrutinerna. Det har inte kommit som nåt deb paket än och jag tänkte prova lägga in dom för att jag har massa problem när jag försöker spela spel. Typ texturer som inte funkar och usel prestanda. (Om nån vet varför det är så så säg gärna till)
Iallafall när jag försöker installera stänger jag av X och startar installationsprogrammet. Först klagade den på att jag inte hade binutils, då skaffade jag det, sen gcc, så skaffade jag det. Nu vill den ha libc och när jag försöker ladda ner det så står det att det är föråldrat och jag får inte installera det. Hur gör jag?

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Inaktiv

lägg in build-essential och sen behöver du kernel-headers för din kernel.. sen ska det nog gå. (apt-cache search kernel-headers)

Permalänk
Medlem

Funkade inte
Borde det inte gå hyffsat fort innan folk har piltat ihop en .deb till drivrutinerna? Dom har funnits ute i 4 dagar.

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Basti
Funkade inte
Borde det inte gå hyffsat fort innan folk har piltat ihop en .deb till drivrutinerna? Dom har funnits ute i 4 dagar.

funkar för mig..men ska kolla om ja kanske glömde nåt... håller på o kompilerar kernel.. sen tänkte jag lägga in nyaste

btw går inte att hjälpa så mycket om man inte får någon i form av felmeddelande osv från dig!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nosnahoj
funkar för mig..men ska kolla om ja kanske glömde nåt... håller på o kompilerar kernel.. sen tänkte jag lägga in nyaste

btw går inte att hjälpa så mycket om man inte får någon i form av felmeddelande osv från dig!

Jag behöver kernel source eller nåt sånt. Har provat ladda ner den med men det går inte. Borde inte den där komma som ett paket snart? Det har varit ute i 4 dagar.

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Inaktiv

ja du behöver inte kernel source men du behöver kernel headers som används för att bygga moduler till kerneln...

skriv först uname -r i en terminal.. då får du något tex 2.6.15-26-386 om du installerat dapper väldigt nyligen.

isåfall ska du installera dessa paket:
linux-headers-2.6.15-26
linux-headers-2.6.15-26-386

Permalänk
Medlem

Det funkade att installera, OCH det löste mitt problem! Tack så mycket! (Nu ska jag bara ta itag med lite annat som att compiz slutade fungera och amsn beter sig konstigt.) Tack så mycket.

EDIT:
Nu strular det igen. När jag hade startat om datorn så startade inte X för att nvidia-glx versionen inte var samma som Nvidia. Jag fixade det genom att stänga av nvidias drivrutin, men hur gör jag för att kunna andvända den igen?

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem

jag är lite stygg och lånar tråden lite.
spelar du Windows baserade spel på en Linux burk? om du gör de hur får du de att funka då?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem

Med Wine eller Cedega och en hel del pulande antagligen.

Permalänk
Medlem

okej... låter inte som om ja ska ge mig in på de ^^

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem

testa att ominstallera nvidia-glx?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Spelar inte windows spel. Jag har provat lite, men jag föredrar när allt funkar som det ska. Neverwinter Nights finns till Linux, UT serien och Doom 3 och massa mer spel finns till linux. Ofta är det bara att köra med windows skivan och antingen finns det en linux installer på skivan eller så kan man ta ner binären till spelet på deras hemsida så andvänder man texturer, modeller mm. som finns på skivan.

Visa signatur

Dur ru - dum.