Windows NTFS-trubbel [trasig partitionstabell?]

Permalänk

Windows NTFS-trubbel [trasig partitionstabell?]

Efter en misslyckad installation av Ubuntu förra veckan började min Windows-partition indikera sig själv som "BAD" i Partition Magic 8.0. Några dagar senare efter en felaktig avstängning (hängde sig vid "Hibernate") slutade mitt Windows XP att fungera. Jag får bara upp ett felmeddelande på en blåskärm som jag har letat reda på betyder ungefär "Eftersom Windows inte hittade rätt så ändrade den ditt NTFS-system till ett osynligt NTFS-system".

Disken är delad i tre:
1. Windows
2. Swap
3. Ubuntu

Innifrån Ubuntu kan jag se hela windows-partitionen och läsa allt från den, men inte skriva. Jag har även försökt i timtal med XP:s Recovery Console med fixboot och fixmbr och allt vad det nu fanns, men utan någon framgång.

Jag undrar nu om det finns någon som har en idé hur jag kan fixa detta? Det verkar ju inte direkt som att jag har skrivit över data, utan bara sabbat partitionstabellen så att Windows inte hittar sig själv. Jag vill väldigt, väldigt ogärna formatera om Windows-partitionen.

All hjälp uppskattas stort!
//Mathias

Permalänk
Medlem

Hur ser partitionstabellen ut?
Om NTFS-partitionen har markerts som dold kan du ju ändra tillbaka och se om det fungerar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrSwizz
Hur ser partitionstabellen ut?
Om NTFS-partitionen har markerts som dold kan du ju ändra tillbaka och se om det fungerar.

Hmm... Det är lite det jag behöver hjälp med. Hur jag kommer åt den, och hur jag ändrar i den.

Permalänk
Medlem

Innan du testar någonting borde du kopiera viktig data från NTFS partitionen då du kan läsa den från Linux.
Har du testat köra chkdsk på filsystemet? Både fdisk och chkdsk följer med Windows boot skivan har jag för mig, annars får du nog använda en boot floppy.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
Innan du testar någonting borde du kopiera viktig data från NTFS partitionen då du kan läsa den från Linux.
Har du testat köra chkdsk på filsystemet? Både fdisk och chkdsk följer med Windows boot skivan har jag för mig, annars får du nog använda en boot floppy.

Jag kan endast kopiera över till min Linux-partition som ligger på samma disk, så om disken rasar så följer det med, hmm.

Ja, jag har testat att köra ckhdsk med alla de växlar som funkar (ja, nästan i alla fall), utan resultat.

Fdisk har jag inte kört. Hur skulle det kunna hjälpa?