Permalänk
Medlem

2 eller 4 gig minne

Sitter här och ska beställa minne till mitt nya system
Asus P5W DH Deluxe och en 6800 xtreme

Jag har bestämt mig för G.skill HZ DDR2 800Mhz

men ska jag ta 4gig eller 2gig?
Tjänar jag på att ta 4gig? då kan jag ju inte köra dual va?

Permalänk
Medlem

Jag skulle köra på 2 GB, det ger ingen större vinst att köra med 4GB dock tror jag inte det är något problem att köra 4GB i dual för detta är inte amd med inbyggd minneskontroller.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Inte lönt med 2 GB. WinXP stöder ändå bara 3 GB och 4 GB är dessutom overkill då inga program kräver så mycket.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Inte lönt med 2 GB.

inte lönt med 4gb antar jag att du menar
Bra val av minne i övrigt, rapportera gärna hur dem klockar för dig!

Permalänk
Medlem

Måste köra med 64 bits os för att nyttja 4 GB.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk

Det är väl snarare så att win xp faktiskt kan utnyttja 4GB RAM, men en enkel process i win xp kan ej utnyttja den mängden då addresserna behövs till annat.

Permalänk
Medlem

Me´n jag antar att när vista kommer så kommer det fungera bra med 4gig i win eller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av walste
Me´n jag antar att när vista kommer så kommer det fungera bra med 4gig i win eller?

Japp, men det är lika bra att vänta tills dess eftersom minnespriserna antagligen hinner sjunka lite tills dess.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackBlack
Japp, men det är lika bra att vänta tills dess eftersom minnespriserna antagligen hinner sjunka lite tills dess.

Men det är nu jag har chansen att köpa grejer=)

Permalänk
Medlem

Re: 2 eller 4 gig minne

Citat:

Ursprungligen inskrivet av walste
Sitter här och ska beställa minne till mitt nya system
Asus P5W DH Deluxe och en 6800 xtreme

Jag har bestämt mig för G.skill HZ DDR2 800Mhz

men ska jag ta 4gig eller 2gig?
Tjänar jag på att ta 4gig? då kan jag ju inte köra dual va?

Jag kan rekommendera 2GB. För att kunna köra YBER-HIGH på tex nått nytt spel, så behöver du absolut bättre grafikkort än 6800 extreme. 2 eller 4GB RAM är ungerfär samma, dvs att det uppfyller kravet på mycket RAM.

Det är CPU + RAM + grafikkort som alla tre måste ligga på samma höga nivå, för att du ska kunna köra YBER-HIGH elelr HIGH på nya spel.

Med endast en av dessa tre hårdvaror, så kommer det hacka, då de andra två dvs din CPU och ditt grafikkort kommer vara flaskhalsar.

Så 2GB kommer vara mer än väl.

Men det är alltid kul med mer minne. Fast om kanske 1-2 år då du kanske kommer få användning av mer minne, då du också kommer kanske har köpt ny CPU och grafikkort, så kommer du inte kunna använda kanske, ditt DDR2 minne, till din nya CPU och grafikkort, då det kanske är 1200MHZ på minnena då, eller att DDR3 har kommit ut till RAM minnen, och ditt moderkort som din CPU ligger på vill ha denna DDR3 typ. Fast om det är alternativ 1 dvs att i framtiden så kommer "1200mhz" vara standard, då kommer du få köra din CPU långsammare då minnet inte hänger med.

Så att köpa för mycket minne, kan vara dumt.
Dock, kanske DDR2 kommer hänga kvar i kanske 3 år och då kanske ditt 4GB köp kommer vara till använding om 2-3 år. Men då kanske 2GB extra kostar hälften vad 2GB kostar idag.

Så köp inte för mycket, är mitt råd.
Jag har 3GB, men plockade ut mitt extra 1GB, då jag hellre kör dual-channel och får kanske nån extra % mer system-prestanda, än köra 3GB där jag inte använder mer än kanske max 1.5 GB.

Jag ska stoppa in mitt 1GB RAM i min server, men det ligger i hyllan tillvidare.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Inte lönt med 2 GB. WinXP stöder ändå bara 3 GB och 4 GB är dessutom overkill då inga program kräver så mycket.

Går det inte att fixa en autodeleter på denna obildade myt?

Permalänk
Medlem

jag tycker att mit ram tar lsut titt som tätt, vilket inte är skoj då jag jobbar mkt grafiskt, så om du jobbar grafisk, ja vad sjutton kör på 4gb, det kommer nog funka bra, och sedan när vista kommer funkar det nog ännu bättre.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Detta verkar inte helt lätt, vissa säger 2 och andra 4.
Hmm får se hur jag gör.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Går det inte att fixa en autodeleter på denna obildade myt?

Vad är myten menar du? (Förutom att han skrev lite fel).

Windows XP kan bara tilldela 2GB per process, 3GB per process med en startup-parameter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Inte lönt med 2 GB. WinXP stöder ändå bara 3 GB och 4 GB är dessutom overkill då inga program kräver så mycket.

"Overkill is just a better saftymargin"

Den är killen har en ganska så bra säkerhetsmarginal i så fall. (16 GB ECC/REG)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av walste
IDetta verkar inte helt lätt, vissa säger 2 och andra 4.
Hmm får se hur jag gör.

Kör Windos 2k3 Server Edition så har du stöd för betydligt mer minne.

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNeXi
"Overkill is just a better saftymargin"

Den är killen har en ganska så bra säkerhetsmarginal i så fall. (16 GB ECC/REG)

Kör Windos 2k3 Server Edition så har du stöd för betydligt mer minne.

Jag kör MCE och boxer genom datorn också, så jag vill inte byta OS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av walste
Jag kör MCE och boxer genom datorn också, så jag vill inte byta OS

Behåll ditt gamla OS och 2 GB RAM då. Jag bara sa att möjligheten finns.

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNeXi
Behåll ditt gamla OS och 2 GB RAM då. Jag bara sa att möjligheten finns.

Ja, men vistas mce kommer ju snart=)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elvis_z89
Till snubben som skrev att 6800 Extreme var ett grafikort undrar jag. Where the fuck have you been these last 2-3 months? :S

Ja jag orkade inte ens komentera det=)
känns inte som det är han som sitter med mitt beslut direkt...hehe

Permalänk
Inaktiv

Re: Re: 2 eller 4 gig minne

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JBRAA
Jag kan rekommendera 2GB. För att kunna köra YBER-HIGH på tex nått nytt spel, så behöver du absolut bättre grafikkort än 6800 extreme. 2 eller 4GB RAM är ungerfär samma, dvs att det uppfyller kravet på mycket RAM.

Det är CPU + RAM + grafikkort som alla tre måste ligga på samma höga nivå, för att du ska kunna köra YBER-HIGH elelr HIGH på nya spel.

Med endast en av dessa tre hårdvaror, så kommer det hacka, då de andra två dvs din CPU och ditt grafikkort kommer vara flaskhalsar.

Så 2GB kommer vara mer än väl.

Men det är alltid kul med mer minne. Fast om kanske 1-2 år då du kanske kommer få användning av mer minne, då du också kommer kanske har köpt ny CPU och grafikkort, så kommer du inte kunna använda kanske, ditt DDR2 minne, till din nya CPU och grafikkort, då det kanske är 1200MHZ på minnena då, eller att DDR3 har kommit ut till RAM minnen, och ditt moderkort som din CPU ligger på vill ha denna DDR3 typ. Fast om det är alternativ 1 dvs att i framtiden så kommer "1200mhz" vara standard, då kommer du få köra din CPU långsammare då minnet inte hänger med.

Så att köpa för mycket minne, kan vara dumt.
Dock, kanske DDR2 kommer hänga kvar i kanske 3 år och då kanske ditt 4GB köp kommer vara till använding om 2-3 år. Men då kanske 2GB extra kostar hälften vad 2GB kostar idag.

Så köp inte för mycket, är mitt råd.
Jag har 3GB, men plockade ut mitt extra 1GB, då jag hellre kör dual-channel och får kanske nån extra % mer system-prestanda, än köra 3GB där jag inte använder mer än kanske max 1.5 GB.

Jag ska stoppa in mitt 1GB RAM i min server, men det ligger i hyllan tillvidare.

med 6800 är jag 99 % säker på att han menade intels värstingprolle...för övrigt så ligger FPS:en i oblivion för nVidia gf 6800 runt 8 på högsta inställningar i oblivion...samma sak i everquest 2..o inte på tala om ghosdt recon: AW. du ska ju iaf ha ett gf 7950gx2 om inte bättre!

Permalänk
Medlem

Re: 2 eller 4 gig minne

Citat:

Ursprungligen inskrivet av walste
Sitter här och ska beställa minne till mitt nya system
Asus P5W DH Deluxe och en 6800 xtreme

Jag har bestämt mig för G.skill HZ DDR2 800Mhz

men ska jag ta 4gig eller 2gig?
Tjänar jag på att ta 4gig? då kan jag ju inte köra dual va?

Då "Asus P5W DH Deluxe" låter som ett Intel Pentium 4 moderkort, då många av Asus kort heter P5 i början, så antog jag att du körde Intel P4 med nån GeForce 6800 version som var högre än ultra.

Ger du mer detaljerad info om ditt system och vad du vill göra med det, så är det enklare att hjälpa till.

Till Elvis_z89: Eh, personangrepp för jag missuppfattade hans "6800 extreme"? Tackar.

Permalänk
Medlem

han menade nog Intel C2D 6800 extreme...

Visa signatur

SLUTA SÄR SKRIV! http://www.skrivihop.nu/exempel/roliga.php
|Core2Duo E6600 @2.4Ghz | Gigabyte GA-965P-DS3 | OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 2048MB + Corsair XMS2 PC6400 4GB | Radeon 4870 512MB @stock | Hiper 580W | 2x250GB + 640GB WD SATA2|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elvis_z89
Till snubben som skrev att 6800 Extreme var ett grafikort undrar jag. Where the fuck have you been these last 2-3 months? :S

6800 Extreme är ett grafikkort. Däremot är Extreme X6800 en processor. Så han hade egentligen inte fel. Det var bara trådskaparen som kunde uttrycka sig på rätt sätt.

För övrigt så anser jag att det är bortkastade pengar att välja den processorn. Men vissa har väl fetare plånbok än vad de har hjärna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackBlack
6800 Extreme är ett grafikkort. Däremot är Extreme X6800 en processor. Så han hade egentligen inte fel. Det var bara trådskaparen som kunde uttrycka sig på rätt sätt.

För övrigt så anser jag att det är bortkastade pengar att välja den processorn. Men vissa har väl fetare plånbok än vad de har hjärna

Och varför är det bortkastade pengar att köpa denna prolle då?
bara för att du inte har råd att köpa dom delarna du vill så ska du ju inte vara avundsjuk på oss som kan det eller hur !!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av walste
Och varför är det bortkastade pengar att köpa denna prolle då?
bara för att du inte har råd att köpa dom delarna du vill så ska du ju inte vara avundsjuk på oss som kan det eller hur !!!

han menar att du kan köpa en e6600. klocka upp den lite och du har x6800 prestanda för 3000kr

Visa signatur

Canon 30D - BG-E2N - Canon 28/2,8 - Canon 50/1,8 - Tokina 100/2,8 macro - Sigma EX 70-200/2,8 - Mina Bilder
Marantz 2230 - NAD 2400 - H/K HD 970 - DIY HiVi F8 + Seas 27TDFC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av walste
Och varför är det bortkastade pengar att köpa denna prolle då?
bara för att du inte har råd att köpa dom delarna du vill så ska du ju inte vara avundsjuk på oss som kan det eller hur !!!

Det är ALLTID bortkastade pengar att köpa highend versionen av de senaste grejerna oavsett om det är cpuer, moderkort eller grafikkort.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vitsen med att lägga ut en massa stålar på nya processorer, minnen och moderkort som sedan dessutom ska klockas till bristningsgränsen. Känns som ett dyrt och riskfyllt nöje.
Har man en burk som presterar ca 10000 3D-mark.03 poäng så borde man klara av de mesta i spel o programväg.

Men det kanske är av andra anledningar man vill "ta ut max" av burken?
Men det är inget jag, en snål gammal lappjävel begriper mig på...

Visa signatur

|| AMD Athlon 64 3700+ || 2.2GHz Socket 939 || 1024 MB || 250 GB S-ATA (7200rpm, 2MB cache) || Nvidia Geforce 7800 GTX || 19 tum, TFT WXGA || Logitec G7 cordless lazer 2000dpi || 15800 3D-mark 03 (oklockat) ||

Permalänk
Medlem

Hade köpt 4gb om jag hade varit du. Tänk lite på framtiden ska själv fixa 3gb strax

Visa signatur

::NZXT H440::OCZ 850w Gold::Gigabyte Z97X-Gaming 5::
::Intel 4690k::Cooler Master Hyper 212 EVO::
::Crucial 8GB (2x4GB) 1600Mhz Ballistix Sport::MSI GTX 980ti gaming::
::Xbox One 500gb::
::Microsoft Surface 2 32gb::

Permalänk

Walste jag antar att du har allt som står i din signatur? Jag har en dator som är snäppet sämre än din o jag kan maxa alla spel jag provat.. Spara dina pengar o köp dator till vintern istället är mitt råd.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nils Edvard
han menar att du kan köpa en e6600. klocka upp den lite och du har x6800 prestanda för 3000kr

Ja men eftersom jag förmodligen kommer betydligt högre med en 6800 X så blir det ju en sån.
Så är det ju med allt som går att klocka, du kan ju köpa det billigare för att komma upp i prestandan hos det dyrare, men det dyrare kommer ju längre ändå !!!
Jag fattar inte, folk får väl köpa va fan dom vill, dom som vill köpa en CPU för 900:- och klocka den gör väl det, och dom som vill köpa en för 10.000:- och klocka den gör ju det.

Skit i det nu, det är inte vad denna tråden handlar om.