Permalänk
Inaktiv

AMD Atholn "Barton" 3000+ Temp!

Hejsan Hejsan!

När min dator står på full belastning (CPU 97-100%) en längre tid går tempen upp till hela 60 grader efter ett tag, där stannar den dock och står och väljer mellan 59-60.

När den bara står och man surfar osv kan den ligger runt 35 grader.

Är detta för varmt? Tycker 60 grader låter mycket mer vet att AMD är ganska kända för det.

Har även ett problem när datorn står och jobbar en längre tid så kan den helt plötsligt bara starta om sig. Har en liten känsla nånstans som säger mig att detta är BIOS inställningarna för att förhindra överbelastning på CPU.

Eller kan det vara mitt nätaggregat som in hänger med?

//Speeeeed

Permalänk
Avstängd

60 grader är itne för varmt

men börjar den pendla över 70 då kan du börja undra

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Medlem

Nä...60 grader full-load är helt normalt.

Att datorn bara startar om sig själv kan vara att nätagget inte hänger med. Det kan även vara att ex. minnena blir för varma (men då brukar man, iaf jag, få upp en bluescreen).

//_boriz

Visa signatur

Asus Prime B360M-A | i7-9600K | Asus ROG STRIX RX5700 XT | Corsair Vengeance LPX Black 2x8Gb 2666Mhz | Kingston A2000 M.2 1Tb | 2x Barracuda Q1 SSD 960Gb

Permalänk
Inaktiv

En ökning från 35 grader till 60 grader låter väldigt mycket, har en barton och jag har nog aldrig sett någon skillnad på mer än 10 grader från 0 load till full load. Temperaturmätare på moderkort är ofta väldigt okalibrerade. Alltså de visar ofta ändringen i temperatur ganska korrekt, men temperaturen i sig är fel.
Så därför skulle det även kunna vara så att du kanske ligger på 50 grader (fastän det visar 35) och i full load ligger på 50 + (60-35) = 75 grader.
Kolla kylningen.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nosnahoj
En ökning från 35 grader till 60 grader låter väldigt mycket, har en barton och jag har nog aldrig sett någon skillnad på mer än 10 grader från 0 load till full load. Temperaturmätare på moderkort är ofta väldigt okalibrerade. Alltså de visar ofta ändringen i temperatur ganska korrekt, men temperaturen i sig är fel.
Så därför skulle det även kunna vara så att du kanske ligger på 50 grader (fastän det visar 35) och i full load ligger på 50 + (60-35) = 75 grader.
Kolla kylningen.

Hahahaha!

Snacka om förutfattade meningar!

Tror inte kylningen är något problem.

Det är nätagget som inte pallar med, det kommer från en äldre dator.

Permalänk
Medlem

Min barton 2500+ som ligger och kör i 11.5x200(3200+) har en idle temp på 48 och en full load på 52 men en Zalman coppar blomma ;P kommer inte ihåg namnet på den.

Sj tycker jag att 52 är för högt men den skadas juh inte allt förmycket förän man kommer bortåt 75 grader.

Angående att den startar om är nog att vcoren sviktar lite. Kan bero på dåligt nätagg elelr något mystiskt fel med ditt moderkort

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Speeeed
Hahahaha!

Snacka om förutfattade meningar!

Tror inte kylningen är något problem.

Det är nätagget som inte pallar med, det kommer från en äldre dator.

idiot

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nosnahoj
idiot

Läs våra regler, särskilt §1. Sen fundera på om du vill vara kvar här.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nosnahoj
idiot

undra vem som är det

förmodligen så är det olika från burk till burk men med orginalkylaren så är kylningen inte den bästa så nog kan gradtalet höjas från 40-60 grader utan problem min gör det o min polares med han har åxå en barton 3000+ men med en specialkylare ..men han kan ju testa rengöra cpufläkten med är den väldigt dammig kan gradtalet höjas ända upp mot 70-80 grader

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nosnahoj
idiot

Läs tompi8ás inlägg 1 gång.

Fundera sedan över vad du just skrivigt! Din attityd och dina gissningar hör inte hemma på forum som detta. Jag kollade tempen mer ingående och det var ingen fara att den steg så, skulle vatt helt annorlunda om jag skulle haft en kraftigare eftermarknadsfläkt.

Orion^, tackar för ditt svar, likaså tompis. Det är nätagget som inte pallar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nosnahoj
idiot

Snacka om att ha kort stubin

I allfall så har jag haft en barton innan som låg runt 60 grader i full load men att den går upp från 35 till 60 har jag aldrig hört eller sätt tidigare, sensorn kanske inte visar helt rätt....Vad vet jag

Visa signatur

| Intel Core i5-4690k | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Corsair XMS3 DDR3 8GB| Asus Geforce 750Ti OC 2GB | Corsair CX V2 600W |

Permalänk
Medlem

Hoppar in här då jag har i princip exakt samma fråga.

Jag har en likadan processor (Athlon XP 3000+ "Barton").

Jag har satt ett motstånd som följde med en Zalman-fläkt på cpu-fläkten för att få ner ljudvolymen, eftersom mitt nyinköpta moderkort saknar möjlighet att styra varvtalet på cpu-fläkten.

Enligt SpeedFan så ligger cpu:n på 54 grader i idle, och 55 vid full load.

Frågan är om detta är tillräckligt? Brukar det skilja så lite?

Jag har köpt en ny fläkt till cpu-kylaren (Thermaltake UFO), men funderar på om jag egentligen har någon nytta av den. Jag prioriterar att ha en hyfsat tyst dator, och just nu är det en helt acceptabel ljudnivå.

Jag skall testa att öka varvtalet på fläkten i fronten och se om det gör någon skillnad, men jag tvivlar på att jag kan få ner temperaturen mer än någon grad.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD